کد خبر 1295294
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
۹ فایده شگفت انگیز خوردن خرما در فصل زمستان

خرما دارای فواید زیادی است که با توجه به مواد مغذی و معدنی موجود در آن، از میوه‌های بسیار مفید به‌شمار می‌آید و مصرف آن در فصل زمستان با خاصیت‌های متعددی همراه است.

به گزارش مشرق، برای هزاران سال، میوه خرما غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است ؛ کشت خرما در روزهای مدرن امروزه که در غرب پاکستان انجام می شود، به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. خواص خرما برای همگان آشکار است. مصرف خرما در نهایت به جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت سپس آنها به غرب معرفی شدند. با توجه به سوابق فسیلی، تاریخ خرما تا ۵۰ میلیون سال پیش برمی گردد این در مورد تاریخ است.

بیشتر بخوانید

عصاره خرما؛ منبع باکتری‌های پروبیوتیک

کارشناسان تأکید می‌کنند، خرما دارای فواید زیادی است که با توجه به مواد مغذی و معدنی موجود در آن، از میوه‌های بسیار مفید به‌شمار می‌آید و به همین دلیل باید در رژیم غذایی به ویژه در فصل زمستان گنجانده شود. در گزارش زیر به فواید این خوراکی مقوی پرداخته‌ایم:

۱. سلامت استخوان
خرما منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است و جایگزین سالم تری برای قند است. قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید در طول زمستان می‌تواند سلامت استخوان‌ها را  با چالش مواجه کند؛ با گنجاندن خرما در رژیم غذایی می‌توان از این امر جلوگیری کرد. خرما همچنین حاوی مواد معدنی غنی مانند پتاسیم، فسفر، مس و منیزیم است که نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان و آرتریت دارند.

۲. درد آرتریت را تسکین دهید

در فصا زمستان که افراد مبتلا به آرتریت احساس درد بیشتری را در مفاصل خود تجربه می‌کنند، خرما  از این جهت که سرشار از منیزیم و خواص ضدالتهابی است برای تسکین دردهای این افراد یکی از بهترین گزینه‌ها است.

۳. کاهش خطر حمله قلبی

خطر حمله قلبی در زمستان با کاهش دمای بدن افزایش می‌یابد. به گفته محققان: «خوردن خرما به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و درنهایت خطر حمله قلبی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. مصرف آن در میان وعده‌های صبح و عصر، استقامت را افزایش می‌دهد تا در روزهای سرد زمستان احساس بی‌حالی و سستی نداشته باشید».

۴. خرما فشار خون را تنظیم می‌کند

خرما غنی از پتاسیم است و مواد معدنی‌اش باعث کاهش فشار خون می شود.یک خرمای مدجول شامل حدود ۱۶۷ میلی گرم پتاسیم است که نسبت به سایر میوه نسبتا بالا است. عدم مصرف پتاسیم کافی نیز می تواند منجر به سنگ کلیه شود و فیبر همچنین سطح قند خون را تثبیت می‌کند. اثرات سدیم در رژیم غذاییتان را متعادل می کند و این باعث کاهش فشار خون می شود. منیزیم این میوه عضلات قلب و عروق خونی شما را آرام می کند، در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود.

۵. خرما می‌تواند به گرم ماندن شما کمک کند

خرما گرمای لازم را در زمستان برای گرم نگه داشتن بدن به بدن می‌رساند. خرما می‌تواند به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها نیز استفاده شود.

۶. تقویت کننده‌های انرژی

خرما کربوهیدرات‌های ساده‌ای هستند  که در فصل زمستان و زمان بی‌حالی و تنبلی و به طورکلی در مواقعی که افراد به انرژی احتیاج دارند، به عنوان یک سوخت عالی عمل می‌کند؛ به گفته محققان، مصرف خرما میان‌وعده‌ کامل قبل از تمرین است و اگر افراد برای مدت طولانی‌تری ورزش می‌کنند، با اضافه کردن مقداری آجیل به آن انرژی تامین می‌شود.

۷. غنی از آهن

خرما یکی از غنی ترین منابع آهن است که می تواند به افزایش سطح هموگلوبین کمک کند. کمبود آهن امروزه در بین زنان روستایی و همچنین شهری رایج است و این کمبود می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی متعددی مانند کمبود انرژی، مشکلات هورمونی، ایمنی پایین، ریزش مو، رنگ پریدگی پوست و خطر سقط جنین در دوران بارداری شود. مصرف خرما سطح هموگلوبین را افزایش می‌دهد و تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.به همین دلیل مصرف خرما برای مادران باردار توصیه می شود تا بتوانند سطح آهن خود را حفظ کنند و همچنین از رشد و نمو جنین در حال رشد حمایت کنند. خرما همچنین حاوی مس است، ماده معدنی که به افزایش جذب آهن کمک می‌کند.

۸. خرما مشکلات گوارشی را از بین می‌برد

از آنجایی که متابولیسم بدن در زمستان کند می‌شود، این میوه سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول است که به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند. خرما ترشح شیره‌های گوارشی را افزایش می‌دهد که جذب غذا را آسان می‌کند.

۹. تغذیه پوست

بادهای سرد زمستانی باعث می‌شود پوست چربی طبیعی خود را از دست بدهد و مصرف منظم خرما در رژیم غذایی، پوست شما را تغذیه می‌کند و سطح رطوبت را کنترل می‌کند. خرما با خواص آنتی اکسیدانی به جوانی پوست و ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دخی اهوازی IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    خب بگید خرما واسه اونهایی که اسید معده شون زیاده خوب نیست من میبینم وقتی خرما میخورم همش احساس گرسنگی میکنم.
  • صبا IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    9 0
    رسول ا ... صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مورد خواص خرما فرمودند:" در خرما 9 خاصیت است که جبرئیل به من خبر داد، بوی بد دهان را پاک می‌کند، معده را تمیز می‌کند، غذا را هضم می‌کند، بر قوت گوش و چشم می‌افزاید، پشت را قوی می‌نماید، شیطان را فلج می‌کند و انسان را به خدا نزدیک و از شیطان دور می‌سازد" .
  • ایمان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    پس خوش به حال ما بمی ها درخرماها موج میزنیم بفرمایین مضافتی سرخال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس