کد خبر 1308821
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
انصارالله: طرح صلح سعودی، «غیر واقعی» است

عضو شورای عالی سیاسی وابسته به جنبش انصارالله یمن طرح ابتکاری سعودی درباره صلح یمن را در حد یک طرح اولیه و ابتدایی خواند و گفت که ادعاها و خواسته‌های سعودی‌ها آمده در این طرح، «غیر واقعی» است.

به گزارش مشرق، «محمد علی الحوثی» از رهبران شورای عالی سیاسی یمن در صفحه توئیتر خود نوشت: «طرح ابتکاری ارائه شده ما برای ملت یمن بود، نه نتیجه گفت‌وگوهای اولیه و اکتشافی با کشور عربستان که بین ناتوانی‌ها و ناکامی‌هایش از یک سو و مطالبات و خواسته‌های غیرواقعی‌ خود از سو دیگر، دست و پا می‌زند».

بیشتر بخوانید:

ائتلاف سعودی بمباران صنعا را از سرگرفت

محمد علی الحوثی افزود: «آنچه ما در مأرب یا به خاطر کشور یمن تقدیم کرده‌ایم (اعم از شهدا و مجروحان)، نتیجه احساس اهمیت توقف تجاوز، رفع محاصره و در نظر گرفتن منافع مردم است و دانستن اینکه جنگ یمن برای عربستان ویرانگر است».

بسیار از تحلیلگران طرح صلح سعودی را یک نوع دام سیاسی می‌دانند و معتقدند که عربستان با ارائه این طرح می‌خواهد خود را حامی صلح قلمداد کند و بدین ترتیب، اشغالگری و قیمومیت بر کشور یمن را مشروع جلوه دهد.

ریاض در تاریخ۲۲ مارس سال جاری میلادی ( دوم فروردین ماه ۱۴۰۰)، طرحی به زعم خود برای حل بحران یمن ارائه داد. «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان، این طرح را رسما در ریاض اعلام کرد و از انصارالله یمن خواست که آن را بپذیرند.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ابتکار عربستان شامل آتش‌بس در سراسر یمن با نظارت سازمان ملل متحد است.

وی افزود: ائتلاف عربی به رهبری عربستان از شدت محاصره بندر الحدیده خواهد کاست و درآمدهای مالیاتی این بندر به حساب بانکی مشترکی در بانک مرکزی واریز خواهد شد همچنین اجازه داده خواهد شد تا فرودگاه صنعاء به تعداد مشخصی از کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت مستقیم پرواز داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان تصریح کرد: ابتکار ریاض شامل برگزاری گفت‎‌وگوهای سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن است. وی با بیان اینکه آتش بس به محض موافقت انصارالله با ابتکار مذکور آغاز خواهد شد، از دولت یمن و انصارالله خواست تا با این طرح موافقت کنند.

در مقابل انصارالله یمن آنرا فاقد نکته جدید می‌داند و خواستار رفع محاصره کامل ملت یمن و پایان جنگ است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس