امارات و ایران

امارات متحده عربی نشان داده که در نظر دارد از نظر سیاسی در روابط منطقه‌ای خود عملگرایانه‌تر رفتار نماید تا امنیت خود را در برابر تهدیدهای غیرقابل‌تغییر تضمین کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده اطلاعات جهانی استراتفور به بررسی دلایل و تبعات سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران پرداخت و نوشت:  سفر پرسروصدای یک مقام ارشد امارات متحده عربی به ایران، نشان دهنده تغییر در محاسبات این کشور و با هدف ایجاد روابط دوجانبه بهتر و عملگرایانه‌تر علنی با رقیب منطقه‌ای خود در چارچوب منافع امنیتی و اقتصادی است.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ارزیابی استراتفور از دلایل و پیامدهای تغییرات محاسباتی امارات در قبال ایران/  احتمال افزایش فشار ابوظبی بر آمریکا برای لغو برخی تحریم‌های ایران

نرم شدن روابط میان همسایگان خلیج فارس

در این گزارش آمده است: شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی هفته گذشته با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در تهران دیدار کرد، دیداری کم‌سابقه که نشان دهنده نرم شدن روابط میان همسایگان خلیج فارس است.

رئیسی در این دیدار اعلام کرد که از بهبود روابط با دولت امارات استقبال می‌کند. شیخ طحنون نیز از وی برای بازدید از امارات متحده عربی دعوت کرده است.

رسانه‌های دولتی امارات در پوشش خبری خود از دیدار به این دعوت اشاره نکردند، اما اعلام نمودند که این دو مقام درباره «تحکیم روابط دوجانبه و بررسی مجموعه‌ای از موضوع‌های مورد علاقه مشترک» گفتگو کردند.

امارات متحده عربی مدت‌هاست که هژمونی منطقه‌ای ایران را یکی از تهدیدهای مهم امنیت ملی خود می‌داند. ابوظبی به صورت ویژه، نگران ظهور احتمالی ایران دارای سلاح هسته‌ای است، چرا که فقط تنگه هرمز و خلیج فارس، این دو کشور را از هم جدا می‌کند.

ارزیابی استراتفور از دلایل و پیامدهای تغییرات محاسباتی امارات در قبال ایران/  احتمال افزایش فشار ابوظبی بر آمریکا برای لغو برخی تحریم‌های ایران

تلاش امارات برای بهبود روابط دیپلماتیک خود با کشورهای رقیب

استراتفور افزود: راهبرد امارات متحده عربی نشان داده که در نظر دارد از نظر سیاسی در روابط منطقه‌ای خود عملگرایانه تر رفتار نماید تا امنیت خود را در برابر تهدیدهای غیرقابل تغییر تضمین کند.

همچنین در ماه‌های اخیر، دولت امارات اقداماتی را برای بهبود روابط دیپلماتیک خود با دو رقیب منطقه‌ای ترکیه و قطر انجام داده است. محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی برای نخستین بار در یک دهه اخیر در ماه گذشته از استانبول بازدید کرد و شیخ طحنون برای اولین بار در چهار سال گذشته در ماه اوت به دوحه رفت. ابوظبی همچنان با برخی از سیاست‌های مورد حمایت دولت‌های ترکیه، قطر و ایران (شامل حمایت قطر و ترکیه از اسلام سیاسی و نفوذ منطقه‌ای گسترده ایران در کشورهایی نظیر سوریه و عراق) مخالف است. اما اقدامات امارات متحده عربی برای کاهش تنش‌ها با این کشورها نشان می‌دهد که آنها دیگر به این اختلاف نظرها به عنوان مانعی برای همکاری‌های دیپلماتیک نمی‌نگرند.

ارزیابی استراتفور از دلایل و پیامدهای تغییرات محاسباتی امارات در قبال ایران/  احتمال افزایش فشار ابوظبی بر آمریکا برای لغو برخی تحریم‌های ایران

راهی برای کاهش تنش‌ها میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس

در ادامه این گزارش آمده است: همچنین سیاست کنونی آنها نشان می‌دهد که ابوظبی معتقد است فقدان گفتگوهای دوجانبه مناسب با دیگر قدرت‌های منطقه، کاهش تنش‌ها را برای این کشور دشوارتر کرده و به صورت مستقیم بر منافع امارات تأثیر می‌گذارد.

ایران از سال‌ها پیش برای ایجاد روابط گرم‌تر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جنوب غربی خود فشار آورده است، اما امارات متحده عربی و عربستان سعودی، رهبر شورای همکاری خلیج فارس، در اکثر موارد درخواست‌های تهران را نپذیرفته‌اند.

با چرخش تمرکز امنیتی ایالات متحده به تهدیدات دولت چین و عقب نشینی احتمالی نیروهای نظامی آمریکا از شبه‌جزیره عربستان در آینده، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در برابر ایران آسیب‌پذیرتر خواهد کرد. چرا که تهران مزاحمت‌های دریایی برای کشتی‌های تجاری و نظامی در خلیج فارس ایجاد می‌کند. دستیابی به توافق دیپلماتیک میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کاهش این تهدید کمک می‌کند و راهی برای کاهش تنش‌ها در صورت بروز درگیری فراهم می‌نماید.

ترس امارات از پیامدهای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

برای امارات متحده عربی، گفتگوهای بیشتر با ایران به کاهش ریسک هدف قرار گرفتن در یک درگیری منطقه‌ای بزرگ‌تر کمک می‌کند. یک ایران دارای سلاح هسته‌ای یا برنامه موشک‌های بالستیک پیشرفته یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های امنیتی ابوظبی است. اگر ایران در مذاکرات جاری با ایالات متحده (که چندی پیش در وین از سر گرفته شد) با اعطای امتیازهایی در مورد برنامه هسته‌ای خود موافقت کند، شاهد سرعت گرفتن نزدیکی دولت‌های ایران و امارات خواهیم بود. همچنین ایجاد یک مسیر ارتباطی با ایران می‌تواند به امارات متحده عربی نیز این امکان را بدهد که بدون توجه به نتایج آن مذاکرات، مستقیماً با تهران این موضوعات را مطرح نماید.

از سوی دیگر، بهبود روابط دوجانبه می‌تواند به کاهش خطر تبدیل شدن به هدف منطقه‌ای تهران پس از اقدام امارات متحده عربی برای عادی کردن روابط با اسرائیل (به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان ایران) در سال گذشته کمک کند.

 اسرائیل بارها هدف حملات ایران و نیروهای نیابتی ایران قرار گرفته است. امارات متحده عربی روابط خود را با اسرائیل در اوت ۲۰۲۰ میلادی عادی نمود.

ارزیابی استراتفور از دلایل و پیامدهای تغییرات محاسباتی امارات در قبال ایران/  احتمال افزایش فشار ابوظبی بر آمریکا برای لغو برخی تحریم‌های ایران

افزایش فشار ابوظبی بر ایالات متحده برای لغو برخی تحریم‌های ایران

یک رابطه عملگرایانه تر علنی می‌تواند همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان امارات متحده عربی و ایران را توسعه بیشتری دهد. امارات متحده عربی و ایران دارای پیشینه چند صد ساله مبادله کالا در سراسر خلیج فارس هستند که هم اینک نیز در قالب تجارت‌های قانونی و غیرقانونی پابرجا است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ ایرانی نیز در امارات متحده عربی به ویژه در مرکز تجاری دوبی حضور دارند.

این اندیشکده آمریکایی در پایاین گزارش خود تصریح کرد: اما تحریم‌های سخت اعمال‌شده علیه تهران توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تجارت ایران و امارات را در سال‌های اخیر به شدت محدود کرده و دولت امارات را حتی مجبور کرده که بسیاری از شرکت‌های ایرانی را اخراج کند. روابط دیپلماتیک قدرتمندتر می‌تواند دوباره شرکت‌های ایرانی و اماراتی را به یکدیگر نزدیک کند. این افزایش همکاری‌های اقتصادی در نهایت می‌تواند ابوظبی را مجبور به افزایش فشار بر ایالات متحده برای لغو برخی تحریم‌ها علیه تهران کند تا امکان فعالیت‌های تجاری سودمندتر را فراهم نماید. امارات متحده عربی یک هاب تجاری و حمل‌ونقل منطقه‌ای است و در حال حاضر سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار کالا با ایران مبادله می‌نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    17 22
    ابوظبی کجای نقشه دنیا است که بتواند به امریکا فشار وارد کند. ازاینکه باعث ایجاده خنده من شدید متشکرم.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      7 1
      آمریکا فقط تسلیم پول است و امارات پول دارد
    • DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      5 0
      امارات امروز تهدید کرد که از توافق ۳۵ میلیاردی اف۳۵ و پهپادی با آمریکا کنار می‌کشد. اینطوری فشار میارن اگه بخان
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    5 0
    سلام باید اندیشمندان سیاسی کشور به نکاتی مهم توجه کنند1- درون حزب دمکرات امریکا به دولت امریکا توصیه کرده اند امارت به دلال سیاسی دولت امریکا تبدیل شود و سعی کند رابطه ای بین دولت ایران و دولت اسراییل را برقرار سازد و باعث کاهش فشارها در مذاکرات برجام شود 2- حزب دمکرات از یک طرف می خواهد قدرت لابی احزاب تندرو اسراییل را در نظام حاکمه امریکا کاهش دهد تا در موازنه های سیاسی پیش رو امریکا اسراییل کمتر اثر گذار باشد3-امریکا از نطر اقتصادی از طرف چینی ها در فشار است و از نظر نطامی از طرف روسیه و ازنظر فرهنگ فکری و عقیدتی از طرف ایران4-قدرت اقتصادی اسراییل در حال افول است و امریکا سعی می کند حمایت اقتصادی از اسراییل را به امارت بسپارد5-اسراییل با آمدن به امارت وارد باتلاق سیاسی و امنیتی شده است که عینک اقتصاد و امنیت دولت اسراییل را غافل کرده است و در آینده از این امر پشیمان خواهد شد6-ایران اسلامی به امارت باید به نقش دلال بنگرد و نباید هرگز این را فراموش بکند7- بازی دز زمین امارت به بازیگری توانمند و آینده نگر نیاز داردو خیلی هوشیار و زیرک که در صورت شناخت بازی برنده میدان خواهد شد8- باید به تاریخ رجوع کرد و نقش دیپلماسی شاه عباس را در در جنگ با پرتقالی ها را با دقت مرور کرد برقرای توازن در رابطه با قدرتها برای گرفتن فرصتها و رسیدن به هدفها9-امارت می تواند لنگر کشتی فرصتها باشد در بحرانها10- و در آخر نباید وسواسی شد در گرفتن فرصتها در رسیدن به هدفها فقط تیزبین شد چون عقاب در آسمان هاانشالله و توکل الله.
  • جواد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    17 1
    این اندیشکده طوری میگه ابوظبی به صورت ویژه، نگران ظهور احتمالی ایران دارای سلاح هسته‌ای است، که انگاری قدرت نظامی برتره و میترسه ایران بهش برسه. کل اقتصاد امارات به دوتا موشک یمنی بهم میریزه. اینا از ترس تهدیدی که انصارالله کرده اومدن چسبیدن به ایران که یه وقت بمباران نشن. چون خوب میدونن با اولین بمب توی دوبی اقتصادشون فلج میشه
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 0
    کار ایران و ملتش به کجا رسیده امارات می خواهد به آمریکا فشار بیاره که فشار تحریم بر ایران را کم کنه؟؟؟؟؟؟ پناه بر خدا
    • یک ترک IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      2 1
      بابا تو چقدر ساده ای امارات به ظاهر با هر دو کشور ایران اسرائیل قبلا دشمن بود و می خواهد با هر دو بطور همزمان دوست شود تا هر دو کشور نتوانند به این کشور فشار وارد کنند چرا تو با دشمن من دوست شده ای و از این طریقعواید اقتصادی خودش را بالا ببرد و مطمئنا برای خاطر منافع اقتصادی اش خودش بر دولت امریکا هم فشار خواهد آورد نمونش تهدی به لغو قرارداد اف 35 ها است اینو هم هر بچه ای می داند
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 3
    مساله یمن واقعا مساله اصلی هست انها نمیخواهند گلوگاه های اقتصادی در دست ایران باشد و بنظرم دلیل اصلی فشار غرب به ایران همین است . اگر نتوانیم این قضیه را حل و فصل کنیم امکان اینکه غرب بطور جدی وارد قضیه شود زیاد است در کل باید هزینه و فایده یمن را در نظرمان باشد و سعی کنیم سیاست تنش زدایی را در پیش بگیریم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 2
    ایران و امارات صد سال هست تجارت دارن؟؟؟ امارات ۵۰ سال هست کشور شده!
  • یک ترک IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 1
    امارات از دوستی همزمان با ایران و اسرائیل فقط هدفش حذف عمان از ترانزیت بین المللی کالا و کاهش نقش سیاسی عربستان و نقش نظامی مصر در حمایت از این کشور می باشد به مقامات هم برسانید خوب است
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 1
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 1
    باید مردم امارات رو شیعه کرد
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 1
    واقعا ضرب المثلها ریشه در حکمت دارد . اب را گل آلود می کنند تا ماهی بگیرند . از این اوضاع تحریم چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می کند .
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 0
    امارات بیشترین تجارت رو با ایران داره طبعا دلش لغو تحریم میخواد تا کالاهای بنجل چینی با واسطه قاچاقچی و شوتی بندازه به ایران
  • احمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 1
    الان همه کشورها دارن از زیر تحریم هایی که آمریکا برای ایران وضع کرده شونه خالی می کنند و میخوان با ایران تجارت داشته باشند البته هدف امارات فقط در زمینه اقتصادی نیست مسایل سیاسی ,جنگ یمن و . . .
  • وحید IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 0
    مردم در ایران و امارات همیشه دوست هم بوده اند و حکام امارات گاهی تحت فشار امریکا قرار می گیرند ولی نه مثل عربستان .
  • جاویدایران NL ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 1
    بازم ایران گویا عقب نشینی کرد، اونم بعد از چندتاهشدار پر روهای غربی که درچندروز گذشته دادن…. اجازه بازرسی و تعویض دوربین مجتمع تسا در کرج رو ایران داد، خب یعنی چی، حالا اونها نتیجه ای که میگیرن اینه که همه مقاومت های ایران به یه فشار بند هست و اگر فشار رو بالا ببرن ایران چیزهای دیگه رو هم میپذیره!! نتیجه ای که من گرفتم اینه چه برسه به برداشت هایی که اونها میکنن!!همین یکی دو روز قبل بود که ایران گفته بود به هیچ وجه اجازه بازدید از تسارو‌ نخواهیم داد! لااقل بگید که بازم اجازه دسترسی به فیلم های ضبط شده در مجتمع تسارو نخواهند داشت مگر اینکه توافق انجام بشه. من نمیدونم اگه نمیشه این راه رو ادامه داد خب بگید بدونیم در اونصورت چاره ای نیست درک میکنیم میپذیریم چون بهرحال کشورمونه باید ازش حمایت کنیم درهر شرایط… بالاخره همه ما شرایطی رو که در صورت مقاومت ایران پیش خواهد اومد رو میدونیم، میدونیم که حتی ممکنه آژانس قطعنامه بده و یا پرونده به شورای امنیت بره و‌یا مسائل ویا تحریم های دیگه ای اتفاق بیفته، اما خب همه اینارو میدونیم و اگر میگیم و میگفتیم قراره به راهمون ادامه بدیم با دونستن همه این سختی های مسیر هست، چیز تازه ای و ندونسته ای وجود نداره که، پس حتماً اینهارو میدونید که میگفتید به راهمون ادامه میدیم دیگه! به شخصه منم براساس حرفهای شماعلاقه به این مسیر رو بیان میکردم، پس اگه میتونیم ادامه بدیم بگید اگرم نمیتونیم بازم بگید، چون شرایط مشخصه، مشخصه اگه ادامه بدیم فشار میارن، پس لابد به شرایطی که اونها فشار قراره بیارن هم فکر کردیم دیگه، فکرکردیم که میگفتیم ادامه میدیم دیگه، مگه نه؟؟
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 2
    اقاحاجی زاده الان وقت زدن امریکا توی عراق وسوریه دیرالزور وحسکه است لنگ میندازن الان وقت بیرون کردن از منطقه است دیگه داخلیاشون این قدر گربه نرقصونن بزنید بانقطه زن دالیها پاتون میبوسن بزنید این پدر سوختهارا .
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    یک بار زمان حمله‌ی عراق به کویت روابط کشورهای عربی با ایران خوب شد. در واقع هر وقت این ها با خطر انزوا روبرو هستند به ایران نزدیک میشن.
  • GB ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اماراتی ها خیلی دورو هستند. به دستور آم ری کا رادار روسی خریدن مستقیم فرستادن آم ری کا تا مهندسی معکوس بشه.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    اگرافراطیون بگذارد ما با همه کشور هایی که به رسمیت می شناسیم روابط سالم خواهیم داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس