ظریفیان

برخی رجال اصلاح‌طلب اصرار دارند که مردم ایران بدون هیچ اختیار عقلانی به راحتی ناامید، عصبانی و حتی مرتکب خشونت می‌شوند! همه باید بدانیم که این القاگری با هدف ایجاد "فتنه اقتصادی" صورت می‌گیرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وقتی مردم را ناامید و عصبانی می‌خواهند!

"فرماندهان فتنه" بیگناه‌اند/ وقتی مردم را ناامید و عصبانی می‌خواهند!

غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا به صحبت‌های تکذیب شده یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه هرکس به دنبال موسیقی است، برود در کشور دیگری زندگی کند، پرداخت.

وی با بیان اینکه حتی در دولت آقای رئیسی و کارگزاران این دولت چنین تصور و نگرشی وجود ندارد، گفت: عزیزان مجلس و بسیاری از کسانی که احیاناً با افرادی مانند این نماینده هم جریان هستند باید پاسخ این افراد را بدهند که این نگاه در واقع منحط است و این جریان باید از چنین نگاهی تبری بجوید.

ظریفیان در ادامه تصریح می‌کند:

"این عزیزان باید در نگرششان تجدیدنظر کنند و ببینند در چه زمانه و دورانی زندگی می‌کنند؛ چنین دیدگاه‌هایی هم حتی در دوره سنت هم جایگاهی نداشته است چه برسد به دوره مدرن، اظهار نظرکنندگان یادشان باشد این نوع نگاه‌ها آثار منفی‌اش بیشتر ناامید و عصبانی کردن مردم است که کار سختی را برای دفاع کردن از دین و جمهوری اسلامی به وجود می‌آورد."[1]

*اصرار اصلاح‌طلبان بر القای غفلت و مسخ‌شدگی به افراد جامعه محل تأملات جدی است.

به این معنی که باید پیرامون این مسئله اقتراح نخبگانی و البته امنیتی صورت بگیرد که چرا امثال ظریفیان اصرار دارند مردم و جامعه با یک غوره سردی می‌کنند و با یک مویز گرمی! و با حرف‌های فلانی و فلانی عصبانی و ناامید می‌شوند...

این قضیه ابعاد جالب‌تری هم دارد.

محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب اخیراً در اظهاراتی مردم را فاقد اختیار عقلانی تصور کرده و گفته است: زمانی که در یک چارچوب منطقی اجازه بیان اعتراض داده نمی‌شود، به سرعت افراد معترض به سمت انجام کارهای خشونت آمیز و خارج از عرف اعتراضی مدنی کشیده می‌شوند![2]

جالب است که نه ظریفیان و نه تاجیک توضیح نمی‌دهند که عقلانیت همیشگی جامعه و خصوصا مردم بصیر ایران در کجای تحلیل آنها قرار دارد که هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کنند. و با کدام برهان یا سابقه، مردم را افرادی فرض می‌کنند که فاقد درک و شعورند، بلافاصله هیجانی می‌شوند و امنیت و هست و نیست خود و خانواده‌اشان را با هر رخداد کوچک یا بزرگی ندید می‌گیرند؟!

این سکه روی دیگری دارد و آن القای ناامیدی و خشونت به مردم است.

یک القاگری با هدف ایجاد "فتنه اقتصادی" که مثلا یک نماینده حرف بزند یا نزند هم ادامه خواهد داشت و پادزهر آن، روشنگری خواص جامعه و هوشیارسازی عمومی در قبال توطئه اشاره شده است.

***

"فرماندهان فتنه" بیگناه‌اند...

"فرماندهان فتنه" بیگناه‌اند/ وقتی مردم را ناامید و عصبانی می‌خواهند!

روزنامه شرق در بخشی از سرمقاله شنبه گذشته خود که با عنوان "جامعه اسفنجی" منتشر شد، نوشته است:

"شاید نکته جالب توجه این باشد که در اعتراضات آبان و دی ۹۸ قشر روشنفکران رسمی و ارگانیک و نخبگان هیچ‌یک پا جلو نگذاشتند؛ چراکه می‌دانستند آنان که به خیابان‌ها ریخته‌اند بیش از هر چیز قدرت و مقبولیت آن را به چالش کشیده‌اند. در یک کلام الیت جامعه دیگر هیچ پایگاهی در اعتراضات نداشت و اگر قرار بود پا پیش بگذارد باید دنباله‌رو مردم می‌شد، مردمی که معلوم نبود چه سودایی در سر دارند"!

این یادداشت می‌افزاید: ازاین‌رو روشنفکران و نخبگان، این اعتراض را با اتیکت‌های شورش تهیدستان و شورش نان و... کدگذاری کردند. آنتاگونیسم بین روشنفکران و مردم، مردمی که در چهره‌ای تازه از حاشیه به متن کشیده شده بودند به بی‌قدرت‌شدن جنبش‌های اجتماعی و به‌تبع آن افول مرجعیت روشنفکران و نخبگان منجر شد و ما با جامعه‌ای اسفنجی روبه‌رو شدیم که در هر شرایطی آماده شکل‌گیری قدرت‌های بیرون از جامعه است.[3]

*این تحلیل روزنامه شرق به اثبات اوراق تاریخ و به لحاظ منطق سیاسی کاملا غلط و نعل وارونه است.

تحلیلگر یا نویسنده یا هرکس دیگری که این یادداشت را نوشته و در آن اینطور آورده است که "الیت جامعه –یا همان مراجع اجتماعی- دیگر هیچ پایگاهی در اعتراضات نداشت"! باید قبل از این نوشتار سری به هزاران تأکید امثال حجاریان و تاجیک و علوی‌تبار و تاجزاده و غیره میزد تا آنهمه سیاه‌نمایی و تشویق مردم برای اعتراض خیابانی و حتی اغتشاش میلیونی را ببیند.

برای ما جالب است که پاسخ تحلیلگران شرق به سند مهم رسانه‌ای که نشان می‌دهد علیرضا علوی‌تبار 3 ماه قبل از آبان 98 مردم را دعوت به اقدامات غیر قانونی و حتی اشغال مراکز حساس نظام کرده، چیست؟!

اصلا مگر هیچ تئوری خیزش اجتماعی هست که برخی نخبگان یا الیت یا مراجع اجتماعی در آن نقش نداشته باشند؟!

تحلیلگران معتقدند اساساً مقولاتی مثل آنچه که شرق مدعی شده برای رهاندن فرماندهان فتنه از کمند برخوردهای امنیتی است و ریل‌گذاری امن‌تر برای ایجاد زلزله اصلی است.

وگرنه کیست که نداند تئوریسین‌های امنیتی اصلاحات بیش از 10 سال است که مشغول تئوریزاسیون خشونت و اعتراض خیابانی و یکسره کردن کار نظام به بهانه مشکلات اقتصادی (که در همه جای جهان وجود دارد) هستند.

  در این زمینه به یک سند تاریخی جالب و قابل تأمل اشاره می‌کنیم و آن سخنان رهبری در یک هفته مانده به اغتشاشات آبان 98 در دانشکده افسری امام علی(ع) است.

معظم‌له در آن روز فرمودند:

 "آن چیزی هم که در این زمینه مخصوص نیروهای مسلّح و نیروهایی حافظ امنیّت است این است که مراقب فتنه باشند. در قرآن یک جا میفرماید: اَلفِتنَةُ اَشَدُّ مِنَ القَتل،(۴) یک جا میفرمایید: اَلفِتنَةُ اَکبَرُ مِنَ القَتل؛(۵) «اَشَدّ» یعنی سخت‌تر، «اَکبَر» یعنی بزرگ‌تر. کشتار چیز بدی است، نامطلوب است امّا فتنه از آن بدتر است. خب اگر فتنه از قتل بدتر است، پس بایستی نیروهایی که حافظ امنیّت هستند آرایش لازم را، نظم لازم را برای مقابله‌ی با فتنه هم بگیرند، آمادگی‌های خودشان را برای فتنه هم بایستی حفظ بکنند؛ این آن چیزی است که دستگاه‌ها بایستی به آن توجّه داشته باشند."[4]

اما نکته اینجاست که هشدار رهبر معظم انقلاب از جانب هیچکس جدی گرفته نشد و "فرماندهان فتنه در آزادی کامل، آبان 98 را رقم زدند...

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1170004

2_ mshrgh.ir/1314267

3_ https://sharghdaily.ir/fa/main/print/302816

4_ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    24 8
    توجیهات رسانه های زرد و روزی نامه های زنجیره ای دیگر نمی توانند کمکی به اصلاح طلبان ..برای احیاء فرقه شان در جامعه ایران بکند! از ملانصرالدین شان که تاجزاده باشد حجاریان و زیباکلام باشند توسط ملت ما به تاریخ انداخته شده اند!
    • سوخته IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      14 3
      که می شود این اشخاص جهنمی را خداوند نابودشان کند
    • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      3 1
      فتنه گر بودند و باعث خسارت های میلیاردی به کشور شدند و صد البته هرگز در هیچ دادگاهی محاکمه نشدند و حالا تصور کنید اگه یکی یه آفتابه بدزده آیا محاکمه ش نمی کنن! عدالت اجرا نشد و نمیشه و چه کسانی ضرر کردند مردم ، شهروندان عادی حکومت مخصوصا جمهوری اسلامی باید با قاطعیت وارد می شد که نشد.
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      3 1
      سلام - - آن چه ايمان را بارور مى كند و به نتيجه مى رساند، مقاومت است وگرنه چه بسيار مؤمنانى كه بد عاقبت شدند
    • سید IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      3 0
      توجیهات رسانه های زرد و روزی نامه های زنجیره ای دیگر نمی توانند کمکی به اصلاح طلبان ...ـوع آور برای احیاء فرقه منحوس شان در جامعه ایران بکند! از ملانصرالدین شان که تاجزاده باشد تا امّ ...شان که حجاریان و ابله ترین شان که زیباکلام باشند توسط ملت ما به تاریخ انداخته شده اند!
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    21 24
    فتنه گر واقعی امثال شما مشرقیان هستید
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      14 4
      با این نظر کذبت درباره روشنگری های مشرق فقط سطح درک و فهم خودت رو نشان دادی
    • سوخته IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      14 3
      انشاءالله با این جریان خائن محشور شوی البته اگر قابل هدایت نباشی
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    17 7
    آقا یه فکری به حال اینها بکنین تا دیر نشده!!
  • ناشناس IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    12 5
    اینکه فقط بگیم می‌خواهند اغتشاشات راه بیاندازند صحیح نیست راه حلش هم باید ذکر شود نظارت بر بازار خیلی وقته کنار گذاشته شده دولت هیچ نظارتی ندارن قوه قضائیه هم هیچ برخوردی نمیکنه
  • مهران IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    10 9
    مرگ بر فتنه گر و خوان بی لیاقت
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    11 4
    مردم نا امید اعصبانی بخاطر پنج هزا رتومن گرون شدن دلار سی درصد گران شدن خودرو گران شدن برنج خودتون به کوچه چپ نزنید ملتانقد ساده نیستن به حرف چهار تا غرب زده لیبرال اعصبانی شن ما همه تلاشمون کردیم که مجلس و دولت انقلابی بشه هنوز مجلس شفاف نشده است این گوی میدان ببنیم چی کار میکنید
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      2 2
      10 برابر شدن قیمت دلار و مسکن و خودرو و مواد غذایی و غیره نتیجه 8 سال عملکرد دولت اصلاح طلب روحانی بود مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 96 را می خورند.
  • علـی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    و باز هم سه...!!!
  • قادر IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    8 7
    با این وضع بورس نیازی به عصبانی کردن اونا نیست فعلا فرقی با دولت روحانی نیست به نطر من بهد سه سال آقای رییسی تو انتخابات نیاد بهتره
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    9 5
    مشرق خواهشا عکس این دزدهای حال بهم زن رو نذار متن بی تصویر بذار مخصوصا عکس تهوع آور اون عصر حجریان رو!
  • DE ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    9 4
    یک مشت فسیل به اینها نپردازید، اینها مردگان سیاست زده ای بیش نیستند
  • امیر IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    13 3
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • حسین IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    توی ایران چی رعایت میشه
  • محمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 5
    امنیت و هست و نیست خود و خانواده‌اشان را........ مگه چیزی از اینایی که میگی باقی مونده، آمار طلاق رو ندیدی یه سر به کلانتری محل بزن ببین دزدی چقدر زیاد شده
  • بختیاری IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    9 4
    بیگانه خیر بلکه خائن هستند و وطن فروش ،چون اگر واقعا ریگی به کفش ندارن و خائن نیستند میتونستند مشکل ودشمن خودشون رو طور دیگه حل کنند نه با همراهی و همنوایی با وحشی هایی که بادستان نجس خودشون خون مردم وجوانان غیرتمند ما را آلوده کردند، آقایان وطن فروش دیر یا زود این گردخاک کردن و وحشیگری دشمنان تمام میشه و این شماهستید که دور انداخته میشید.!!! بد نیست نگاهی به اشرف غنی و سایر کدخدا پرستان اطراف بیندازید،یا فکر کردید شما باارزش تر هستید؟؟؟ خیالتون راحت شما بیچاره تر و آواره تر از اونها خواهید شد،چون هیچ جای دنیا به وطن فروش و خائن اهمیت نمیدن و اعتماد نمیکنند.کسانی که سرزمین و ملت خود را بفروشند محکوم به رسوایی و بی آبرویی هستند و اون روز نزدیکه مطمئن باشید خیلیییییی نزدیک.!
  • مسعود IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    9 7
    تا اصلاحات هست فتنه و آشوب هم هست افساد طلب باید از صحنه سیاسی کشور حذف شود.
  • مهدی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    7 6
    افساد طلبان برجامو پله کردند و مردمو ذله کردند دست بردار هم نیستن !
  • سعید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    10 4
    فتنه سالهای 78 و 88 و 98 زیر سر اصلاح طلبان فرصت طلب بود.
  • سامان IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 4
    اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
  • حسین IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    7 4
    افساد طلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند فقط باید سکوت کنند.
  • محمدولایی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 4
    مجلسی که قانون وحق بازنشسته ها را بخاطر ::::جناح مخالف بایگانی میکند ::::وبجای دفاع از مردم و اقتصاد وفقر دنبال تیپ وباند بازیست :::::ورسانه ها هم فقط توانایی آنها را دارند ::::فکر دیگری ندارد ::::
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 3
    مشرق جان دوست دارم یک روز تیتر اولت این باشد" چرا کسی اصلاح طلبان و حزب اصلاحات را منحل نمیکند؟" امیدوارم بجای پرداختن به اصلاحات تلاش های برای انحلال حزب اصلاحات انجام بدهی انشااالله
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 6
    تمام تقصیر با اینها.ولی بگو در این مدتی که مرادتون به قدرت رسیده چه کرده دلار رو بالا برده بورس رو زمین زده.تورم رو بدتر کرده
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 2
    شما اقتصاد و درست کن رفاه اجتماعی را بالا ببرید امنیت شغلی ایجاد کنید در جامعه ارامش روانی ایجاد کنید قول می دهم تا 1000 سال هیچ فتنه ای دراین کشور اتفاق نیافتد
  • حسین IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 4
    فتنه گر واقعی احمدی نژاد و حامیانش بودند که کشور رو به فنا دادند،همه طرفداران و حامیان احمدی نژاد در حال و روز الان کشور مقصر هستند و روزی در پیشگاه خداوند پاسخ گو خواهند بود.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      3 0
      فتنه 88 کودتای باند قدرت و ثروت بود زیرا از سال 84 دست شون از رانت و حقوق های نجومی کوتاه شده بود.
  • معصومه IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    3 1
    ایران یک کشور اسلامی است و مردم انتظار قسط و عدل و داد را دارندو حرفشان رامستقیم یا غیرمستقیم می زنند
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 2
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم.
  • حسین IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    فقط بگن حساب بانکی وداراییشون چقدره مردم درد دیگری دارن راستی چقدر حقوق میگیری.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    5 0
    هیچ مدیری با مدرک واقعی سر کار نبوده.
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 3
    همین که شما شب و روز احتمال اغتشاش را رصد میکنید برای عملکرد هر دو طرفتان کافی است حضرت علی میفرمایند الخائن خائف
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 1
    ظریفیان و هرچه اصلاح طلبه همشون بد هستند به خصوص روحانی کروبی خاتمی و دارودستشون اینها خانواده هاشون هم مثل خودشونند
  • سالار IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 1
    روشنفکر نماهایی که فقط درخدمت بیگانگانند رفتارشان موجبات خوشحالی دشمنان کشور می‌شود.
  • راستگو IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    3 1
    کل اصلاح طلبان ورفتنه 88مقصرندوهمه راضی بودن وخوشحال بودن که فتنه گران پیروزمیشوندوبااونهاکارشون جلومیرودسران فتنه تنبیح نشدن ونخواهندشداونهاراهشون جداازبقیه است اون حس استمارگری دارندوحس نژادپرستی دارندبهترین امکانات دارندودلشون به حال مضتضعفین وطبقه پائین جامعه نمی سوزه سفرهای خارجی شون تعطیل نمیشه یه پایشان ایران یه پایشان امریکا واروپا بیت المال راغارت کردن
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    چقدر آدم های بدی هستند.
  • علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    اصلاحطلب= افسادطلب
  • یاسین IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    مصداق واقعی .... سیاسی!
  • DE ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    نمیدونم چرا هی شعار اوایل انقلاب یادم میاد مرگ بر سه مفسدین کارتر و سادات و بگین .راستی همشون سقط شدند رفتند حیوونکی ها.درس عبرت هم برای غربگداها و نوکران اجنبی نشدند. جالب اینجاست که خیلی از این غربگداها کلا تازه وارد سیاست اصلاحاتی شدند چون اوایل انقلاب کسی جرات رانت و بخور بخور و رفیق بازی و دزدی از بیت المال ....را نداشت لذا کلا سیاست مقرون بصرفه نبود و درآمدی هم نداشت.
  • !! IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    عمله دشمن ؛ اصحاب فتنه !!
  • داود IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    خدا از اصلاحات نگذره
  • FR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    5 1
    از نظر اصلاح طلبان هم الیت و نخبگان بشرط طرفداری از آنها «مردم »هستند و هم افراد عادی و عامی و ضعیف جامعه اگر باز به نفع آنها به خیابان بیایند «مردم» هستن بقیه مردم فقط بسیجی هستند !
  • FR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 1
    این نکبت حجاریان با این قیافه شیطانی که پیدا کرده چطور نمیمیره ؟
  • حمید IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 0
    فرماندهان فتنه بی گناه؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس