رابطه متمایز ایرلو با حاج قاسم سلیمانی

پایگاه خبری الاخبار در مقاله‌ای به ابعاد شخصیتی شهید حسن ایرلو سفیر سابق ایران در یمن و تأثیر او بر تحولات محور مقاومت در این کشور پرداخت.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری الاخبار لبنان در مقاله‌ای به بررسی ویژگی‌های شخصیتی، اخلاقی و سیاسی شهید حسن ایرلو سفیر سابق ایران در یمن و تأثیرات او بر تحولات کشورهای محور مقاومت به ویژه یمن پرداخت.

در مقاله الاخبار آمده است: نحوه از دنیا رفتن حسن ایرلو مانند دوران حیاتش، استثنایی بود. او تا آخرین لحظات زندگی که بر اثر ابتلاء به کرونا به پایان رسید، با سلطه جویی و هیمنه آمریکا بر منطقه مقابله کرد. ایرلو هنگامی که به کرونا مبتلا و حالش در صنعاء وخیم شد، با وجود اینکه سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن بود ولی رنج‌ها و سختی‌های محاصره علیه یمن را به عنوان یکی از فرزندان این کشور که از سال ۲۰۱۵ تا کنون تحت تجاوزگری‌های مستمر قرار دارد، احساس کرد. عربستان سعودی اجازه انتقال ایرلو را به تهران صادر نکرد مگر زمانی که مطمئن شد او وارد مرحله مرگ حتمی شده است.

ایرلو از نخستین فرماندهان میدانی به شمار می‌رفت که در بنیان نهادن توانمندی‌های محور مقاومت نقش داشت. او مأموریت خود را از لبنان آغاز کرد و در نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به لبنان رفت و ۲۲ سال در این کشور زندگی کرد تا جایی که به یکی از فرزندان این کشور تبدیل شده بود، به زبان آنها به ویژه به لهجه بعلبکی سخن می‌گفت و آداب، رسوم و ضرب المثل‌های آنها را حفظ کرده بود. این معاشرت طولانی مدت ایرلو با لبنانی‌ها، روابط خاصی را بین او و فرماندهان محور مقاومت اسلامی در لبنان چه آنهایی که در قید حیات بودند و چه آنهایی که به شهادت رسیده بودند، ایجاد کرده بود.

در ادامه این مقاله تصریح شده است: کسانی که ایرلو را می‌شناسند، از تأثیرات واقعی و عملی او بر روند جنبش مقاومت در لبنان سخن گفته‌اند تا جایی که درست است در مورد او بگوییم: ایرلو یکی از شرکای اصلی آزادسازی لبنان و بیرون راندن رژیم اشغالگر صهیونیستی از این کشور بود. ایرلو با رژیم اشغالگر در جنوب لبنان وارد عملیات تعقیب و گریز شده بود و بارها هدف حملات این رژیم قرار گرفت و نزدیک بود قبل از پایان مأموریتش جان خود را از دست بدهد.

ایرلو پس از لبنان به یمن رفت. او در دوران موسوم به بهار عربی، در حوزه یمن مشغول به فعالیت شد و از این زمان بود که مأموریتش را در یمن آغاز کرد. نزدیکان به ایرلو می‌گویند او برای ارائه گزارش دقیق از تحولات این کشور تلاش می‌کرد و در این گزارش به همه جوانب دینی، اجتماعی، قبیله‌ای، اقتصادی، حتی خصلت‌های عمومی و روابط رایج بین مردم یمن پرداخت. ویژگی متمایز ایرلو، کثرت آگاهی و علاقه وافر به مطالعه بود و این دو ویژگی او را به یک صاحب نظر در زمینه امور ریز و در هم پیچیده یمن و جزئیات میدانی مربوط به جبهه‌های مختلف در این کشور و هر موضوع دیگر مرتبط با یمنی‌ها تبدیل کرده بود. یمنی‌ها او را یک فرمانده یمنی متمایز می‌دانستند مخصوصاً که حوزه فعالیت ایرلو بر صنعاء و محیط پیرامون آن محدود نبود بلکه به همه مناطق یمن گسترش یافته بود.

الاخبار در مقاله خود خاطرنشان کرد: ایرلو قبل از ورود جنبش انصار الله به صنعاء، فعالیت‌های زیادی داشت و بر تلاش‌ها برای شکستن موانع ایجاد شده توسط عربستان و آمریکا بین محور مقاومت و ملت یمنی متمرکز شده بود. کسانی که ایرلو را می‌شناختند، می‌گویند او برنامه‌ای را برای ربط دادن کشورهای محور مقاومت به یکدیگر تدوین کرد که بر اساس آن، سفرها و دیدارهای متقابل وزرا، نمایندگان سابق و فعلی، اعضای اتحادیه‌های آزاد، کشاورزان، معلمان و همه اقشار جامعه یمن و کشورهای محور مقاومت به ویژه ایران، سوریه و لبنان را با یکدیگر خواستار شده بود تا بدین وسیله بتواند ملت یمن را به آغوش طبیعی آن یعنی مقاومت و محور آن مرتبط سازد و شرایط تعامل صنعاء را با سایر پایتخت‌های اردوگاه مقاومت فراهم کند.

با وجود اینکه مرحوم ایرلو یکی از اعضای سپاه پاسداران و مجروحان جنگ تحمیلی بود و در این جنگ یکی از برادرانش را از دست داد، اما فعالیت او در یمن محدود به دو عرصه نظامی و اطلاعاتی نبود و بلکه در عرصه سیاسی و در وهله نخست، عرصه انسانی نیز فعالیت داشت. ایرلو همزمان با آغاز جنگ علیه یمن اهتمام خود را به پرونده‌های انسانی شدت بخشید و یک خط سیر حقوقی را با همکاری جامعه مدنی یمن برای مقابله با ائتلاف متجاوز پایه ریزی کرد. حاج حسن همچنین به عنوان یکی از اعضای یک کمیته مرکزی ایرانی که طرف‌های متعددی را در یمن شامل می‌شد، فعالیت می‌کرد. مأموریت این کمیته، بررسی اوضاع یمن و پیامدهای آن و ارائه کمک و همیاری به مجروحان و خانواده شهدای یمنی بود.

رابطه مرحوم ایرلو با شهید حاج قاسم سلیمانی متمایز و بسیار ویژه بود تا جایی که او نخستین فرد مورد اعتماد حاج قاسم بود. شهید سلیمانی مرحوم ایرلو را به عنوان نماینده خود در دفتر آیت الله خامنه ای همچنین نماینده خود در بسیاری از پرونده‌ها و جایگاه‌های مختلف تعیین کرده بود. به خاطر این روابط ویژه و همچنین کارشناسی و شناخت عمیق ایرلو از امور یمن، بین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و شهید سلیمانی توافق حاصل شد که او به عنوان سفیر ایران در صنعا تعیین شود. مرحوم ایرلو در نخستین فرصتی که برایش فراهم شد به یمن رفت و استوارنامه خود را به صورت رسمی و طبق همه پروتکل‌ها به مقامات صنعا تقدیم کرد. ایرلو پس از ورود به یمن، سفارت ایران در صنعا را به محلی برای دیدار و نشست همه گروه‌های سیاسی یمن تبدیل کرده بود. نزدیکان به ایرلو می‌گویند او با یمنی‌ها مانند سفیر رفتار نمی‌کرد بلکه روابطش با آنها مثل برادر، دوست و یکی از فرزندان انقلاب یمن بود.

در پایان مقاله الاخبار ذکر شده است: منابع آگاه درباره آخرین ساعت‌های زندگی مرحوم ایرلو نقل کرده‌اند که عربستان میانجی گری عمان را رد کرد و انتقال سفیر ایران را به تهران نپذیرفت. سپس عراق پادرمیانی کرد و انتقال ایرلو از طریق خاک این کشور به تهران انجام شد. اما این موافقت زمانی جلب شد که ایرلو وارد مرحله مرگ حتمی شده بود. ایرانی‌ها پس از اینکه حال سفیرشان در یمن به علت ابتلاء به کرونا به شدت وخیم شده بود، انتقال او را به کشورشان از طریق حریم هوایی عمان خواستار شده بودند اما عربستان اصرار کرده بود که این پرواز باید از طریق حریم هوایی عربستان صورت گیرد و در نهایت، همه این وقت کشی‌ها به شهادت ایرلو قبل از دریافت کمک‌های لازم انجامید. عربستان روایت‌های مختلفی را درباره برهه زمانی حد فاصل ابتلای ایرلو به کرونا تا زمانی که با انتقال او به تهران برای دریافت مراحل درمان موافقت کرد، نقل کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس