کتاب «تغذیه در اسلام» به چاپ دوم رسید

در مقدمه این اثر، پس از بیان تعریف، اهمیت و اهداف تغذیه، تغذیه در فرهنگ اسلامی (قرآن و روایات) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حیات طیبه، هدف تغذیه نیز عنوان گردیده است.

به گزارش مشرق، چاپ دوم کتاب «تغذیه در اسلام» به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۷۶ صفحه منتشر شد.

خداوند مهربان انواع خوراکی‌های سالم تهیه و طبیعی را برای انسان‌ها آفریده است. پس چه نیکوست که بر اساس جهان بینی اسلامی به هندسه تغذیه قرآنی و ناظر به اصول علمی و با در نظر گرفتن نیازهای واقعی توجه کنیم که محصول آن عمل صالح، حیات طیبه و تأمین سعادت دنیا و آخرت است.

در مقدمه این اثر، پس از بیان تعریف، اهمیت و اهداف تغذیه، تغذیه در فرهنگ اسلامی (قرآن و روایات) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حیات طیبه، هدف تغذیه نیز عنوان گردیده است.

این اثر در چهار فصل تهیه و تألیف شده است. نویسنده در فصل یکم این اثر، به مبانی تغذیه پرداخته و در این راستا، شش مبنای مرتبط با تغذیه را بیان کرده که عناوین این مبانی عبارتند از: ولی نعمت بودن خدا، خشنودی پروردگار، حاکمیت نام خدا، شکر خدا و فراوانی نعمت، تغذیه و اخلاق، و عبادت پروردگار و تغذیه.

در این فصل به مباحثی از جمله رابطه تغذیه و اخلاق در روایات اسلامی، پیامدهای منفی اخلاقی تغذیه، و پیامدهای کفران نعمت اشاره کرد.

در فصل دوم به اصول تغذیه پرداخته شده و در این راستا ۱۱ اصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که لزوم پاسداری از امانت خدا، مطلوبیت استفاده از نعمت‌ها، تغذیه حلال، تغذیه طیب، خوردن غذای تازه و پرهیز از کنسرو، استفاده مستقیم از طبیعت، تغذیه غیرمرکب، تغذیه و درمان، اعتدال در تغذیه، وقت گذاشتن برای غذا، حفاظت از زمین این اصول را تشکیل می‌دهد.

سومین فصل از این اثر به روش‌های تغذیه پرداخته است که در این میان بر خوردن غذا هنگام گرسنگی کامل، میزان غذای انسان در یک روز، جوع (گرسنگی) تأکید شده است و در این فصل به توصیه‌های عارفان به جوع نیز اشاره گردیده و در ادامه، آداب تغذیه تبیین شده که شستن دست پیش و پس از غذا، کوچک‌بودن لقمه، خوردن نمک در آغاز و پایان غذا، نشستن متواضعانه، ندمیدن در غذا و استفاده از نوشیدنی‌ها بعد از غذا، از آن جمله است.

در فصل چهارم و آخرین فصل از این کتاب، به تغذیه بهشتیان و دوزخیان پرداخته شده و در ابتدای این فصل در خصوص تغذیه بهشتیان، به میوه‌های بهشت، محتوای سفره بهشتیان و ویژگی‌های میوه‌های بهشتی اشاره شده و در ادامه تغذیه جهنمیان نیز بیان گردیده است.

در این فصل، به پذیرایی از جهنمیان به زقّوم، ضریع غذای غصه آور، آب‌ها و نوشیدنی‌های جهنم نیز پرداخته شده است. در ادامه نیز ویژگی‌های غذای جهنم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از دیگر مطالب این فصل می‌توان به مدیریت تغییر تغذیه و راهکارهایی برای ترک عادت‌های نادرست اشاره کرد.

برشی از اثر

غذای بهشتی در بدن بهشتیان به عرق خوش بو مبدل و از بدن آنها خارج می‌شود. این تنها نوع دفع در بهشت است. با این که اهل بهشت از میوه‌های فراوانِ دلخواه میل می‌کنند، احتیاج به دفع فضولات ندارند. مردی مسیحی از اهل شام در این باره از امام باقر (ع) پرسید: چونه اهل بهشت، با وجود خورد و خوراک، احتیاج به دفع فضولات و قضای حاجت ندارند؟ امام باقر (ع) فرمود: «جنین هم در شکم مادر، از آنچه مادر می‌خورد تغذیه می‌کند، اما به قضای حاجت و دفع فضولات احتیاج ندارد».

* تغذیه جهنمیان

قرآن کریم در بیان خوراک های اهل دوزخ به ضریع (گیاه خارداری که شبرق نامیده می‌شود) و زقّوم (درختی که در جهنم می روید) و در بیان نوشیدنی آنان به چرک و زردابه و آب داغ و سوزان اشاره می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس