کد خبر 1344296
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
واکنش غرب به آغاز جنگ اوکراین چه بوده است؟

واشنگتن و ناتو از همان ابتدا با نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی مسکو و طفره رفتن از پاسخگویی به پیشنهادهای روسیه، عامدانه امنیت اوکراین را به ابزاری برای با باج خواهی از پوتین تبدیل کردند.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حتی پیش از به رسمیت شناختن جمهوری‌های شرق اوکراین و در حالی که غرب گام‌های نه چندان شفافی را در راستای دیپلماسی بر می‌داشت، به امانوئل ماکرون همتای فرانسوی گفته بود «ناتو با مسلح کردن اوکراین به دنبال ترغیب این کشور برای استفاده از گزینه نظامی در دونباس است».

بیشتر بخوانید:

پوتین: روسیه چاره دیگری نداشت

چین هم می‌گوید آمریکا با ارسال سلاح به اوکراین و بزرگ کردن تهدید جنگ، تنش آفرینی را جایگزین تلاش برای حل مسئله از راه دیپلماتیک کرده است.

به این ترتیب، از همان ابتدا هم واشنگتن و متحدانش میل چندانی به استفاده از دیپلماسی که به نتیجه «برد - برد» برای همه طرفین مناقشه منجر شود، نداشتند و منظورشان از مذاکره، امتیاز گیری از پوتین به قیمت بازی با امنیت اوکراین بود.

ببینید:

عکس/ چهره بایدن پس از آغاز جنگ در اوکراین

با این حال، به نظر می‌آید غرب واقعاً انتظار نداشت که پوتین بخواهد به قیمت تحمل فشارهای اقتصادی کمرشکن، امنیت روسیه را از طریق رویارویی نظامی با بلوک غرب تأمین کند.

با این حساب، واشنگتن و متحدانش تا حدی غافلگیر شده و فعلاً در ابتدایی‌ترین واکنش ممکن، سرگرم ابراز تأسف و تهدید به اعمال تحریم‌های بی سابقه ازجمله قطع ارتباط روسیه با بازارهای مالی اروپا هستند.

بیشتر بخوانید:

زلنسکی: این یک اعلان جنگ علیه کل اروپا است

همزمان، همه آنها امیدوارند که اقدام نظامی روسیه متوقف شده و تحولات به مسیر دیپلماسی بازگردد. مثلاً رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که برای توقف جنگ تلاش خواهد کرد.

ببینید:

فیلم/ کنترل شهر ملیتوپول اوکراین توسط روس‌ها

در این میان، بازوی رسانه‌ای غرب تلاش می‌کند عملیات روسیه را که فعلاً به دفاع از جمهوری‌های استقلال یافته شرق اوکراین محدود است، یک تهاجم همه جانبه برای براندازی دولت کی یف جلوه دهد حال آنکه مسکو به صراحت می‌گوید به شرط انصراف اوکراین از عضویت در ناتو و تعهد به حفظ بی طرفی، آماده مذاکره است و قصد اشغالگری ندارد.

از طرفی، محدودیت‌های سیاسی-نظامی غرب مانع از آن خواهد شد که دخالت نظامی مستقیمی در این بحران داشته باشد و واکنش آنها از اعمال تحریم ضدروسی و تأمین تسلیحاتی اوکراین فراتر نمی‌رود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    بیانیه صادر کردن تنها واکنش غرب به جنگ اوکراین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس