موج جدید اعتراضات علیه شبه نظامیان قسد در دیرالزور سوریه

اعتراضات مردمی در مناطق تحت سیطره شبه نظامیان قسد در دیرالزور سوریه همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، منابع محلی گزارش دادند که اعتراضات مردمی در حومه‌های مختلف دیرالزور سوریه که تحت کنترل شبه نظامیان «قسد» (وابسته به نیروهای اشغالگر آمریکایی) هستند به دلیل به حاشیه رانده شدن قبایل عربی از دایره تصمیم‌گیری‌ها و بی‌توجهی به مطالبات آنها در ارتباط با وضعیت معیشتی، از سر گرفته شده است.

اعتراضات در این منطقه بعد از آن صورت می‌گیرد که همه توافقات قبلی بین نیروهای قسد و ساکنان دیرالزور شکست خورده و این نیروها که تحت حمایت اشغالگران آمریکایی قرار دارند در تلاش برای گسترش سیطره خود به ثروتمندترین و مهم‌ترین مناطق شرق فرات هستند.

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بازگشت تنش‌ها به منطقه دیرالزور سوریه بار دیگر این منطقه را به خط مقدم درگیری‌ها و بروز حوادث غیر قابل پیش بینی سوق داد. به ویژه بعد از اینکه ساکنان این منطقه در اعتراض به اقدامات شبه نظامیان قسد، راه‌های اصلی را مسدود کرده و از عبور کاروان‌های نفتی جلوگیری کردند.

این تظاهرات‌ها که معمولاً هر از چند گاهی برگزار می‌شود اغلب با مداخله ایالات متحده برای انعقاد توافقنامه میان طرفین خاتمه می‌یابد که بر اساس آن شبه‌نظامیان قسد متعهد می‌شوند شرایط بشردوستانه را در مناطق تحت سیطره خود در دیرالزور بهبود بخشیده و قبایل عرب را در اداره امور مشارکت دهند. اما بعد از اینکه نیروهای قسد به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نمی‌کنند این اعتراضات مجددا از سر گرفته می‌شود.

البته چندین شورای محلی در شماری از مناطق حومه شرقی وشمالی و غربی دیرالزور تشکیل شده است اما ساکنان این منطقه می‌بینند که صرفا کردها بر این شوراها مسلط هستند و آن را مدیریت می‌کنند. همچنین شبه نظامیان قسد بعد از سه سال از ورود خود به این منطقه نتوانستند یک پل ارتباطی با ساکنان آن برقرار کنند.

شخصیت‌های برجسته قبایل عرب در دیرالزور در اعتراض به سیاست شبه‌نظامیان قسد در این منطقه اعلام کردند که مدیریت امور دیرالزور به شخصیت‌های مبهم و غیر قابل قبول سپرده شده است و شبه نظامیان قسد بعد از اینکه نتوانستند اعتماد شیوخ و بزرگان قبایل عرب را به خود جلب کنند به این شخصیت‌ها متوسل شدند. این شبه نظامیان شخصیت‌هایی را برای اداره امور دیرالزور به مناصب مهم منصوب کرده‌اند که حتی تابعیت سوری ندارند.

منابع محلی در گفتگو با روزنامه الاخبار توضیح دادند که تظاهرات‌های مردمی در دیرالزور عمدتاً در اعتراض به انتصاب شخصیت‌هایی از حزب کرد به عنوان مقامات و مسئولان دیرالزور است که برخی از آنها حتی تابعیت سوری ندارند. بدین ترتیب نقش بزرگان و شخصیت‌های برجسته و قبایل عرب به حاشیه رانده می‌شود.

این منابع همچنین از اوضاع معیشتی در مناطق تحت سیطره شبه‌نظامیان قسد انتقاد و اعلام کردند که مردم این مناطق در کمبود شدید سوخت و خدمات درمانی قرار دارند؛ در حالی که وضعیت معیشتی مناطق کردنشین بسیار بهتر از اینجاست. علاوه بر آن هیچ یک از وعده‌های ائتلاف آمریکایی برای تغییر وضعیت موجود در دیرالزور عملی نشده و فرزندان این منطقه در مراکز اداری هیچ نقشی ندارند و اوضاع روز به روز بدتر می‌شود.

معترضان سوری تاکید کردند که اگر همین سیاست و رفتار شبه‌نظامیان قسد ادامه داشته باشد و مردم به مطالبات خودشان نرسند تظاهرات‌ها نیز ادامه دارد و گسترش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • روزبه IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    9 1
    بهترین زمان برای هدف قرار دادن مزدوران غربیها در منطقه همین امروز هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس