سرویس های اطلاعاتی ناتو در حال انتقال تروریست ها به اوکراین است

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در سخنانی تأکید کرد: ما نیز باید جریان حرکت ناتو به سمت شرق را علیه خود یک تهدید -البته یک تهدید دور- احساس کنیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

رئیس سازمان پدافند غیر عامل تأکید کرد:

گسترش ناتو به شرق برای ایران یک تهدید است

گسترش ناتو به شرق برای ایران یک تهدید است/ تاجیک: نیاز به تغییرات رادیکال در سیاست ایران داریم!ایسنا گزارش داد: سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل اخیراً طی سخنانی در یک دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین در پاسخ به این پرسش که جنگ اوکراین برای ایران چه فرصت‌ها و تهدیداتی را به دنبال خواهد داشت، گفته است:

"نخست آنکه ما نیز باید جریان حرکت ناتو به سمت شرق را علیه خود یک تهدید -البته یک تهدید دور- احساس کنیم. بنابراین این همراهی کلی ما مقابله با نفوذ و حضور ناتو در غرب آسیا خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که یکی از راهبردهای بلندمدت آمریکا، حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان، ارمنستان و گرجستان است تا به واسطه آن پایگاه‌های این رژیم به سمت ایران نزدیکتر شود که برای ما تهدیدزاست."[1]

*این سخنان راهبردی در حالی است که الهه کولایی، از استادان اصلاح‌طلب اخیراً در سخنانی اینطور اظهار کرده بود که نگرانی ایران از گسترش ناتو به سوی شرق اروپا، مدیترانه، خاورمیانه و خلیج فارس اهمیت چندانی ندارد و نبایستی شکل‌دهنده برخی رفتارهای دیپلماتیک خاص در حکومت ایران باشد! [2]

***

تاجیک: نیاز به تغییرات رادیکال در سیاست ایران داریم!

گسترش ناتو به شرق برای ایران یک تهدید است/ تاجیک: نیاز به تغییرات رادیکال در سیاست ایران داریم!

محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاحات اخیراً طی یادداشتی با عنوان "نازایی تب‌آلودِ وضعیت موجود و سیاست" که در وبسایت مشق نو منتشر شد، نوشت: در نازایی تب‌آلود وضعیت کنونی، بیش و پیش از هر زمانی نیازمند سیاست هستیم: سیاستی با طبیعت و گوهره‌ای خلاق، رخدادی، اتوپیایی، و انقلابی، سیاستی که از رهگذر و به‌واسطه‌ی آن مردم، مردم می‌شوند (تاسیس می‌شوند نه منحل)، سیاستی مبتنی بر برابری تمام افراد و متحقق‌کردنِ اراده‌ی همگان، سیاستی انقلابی که متضمن تغییری رادیکال باشد، سیاستی راستین که نافی پلیس، یعنی همان «فرایند حکومت» که مبتنی است بر نظم‌دادن به گردآمدن انسان‌ها به‌صورت جماعت و تنظیم‌کردن توافقات آن‌ها و توزیع سلسله‌مراتبی جایگاه‌ها و کارکردهای افراد در جامعه.

او در یادداشت خود در این باره همچنین تصریح می‌کند: سیاست در جامعه‌ی امروز ما، امکان «سیاست‌شدن» یا «سیاست‌شدگی» را ندارد...سیاستِ ایرانی ما نیز، ترکیب و تجمیعی گنگ و گیج است از دقایق سیاست‌ها و ناسیاست‌ها و شبه‌سیاست‌های گوناگون... نوعی تئاتر خیمه‌شب‌بازی با نقش‌آفرینی و بازیگری‌ دیگری‌های کوچک و سناریونویسی و کارگردانی دیگری بزرگ.

تاجیک در بخش پایانی این نوشته نیز می‌گوید:

"سیدجواد طباطبایی در مورد سیاست در آتن می‌نویسد: اقتدار فرمانروایان آن از فضیلت‌های فردی آنان ناشی می‌شد…تاریخ‌نویس آتنی درباره‌ی پریکلس، که یکی از برجسته‌ترین رجال سیاسی دموکراسی یونانی به‌شمار می‌آمد، گفته است که خاستگاه «اقتدار و اعتبار فردی او ویژگی‌های اخلاقی» او بود، پریکلس «در امور مالی فرمانروایی بس درستکار» و در اداره‌ی امور عمومی شهر نیز «بیش‌تر از آن‌که از خواست‌های شهروندان پیروی کند، پیشوای شهر بود و آنان را هدایت می‌کرد»، از آن‌جا که خاستگاه اقتدار سیاسی پریکلس نادرستی و پتیارگی نبود، نیازی نداشت که در سخن‌گفتن خوشایند مردم را در نظر آورد و مصالح عمومی را فدای منافع خصوصی برخی یا گروهی از شهروندان کند. از چنین پریکلسی در عرصه‌ی سیاست امروز ما نه تنها خبری نیست که نیست، بلکه سیاست و سیاست‌پیشه‌گانی که تجربه می‌کنیم، در واقع، جزئی از نازایی تب‌آلود وضعیت اکنون ما هستند. از این‌رو، شاید تنها راه برون‌شد از این وضعیت، سیاستی باشد که رخدادگون و انقلابی بر سیاست اکنون ما نازل شود و سقف آن را سخت بشکافد و طرحی نو دراندازد."[3]

*از بعد نظری می‌توان ده‌ها دلیل و سند ارائه کرد که بر خلاف اظهارات تاجیک، وضعیت سیاست در ایران هرگز یک "ناوضعیت" نیست. همانطور که تب‌آلود و نازا هم نیست.

حکما آقای تاجیک مقرّ هستند که در یک سیاست تب‌آلوده و نازا هرگز رخدادی مثل فتنه 88 هضم نمی‌شود و سران فتنه در مواجهه با منطق مجبور به بازگشت از مواضع خود نمی‌شوند!

آقای تاجیک تجاهل‌العارف کرده‌اند و نگفته‌اند که حکومتی دارای سیاست ناوضعیت نمی‌تواند منافع ملی خود را در داخل و خارج از مرزهایش تأمین کند و بلکه تبدیل به هژمون شود و مثلا منافع همپیمانان خود در آمریکای جنوبی، قلب اروپا و غرب آسیا را نیز تأمین کند.

پس سیاست ما تب‌آلود نیست.

در رکن دوم این تحلیل اما بایستی این تأمل را پیرامون اظهارات تاجیک خواستار شد که منظور او از "سیاست انقلابی" که باید فورا در شرایط فعلی اعمال شود و "تغییر رادیکال" هم به دنبال داشته باشد، چیست!؟

ما از باب اقتراح گفتمانی مایلیم که آقای تاجیک توضیحات بیشتری در این باره بدهند و فضا را بیشتر روشن کنند.

وگرنه با توجه به سوابق آقای تاجیک و دوستان ایشان که مشحون از خیابان خواهی، ‌تقلا برای فتنه اقتصادی، تحریم انتخابات و تشبیه ایران به "کشتی تایتانیک" است؛ معانی تند و خطرناکی از این حرف به اذهان متبادر می‌شود.

پیش از این و چند سال قبل بود که علیرضا علوی‌تبار، از دیگر تئوریسین‌های اصلاح‌طلب طی اظهاراتی در یک مرکز وابسته به دولت آقای روحانی از لزوم تجمع میلیونی علیه نظام و نیز ایفای نقش دوباره جمهور در بنیان‌گذاری سخن گفته بود. [4]

وبلاگ مشرق در تحلیلی پیرامون اظهارات آن روز علوی‌تبار تأکید کرد که این اظهارات به معنی "انقلاب خیابانی" با لیدری اصلاح‌طلبان علیه نظام اسلامی است.

***

1_ https://www.isna.ir/news/1400121511009/

2_ mshrgh.ir/1346010

3_ https://mashghenow.com/?p=5311

4_ mshrgh.ir/836280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    10 2
    به هر قیمتی شده میخوان خودشون رو با این تحلیل ها به بحران اکراین بدوزن
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 5
      جالب است نمیدانند که ترکیه همسایه ایران 70 سال است عضو ناتو است و خیال میکنند ناتو با عضویت اوکراین میخواد به ایران نزدیک شود
    • سید IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      7 2
      جناب 09:14 ـــ زیرا غربی ها مطمئن نیستند که ترکیه در جنگ با ایران حاضر باشد با سایر اعضای ناتو همکاری کند!
    • میثم IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      11 0
      اگر درک از تهدید داشته باشید. درست مسال را تحلیل کنید. متوجه خواهید شد که ترکیه توانایی مقابله با ایران را ندارد. این موضوع در ماجرای سوریه خودش را نشان داد که پایگاه ناتو در ترکیه چه نقشی در بحران سوریه داشت. قدرت دفاعی ما مانع از بلند پروازی این باز مانده آتاتورک است.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 2
      شما که درک از تهدید دارید بگویید کی گفت ترکیه میخواد با ایران بجنگد و توانایی دارد یا ندارد؟ ترکیه عضو ناتو است یعنی چه؟یعنی میخواد با ایران بجنگد؟ من هم با امریکا مخالفم ولی دلیل مخالفت باید عقلانی باشد روسیه با کوبا متحد است یا نه؟ کوبا کجاست؟
  • علی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    13 0
    قطعا گسترش ناتو به شرق تهدید است همانطور که ترکیه اردوغان تهدید بالقوه ای است این بوقلمون هزار رنگ - باید بیشتر مراقبش بود!
  • ناشناس IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 8
    البته گسترش روسیه تهدید نیست!
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      8 1
      فقط برای بزدل های غربگدا تهدید حساب میشه
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      4 0
      نگران نباش اگه اون هم تهدید برا ما باشه برخورد میشه.
  • سید IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 0
    احتمالاً منظور جناب تاجیک از تغییرات حادّ، همان شعار تغییر مهدی کروبی در فتنه سال هشتاد و هشت است!!!!!
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 2
    بهتره پیشروی ناتو زیرنظر شورای امنیت سازمان ملل باشه وهر کشور اروپایی که بخواد به ناتو به پیونده باید تاییدیه پنج کشور حق وتو رو داشته باشه.
  • حامد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    10 0
    حتی چهره این افسادطلبان فریاد میزنه که خائن و مهره غرب هستند.
  • اس SE ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 0
    مربی فنی تیم اصلاح طلبان بجای اینکه این حرف های تو خالی رو بزنه باید بره فکری برای ً فهم ً علت از هم پاشیده شدن خودشان بکنه . شما ها به تیر بی مهری مردم ساقط شدید و برای بخشش فعلا باید مدتی روی خاک پر پر بزنید . ( چون نیک نظر کرد پر خویش در ان دید ). به مردم بی احترامی کردید . (گفتا ز که نالیم از ماست که بر ماست ) .
    • مقدس IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      6 0
      كدام مربى ؟؟ كدام تئوريسين ؟؟؟ اين تاجيك مضخرف را ما بخوبى ميشناسيم عنصرى وابسته به غرب و كاملا پوچ و بى محتوا هست .
    • FR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      5 0
      توجه کردید که از این اصلاح طلبان خائن تر به کشورشان در دنیا وجود ندارد !
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 5
    ناتو که بغل گوش ایران داخل ترکیه قرار داره
    • میثم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      8 0
      پاسخت را بالا دادم یک نگاه بینداز خواهی فهمید چرا ناتو در ترکیه زمین گیر است در برابر اقتدار ایران.
  • حسین IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 0
    آقای تاجیک بذار برو
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 1
    کاری که روسیه در اکران نمود. باید الگو باشد تا ما و همه کشور های منطقه با ناتو بکنیم تا حضور ناتو را در منطقه پایان دهیم . البته باید برای ان بجنگیم
  • FR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 0
    از نظرات تاجیک که بگذریم ادبیات وی بشدت فضل فروشانه و تصنعی ست نوشته ای برای گذراندن امتحان فلسفه مثلا در دانشکده حقوق سیاسی و نمایش آنچه که خوانده است ...
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 0
    جناب تاجیک کیج زدن از خود شماست به عبارت دیگر شما گیج هستید شما انقدر خود کم بینی دارید که برای نوشتن هم همه واژه هایی را بکار می برید که از روی دست غربی ها نوشتید سیاست شدن و سیاست زدگی را در ادبیات عملی غرب که جز نفاق و بی شرمی نمی یابید ملاحظه کنید و برای چند دقیقه هم که شده از جلد تصنعی خود بیرون آمده و فقط فکر کنید انسان یعنی چه
  • AT ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 3
    ناتو ۷۰ سال است که با ایران هم مرز است»تورکیه در سال 1952 میلادی به ناتو پیوست.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 2
    گسترش ناتو به غرب و شرق رو کلا فراموش کنید، دریابید که موجودیت ناتو خود یک تهدید برای صلح جهانی است. حالا هی بیان از اینور و اونور نظریه بدن.
  • ایرانی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    3 1
    گسترش ناتو یک تهدید جدی است و گسترش روسیه یک تهدید بالقوه؛ لذا تنها راه نجات وفق نظر رهبری معظم فقط ایران قوی و قدرتمند
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    ایشان اگر راهکاری دارند ارائه دهند ب اسم خودشان هم ثبت می‌شود و الا صحبت های ایشان ب تله تعبیر می‌شود.
  • سعید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    ناتو روسیه کیلوچند؟؟؟؟ ایران قوی مهم است
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    8 1
    ترکیه هم عضو ناتو، هم محل استقرار بمب اتمی آمریکا، هم شریک نزدیک اسرائیل است هم ایرانیان سرمایه شان را آنجا می‌برند و هم خود را قهرمان فلسطین نشان می‌دهد.
    • ماحسون IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      0 0
      بنظرم باید بعد تحریم ها،به ترکیه حمله کنیم این اردوغان خیلی رو مخ هستش
  • ماحسون IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 3
    منم گوشیم ماشین حسابش رادیکال‌ داره، بنظرتون خوفه یابد
  • NL ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 0
    گسترش. ناتوبه مرزهای ایران. اقدامی کاملا دشمنانه. و دارای هدف خواهد بود ، باید به شدت باانمخالفت وحتی مانند روس ی جنگید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 3
    ناتو چندین سال هست ک همسایه ایران است ترکیه عضو ناتوست
  • مهدی قاسمی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 1
    از دولت ایران حقوق هیأت علمی دانشگاه بگیری و اشعار انقلاب مخملی بسرایی.
  • بوسجين IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    5 0
    اتفاقا تحليل درست است بستگي دارد با جه نگاهي به ماجرا نگاه كني يكي وضعيت فعلي با نگاه احساسي از اين منظر اين تجاوز را مي توان محكوم كرد و يك زاويه نگاه عقلاني و اينده نگرانه منطقي با توجه به عدم پايبندي امريكا به قرار داد ها مانند عدم گسترش ناتو به شرق و تحريم كشورها و تجاوزات نظامي امريكا و از طرفي ديگر مطرح و عملياتي شدن جهاني سازي و جهت گيري سازمان ها بين المللي مانند اژانس اتمي صندوق پول و بانك جهاني شوراي امنيت حتي سازمان ورزشي كه قرار بود در سياست دخالت ندهند و......... همه سازمانها در جهت جهاني سازي با محوريت و تسلط امريكا و غرب براي حفظ كدخدايي و نجات امريكاي در حال افول كه كشور هاي غربي اروپا هم از ان حمايت مي كنند جهان سازي نه با محوريت همه كشورها بلكه با محوريت منافع امريكا و غرب جهت پيدا كرده و اگر موفق شوند نوعي ليبراليسم ديكتاتورانه در جهان حاكم خواهند كه با لحاظ منافع خود هر نوع مقاومتي در برابر ان خورد خواهند كرد اينا روسيه يكي از مهمترين موانع در برابر اين جهاني سازي يك سويه مي باشد شكست روسيه زمينه سرعت پيدا كردن ان جهاني سازي سخيف و يا ميتوان استعمار جديد وفرامدرن را ايجاد خواهد كرد
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 3
    جالب شد حرف تو دهن پوتین بذارید بگه من بخاطر ایران حمله کردم
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 2
    ترکیه ن تنها عضو ناتو است بلکه آمریکا تعداد نا معلومی بمب هسته ای در خاک این کشور مستقر کرده است.
    • بوسجين IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      1 0
      دوستان من اصول گرا هستم و نه اصلاح طلب اما حرف درست را هركي بيان كند در مقابل ان تسليم هستم درسته تركيه همسايه ما هم عضو ناتو است ولي ناتو هر كشوري را محاصر مي كند تا فشارش را از هر طرف بيشر كند اتفاقا جنگ اذر بايجان وو ارمنستان را هم مي توان در اين قالب تحليل كرد كه قرار بود با تصرف جنوب ارمنستان تركيه با موفقيت شورش هاي قزاقستان كه چند ماه پيش رخ داد شكاف در ميان اين منطقه ايجاد هستند و سپس با انقلاب هاي رنگي مانند قزاقستان ناتو تا دل اسياي ميانه نفوذ كند و سپس با اين شكاف اولا در اتحاد دفاعي موثر روسيه و ايران و چين در اين متطقه اختلال ايجاد كند و قدرت دفاعي اينها را پراكتده كند سپس باالويت انقلاب هاي رنگي در اين كشور دست اندازي و شورش مانند همان اوكراين و گرجستان ايجاد كند و در صورت موفقيت ان روسيه و ايران و چين را تجريه كنند ان موقع باتسلط به اين هاتلند مهم مي توانند مسئله جهاني سازي خود را راحت ب به پيش ببرند و طرح استعمار فرا نو خود را بنام جهاني سازي در كل كره زمين بگسترانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس