.

امریکا پیشنهادی عجیب را به ترکیه ارائه داده است که اگر حاضر به انتقال سامانه اس۴۰۰ به ارتش اوکراین باشند حاضر است دوباره ترکیه را با جنگنده های نسل پنجم F۳۵ تجهیز کند.

سرویس جهان مشرق _ بیست و پنجمین روز از جنگ روسیه و اوکراین آغاز شده است و همچنان در تمامی جبهه‌های درگیری و خطوط تماس نبرد بدون نتیجه و پیشروی خاص از سوی هر دو طرف ادامه دارد؛ به نظر می‌رسد در مرحله کنونی تکلیف جنگ از منظر نظامی تا حدود زیادی مشخص شده و همگان چشم انتظار مذاکرات سیاسی روزهای آینده میان دو کشور هستند.

پس از گذشت ۲۵ روز از آغاز جنگ، ارتش روسیه از ۳ جبهه اصلی "شمال شرق، جنوب و شمال کی‌یف" در جبهه جنوبی تا ۹۰ درصد به اهداف خود دستیابی پیدا کرده است و به جز بندر تحت محاصره ماریوپل که هنوز موفق به پاکسازی آن نشده‌اند، سایر مناطق مورد نظر از جمله شهرهای ملیتوپل، خرسون، ایزیوم، زاپروژیه و ... به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

تمام اوکراین، چشم انتظار مذاکرات مستقیم پوتین و زلنسکی/ درخواست عجیب امریکا از ترکیه؛ به اوکراین اس۴۰۰ بدهید، جنگنده F۳۵ بگیرید! +نقشه و تصاویر

در جبهه شمال شرق اما ارتش روسیه موفق به تصرف شهرهای خارکیف و سومی نشده است و بیشترین حجم خسارات تجهیزاتی این کشور نیز در همین جبهه و درگیری با مدافعان سرسخت اوکراینی رقم خورده است.

در جبهه شمال کی‌یف نیز ارتش روسیه پس از موج اول پیشروی سریع خود و رسیدن به ۳۰ کیلومتری پایتخت اوکراین، بیش از ۲ هفته است که متوقف شده و توان ادامه پیشروی به سمت این شهر را ندارد.

سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ در راه اوکراین

به نظر می‌رسد پس از مخالفت امریکا با ارسال جنگنده‌های میگ۲۹ لهستانی برای ارتش اوکراین، به بهانه عدم تحریک مسکو، این بار طرح ارسال سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ برخی کشورهای شرق اروپا برای ارتش اوکراین در مرحله نهایی قرار دارد.

سه کشور یونان، بلغارستان و اسلوواکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" دارنده سامانه پدافندی برد بلند اس۳۰۰ هستند که در روزهای اخیر شایعات در خصوص ارسال سیستم‌های تحت خدمت آنها برای کمک به ارتش اوکراین شنیده می‌شد. کشور یونان در ابتدای امر ارسال سامانه‌های پدافندی خود به اوکراین را به طور کامل رد کرد.

تمام اوکراین، چشم انتظار مذاکرات مستقیم پوتین و زلنسکی/ درخواست عجیب امریکا از ترکیه؛ به اوکراین اس۴۰۰ بدهید، جنگنده F۳۵ بگیرید! +نقشه و تصاویر

اما دو کشور بلغارستان و اسلوواکی به شرط جایگزینی این سامانه‌های نسبتا قدیمی روسی خود با سیستم های مدرن حاضر به انتقال آنها به خاک اوکراین شده‌اند.

روز گذشته فیلمی از انتقال یک واحد سامانه پدافندی پاتریوت PAC۲ آلمانی به خاک اسلوواکی دیده شد که بر شایعات مبنی بر انتقال اس۳۰۰ های این کشور به اوکراین و جایگزینی با سامانه پاتریوت دامن زد.

پیشنهاد عجیب امریکا به ترکیه

در حالی که از ماه ها قبل از آغاز جنگ اوکراین، پنتاگون از ارسال تجهیزات سنگین از جمله سامانه‌های پدافندی برد متوسط و بلند نظیر پاتریوت به این کشور خودداری کرده بود و تنها به ارسال سلاح های ضد زره و موشک های دوش پرتاب استینگر اکتفا کرد، حال به دولت ترکیه پیشنهاد انتقال سامانه پدافندی اس۴۰۰ به خاک اوکراین را داده اند.

خرید سامانه پدافندی برد بلند اس۴۰۰ توسط ارتش ترکیه از کشور روسیه در سال ۲۰۱۸ منجر به تنش شدید در روابط آنکارا و غرب شده و وزارت دفاع امریکا برای تنبیه این کشور در خصوص خرید تسلیحاتی از روسیه، اقدام به کنار گذاشتن ترکیه از برنامه جنگنده مشترک نسل پنجم F۳۵ کرد.

تمام اوکراین، چشم انتظار مذاکرات مستقیم پوتین و زلنسکی/ درخواست عجیب امریکا از ترکیه؛ به اوکراین اس۴۰۰ بدهید، جنگنده F۳۵ بگیرید! +نقشه و تصاویر

در ابتدا دولت امریکا شرط بازگشت مجدد ترکیه به برنامه اف۳۵ را پس دادن سامانه اس۴۰۰ از سوی ترکیه به مبدا سازنده آن یعنی روسیه اعلام کرده بود اما پس از مخالفت دوباره اردوغان با این اقدام ترکیه به شکل کامل از برنامه اف۳۵ کنار گذاشته شد.

اما به تازگی و پس از اعلام نیاز دولت اوکراین به سامانه های پدافندی برد بلند برای مقابله با نیروی هوایی روسیه، امریکا که خود حاضر به انتقال چنین تسلیحاتی به اوکراین و تحریک کرملین نیست پیشنهادی عجیب را به ترکیه ارائه داده است که اگر حاضر به انتقال سامانه اس۴۰۰ به ارتش اوکراین باشند حاضر است دوباره ترکیه را با جنگنده های نسل پنجم F۳۵ تجهیز کند.

تمام اوکراین، چشم انتظار مذاکرات مستقیم پوتین و زلنسکی/ درخواست عجیب امریکا از ترکیه؛ به اوکراین اس۴۰۰ بدهید، جنگنده F۳۵ بگیرید! +نقشه و تصاویر

این در حالی است که اوکراین اعلام کرده که تنها خواستار سامانه پدافندی اس۳۰۰ است که خود کاربر آن به شمار می رود و نیازی به آموزش مجدد برای سامانه پدافندی جدید نداشته باشد.

تمام اوکراین، چشم انتظار مذاکرات مستقیم پوتین و زلنسکی/ درخواست عجیب امریکا از ترکیه؛ به اوکراین اس۴۰۰ بدهید، جنگنده F۳۵ بگیرید! +نقشه و تصاویر

همه کانال‌های تلویزیونی در اوکراین ادغام می‌شوند

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که می خواهد همه کانال های تلویزیونی کشورش را ادغام کند. دفتر او اعلام کرد که زلنسکی حکم مربوطه را امضا کرده است.  

به گفته وی در زمان جنگ، مهم است که یک سیاست اطلاعاتی یکسان وجود داشته باشد. مشخص نیست این فرمان چه زمانی لازم الاجرا می شود. ‌

درخواست زلنسکی از سوئیس برای مسدود کردن حساب‌های همه ثروتمندان روس

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین، بعد از ظهر شنبه در سخنرانی ویدئویی با حضور هزاران معترض ضد جنگ در برن، از دولت سوئیس خواست تا اقدامات گسترده‌تری علیه ثروتمندان روس نسبت به آنچه قبلاً تصمیم گرفته بود، انجام دهد.

بیش از ۲۰۰ هزار پناهنده از اوکراین به آلمان گریخته‌اند

در آلمان، از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ۲۱۸۳۰۱ پناهجوی جنگی توسط پلیس فدرال ثبت نام شده‌اند. این خبر را وزارت کشور  آلمان امروز یکشنبه اعلام کرد. تعداد ورودی های ثبت شده از شنبه تا یکشنبه هم حدود ۱۰۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

زلنسکی: محاصره ماریوپل در تاریخ ثبت خواهد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت محاصره شهر بندری ماریوپل به دلیل جنایات جنگی نظامیان روسیه در تاریخ ثبت خواهد شد.

تمام اوکراین، چشم انتظار مذاکرات مستقیم پوتین و زلنسکی/ درخواست عجیب امریکا از ترکیه؛ به اوکراین اس۴۰۰ بدهید، جنگنده F۳۵ بگیرید! /دستور رئیس‌جمهور اوکراین برای کنترل رسانه‌ها! +نقشه و تصاویر

 یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد اروپا در اوکراین هدف قرار گرفت

مقامات اوکراینی می‌گویند کارخانه آزوفستال، یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد اروپا، در شهر محاصره‌شده ماریوپل هدف گلوله‌باران روسیه قرار گرفته و تخریب شده است.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    44 34
    کشور اوکراین به پورن استارهای مو بلوند و چشم آبی معروف هستش. و طی چند سال اخیر هم به تعداد این پورن استارهاش افزوده شده.پورن استارهایی که بعضی از آنها زیر سن قانونی فعالیت می کنند، حالا جنگ روسیه و اوکراین باعث کسادی بازار ساخت فیلم های پورن در اوکراین شده. زنده باد ارتش سرخ روسیه، زنده باد پوتین قهرمان.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      10 13
      مردم اوکراین قربانی دهه ها ظلم هستن. از زمان قحطی مصنوعی شوروی در اوکراین مردم اوکراین دل خوشی از روسها ندارن. غرب هم به اوکراین به چشم یک ابزار نگاه میکنه و به روش دیگه در حق این مردم مظلوم ظلم میکنه نسل کشی روستبارهای شرق اوکراین هم دلیل نزید بر علت ریشه یابی یک قضیه ابعاد مختلف داره
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      4 1
      متاسفانه مردم اوکراین دچار اشتباهاتی شدن که شاید از رسانه های غربی نشات گرفت ، همین انتخاب یک کمدین سینما و خصوصا" جوعود بعنوان ریس جمهور کشورشون نشان می‌دهد مردمان عاقلی نبودن خوب طبیعتا" نتیجه هم غیر از این نمیشد روسیه و اوکراین زدبزوی هم قرار گرفتند ، اوکراین قربانی شد ! خود کرده را تدبیر نیست ...
    • ماحسون IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 1
      اکراین هلند فرانسه برزیل آلمان ،اینا وضعشون خرابه، حالا برای چی باید پول بدی اگه مجردی بایه دوستی بسیارساده بدست میاری
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 3
      نوکری و پول گرفتن و کامنت گذاشتن هم حدی دارد. نه شرقی نه غربی. همه به فکر منافع خود هستند بدبخت
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    11 0
    امکان نداره آمریکا بجز اسرائیل به کشورهای دیگری در خاورمیانه اف ۳۵ بده حتی به امارات هم حاضر نشدن این جنگنده را تحويل بدن میخوان اس۴۰۰ را از دست ترکیه دربیارن تا محتاج سامانه‌ های پاتریوت و تاد شود
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      1 0
      شاید هم به ترکیه f 35 بدهند ولی فقط ماکت این جنگنده رو می‌دهند .. سیاست کلی آمریکا حمایت بی چون و چرا از رژیم اسرائیل ، از نظر آمریکا رژیم تازه تاسیس و کوچک اسرائیل باید از لحاظ نظامی برتری بر تمامی ارتش های منطقه خاور میانه داشته باشد اسرائیل یه وجبی جعلی باید قدرتمندترین و مجهزترین ارتش منطقه باشد !!! زهی خیال باطل !!!
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 1
      در هر ویژگی شما در نظر بگیرید اف ۳۵ عقب مانده تر از اف ۱۴ هست. دلیل این که این همه برایش تبلیغ می شود تجاری هست و بس
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    5 9
    این چه حرکتیه ؟؟ آمریکا داره متحد خودش را می‌فرسته تو دل شیر . ترکیه ۲.۵ میلیارد دلار پول بابت اس ۴۰۰ داده . تکلیف این اول باید روشن بشه . وقتی میگن رهبری آمریکا تضعیف شده ، تحقیر نیست واقعا شده چون آمریکا از یک روسیه که جز سلاح هسته ای و نفت هیچی نداره میترسه . بعد ترکیه را میخواد قربانی کنه .
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    30 5
    روسیه به ظاهر در حال جنگ با اوکراین هست ولی در اصل جنگ اقتصادی با غرب رو داره پیش میبره با افزایش قیمت انرژی در اروپا آلمان که صنعتی ترین کشور اروپا هست ساز مخالفت با تحریم را کوک کرده در مواجه با بحران پناهجویان اوکراینی اختلاف بین کشور های اروپایی تشدید شده و احتمالا شدت این اختلاف در روز های آتی با ورود موج های جدید از پناهجویان بیشتر خواهد شد با توجه به اینکه روسیه و اوکراین بزرگترین صادر کننده گان مواد غذایی هستن با طولانی شدن جنگ کشاورزی اوکراین به حالت تعطیل در خواهد امد و روسیه با عدم صادرات گندم و ذرت و ... عملا بحران جدید که اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی هست رو شروع خواهد کرد اونی که فکر میکنه پوتین احمق واقعا آدم ساده ای تشریف داره
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      8 3
      بابا ایول، تقریبا اولین نفری هستی که متوجه اوضاع شدی و فهمیدی چی به چیه و بی طرف بودی. بلکه بعضیا بفهمن، پوتین تا حالا هم به هر چی که خواسته رسیده
    • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 1
      آفرین. به غربگداها این‌گونه تلقین می کنند.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    21 3
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این باربولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآورید: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
    • سیداحمد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      صرف نظر از مفاد پیمان بعلت تکرار فاقد ارزشه و کسی نمیخواهد چون زدگی حاصل این نوع پیام هست . ظاهراً دوست داری موافق و مخالف ازدست تکرار مکررات زده بشه درضمن حق خوانندگان نیست که مشرق این نقص بی دلیل را منتشر کند چون واقعا منم که موافق حرفها شم زده شدم . مشرق خودتان میدانید این تکرار نه از سر ضرورت بلکه جنگ اعصابه پس به احترام ما خوانندگان واقعی ازنشر این پیام خودداری کنید . شماهم میتوانید بابیان دیگری ودلایل بروزترین پیام بزاری
  • US ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    7 29
    ارتش اوکراین پس از متوقف کردن پیشروی های روسیه اکنون جبهه های جنگ رو به سمت ثبات برده .اگر پشتیبانی مناسبی ازش بشه میتونه از حالت تدافعی خارج بشه و پیشروی هم بکنه
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      15 4
      چقدر متوهمی !الان دارن ماریوپول هم میگیرن!تو سایر جبهه ها هم دارن پیش میرن،انبار سلاحها رو یک به یک دارن هدف میگیرن!سه چهار هفته دیگه کار تمومه و بعدش نوبت ناتو میرسه و پیشروی به سمت اروپا!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      4 0
      اوکراین هیچ شانسی در برابر روسیه نخواهد داشت، ولی آمریکایی ها، غربی ها تصمیم دارند اوکراین رو قربانی کنند فقط به این دلیل که هزینه جنگ رو برای روسیه افزایش بدهند .. اوکراین این وسط نابود خواهد شد قربانی خواهد شد تا آمریکایی ها به اهداف خودشون نزدیک بشوند اینم از اعتماد به غرب ، اینم از انتخاب اشتباه یک ملت ، کمدین سینما رو ریس جمهور کردن باید تاوان و هزینه این حماقت رو هم بپردازند . .. خود کرده را تدبیر نیست ..
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    10 12
    اوکراین بدون پشتیبانی قابل توجهی از سمت ناتو و ایالات متحده تا الان مقاومت تاریخی از خود نشون داده. روسیه با ارتش خودش ، چچن و بلاروس وارد این نبرد شده.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      چرا دولت اوکراین از گردان‌های نئونازی برای مقابله با روس‌ها استفاده می کنه که میگن ۲ درصد بیشتر رای ندارن؟ به نظر میرسه دلیلش این باشه که اکثر مردم از دولت حمایت نمی کنند درست مثل زمان کودتای ۲۸ مرداد که شاه دست به دامان شعبان بی مخ و پری قد بلنده شده بود
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 1
      موشک جاولین دونه ای هشتاد هزار دلار آب میخوره داداش
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    3 3
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این باربولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآورید: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    4 2
    تنها را پیروزی ارتش سرخ روسیه در اوکراین نه مذاکره، بلکه اشغال غرب اوکراین با کمک ارتش بلاروس می باشد، تا مانع ورود کامیون های تسلیحاتی ناتو به اوکراین شود. ارتش سرخ روسیه باید خویشتنداری را کنار گذاشته و دست به کُشتار نیروهای ارتش اوکراین بزند. زنده باد پوتین.
    • جواد IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 3
      متاسفم
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    5 0
    نقد بده، نسیه (بعد مثلا ۶-۷ سال) بگیر ...! بازی قشنگ امریکایی!!!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    13 0
    آمریکا چوپان دروغگو شده،دیگه نمیتونه حتی یه بچه رو هم گول بزنه.
    • محمد IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      1 1
      احسنت
  • FR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    9 1
    پیشنهاد امریکا به ترکیه عجیب نیست هدف اولیه اینه که ترکیسه را برای همیشه از روسیه جدا کنه ! البته اینجا ترکیه عضو ناتو هم خیلی راحت نمیتونه هم از آخور بخوره هم از توبره .....
  • US ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    5 1
    چرا اینقدر سطحی نگر هستیم مگر اکرایین قدرت ایستادگی در مقابل ارتش روسیه میباشد تازه روسیه جنگراشروع نکرده است مگر در جنگ واقعی شهروندان عادی میتوانند باخیالی آسوده در شهرهایی که ارتش دشمن در پشت دیوارهای شهر ها مستقر شده اند زندگی کنند ،روسیه به شهرهای اکرایین مواد غذایی ارسال میکند ضمن اینکه تمامی استانهای روس نشین را اشغال کرده ودر حال حاضر مشغول انهدام تاسیسات نظامی اکرایین وانبارهای تجهیزات جنگی این کشور است ومشغول شناسایی کشورهای اروپایی است وتمام اقدامات اروپا را سنجش مینماید روسیه با اشغال اکرایین تولید گندم توسط این کشور را عملا تعطیل خواهد کرد تقریبا نیمی از گندم کشورها از کرایین وروسیه تامین میگردد با خودداری از صادرات گندم نیمی از جهان را با کمبود موادغذایی خواهد کرد اینجاست که تمامی اروپا دست بدامن پوتین شده ورضی خواهند شد که کلیه خسارات روسیه پرداخت کنند ونتیجه نهایی جنگ وجود یک اکرایین خلع سلاح شده وکوچک شده میباشد والحاق کریمه واستانهای روس زبان به روسیه را به رسمیت خواهند شتاخت بنظر من اگر رییس جمهور اکرایین هرکسی غیر از این زلنسکی وطنفروش یهود بود الان جنگ تمام شده بود این دلقک با تحت تاثیر قرارگرفتن رژیم صهیونیستی براحتی گرفتار تله امریکا اکرایین را تبدیل به خرابه ای کرد که یکصد سال دیگر به وضع قبل از جنگ اخیر هم نخواهد رسید ،پوتین در این جنگ سیاست هایش را برای کشورهای شرق اروپا تحمیل کرد وبه غرب اروپا نیز درسی داد که که هیچ وقت با طناب امریکا بداخل چاه وارد نشوند چرا که بسیار پوسیده است
  • از شهرستان سراب IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    26 0
    مطمئننا ترکیه این پیشنهاد آمریکا را نخواهد پذیرفت زیرا اینکار یعنی اعلان جنگ به روسیه درحالیکه دولت امریکا نشان داده بد عهد هست و دشمن ذاتی ترکیه هست امریکا با مکر میخواهد ترکیه را هم درگیر و طعمه بعدی روسیه قرار دهد در بهترین حالت روسیه مراودات نظامی با ترکیه را به حالت تعلیق قرار خواهد داد امریکا در این شرایط میخواهد با فشار از روسیه امتیاز بگیره وگرنه همه فهمیدند جنگ به بن بست خورده و در این شرایطی که مذاکرات محتملتر هست هیچ کشوری نمیاد روابط خودشو با روسیه بخاطر وعده های سر خرمن امریکا خراب کنه الان بهترین فرصت برای ترکیه پیش امده با بیطرفی و تحریم نکردن روسیه منافع زیادی ببره و با صادرات گسترده به روسیه و واردات با تخفیف گاز و نفت سر و سامانی به اقتصاد خودش بده وگرنه چرا خودش جنگنده نمیده سامانه پدافندی نمیده؟
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    15 2
    اصلا هم عجیب نیست. اردوغان و بقیه احزاب اخوانی در کشورهای اسلامی همه مهره انگلیس هستند. ماجرای F35 و سامانه S400 هم مثل همیشه ی بازی مسخره هست که اردوغان و اربابان غربی او این دفعه برای فریب روسیه اجرا کردند.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    اوکراین باید از طرفداران غرب و ناتو و عوامل انقلاب رنگی پاکسازی شود. امیدوارم به زودی زود بلاروس و روسیه بتونن این کمدین یاغی را بشدت تنبیه کنند تا درس عبرت شود. ناتو گورت را گم کن وگرنه دندانهایت شکسته خواهد شد. برای نابودی ارتش اوکراین دعا میکنم
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    آمریکا دیگه خودش وسط میدان نمی آید. امروز اوکراین را قربانی می کند و فردا هم ترکیه را. آمریکا رو به افول هست.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    الان واردات نهاده های دامی از اوکراین در سال جدید کم خواهد شد و قیمت گوشت قرمز و مرغ بالا خواهد رفت بجای تحلیل جنگ صلیبیون فکری به حال خودکفایی در واردات منابع غذایی بکنیم
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    ما منتظر شاهِ جهانیم________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • کیا GB ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    1 0
    گفتگو با نماینده آمریکا در اوکراین نتیجه ندارد با نماینده مردم اوکراین باید گفتگو کرد. کی یف اختیاری از خود ندارد، آمریکا اگر تمام اوکراین کشته شوند، قحطی، بیماری فساد حتی اگر کل اروپا هم نابود شود برایش اهمیت ندارد، دور از منطقه است و حتی سود هم میبرد و هدف اوست که رقیبی نداشته باشد و به راحتی چین و دیگر کوچکتر ها را ببلعد. معلوم نیست کِی مردم دنیا بیدار میشوند. ۸۰ سال است که دلار چاپ میکند مردم دنیا بدهکاری او را می پردازند و برای آمریکا کار و زحمت می کشند.
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    اگر اردوغان پیشنهاد شیطان بزرگ را قبول کند، آخرین رودست را خورده و به زباله دان تاریخ می پیوندد.
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 4
    ترکیه که به ظاهر ترکدزبان هستن ولی 45 میلیون کورد و نزدیک 20 میلیون سایر ادیان، باید مستعمره ایران بشه،باکو با سقوط ترکیه خود به خود سقوط میکنه،از شمال ایران،روسیه مستعمره میگیره وازجنوب ،ایران کشورک های عربی وعربستان رو،چین هم برای گرفتن تایوان و پاکستان
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    وتین بهتره همه زیرساختار اوکراین را بترکانه بعد صلح کنه. وگرنه اگر جنگ کنه و صلح نکنه شکست میخوره و فرار میکنه
  • ایرانی US ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    ادم نمیدونه با خوندن این کامنتا گریه کنه یا بخنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس