انتقال قیمومیت مسجدالاقصی از اردن به عربستان گزینه‌ای روی میز است

رسانه صهیونیستی معاریو اعلام کرد که انتقال قیمومیت مسجدالاقصی ازاردن به عربستان روی میز است.

به گزارش مشرق، روزنامه معاریو در گزارشی نوشت: تنش‌ها در مسجدالاقصی به دلیل تدابیر امنیتی و اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی، طرف‌های متعددی را نگران کرده و باعث شده مساله انتقال قیمومیت مسجدالاقصی از اردن به عربستان سعودی به عنوان گزینه‌ای روی میز مطرح شود.

در این گزارش که به قلم «جاکی خوجی» تحلیلگر صهیونیست منتشر شده، آمده است:تنش‌های اخیر در مسجدالاقصی به دلیل حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها، نگرانی همزمان پادشاه اردن، تشکیلات خودگردان و البته برخی مقامات اسرائیلی را برانگیخته است.

اردن همواره به دلیل نگرانی از انتقال تنش‌ها از مسجدالاقصی به این کشور نگرانی‌هایی دارد، البته با توجه به اینکه خاندان هاشمی در اردن قیمومیت مسجدالاقصی را به نیابت از جهان اسلام بر عهده دارد، از این زاویه مسئولیت بزرگی را احساس می‌کند.

چند هفته قبل از ماه رمضان پادشاه اردن به طور جدی در گفتگو با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان خواستار کاهش تنش‌ها در مسجدالاقصی شده بود و حتی در این مساله تنش‌هایی میان دو طرف به وجود آمد. بعدها اعلام شد که دو طرف از بنی گانتز (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) خواسته اند که از میزان تنش‌ها در مسجدالاقصی بکاهد.

مقامات بلندپایه اردن در روزهای اخیر به دلیل نگرانی از افزایش ناآرامی‌ها در مسجدالاقصی اقدامات متعددی را انجام دادند؛ فراخواندن کاردار سفارت اسرائیل در اردن و توبیخ وی، همچنین رایزنی با مقامات کشورهای عربی درباره خطرناک بودن تجاوزات علیه مسجدالاقصی از جمله این اقدامات بوده است.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها معتقدند اردن در مساله تحولات مسجدالاقصی مبالغه‌آمیز برخورده کرده است. بر همین اساس تل‌آویو با درک سناریو مدنظر اردن، تلاش کرد اقدامات آنها را خنثی کند.

در همین راستا نفتالی بنت، یائیر لاپید و بنی گانتز (نخست وزیر، وزیرخارجه و وزیرجنگ رژیم صهیونیستی) در مواضعی یکی پس از دیگری تاکید کردند که اسرائیل نیتی برای تغییر وضع موجود در مسجدالاقصی ندارد. لاپید حتی در برابر سفرای خارجی تاکید کرد که اسرائیل در این زمینه طرحی را دنبال نمی‌کند.

اما آن چیزی که موجب نگرانی مقامات اردن شده این مساله است که در محافل اسرائیلی موضوع انتقال قیمومیت مسجدالاقصی به عربستان سعودی بار دیگر مطرح شود. هر زمانی که این موضوع در اسرائیل مطرح می‌شود اردنی‌ها موضوع را جدی گرفته و درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند. اردنی‌ها در این باره نگرانی جدی دارند که تل‌آویو در ازای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، قیمومیت بر مسجدالاقصی را به عنوان هدیه‌ای تقدیم ریاض کند.

پادشاه اردن در همین راستا تلاش می‌کند با اقداماتی اهمیت جایگاه این کشور را نجات مسجدالاقصی یادآور شود، تا جایگاه دیگر مدعیان برای قیمومیت بر مسجدالاقصی از جمله جنبش حماس، ترکیه و البته عربستان سعودی را تضعیف نماید. اقدامات اردن در روزهای اخیر با حمایت ابوظبی همراه شد و مقامات این کشور نیز هچون اردن، سفیر اسرائیل را برای اعتراض فراخواندند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 1
    ایران ترکیه باید از اردن حمایت کند همچنین باید حماس نیز از این موضع حمایت نمایند تا عربستان موفق نشود اگر این سه ترکیه و ایران و حماس از هم جدا اقدام نمایند موفقیت عربستان بیشتر می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس