مجلس نمایه

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس از پاسخ‌های وزیر امور خارجه به سؤالش در خصوص وضعیت حقابه ایران از رودخانه هیرمند به طور مشروط قانع شد.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سؤال ملی حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی از حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درباره پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند، با توجه به مشکلات آبی و زیست‌محیطی در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفت و وزیر امور خارجه به تشریح اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: سدسازی ترکیه برای ایران قابل قبول نیست

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در شرح سؤال خود اظهار داشت:‌ علیرغم خدمات نظام جمهوری اسلامی در منطقه سیستان و بلوچستان که بر کسی پوشیده نیست، به دلیل عدم مدیریت فرصت‌ها این منطقه به چنین وضعیتی دچار شده، آن هم در حالی که عمده فعالیت پایه مردمان این منطقه کشاورزی و دامپروری است که وابستگی ۱۰۰درصدی به رودخانه هیرمند دارند.

وی افزود: استمرار بیش از دو دهه‌ای خشکسالی، وضعیت معیشتی مردم این منطقه را بحرانی کرده و منجر به مهاجرت‌های پیوسته و حاشیه‌نشینی‌ها آنها در دیگر نقاط شده که آن مسأله هم در نوع خودش مشکلات دیگری به بار خواهد آورد.

به گفته این نماینده مجلس، قرارداد سال ۱۳۵۱ میان دولت‌های ایران و افغانستان در خصوص حقابه ایران از هیرمند به درستی اجرا نشده و احداث مداوم سد و بند بر روی هیرمند توسط دولت افغانستان باعث خشکسالی در منطقه سیستان و بلوچستان شده است.

ببینید:

فیلم/ توضیحات امیرعبداللهیان درباره حقابه ایران از هیرمند

دهمرده با انتقاد از عدم پیگیری جدی سؤالات نمایندگان در سالیان مختلف تا کنون توسط وزرای امور خارجه و نیرو اظهار داشت: ما خواستار اجرای بسته‌ای هستیم که در مدت طولانی با حضور آقای ظریف وزیر سابق امور خارجه و آقای امیرعبدالهیان طراحی شد و معتقدیم نباید در این رابطه فرصت‌سوزی شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال این نماینده با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های انجام شده اظهار داشت:‌در ماه‌های گذشته مذاکرات مستقیم و فشرده‌ای با هیأت  حاکمه موقت افغانستان داشته‌ایم و اعلام می‌کنیم از هیأت حاکمه افغانستان در رابطه با رودخانه هیرمند رضایت نداریم و معتقدیم در موضوع آب بهتر از آنچه در ماه‌های گذشته عمل کردند،‌می‌توانستند عمل کنند.

وی با بیان اینکه هیأت حاکمه افغانستان در ماه‌های گذشته چند بار با صراحت حقابه ایران از هیرمند را به رسمیت شناخته‌ و مورد تأکید قرار داده‌اند،‌گفت: در ماه‌های اخیر نشست کمیساریای مشترک دو کشور انجام شده و رهاسازی آب از بخشی از سد کمال‌خان نیز صورت گرفته اما هیأت حاکمه افغانستان کمبود آب را علت نرسیدن آب به ایران اعلام می‌کنند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: از نظر ما یکی از مصادیق راستی‌آزمایی عملکرد هیأت حاکمه افغانستان، اختصاص حقابه ایران از هیرمند است و با توجه به اینکه در این رابطه قرارداد دو جانبه وجود دارد در صورتی که تخلفی رخ دهد از طریق مجامع بین‌المللی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

پس از توضیحات وزیر امور خارجه نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط و با تأکید بر اینکه وزیر خارجه قول بدهد پیگیر این موضوع باشد، از توضیحات امیرعبدالهیان قانع شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم خطاب به نماینده سوال‌کننده تأکید کرد:‌ مطمئن باشید که مسائل این حوزه پیگیری می‌شود و همین الان هم مسائل سیستان و بلوچستان آنقدر برای دولت و مجلس اهمیت دارد که طرح‌هایی مانند چاه‌های ژرف، انتقال آب از خلیج فارس به سیستان و بلوچستان و برنامه‌های مشابه در دست پیگیری است.

قالیباف خاطرنشان کرد: در شورای عالی امنیت ملی هم شاهد هستیم که موضوع در دستور کار قرار دارد و وزارت امور خارجه با جدیت پیگیر این مسأله است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 1
    عه؟ ترکیه هم فردا همشونو خراب میکنه
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      1 1
      ترکیه کی باشه؟
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    تمام افغان هارااخراج کنند -میزان مصرف آب افغان های حاضردرایران ازمیزان حقابه قانونی ایران بیشتراست
  • سید IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    جالبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس