پرچم ایران نمایه

جوامع بشری همواره شامل سنن جاریه الهی هستند. یکی از نمودهای این سنن نیز لزوم ادای دین یکان یکان مردم جامعه نسبت به نظام اسلامی و شهدایی است که در راه امنیت و پیشرفت کشور به شهادت رسیده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تأملی بر سالگرد "رأی بد" در دوم خرداد ۷۶

پایان تأیید علنی و آغاز "سکوت رضایت‌آمیز" در پروژه آشوب/ تأملی بر سالگرد "رأی بد" در دوم خرداد ۷۶

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب و نیز از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در یک توییت به بهانه ماه خرداد و پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد سال ۷۶ نوشت:

"دوم خرداد، بزرگترین فرصت برای توسعه همه‌جانبه ایران بود اما از سوی اقتدارگرایان ذبح شد. فرصت‌ها چون ابر می‌گذرند! "

*پر واضح است که حجاریان با حساب باز کردن روی احتمال فراموشی تاریخی است که چنین مدعای سنگینی را مطرح می‌کند.

مدعایی که البته اگر دچار فراموشی نباشیم و روزهای سخت و تلخ دولت اصلاحات را به یاد بیاوریم؛ نه تنها غیر قابل باور که مضحک نیز به نظر می‌رسد.

توسعه همه جانبه ایران!؟

آنهم در دولتی که برای نخستین بار معنی جابه‌جایی و تغییر اتوبوسی از رأس سازمان تا نگهبان سازمان را معنی کرد؟

و دولتی که تفسیر بی‌پایه او از مفهوم جامعه مدنی می‌رفت تا بحران‌هایی بزرگتر از فتنه کوی دانشگاه در سال ۷۸ را ایجاد کند!؟ (فتنه‌ای که تا چندین سال برای مردم یک معضل امنیتی بنا کرد)

و دولتی که حسن روحانی و کارنامه‌اش یک نمونه از کپی برابر اصل‌های آن بود؟

آقای حجاریان مدعی کدام توسعه در دولت متبوع خویش است وقتی نمی‌خواهد به مردم بگوید در همان دولت بود که آقایان تئوری فتح سنگر به سنگر نظام تا فتح سنگر آخر، تئوری چانه‌زنی از بالا و فشار در پایین و "حاکمیت دوگانه" را مطرح کردند و ایضا در همان سال‌ها بود که همین آقایان به بهانه همنوایی دولت و مجلس؛ تریبون مجلس را به تریبونی چالش‌آفرین علیه ستون خیمه نظام یعنی ولایت فقیه تبدیل کرده بودند.

مهمتر اینکه آیا اساسا دولتی که قاتق نانش به جای خدمتگزاری بیشتر به مردم و مدیریت جهادی؛ جز "لوایح دوقلو" و "توسعه سیاسی" نبود و فکر می‌کرد ولایت فقیه "دیکتاتوری مؤمنان" است؛ می‌توانست هیچ سنگی را از مسیر توسعه بردارد؟

پاسخ همه این سؤالات اظهر من الشّمس است و همانطور که اشاره شد حجاریان و دوستان او به فراموشی حافظه تاریخی مردم ایران دل بسته‌اند.

در این میانه البته یک باطل‌السحر دیگر هم وجود دارد و آن فرجام فکری همین آقایان مدعی توسعه است. در واقع مدعا بایستی با سابقه و کارنامه همخوان و همراستا باشد وگرنه لاف در غریبی است.

مردم چگونه باید بپذیرند کسانی به فکر توسعه ایران بوده‌اند که کارنامه دیروز و امروز آنها مشحون از فتنه‌گری علیه مردم و نظام، تحریم انتخابات و هم‌راستایی با خواسته‌های دشمنان ایران و ایرانی است؟

جالب است که آقای حجاریان باید در مقابل این واقعیت تلخ نیز به مخاطبان خود توضیح بدهد که چرا پس از آن دولت آرمانی و توسعه‌محور و آرام اما مردم ایران در انتخابات سال ۸۴ به مخالف‌ترین قطب مقابل اصلاح‌طلبان یعنی محمود احمدی‌نژاد رأی دادند و حتی یک چهره نزدیک به چپ‌ها را هم انتخاب نکردند.

بماند که مردم ایران از انتخابات سال ۸۴ به این سو هرگز به صورت علنی به هیچ نامزد و جبهه‌ای که پرچم و عنوان اصلاح‌طلبی داشته است نیز رأی اکثریتی نداده‌اند...

و اینها همه ناراستی ادعای حجاریان را اثبات می‌کند.

***

چرا تئوری "آشوب‌های بی‌سر" واقعیت ندارد؟

پایان تأیید علنی و آغاز "سکوت رضایت‌آمیز" در پروژه آشوب

پایان تأیید علنی و آغاز "سکوت رضایت‌آمیز" در پروژه آشوب/ تأملی بر سالگرد "رأی بد" در دوم خرداد ۷۶

محسن آرمین، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً طی اظهاراتی در جلسه شورای سیاسی حزب اصلاح‌طلب موسوم به مجمع ایثارگران گفته است: مهم ترین مشکلات امروز ما اقتصادی است، اما نگاهی به اعتراضات اخیر نشان می دهد که همه آنها سیاست خارجی را هدف قرار می دهد. یعنی جامعه به این نتیجه رسیده که این نوع نگاه بر اداره کشور و سیاست خارجی پاسخگو نیست و حتما باید در آن تجدیدنظر شود. بنابراین اصلاح طلبان می توانند روی این ظرفیت حساب باز کنند زیرا جامعه به این سطح از آگاهی رسیده است.

او می‌افزاید: اصلاح‌طلبان باید بر این اساس مواضع خود را در حوزه های داخلی و خارجی شفاف اعلام کرده تا بتوانند ارتباط خود را با جامعه حفظ کنند. آنها از این طریق می‌توانند با جنبش‌های مختلف معلمان، کارگران و… وارد گفت‌وگو شوند. بدین ترتیب می‌توانند اعتماد از دست رفته را بازسازی کنند. این استراتژی هم به سود اصلاح طلبان و هم به نفع کشور است. چرا که وقتی شما بتوانید با پویش ها و جنبش های اجتماعی ارتباط برقرار کنید آن وقت می‌توانید از حرکت های تند و ویرانگر که هیچ سودی برای کشور ندارند، جلوگیری کنید.

آرمین تصریح می‌کند:

"اعتراضات امروز به گونه ای شده که اگر اصلاح طلبان تاییدشان کنند به آشوب های کور می انجامد و اگر تایید نکنند ارتباط خود را با جامعه از دست داده‌اند. راهی که وجود دارد این است که اصلاح‌طلبان بتوانند با مواضعی شفاف و نقد صریح و بدون لکنت حاکمیت، با جامعه و جنبش ها ارتباط برقرار کنند و اعتماد از دست رفته را بازگردانند."[۱]

*آنچه که آرمین درباره حیرانی اصلاح‌طلبان در ردّ یا تأیید آشوب و اعتراضات خیابانی گفته است تأملات بسیاری را در خود دارد.

از یکسو می‌توان خوشحال بود که پس از وقوع یوم‌الله "۹ دی در سال ۸۸" و حمایت اکثریتی مردم از نظام در مقابله فتنه‌جویان و نیز رخدادهایی مثل برخورد جدی نظام با اضلاع فتنه در جریان دادگاه‌های سال ۸۸؛ امروز شاهد برخی تردیدها برای حمایت علنی از آشوب هستیم.

و از سوی دیگر باید در احتمالات مربوط به "فتنه اقتصادی" و تحرکات فرماندهانش عمیق شد و اندیشه کرد که اضلاع فتنه آینده چگونه مشغول طراحی متد جدیدی از راهبری آشوب، حمایت زیر پوستی از اعتراض خیابانی، محکوم نکردن تشویق‌آمیز آشوب‌ها و اعطای مدال جنبش به وحشیگری خیابانی هستند.

در پیامد اظهارات آرمین به این نکات دقت کنیم که اساسا چه کسانی طی ۱۰ سال گذشته همواره و در مقابل هر مشکلی آدرس خیابان را به مردم دادند؟

چه کسانی بودند و هستند که از بام تا شام مشغول سیاه‌نمایی از مشکلات عادی کشور هستند، از ناامیدی مطلق گفتند و حتی انتخابات را هم تحریم کردند؟

محسن آرمین آیا حاضر به این اعتراف هست که تمام این مقولات به معنای تشویق به براندازی و ایجاد آشوب در کشور است که فرماندهان فتنه آنرا طراحی کرده‌اند!؟

اگر بگوید آری که با یک اعتراف عقلانی مواجه هستیم که نشان می‌دهد تردید مورد تأکید آرمین برای حمایت علنی از آشوب در واقع یک تغییر تاکتیک برای حمایت از آشوب است و اگر نه بگوید که پا بر منطق مشخص سیاست و حکومت و امنیت گذاشته است!

این اعتراف صورت بگیرد یا نگیرد و منادیان فتنه همچنان بر مدار تشویق آشوب با لطایف‌الحیل قرار داشته باشند یا نه اما ضروریست که مردم و خواص کشور با بصیرتی مثال‌زدنی نسبت به رویکردهای جریان فتنه حساس باشند و این واقعیت دائما در گوش جامعه زمزمه شود که راه حل مشکلات ایران در گرو "رأی خوب" و انتخابات است نه در گرو خیابان!

***

دِین به نظام و شهدا از نگاه علامه جوادی‌آملی

اگر دِین خود را به نظام و شهدا ادا نکنیم...

پایان تأیید علنی و آغاز "سکوت رضایت‌آمیز" در پروژه آشوب/ تأملی بر سالگرد "رأی بد" در دوم خرداد ۷۶

آیت‌ا... جوادی‌آملی، مفسّر شهیر قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید اخیراً در دیدار با تعدادی از استادان حوزه علمیه قم گفته است:

"ما جزو اولین دوره طلابی بودیم که با ممنوعیت لباس روحانیت توسط رضاخان ملعون رو به رو شدیم. در آن سال ها جز قم و مشهد، سایر شهرستان ها چندان طلبه ای نداشتند به ویژه حدود سالهای ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۲ کسی طلبه نمی شد. الآن طلبه شدن آسان است چون کسی که وارد حوزه می شود می تواند از طلاب پایه بالاتر کمک درسی بگیرد درحالی که ما دروس مقدماتی را باید از شاگردان مرحوم آخوند و آقا ضیاء یاد می گرفتیم و طلبه ای غیر از اینها نبود. حتی بزرگان روحانیت نمی توانستند در آن زمان معمم باشند یا منبر بروند. فقط دو تن از شاگردان مرحوم آخوند اجازه داشتند عمامه بگذارند و آنها گاهی از خیابان رد می شدند که مردم بدانند اسلامی هست. وضعیتی که حوزه فعلی دارد مدیون نظام و شهداست."[۲]

*ابراز دِین این مفسّر برجسته قرآن کریم و چهره جهان اسلام به نظام اسلامی و شهدا درسی بزرگ برای همه آنهایی است که این روزها نسبت به مشکلات ابراز ناامیدی می‌کنند و یا گاهی با مستمسک قرار دادن یک انتقاد از جانب برخی بزرگان و علما؛ ‌ به چهره نظام اسلامی پنجه می‌افکنند.

دقت شود که مشکل و انتقاد در همه حکومت‌های جهان و حتی در حکومت معصوم (ع) نیز وجود داشته و دارد اما این مقولات هرگز نبایستی موجب شود تا آن جامعه در اکنون خود و نیز در حافظه تاریخی خود گذشته‌های تلخ و مشکلات سابق را از یاد ببرد و بدتر از همه اینکه به مثبتات زمانه خویش آشنا نباشد.

در این رابطه البته خواص جامعه و صاحبان تریبون نیز وظایفی سترگی بر عهده دارند و بایستی همواره درباره داشته‌های جامعه با مردم صحبت کنند.

ما همه مدیون نظام اسلامی و شهدای عزیز هستیم و اندکی تفکر در سنن جاریه الهی در جوامع بشری نشان می‌دهد که اگر در ادای این دِین کاهلی کنیم و یا خدای نکرده در سمت مقابل آن قرار بگیریم؛ "کفر نعمت" و "اعتراض ظالمانه" همه چیز را از کف ما برون خواهد کرد.

***

1_ http://sobhema.news/?p=21326

2_ https://fa.shafaqna.com/?p=1374437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    30 53
    انزجار و اشمئزاز مردم نسبت به اصلاح طلبان فقط و فقط به سبب نفاق، مزدوری، بی خردی و تکبر در این فرقه است! به واقع به سبب سخنان شان تهوع آورند!
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      18 23
      تفکری که برای شناخته نشدن یا بهتر بگوییم رسوا نشدن در پس اصطلاح اصلاح طلبی خود را پنهان کرده است، در واقع جریان ضد مذهبی ای هست که ریشه در روشنفکری و فراماسونری وارداتی از اروپا دارد و سابقه اش به نهضت مشروطیت می رسد! این جریان سیاسی ــ اجتماعی همان تفکری است که شیخ فضل اللّه نوری را بر سر دار برد، میرزا کوچک خان را تنها گذاشت، آیت اللّه مدرس را تبعید و شهید و آیت اللّه کاشانی را خانه نشین کرد و اکنون هم اگر به همان شکل قادر به از میان برداشتن جریان روحانیت انقلابی نیست، در عوض تلاش می کند تا حیثیت روحانیت انقلابی را دار بزند!
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      25 11
      باد عدد و رقم دوره خاتمی را با تمام دوران انقلاب و شاه مقایسه کنید.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      53 26
      بهترین رییس جمهور ایران خاتمی بود...
    • سعید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 2
      فارسی را پاس بداریم
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      18 17
      کسی که گفتی با عدد و رقم دوره خاتمی می.. فتنه گر مقایسه بشه فقط چند موردش را عرض میکنم: دلار از سیصد و خورده ای(بین ۳۰۰ و ۴۰۰ تومن) رفت تا ۱۳۰۰ تومن یعنی حدود ۴ برابر قیمت خودرو بیش از ۲ برابر_ قیمت ملک و زمین بیش از ۳ برابر_ پر شدن بازار از پولهای تقلبی برای از بین بردن ارزش پول ملی_ بماند که خود اسهالاتیون همچین ادعایی ندارند که خودشان گفتند ما کار اقتصادی نکردیم چون شعارش را هم نداده بودیم... کنفرانس برلین یعنی گذار به دموکراسی و جستن امام خمینی در موزه_ روزنامه های زنجیری موسوم به زنجیره ای برای از بین برد اعتقادات مردم_ مصاحبه خاتمی فتنه گر با رسانه آمریکایی و گفتن اینکه آبراهام لینکلن برده دار و.... شهید هست و .. قرار دادن ایران در محور شرارت و........... رد شدن از دوران این فتنه گر خبیث.... واقعا از عنایات حق تعالی و امام زمان سلام الله علیه بود
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      14 20
      بیشترین توهین به مقدسات در مطبوعات در دولت خاتمی صورت گرفت قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و اختلاس شهرام جزایری و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دولت خاتمی اتفاق افتاد و برای واگذاری جزایر تنب کوچک و بزرگ با امارات هم مشغول مذاکره بودند.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      12 30
      بهترین رئیس جمهور ایران احمدی نژاد بود در دوران خاتمی فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری زیاد بود.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 2
      سعید حجاریان! فرصتها چون ابر میگذرد! بمعنی غنیمت دانستن مجالست با پیامبر و اوصیاء ایشان(ص) است،چه ارتباطی با عمال صهیونیسم،تحریفگران دین و دزدان بیت المال داشت!؟
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 1
      نابغه دلار سال 88 حدود 800 تومان بود. چطوری میگی زمان خاتمی 1300 تومن شد؟!
    • انصاف IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      7 2
      طرفدار خاتمی نبوده و نیستم چون انتقادات جدی دارم ولی خاتمی دلار را حدود 450 تحویل گرفت و 800 تحویل داد ظرف مدت هشت سال قیمت نفت هم پایین بود نرخ سود بانکی تک رقمی بود انصافا به لحاظ اقتصادی و صنعتی و روابط خارجی دوران خوبی بود بیشترین صادرات غیر نفتی را داشتیم تبلیغات تلویزیونی آن زمان پر بود از جنس های ایرانی با کیفیت ولی از نظر فرهنگی و سیاسی اصلا اصلا خوب نبود
  • رحیم IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    17 44
    واقعا این افراد اصلاحطلبان خیلی وقیح آمد. بانی همه مشکلات و مدعی.
    • سید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      9 28
      ریشه همه مشکلات چند ده ساله سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور در یکی یا چند مورد از این موارد است: بی خردی اصلاح طلبان، بی کفایتی اصلاح طلبان، بی وجدانی اصلاح طلبان، بی وطنی اصلاح طلبان، بی تدبیری اصلاح طلبان!!
    • محبیان IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 4
      سرمایه های اسراییل در ایران
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    14 20
    امام رحمت الله علیه آمریکا و پیروانش را شیطان نامید. طبیعی است که وقتی بجای پیروان معمار انقلاب به ضد آنها رای بدهیم چه خواهد شد .فقط معجزه خدا بوده که ثمره اخلاص بندگان صادقش در این کشور از بین نرفته است .
    • تبریزی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 9
      دقیقا همینطور هست که گفتید، به لطف امام زمان سلام الله علیه و نیت خالصانه شهدا و کارگزاران و خانواده شهدا از این طوفانها مخصوصا خاتمی فتنه گر از این فتنه ها رد شده ایم و خواهیم شد به اذن الله کاری که این آخوند نما انجام داد حتی هاشمی و روحانی نیز نتوانستند بکنند و آن هم ایجاد شبهه و ... در دین و احکام الهی توسط روزنامه های زنجیری و عوامل دفترش
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    8 2
    مرد مومن در حکومت معصوم علیه السلام هم انتقاد است!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ خودتون دارید میگید معصوم بعد میگید انتقاد؟؟
    • US ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 1
      به جاي وقت گذراني در اينترنت نامه امام علي به مالك اشتر، تاريخ زندگي امام علي ( به ويژه دوران حكومتداري) و نيز نهج البلاغه را بخوانيد.
    • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 0
      در حکومت معصوم همه ارکان حکومت و مدیران که معصوم نیستند
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    30 5
    سوالی ازنویسنده محترم:منظورشماازرای خوب یارای بدچیه؟...
    • محمد IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 10
      از سال 76 تا 84 رئیس جمهور ایران خاتمی بود دلار از 260 تومان به 900 تومان رسید یعنی تورم بیشتر از زمان احمدی نژاد پروژه های سد سازی تعطیل شد و وزارتخانه بسیار کار آمد جهاد سازندگی که حلال مشکلات روستاییان بود نابود شد در زمان او تقریبا هیچ کارخانه مهمی ساخته نشد اما بجایش دوبی با پول ایران آباد شد در زمان او قانون ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند لغو شد و به واسطه آن هزاران شرکت ورشکست شدند در زمان او مذاکرات پاریس انجام شد که امضاهای داده شده در این مذاکرات پایه تحریم های زمان احمدی نژاد شد و در نهایت دو قطبی سازی کاذب از زمان او در ایران رواج یافت قدرت پلیس در زمان او کاهش یافت و مجرمان برای اولین بار بعد از انقلاب جرات عرض اندام پیدا کردند بی بند و باری ها هم از همین زمان شروع شد
  • ناصر IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    10 3
    من فقط به دو رای ام افتخارمیکنم
  • سس IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    58 14
    رای بد؟ مشرق فکر نکردی که ما فراموش کردیم؟ تنها دولت بعد انقلاب که ما مردم در اون دولت از نظر اقتصادی آرامش داشتیم دولت خاتمی بود
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      8 19
      رئیس جمهور ابلهی که ژاک شیراک فرانسوی او را به فرانسه دعوت کرد و با شام ندادن در کاخ الیزه در حالی که بخشی از برنامه سفر و جزء مراسم بود، به بهانۀ لزوم وجود مسکرات در سر میز شام، نهایت تحقیر را نسبت به وی روا داشت، که به دَرَک خودش، در واقع می خواست به این شکل ایران را تحقیر کند! از بس که این قشر کشته و مرده دعوت شدن به فرنگ بودند!
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 24
      دولت خاتمی دولت حرف ژست شعارهای احمقانه وزرای رانت خواری و پسمانده هاشمی و هیچ !!! تحول از زمان احمدی نژاد شروع شد و ملت کمی مزه آرامش را چشید که دوباره سال ۹۲ خاتمیون بازگشتند!! قاعدتا اگر شما دوران خاتمی ارام بودی دوران روحانی هم که مدیران او باز گشتند باید در کما فرو میرفتی از شدت آرامش!!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 17
      اف بر محمد خاتمی که حسن فریدون را تو پاچه ملت کرد و مردمو گرفتار کرد.
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      9 12
      عزیزم من هم بلدم با هشت سال دریافت کردن وام بی فقه از صندوق بین المللی پول و بردن کشور تا خرخره زیر بار قرض رشد اقتصادی مصنوعی درست کنم و همه آن پولها را در حلق احزاب بریزم تا فقط تعریف و تمجید دریافت کنم. من هم بلدم دلار را بدون هیچ تحریمی از 400 به 900 برسانم. من هم بلدم در طرح به اطلاح خودگفایی گندم همه منابع آبی کشور را نابود کنم. من هم بلدم مسکن سازی را متوقف کنم تا بحران مسکن در دولت بعد ایجاد کنم. من هم بلدم تولید بنزین و هر نوع توسعه پالایشگاهی را تعطیل کنم و ایران را بزرگترین وارد کننده سوخت بنمایم. من هم بلدم صنعت عظیم نساجی ایران را نابود کنم. من هم بلدم از هر نوع سرمایه گذاری برای اشتغال خودداری کنم. من هم بلدم رشوه بگیرم و گاز مخزن سلمان را به ثمن بخس به اماراتیها بدهم. من هم بلدم با اتوسعه دیوانه وار دانشگاههای آزاد میلیونها تحصیلکرده بیکار تحویل دهم. من هم بلدم رشد چمعیت را کمتر از حد جایگزینی برسانم. من هم بلدم کاری کنم که طوری ماهرانه بحران سازی کنم که بعد از رفتم در فاصله کوتاهی ایران تبدیل به کشوری بی سوخت و بیکار و بی آب و بی مسکن تبدیل کنم تا در فاصلبه 4 سال بحران ایجاد شده و نظام سرنگون شود. می بینید که خاتمی برنامه سال 88 را چه هوشمندانه چیده بود. فقط قرار بود هاشمی بیاید و قربانی شود - خاتمی و یارانش در قربانی کردن هاشمی ید طولایی داشتند- و دوباره ماجراهای سال 74 در وسعتی چند برابر تکرار شود.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    32 6
    شماداریددین روبه نفع خودتون تفسیرمی کنید...مرجعیت شیعه درعراق محبوبیتش بیشتره
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    39 12
    دوم خرداد فرصت بزرگی برای پیشرفت و توسعه ایران بوجود امد
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 8
      خاتمی با تکرار می کنم در سالهای 92 و 94 و 96 باعث عقب ماندگی کشور شد.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    8 1
    من از دوره هاشمی تا رئیسی رو دیدم.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 2
      این کامنت منه، بقیه اش حذف شده!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    13 42
    رای به خاتمی اشتباه بزرگ تاریخ زندگیم بوذ
  • سروش IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    8 13
    هدف حجاریان و همفکرانش کیفیت قدرت در ایران نیست بلکه تنحصاری کردن قدرت در دستان خودشان هست اینها با دیکتاتور خواندن نظام ایران و سراییدن افسانه در مورد نظام ایران هدفشان این است که مردم ایران را در دهان دیکتاتور های غربی بیندازند دیکتاتور هایی مثل سازمانهای غربی همچون سازمان جهانی بهداشت که قوانینش را می خواهد با حکم دکتاتوری غرب به ملتها تحمیل کند امثال حجاریان زالو های همان دیکتارتور های خونخواری هستند که برای نوع بشر می خواهند تصمیم گیری کنند باید این جماعت را معرفی کرد و نفسشان را برید.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    34 7
    تو سالهای دهه هشتاد اقتصاد ایران داشت ثبات خوبی رو تجربه می کرد اوضاع زندگی واقتصادی مردم خیلی بهتر شده بود
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 12
      بعد از فتنه 88 تحریمهای بانکی و نفتی شروع شد و مردم روی آرامش ندیدند ننگ بر خاتمی فتنه گر و دار و دسته اش.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    45 11
    رای من در دوم خرداد 1376 که رای اولی بود بهترین رای تمام عمر است
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 37
    ما از تاریخ عذرخواهی می کنیم. ما آن روز نفهمیدیم چون شعور سیاسی نداشتیم.
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      18 3
      بنظر میرسد شما همچنان به شعور سیاسی نرسیده اید.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    27 11
    رای بد دوم خرداد!!!! مثلا اگر ملت ناطق نوری را انتخاب میکرد فرقی به حالش داشت !!!
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 17
      ولی اگر ملت مرحوم آقای ری شهری را انتخاب میکرد، حتماً و مطمئنّاً به حالش فرق های زیادی داشت!!!
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      14 8
      اتفاقا این کشور و انقلاب را 43 سال اصلاح طلبان با مقابله با هزاران توطئه وتحریم وجنگ و... هر طور بود اداره کردند.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 1
      بحث رقابت انتخاباتی است نه خیال و قصه!! عزیزم در سال ۷۶ رقابت بین ناطق و خاتمی بود و چینش اینطور قرار گرفت و قطعا ملت راهی جز انتخاب یکی از این دو نفر نداشت
  • طاهری IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    4 13
    اینها نه سوادی دارند نه پشتوانه مردمی ، فقط پشتوانه تبلیغی دارند که هر از گاهی نام نحس شان در خبرها می آید . خیلی وزین تر و امتیاز دارتر ها هستند که در هیچ خبری نامشان نیست !اگرچه فعالیت بسیاری هم دارند .
  • كريم IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    6 10
    روز دوم خرداد ياد آور روزي است كه تمام دشمنان داخلي اعم از منافقين. ارازل و اوباش. .... لائيكها. خانواده ها و زندانيان ضد انقلاب و مجرمين. معتادان و پاچاقچيان و ... تمام مخالفين نظام جمهوري اسلامي را براي براندازي گرد هم جمع و يكپارچه شدند. مرگ بر سران افساد طلبان و حاميان آنان.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    13 16
    خاتمی بزدل بود
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    11 28
    خاتمی با اختلاف به عنوان بدترین ریس جمهور می باشد
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      13 5
      اتفاقا این کشور و انقلاب را 43 سال اصلاح طلبان با مقابله با هزاران توطئه وتحریم وجنگ و... هر طور بود اداره کردند.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 13
      هزاران توطئه وتحریم وجنگ و... کار خود اصلاح طلبان بود.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    31 10
    درود بر خاتمی
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 20
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    13 5
    این کشور و انقلاب را 43 سال اصلاح طلبان با مقابله با هزاران توطئه وتحریم وجنگ و... هر طور بود اداره کردند.
  • علیزاده IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    10 6
    بهترین انتخاب مردم درستترین انتخاب است
  • عبدالله حق پرست IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    5 2
    خداوند با اراده شکست ناپذیر خود، همه دسیسه ها و توطئه هایی را که بر ضد انقلاب و شهیدان و دلسوزان واقعی انقلاب ، طراحی کرده بودند و جز خدا ابعاد و عمق آن را کسی نمی داند، خنثی فرمود و مقام معظم رهبری را یاری فرمود که از دل طوفانهای سهمگین با شجاعت و روشن بینی ، کشتی را به ساحل نجات رهنمون شود. امیدواریم که انقلاب پایدار بماند و عمر و سلامتی و نشاط رهبری معظم همچنان طولانی و دیرپا برقرار باشد.
  • مسلمی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    8 1
    بهترین و پاک ترین رای ، رای پاک است
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    10 15
    خاتمی به مردم خیانت کرد
  • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    10 8
    چه نویسنده و نشر دهندهٔ بی سواد و ناشیی! امکان ندارد رای اکثریت مردم رای بدی باشد این محال منطقی و عقلی است
    • US ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 0
      چرا امکان ندارد؟ هفت هزار سال مردم رای دادند که خورشید دور زمین می گردد اما حق با گالیله بود. مردم همه در مقابل انبیا ایستادند اما حق با انبیا بود. مردم همه دنبال نوشابه و فست فود رفتند اما حق با سبزی و غذای سالم بود.
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 0
      اگر مردم عاقلانه رفتار می کردند الان نباید هیچ ظلم بدی وجود داشت ولی متاسفانه مردم تابع شهواتن
  • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    11 1
    یه طرفه نوشتی
  • سینا IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    6 1
    تاریخ قضاوت خواهد کرد نه شما!
  • داریوش IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 4
    اگر بحث اصول گرا و اصلاح طلب را بذاریم کنار و فارغ از بحث فرهنگی و سیاسی زمان آقای خاتمی یکی از بهترین دوران از لحاظ رشد اقتصادی بود که فاصله فقیر و غنی مثل الان نبود و فقرا هر روز فقیرتر نمی شدند.
    • US ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 4
      دقیقا بر عکس. اوج ضریب جینی تا آن وقت را خاتمی رقم زد. شورشهای پی در پی اقتصادی رخ داد که خونینرین آنها در سمیرم بود. اما چون رسانه ها طرفدار دولت خاتمی بودند هرگز آن فجایع را انغکاس ندادند.
  • حسام IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    9 4
    11 روز خانه نشینی معجزه هزاره در اعتراض لکه ننگی بر دامان بهاریون است و تا اید هم پاک نخواهد شد !
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 1
      درود بر دکتر محمود احمدی‌نژاد
  • مهرداد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    7 3
    دولتی که تورمش جرات عرض اندام نداشت در همان عدد 9 ماند نرخ دلار در مدت 8 سال به دوبرابر هم نرسید
    • منصف IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      0 0
      بله میشود فنر دلار را مصنوعی پایین نگه داشت تازه ان هم در شرایط تحریمهای سبک ولی بدبختی باز شدن این فنر برای دولت بعدی اشکار میشود مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت روحانی که تازه دولت بعدی باید بسیار زحمت بکشد تا شرا یط را به قبل از این ارز فسادزا برساند و بعد از ان تازه اقدامات بعدی را انجام دهد، اگر این اقدامات دولت رئیسی در مورد هدفمند شدن یارانه ها که بسیار تصمیم سختی است چون مثل جراحی در کوتاه مدت دردناک است ولی در بلند مدت یقیناً به نفع مردم است در دولتهای قبل انجام میشد الان کار برای اقای رئیسی بسیار اسان بود اینکه برای درد اقتصادی مردم داروی مسکن که اثر موقت دارد و بدبختی ان برای دولتهای بعدی میماند تجویز کنی هنر نیست بلکه خودشیرینی و عوام فریبی است، هنر ان است که تصمیم درست و سخت را بگیری و ناسزا بشنوی ولی اوضاع اقتصادی را برای دولت بعدی هموار کنی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    3 5
    خاتمی از بابت وابستگی به غرب در دلمان ماندگار خواهد بود
  • صفی اله جعفری IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 4
    طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که از صدا و سیما هم چندین دفعه پخش شده ، بهترین دوران اقتصادی ایران بعد از انقلاب دوره هشت ساله دولت آقای خاتمی بوده
    • US ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 4
      بدترین دوره بود. از نظر نهادینه شدن اشرافیت. افزایش شکاف طبقاتی. فروریختن همه ارزشهای اخلاقی و خانوادگی. تبدیل ایران به بدهکار بزرگ جهانی و وارد کننده سوخت ، افتضحات توتال و کرسنت و مارین سرویس، افتخار شدن دفاع از مفسد اقتصادی مثل کرباسچی، و...
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    20 8
    8 سال زحمات خاتمی عبارت بودند از :1- بردن ایران تاخرخره زیر قرض و وام از صندوق بین المللی پول برای پول پاشی در بازار ارز و ارزان نگهداشتن تصنعی آن که البته باز هم دلار از 450 به 904 تومان رسید. 2- انحلال جهاد سازندگی. 3-نابودی صنایع نساجی ایران که در منطقه نظیری نداشت. 4- عدم ساختن و توسعه پالایشگاه به بهانه به صرفه نبودن تولید بنزین و تبدیل ایران به یکی از بزرگترین وارد کنندگان بنزین جهان. 5- خودداری از مسکن سازی برای ایجاد بحران مسکن با ورود نسل دهه شصت به بازار کار و ازدواج. 6- نابودی همه منابع آبهای سطحی و زیر زمینی ایران به بهانه خودکفایی گندم و البته با افزایش بی سبقه زمینهای زیر کشت غرقابی. 7-واردات سانتیریفیوژهای آلوده و بحرانی که تمام نشد. 8- ترویج بی بندو باری و بی حجابی و شکستن یکی پس از دیگری ارزشهای اسلامی و و....
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    4 3
    سرمایه های صهیونیستی، باهر اسمی که باشند (حزب اتحاد ملت، حزب مشارکت و ...) نتیجه ی فعالیت هايشان ، فقط و فقط نابودی ایران اسلامی است ، حتی اگر فرصت پیداکنند ایران و ایرانی را هم به نفع صهیونیست قربانی می کنند ، که این کار را هم کرده اند.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    3 10
    خاتمی فتنه گر
    • بدر IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 6
      چه فتنه ای کرد؟
    • US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 3
      چه فتنه ای نکرد؟ عامل کمبود مسکن، کمبود سوخت، بحران آب، از بین رفتن صنایع اشتفال زا بویژه نساجی، بحران هسته ای با واردات سانتیروفیوژ آلوده و پیمان سعد آباد و... همه کار همین خائن بالفطره و عضو سازمان مخوف بیلدربرگ است.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 4
    نگید از زمان روحانی شروع شد چون یکساله دولت عوض شده و ما رشد اقتصادی ندیدیم.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    3 2
    حالا نمیشه عکس این یارو حجاریان رو نذارید حالمونو بهم نرنید؟!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    2 4
    آقای آرمین از خدا بترس
  • امیر IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 8
    زنده باد اصلاحات؛زنده باد سید محمد خاتمی
    • حاجی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 4
      زنده باد اصلاحات زنده باد خاتمی
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 2
      سید محمد خاتمی سردفتر عقد و ازدواج سلبریتی های بزک کرده و جراحی پلاستیک شده که زندگی شان ۶ ماه هم دوام نمی آورد!!! او چنان محبوب است که از سال ۸۴ نه جرات داشته و نه رغبتی که در بین مردم و مراسم ملی و مذهبی شرکت کند!!
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    2 1
    اصلاحات معنی نداره
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    4 3
    یعنی اگراین فتنه را از دهان شما بگیرن. هیچ حرفی برای گفتن ندارین
  • پرهام IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    3 2
    همین خاتمی از نصب سکوی نفتی ساخته شده برای میدان گازی آرش جلوگیری کرد بعد از سفر امیر کویت!! قشنگ بهمه سواری میداد
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    4 7
    بهترین دولت از جهت اقتصادی دولت خاتمی بود تمام
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 2
      البته برای غارتگرانی مثل ، توتال و استات اویل
  • مجتبی FI ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    3 2
    اگر برای همیشه خواهان کنار زدن این جماعت دورنگ باشیم ، باید پرونده انفجار نخست وزیری مورد بررسی قرار بگیرد
  • حمید ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    10 2
    ننگ بر خاتمی و افکار خاتمی که ایران را به بهانه ازادی های اجتماعی ومدنی به ورطه فساد اخلاقی واقتصادی کشاند.در قران کریم امده است که منافقین از کفار بدترند.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    7 3
    اگر میخواهیدکشورابادشودمردم روی اسایش وارامش ببیندهمه اصلاح طلبهای گماشته ودست پرورده انگلیس رابریزنددریاواصلاح طلب ریشه کن شودوانهایی که فرزندانشان درامریکا .انگلیس.و..اقامت دارندخلع مسئولیت شود ایران بخدابهشت می شود.
  • علی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    4 3
    زنده باد سید قلب ها
  • حمیدرضاکفشی فیجانی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    7 2
    متاسفانه ضعف رسانه ای جبهه انقلاب در واگویی خیانتهای غربگدایان فاسد وعدم حرکت اساسی اقای رییسی در پاکسازی سیستم دولت از غربگدایان فاسد باعث شده که امثال محسن ارمین نامرد احساس کنند که خبریه!
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 1
    اصلاح‌طلبان (یا بهتره بگیم افسادطلبان) دوران طولانی بعد از انقلاب در مصادر اجرایی کشور بودند و ظرفیت های ملت و مملکت را تباه کردند و کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشتند و برای همین باید از سپهر سیاسی اجرایی کشور کنار بکشند که البته چه بخواهند چه نخواهند با سیلی ملت کنار گذاشته شدند.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    بهترین توصیف برای اصلاح طلبان گفتار نتانیاهو ا ست: ا صلاح طلبان سرمایه های اسراییل در ایران هستند
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    خاتمی فتنه گر
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    آقای دادستان این عنصر فساد دارد امنیت مردم را تهدید می کند. اقدام کنید که فردا دیر است.
  • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    اگر بپذیریم که کشور عزیزمان با این همه ذخایر و نیز امکانات بالقوه شایسته چنین وضع رقت باری نیست و نبوده باید علت را در جاهای دیگری جستجو کرد رای مردم را به سخره نگرفت که همگی نتیجه سیاستهای غلط دغل بازان بوده و اگر توهین و فحاشی به روسای جمهور را که هرکدام واقعا در شرایطی خاص و بحرانی جامعه را چه خوب و یا بد اداره نموده اند به فرهنگ غالب خود تبدیل کنیم باید بپذیریم که هرگز مردان مقتدری که به حیثیت و شخصیت خود ارزشی قائلند در صحنه های مدیریتی و اجرائی کشورمان نخواهیم دید و اینچنین خواهد شد که بوده ضمنا عملکرد نزدیک به یکساله رئیس جمهور انقلابی و (ابراهیم زمان) را بینی و بین الله بررسی و مقایسه کنیم....
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    جماعت افسادطلب دبگرحنایشان رنگی ندارد!ازرحم اجاره ای شان هم آبی گرم نشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس