سریال یاغی

در جریان ثابت چند دهه‌ نمایش اراذل، شهر در سیطره آب‌منگل‌ها، صادق کرده و علی خوش‌دست است با این تفاوت که در یاغی تغییر کار داده‌اند و اینبار در قالب بهمن‌خان و اسی قلک ارائه می‌شوند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت و با بازی آبان عسکری، الیکا ناصری، امیر جعفری، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، فرهاد اصلانی، علی شادمان، نیکی کریمی، عباس جمشیدی، مه لقا باقری، مهدی حسینی نیا، جواد خواجوی در هفته‌های اخیر با توزیع در شبکه نمایش خانگی به یکی از آثار بحث برانگیز تبدیل شده است. فیلمنامه یاغی را پدرام‌پور امیری، حسین دوماری و محمد کارت با نگاهی آزاد به رمان سالتو (مهدی افروز منش)  به نگارش درآورده‌اند.

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس

محتوای سریال «یاغی» از حیث موقعیت‌سازی نمایشی، کاراکترها،جغرافیای شهری و رویدادها، شبیه جریان یک شاخه مهم سینمای اجتماعی چند سال اخیر با محوریت پرداختن به طبقات فرودست اجتماعی است.

از حیث مضمونی سوژه طرح شده در این سریال درباره طبقات فرودست است و مثل بقیه آثار مشابه زیر ساخت محتوایی فرصتی را برای پرداختن به کاراکترهایی فراهم می‌کند که ما به ازای اجتماعی آن «اراذل» و «اشرار» نامگذاری می‌شوند. البته اشرار در درونمایه داستانی دارای طبقات و دسته‌جات مختلف و متفاوتی  است.

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس


روایت سریال «یاغی» از این جنبه بسیار مورد انتقاد است که در ادامه همان جنبش «سینمای فلاکت» با تمرکز بر طبقات فرودست ساخته شده و از این منظر تصویر تکرار شونده‌ای از لات‌ها و لمپن‌ها را ارائه می‌دهد.

این تصویر عمومی در آثار نمایشی به شدت در حال گسترش است و از سوی رسانه‌ها و مخاطبان با انتقاداتی مواجه است. همزمانی انتشار سریال «یاغی» و پخش سریال «حکم رشد»  و تعدد آثار سینمای فراوان با این مضمون این شائبه را کاملا تقویت می‌کند که دیکتاتوری مضمونی اشرار در تولیدات نمایشی، مرحله تثبیت مضمونی را پشت سر می‌گذارد.

شخصیت‌های محوری سریال، مثل جریانی که توصیف شد، ابرلات‌ها و اوباش‌ها هستند. از منظر عمومی جایگاه اجتماعی و حقیقی چنین کاراکترهای به این دلیل مورد انتقاد قرار می‌گیرد موقعیت نمایشی آنان از مقام قهرمان به ضد قهرمان تغییر پیدا می‌کند و به چهره‌هایی دوست‌داشتنی تبدیل می‌شوند.

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس


به عنوان مثال هاشم (امیرآقایی) فیلم «شنای پروانه» با اینکه اقدام به همسرکشی آگاهانه می‌کند، اما تماشاگر تا قبل از گره‌گشایی پایانی با او رابطه سمپاتیک پیدا می‌کند.

در این مجموعه آثار با پرداختن به طبقات فرودست و برجستگی اراذل ضد قهرمانان تبدیل به قهرمان می‌شوند و به تدریج وجوه اجتماعی منفی این طیف مشخص تبدیل به نمادهای سمپاتیک اجتماعی در آثاری نظیر یاغی می‌شود.

آنچه جنبش نمایشی پرداختن به اراذل را متفاوت می‌کند، نگاهی انسانی و  غیر منتقد به رفتارهای اجتماعی اراذل و اوباش است. این رویکرد غیرمنتقدانه در فیلم شنای پروانه بشدت برجسته است و تمامی کنش و واکنش‌های حجت نسبت به برادرش صرفا تبدیل به انتقام شخصی می‌شود. این اتفاق در سریال یاغی در دایره داستانی وسیع‌تر رخ می‌دهد.

تفاوت مجموعه «یاغی» در طی طریق شخصیت‌ اصلی در نیمه ابتدایی سریال با سایر آثار ساخته شده با این مختصات متفاوت است. زیست او شبیه طیف اراذل اطرافش نیست اما حتی دوستان صمیمی‌اش را می‌توان در این دایره گنجاند.

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس

در سریال یاغی با جوان کشتی‌گیری به نام جاوید آشنا می‌شویم که در منطقه‌ای محروم بزرگ شده و به صورت شبانه‌روزی به انجام کار خلاف مشغول است. او در خانواده‌ از هم پاشیده‌ای رشد کرده  و مادرش همسر صیغه‌ای پدرش بوده و به دلیل عدم انجام عقد رسمی، او شناسنامه‌ای ندارد. جاوید عاشق دختر جوانی به نام «ابرا» شده است و شرط مهم این خانواده برای ازدواج جاوید و ابرا داشتن شناسنامه است.

جاوید بارها به  سراغ تنها کسی که در طول سریال عمه‌اش محسوب می‌شود رفته و از او خواهش کرده برای انجام مراحل قانونی اخذ شناسنامه‌اش او را یاری کند، اما عمه جاوید از انجام آزمایش DNA طفره می‌رود، چون معتقد است جاوید ولد یک رابطه نامشروع و  ماحصل خیانت مادر عاطی نسبت به پدر جاوید است.

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس


 او فردی مذهبی است که نقطه کانونی دیدار برای تمنای جاوید برای شناسنامه‌دار شدن مسجد است. ظاهر مذهبی  کاراکتر عمه جاوید و عدم پذیرش او برای انجام آزمایش با اتهام زدن به مادرش بسیار گل درشت است. جاوید با تلاش، سختی و مشقت بسیار موفق به راضی کردن عمه‌اش برای این آزمایش می‌شود، اما تردیدهایی در نوع پرداخت وجوه نمایشی وجود دارد و این احتمال در لابه لای کادرهای دوربین تقویت می‌شود که جاوید فرزند پدرش نباشد اما جواب آزمایش به تمامی تردیدها پایان می‌دهد.

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس


هدف بعدی «جاوید» برای اخذ شناسنامه با نمایش خلوت بیرونی میان او و ابرا مشخص می‌شود. در حالیکه پدر دخترک در کشور آلمان به سر می‌برد، مادرش قصد دارد همراه با فرزندانش به کشور آلمان مهاجرت کنند و این اتفاق از ابرا و جاوید پنهان نگاه داشته شده است.

هدف اصلی قهرمان این سریال و انگیزش‌های فردی او وصال در این عشق نوجوانانه است. وضعیتی که در سریال «زخم‌کاری» با منشا اقتباسی «بیست زخم‌کاری» (بازهم از نشر چشمه) یکی از خطوط روایی سریال زخم کاری محسوب می‌شد. در واقع شخصیت نوجوان «ابرا»  بر اساس داده‌های نمایشی سریال همچنان دانش آموز است. وضعیتی شبیه رابطه عاشق میثم مالکی(مرتضی امینی تبار) و مائده‌ریزآبادی (سارا حاتمی) در سریال زخم کاری.

اگر این شخصیت‌ها در جهان واقعی تمایلی به ازدواج باهم داشته باشند، چهره‌ها و سلبریتی‌ها و به پیوست آن جریان روشنفکری آنرا کودک‌همسری تفسیر می‌کنند، اما در سریال‌ها و آثار نمایشی چنین عاشقانه‌هایی مبنای جذابی خواهند داشت.

طرح این موضوع،  انتقادی به وضعیت عاشقانه در این آثار نیست، از قضا تبلیغ این روابط عاشقانه در میان جوانان و نوجوانان یکی از شاخصه‌های اجتماعی مثبت سریال برشمرده می‌شود، اما چرا در زمینه پذیرش ازدواج در سنین نوجوانی و جوانی در زیست واقعی دچار یک قضاوت دوگانه می‌شود؟ اگر ازدواج در نوع روابط نوجوانان نکوهیده است، چرا در هیجانی‌ترین شکل ممکن در آثار نمایشی دیده می‌شود؟

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس


بازهم یک طعنه سیاسی در روایت‌های نشر چشمه


منبع اقتباسی سریال «یاغی» رمانی تحت عنوان «سالتو» از مهدی افروزمنش است. سالتو روایتی درباره نوجوانی شانزده است که در یکی از محله‌های فقیرنشین پایتخت زندگی می کند و از شیفتگان ورزش کشتی است، اما به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند این ورزش را ادامه دهد. سیاوش بدون هیچ امکاناتی در مسابقات منطقه‌ای حریفانش را شکست می‌دهد تا اینکه سیامک و نادر با او ملاقات می‌کند و با پیشنهاد این دو نفر زندگی سیاوش دچار تغییرات فراوانی می شود. 

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس


 در رمان سالتو ، نادر منجی سیاوش به دلیل وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ به خواسته‌هایش نرسیده و نتوانسته در مشابقات جهانی شرکت کند و با وقوع انقلاب او از انجام امور فعالیت‌های ورزشی‌اش بازمی‌ماند و مسئله اعدام قاچاقیان در دهه شصت در این رمان بسیار برجسته است و در روایت مطلا پدر همسر نادر ظهور و بروز دارد.
 

ادای دین جریان شبه‌روشنفکری به اراذل و اوباش در سریال «یاغی» +عکس

 از اراذل و اوباش در تولیدات نمایشی خلاصی نداریم

 روشنفکری یا سربلندی اراذل؟!

تولیدات نمایشی فارسی از تصویرگری مکرر و افراطی اراذل و اوباش با چهره‌های گوناگون خلاصی ندارد. اگر تولیدکنندگان آثار نمایشی با یک پیش فرض تاریخی چند دهه‌ای  یک منظومه درنظربگیریم که پشتوانه شبه روشفکرانه‌ای دارند یا حداقل در جامعه یک آبشخور فکری  مشترک دارند و آثار نمایشی خاص این جریان در یک دسته‌بندی کاملا معین و مشخص تحلیل کنیم، رویکرد و نگاه جریان (شبه) روشنفکری به لمپنیسم را در وضعیت‌های مشابهی می‌توانیم تحلیل کنیم.یکی از وضعیت‌ها شگردهای تاریخی است که ازاذل و اوباش بر ساحت تولیدات نمایشی سیطره‌ای تاریخی دارند و از قضا ولد جریان روشنفکری هستند.

جریان (شبه)روشنفکری در سینما با مهرجویی، کیمیایی و تقوایی و بیضایی و نادری در سینمای بارگذاری شده و در میان اسامی و عناوین پرطمطراق در برخی آثار سینمایی تقوایی، کیمیایی و نادری پرچم لمپنیسم جاهل مابانه را به اهتزاز درمی‌آورد.

قهرمانان این آثار بر اساس میل به انتقام شخصی و فردی تبدیل به نمادهای جریان روشنفکری شدند. جریان  (شبه) روشنفکری موصوف سینمای جاهلی را در فرم به اصطلاح آوانگار ارائه می‌دهد اما محتوا همان است با سیاق خشونت‌طلبانه‌تر. 

با اشاره به آنچه مطرح می‌شود می‌توان به صورت رسمی و مستند اذعان داشت،  گرایش به لمپنیسم و نمایش زندگی اراذل، انتقام فردی و توحش اجتماعی زاییده چند سال اخیر نیست.

تولید سریال یاغی نشان می‌دهد دلبستگی‌ها و ویژگی همیشگی محصولات نمایش فارسی در پرداختن به اراذل همواره ثابت بوده و جریان روشنفکری برای بزک کردن آن از چهل شمسی تا کنون ویژگی‌های ظاهری و کارکردهای آن را تغییر داده است. 

حالا با اتکا به عناوین خودساخته رسانه‌ای مثل سینمای اجتماعی طبقات فرودست و ... زمینه‌ای را  برای طلوع و حضور دوباره اراذل فراهم می‌کند.منتها بستر اجتماعی اجتماعی آن متفاوت است. در این روال و سیاق مثل سریال یاغی از سر تا ذیل شهر در سیطره برادران آب‌منگل، صادق کرده علی خوش‌دست است با این تفاوت که تغییر نام داده‌اند و اینبار در قالب  بهمن خان و اسی قلک ارائه می‌شوند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بینام IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    22 14
    اونقدرا هم سیاه نمایی نداره ، مثلا تو بحث شناسنامه مسیر قانونی رو طی می‌کنه و شناسنامش رو هم می‌گیره
    • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      5 1
      به جای راه حل که نباید صورت مساله رو حذف کرد . مساله را حل کنید.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      2 0
      سلام،،،لطفا در دام روشنفکری نیافتید محمد کارت کارش درسته از نشرچشمه اییده گرفته اما علیه این جریان پر مدعا وبی هنر فیلم سریال می سازه
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    22 6
    تلخ و خیلی سیاه
  • مهسا IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    15 24
    منع پخش شوند تا نقره داغ و درس عبرت شوند یک بار برای همیشه
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      14 9
      شما برو ستایش ببین کاری به بقیه نداشته باش نظرتم واسه خودت
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      3 2
      اتفاقا اون که نظرش برا خودشه کسیه که بی موالاته نسبت به ترویج خشونت و گند کاری
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    20 5
    چرا لگو خالکوبی اش اینقدر شبیه خطاطی های یاعلی است واقعا ساده لوحانه است اگر فکر کنیم اینقدر شباهت غیر عمدی است
    • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      5 5
      خیلی نادانی
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    10 6
    خدا بیامرزه ایرج قادری رو این فیلما رو که میبینم یاد اون میفتم. فیلم فارسی در قالب جدیدش در حال زنده شدنه!
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 1
      چه خوب
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      5 0
      5:05 نخوب نیست متاسفانه. فیلم فارسی نماد سینمای عوام گرا و غیر حرفه ای در ایران بود. جایی که جاذبه های جنسی و خشونت مسئول جذب مخاطب میشد. بازگشت فیلم فارسی نشانه خوبی برای هنر ایران نیست
  • M US ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    14 10
    با توجه به مشکلات اقتصادی و درآمد سرانه حاصل از تحریم ! شبیه پاکستان شدیم پس انتظار نداشته باش تو سریال های ایرانی ویلاهای بورلی هیلز یا سواحل نیس فرانسه نشون داده بشه چون دروغه یه نگاه به gdp بنداز تا بفهمی مشرق جون
    • بینام IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      5 5
      شما از اوضاع همونجایی که هستی برامون بگو ، بنزین چند شده اونجا ؟
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      4 4
      همونجوری که آمریکا هم نیویورک داره و هم می سی سی پی. پاریس هم شانزالیزه داره هم بی خانمان
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      12 2
      همونجوری که آمریکا هم نیویورک داره و هم می سی سی پی. پاریس هم شانزالیزه داره هم بی خانمان ایران هم زعفرانیه داره و یافت آباد. شمرون داره و نازی آباد. منتها شما فقط از فرانسه پاریس و شانزالیزه فقط میخواید نشون بدید و از ایران فقط چال میدون و یافت آباد. اتفاقا عدم توزیع عادلانه ثروت مشکل همه دنیاست. یک سوال منطقی: جلیقه زرد ها ا در فرانسه و جنبش وال استریت در آمریکا دنبال چی هستن؟ مگه اونجا بهشت رو زمین نیست؟
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 5
      عه همه جا هست ؟! طبیعیه ؟! پس چرا حلبی آباد های زمان شاه اونقدر مهم بود و بزرگنمایی شد ؟
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      5 3
      4:53 به خاطر اینکه همون موقع شاه داشت تو کاخ 110 هکتاری زندگی میکرد. به خاطر اینکه زمانی که میلیون ها دلار خرج جشن 2500 ساله در تخت جمشید شد کنارش در مرو دشت مردم در فقر دست و پا میزدند. بله عدالت مهمه. جمهوری اسلامی وقتی تشکیل شد شعارش و راهش عدالت اجتماعی بود ولی متاسفانه بعد از جنگ توسط عده ای نفوذی و مسئول تجمل گرا منحرف شد. الان هم خواسته ما برگشتن به همون آرمان های عذالت خواهانه و درست هست
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 2
    وزیر ارشاد خدای ناکرده نظر و اثری نداره؟
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 1
    این نوع ظاهر سازی از اراذل و قهرمان کردنشون بی حساب و کتاب نیست
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      4 2
      دوست عزیز یا معنی ظاهرسازی را نمیدانی یا معنی قهرمان را. اراذل در فیلم یاغی ضد قهرمان هستن. نه قهرمان . ظاهرسازی هم که اصلا چیز دیگریست. باز اگه میگفتی اسطوره سازی ، یه چیزی .
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 4
    واقعیت اینه فساد در مملکت بیداد میکنه متاسفانه
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 1
    هر موضوعی تو اینستا بُولد میشه، قطعا ضد ارزش های جمهوری اسلامی ایرانه
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    4 2
    چرا با هر چیزی که مردم حال میکنن مشکل داری ؟
    • باربد IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 2
      خیلی سریال مزخرفی هست همش دعوا بازیهای فاجعه و افتضاح
  • مرتضی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 2
    فرق سینمای اجتماعی امید بخش محمد کارت رو با سینمای اجتماعی سیاه نمای امثال فرهادی و روستایی و سیدی رو متوجه نمیشید؟ پرداختن ب معضلات اجتماعی همراه امیدبخشی و قهرمان سازی هنر سریال یاغی است
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 2
    عقب ماندن سیما از سینما ‌فیلیمو درحال باز شدن است یاغی با۹۶ درصد رای مثبت بیننده نمره اش را از مردم گرفته نه از صدا وسیما
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 2
    با این حجم انبوه از سریالهای هالیوودی که بسیار حرفه ای تر از هر جای دیگه دنیا ساخته میشه من اصلا نمیفهمم چرا باید ی نفر وقت عزیزشو بذاره چرت و پرت های بی محتوای ایرانی رو تماشا کنه!
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 3
    دمتون گرم واقعا سریال مزخرفی من از روی اجبار نگاه می کنم .
    • باربد IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 2
      منم فقط چون اعضای خانوادم نگاه میکنن مجبورم دانلود کنم
  • م IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 1
    لات پلاستيكي و اراذل اوباش كه از ترس و وحشت قمه و سلاح دست ميگيره كه فيلم ساختن نداره كه ي چهارتا فيلم از مدافع هاي حرم و دو تا دانشمند و ورزشكار موفق فيلم بسازيد اين لات الكي ها بدرد محل خودشون هم نمي خورند
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 1
    بسیار سریال زیبا ،خوش ساخت و روانی هست و هم داستانش باور پذیر و دلچست ، اشتباه می کنید شما ...
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 0
    شنای پروانه اصلا ربطی به یاغی ندارد و اتفاقا روایتگر دو برادر از طبقه فرودست است که یکی راه کار شرافتمندانه صافکاری ماشین و دیگری مواد فروشی و خلافکاری را پی می گیرد. شنای پروانه نقد اشرار و اوباش و نمایش کثافتکاری میان آنها و ناموس پرستی دروغینشان و ادای دین به مردم مودب و درستکار اجتماع است. کسانی که همه چیز برایشان مهیا بوده که تبدیل به لات و اوباش شوند اما با اراده ی خودشان جلوی این وسوسه ایستادند.
  • باربد IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 4
    مزخرف ترین سریال آخه من نمیدونم کدوم احمقی اسم خودشو میذاره طلا مطلا یا اکبر مجلل
  • امیر IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 2
    نتیجه تمام این ساخته های سینمایی و شبکه خانگی رو یه جا میبینیم :تظاهرات، جرات پیدا کردن واسه تظاهرات و درگیری با عامل امنیتی توی خیابون
  • باربد IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 1
    این ضعف صدا و سیماست که دهه 90 فقط سریال مزخرف ساخته خداییش مردم تا کی باید تکرار سریالهای مزخرفی مثل پایتخت و ستایش و .... رو ببینن؟
  • حجت RU ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 1
    یه مشت اراجیف مشابه فیلم فارسیای قبل انقلاب، فقط زناش حجاب نیم بند دارن و نمی رقصن. چرا ارشاد در این سینما که قرار بود دانشگاه بشه رو گل نمی گیره، الله اعلم
  • مهدی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 3
    سینمای ایران واقعا مضحکه
  • ملکی همدان IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    به حراج گذاشتن فرهنگ اسلامی و ایرانی در این فیلمها، وقتی کسانی بخاطر دنیا سر امام حسین را میبرند، اینها هم بخاطر دنیا شون و جایزه اسکار، فرهنگ اسلام را به چوب حراج میگذارند، اف بر این دنیا پرستان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس