رد صلاحیت فنی اسکوچیچ درست بود؟/ بهانه‌جویی‌های مختلف برای برکناری اسکوچیچ

به نظر می‌رسد که علت اصلی برکناری مرد کروات هرچه که بوده، ارتباطی با مسائل فنی نداشته و افرادی برای برکناری وی تلاش می‌کنند.

سرویس ورزشی مشرق _ حدود یک ماهی می شود که فوتبال ایران دچار حواشی زیادی شده و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تاریخ خود را تجربه می‌کند. از چند وقت پیش اخباری در برخی رسانه ها منتشر شد که حکایت از اخراج قریب‌الوقوع اسکوچیچ و جانشینی کارلوس کی‌روش را داشت. ابتدا همه این خبر را شایعه دانستند و به‌سادگی از آن گذشتند تا اینکه گروهی از بازیکنان تیم ملی در صفحه مجازی در پی انتشار متنی حمایت کلی بازیکنان تیم ملی را از سرمربی وقت ایران اعلام کردند. اما در واقع اینگونه نبود و بعضی از بازیکنان اغلب باتجربه، سکوت خود را شکستند و با انتشار متنی کاملا متفاوت با دیگر بازیکنان ضمن تکذیب حمایت خود، خواستار تغییرات گسترده در تیم ملی شدند! تا دودستگی بین بازیکنان عیان شود.

این اتفاقات در حالی رخ داد که هیچ جای دنیا بازیکنان حق دخالت در انتخاب سرمربی تیم ملی کشورشان را ندارند. بهترین مربیان جهان و فدراسیون های فوتبال در چنین شرایطی با بازیکنان خود به شکل قاطعی برخورد می‌کنند و مانع دخالت بازیکنان در زمینه‌های نامربوط به آن‌ها می‌شوند. شاید اگر اسکوچیچ از قبل بااقتدار بیشتری مقابل بازیکنان می‌ایستاد، حالا شاهد اتفاقات تلخ در تیم ملی را نبودیم.

آیا برکناری اسکوچیچ فنی است؟/ نقش بازیکن سالاری در تغییر سرمربی

همین مسائل دلیلی محکمی بود که مردم از شکاف عمق بین بازیکنان تیم ملی پی ببرند. کش‌وقوس‌ها چند روزی ادامه پیدا کرد و گاها اظهاراتی از بازیکنان سابق و پیشکسوتان تیم ملی منتشر شد. همچنین سرمربیان داخلی و خارجی نیز برای این سِمت مهم پیشنهاد شدند ولی همچنان فدراسیون تصمیمی را اتخاذ نکرد. تا اینکه سرانجام روز گذشته کمیته فنی فدراسیون فوتبال صلاحیت اسکوچیچ را برای نشستن بر نیمکت تیم ملی ایران را رد کرد!

این کمیته با اعلام رد صلاحیت اسکوچیچ به‌طور غیررسمی برکناری سرمربی تیم ملی ایران را اعلام کرد ولی آیا دلیل اصلی برکناری اسکوچیچ مسائل فنی است؟ اما نتایجی که تیم ملی گرفته نشان می دهد که مسائل فنی نمی‌تواند نقش چندانی در برکناری اسکوچیچ داشته باشد. سرمربی کروات تیم ملی در شرایطی تیم را پس از مارک ویلموتس تحویل گرفت که خطر حذف از جام جهانی ایران را تهدید می‌کرد اما وی نه‌تنها تیم را از شرایط بحرانی نجات داد بلکه عاملی برای سریع‌ترین صعود تاریخ ایران به جام جهانی بود و رکورد بیشترین برد پیاپی با تیم ملی را به نام خود ثبت کرد.

اما برخی منتقدین، بازی نه چندان خوب ایران برابر کره جنوبی و باخت به این تیم و شکست برابر الجزایر را تبدیل به پاشنه آشیل اسکوچیچ کردند و آن را بهانه خوبی برای برکناری این مربی می دانند. اما سوالی که پیش می آید این است که نزدیک به یک ماه از بازی ایران با الجزایر گذشته است. چرا پیش از این برای برکناری اسکوچیچ اقداماتی انجام نشد؟ این در حالی است که فدراسیون فوتبال می‌توانست به دلیل عملکرد ضعیف تیم ملی ایران برابر الجزایر زودتر اقدامات لازم بر برکناری اسکوچیچ را فراهم کند.

پیش از این در جام جهانی ۹۸ فرانسه، ما تجربه تغییر سرمربی پیش از شروع تورنمنت را داشته‌ایم و جلال طالبی به‌جای تومیسلاو ایویچ چند روز مانده به جام جهانی سرمربی تیم ملی ایران شد و نتایج نسبتاً خوبی با تیم ملی ایران کسب کرد. اما همه می دانند که ایویچ در زمان حضورش در تیم ملی، تیم هماهنگی ساخته بود و ایران نتایج خوبش در جام جهانی را مدیون این مربی فقید اهل کرواسی است. همچنین سال ۹۸ در برکناری سرمربی ایران بازیکنان تیم ملی نقش نداشتند ولی حالا پس از ۲۴ سال می‌بینیم که بازیکنان در امور مختلف خود را دخالت می‌دهند و سعی در تعیین سرمربی دارند. این موضوع خود نشان دهنده یک خطر بسیار بزرگ در زمینه بازیکن سالاری و حمله به جایگاه سرمربی است!

از سوی دیگر شرایط جام جهانی قطر با سایر دوره‌ها متفاوت است. جام جهانی ۲۰۲۲ به دلیل گرمای بیش از اندازه قطر قرار است اواخر آبان ماه، در تعطیلات نیم فصل لیگ‌ها برگزار شود. همین امر باعث می‌شود زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم‌ها وجود نداشته و عملاً هر سرمربی که به کار گرفته شود، فقط چند روز برای هماهنگ کردن تیم فرصت دارد. درنتیجه حضور بهترین مربیان هم نمی‌تواند در روند آماده‌سازی تیم کمک شایانی بکند.

آیا برکناری اسکوچیچ فنی است؟/ نقش بازیکن سالاری در تغییر سرمربی

کمیته فنی فدراسیون نیز اعلام کرد که حضور کارلوس کی‌روش را در تیم ملی تائید نمی‌کند و قطعاً کی‌روش سرمربی تیم ملی نخواهد بود. برانکو ایوانکوویچ، سرمربی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز حضور خود را در تیم ملی تکذیب کرد. با این اوصاف اسامی مربیان خوب خارجی که شناخت کافی به تیم ملی داشتند و شاید می‌توانستند در این فرصت کم تا حدودی تیم ملی را به هماهنگی برسانند، کنار رفت. پس با نگاه فنی به این موضوع درمی یابیم که کنار گذاشتن سرمربی که مدتی با تیم کارکرده است، حداقل در این مقطع و با نداشتن جایگزین مناسب کار اشتباهی است.

با در نظر گرفتن شرایط موجود و استدلال‌هایی که وجود دارد، گمانه‌زنی‌ها در خصوص فنی نبودن برکناری اسکوچیچ قوت گرفته است. به نظر می‌رسد که علت اصلی برکناری مرد کروات هرچه که بوده، ارتباطی با مسائل فنی نداشته و دست‌هایی در برکناری وی نقش داشته است. البته حمید سجادی، وزیر ورزش امروز هرگونه دخالت دولت در این اتفاقات را رد کرده است و آن را شایعاتی دانستند که در فضای مجازی مطرح شده است.

هنوز مشخص نیست که دقیقاً کدام افراد سودجویی در این اقدامات دست داشتند، ولی این اتفاقات نشان داد که فدراسیون فوتبال در شرایط نابسامانی قرار دارد و نمی‌تواند قاطعانه تصمیم بگیرد. باید هر چه زودتر فکری برای فدراسیون بدون رئیس و تیم ملی بدون سرمربی کرد، در غیر این صورت عواقب بدی در انتظار تیم ملی ایران در جام جهانی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رمضانی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 18
    اسکوچیچ از وقتی که دستش سر سعید صادقی با دلالیسم حاکم بر فوتبال ایران رو شد خیلی هم دیر بر کنار شد فوتبال ایران به یک سرمربی نامدارجهانی وآشنا به فوتبال این مرزوبوم و باج نده به ارباب زر و زور و تزویر دقیقا چون کیروش نیاز داره نه امثال دایی که در مربیگری زیر صفر هم نیستند
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 0
      باور میکنید یانه در جام جهانی فوتبال بازیکنان ایران اصلا به مربی مهمی احتیاج ندارند نمونه آن ویرا واسترالیا ! جلال طالبی و آمریکا ! طالبی چهار روز قبل از جام جهانی مربی شد ! جای تعجب دارد اما فقط کافی است تیم خوب بدنسازی کرده باشد و خود اسکوچیچ هم مربیش باشد . بازیکنان ایران احساسی و ملی بازی میکنند خواهید دید آنها هرکس مربی شود ایران به دور دوم صعود خواهد کرد . اسکوچیچ از عابدزاده که استفاده از پایش عالی است استفاده کرد یعنی ایران مثل دوره کی‌روش دفاعی بازی خواهد کرد ودرضد حملات دنبال گل خواهد بود . این روزها هیچ کس باور نمی کرد هرحرفی میزند در حال ضربه زدن به تیم است حالا فدراسیون اکثریت ندارد برانکو نمی آید و سولشرهم جواب رد داده است یعنی کلا برکناری اسکوچیچ غیرقانونی خواهد بود و خود او باافزودن چند کمک ایرانی مربی ایران در جام جهانی خواهد بود ! واقعا نامردیه ومیدانم این چند تا ازباخت می‌ترسیدند اما کی تضمین میکند مورینیو هم بیاید ایران طور دیگری بازی میکند ؟ ما صعود میکنیم واین به دلیل توانایی فردی بازیکنان خواهد بود نه اسکوچیچ نه کی‌روش و نه برانکو این خصلت تیم ایران است آنها حتما برای بردن به میدان خواهند داد مگگراینکه فیفا مارا رد کند واسترالیا جایش را بگیرد الان سر همه گروداغه اما خطر فیفازدگی ماراتهدید میکند .حالا ببینید حرف زدن چقدر بدبوده !!
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    11 1
    اول از همه فرار رو به جلو فدراسیون بعد گندکاری هایش بود که سرمربی را قربانی کرد دوام دلالان بودن
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 12
    سطح فنی اسکوچیچ پایین هستش و این مسئله در بازی با کره جنوبی و الجزایر مشخص شد.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 2
    برای تیم ملی امید بهتر نیست؟
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 6
    اون بازیکن ها هم دلایل خودشون رو دارن. گل های طارمی نقش مهمی در صعودمون داشت. جهانبخش هم همینطور. شاید میبینند توصیه های این مربی ضعیف هست
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      وقتی طارمی نبود گلهای آزمون هم نجاتبخش تیم ملی شد . خیلی کم حافظه نباشیم .
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      یک مهاجم گل زده و این چیز عجیبی نیست البته در خارج از ایران. تو ایران لطفی از طرف مهاجم حساب میشه
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    13 2
    حماقت محض الان کیا میخواهید بیارید بیشتر کار خائنین است
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    8 2
    سالی که نکوست از بهارش پیداست
  • NO ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    یکم چرا خوب ناراحت میشیم اما واقعا چاره ی نیست اگر فوتبال ایران رو دوست دارید چاره ی دیگه یی نیست. تنها مربی که دیسیپلین و شخصیت و یک هویت ویژه به فوتبال ایران داد کیروش کبیر بود و هست که نام خودش رو جاودانه کرده. خواهش می‌کنیم اصلا ما نتیجه هم نگیریم کیروش رو دوست داریم. حال می‌کنیم کیروش رو میبینیم. مربی که هویت اروپایی رو با ایرانی بازی‌های ما (نمیخواهم واژه بدی استفاده کنم) در هم آمیخت و یک هویت ابر مصیبت برای تیم‌های دیگه درست کرد. کیروش در هیچ جایی دیگه مثل ایران نخواهد درخشید، همچنین ما نیز.
  • حمید کلباسی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    نعمت روی زمین قسمت پر رویان است ؛ خون دل می خورد آن کس که حیایی دارد
  • صمد IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    اگر با تغییر دادن مربی حتی در جام جهانی صعود کنیم . باز هم به اخلاق باخته ایم.
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    احتمالا فدراسیون فوتبال میخواهد شبیه فدراسیون والیبال عمل کند . پوششی برای جایگزینی مربی ایرانی مثل آقای دائی . اما در این وقت کم شدنی و صحیح است . فکر نام ایران باشید . به هر نتیجه ای رسیدید . فردا باید پاسخگوی اعمال و گفتار خود باشند از بازیکن تا مسئولان مربوطه
  • US ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    لاکن بنده هیچکاره ام برهه حساس همیشگی دست از سر ما بر نمیدارد لاکن
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    مگه قراره تو جام‌ جهانی چه عنوانی کسب کنیم که اینقدر واسه سرمربی حاشیه درست میکنن؟!
  • علی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 0
    آخه دایی چقدر میخواد خراب کنه تا دست ازش بردارین
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 0
    این گفته برانکو را طلا بگیرید: مگر این همان تیمی نبود با ویلموتس بدترین نتایج را کسب کرده بود و در خطر حذف قرار داشت؟ همان تیم را اسکوچیچ با اقتدار به جام جهانی برد و حالا پشت سرش این کارها را می کنید؟ اصلا چه ابزار و امکاناتی به اسکوچیچ داده اید که فکر می کنید اگر فرد دیگری سرمربی باشد تیم ملی ایران بهتر نتیجه خواهد گرفت؟
  • ایرانی با غیرت IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 0
    برکناری اسکوچیچ عین نامردی است. بعضی بازیکنان که به اخر فوتبالشان رسیده اند و احتمالا در جام جهانی نیمکت نشین خواهند بود
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 0
    سرنخ را از همان کمیته فنی و امثال جناب قاسمپور پیگیری نمائید، به نظرم صلاحیت خود این کمیته باید بررسی ش
  • علیرضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 0
    افرادی غیر مستقیم باعث برکناری اسکوچیچ ساده شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس