اوکراین در مسیر برانگیختن فاجعه هسته ای در اروپا گام بر می دارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تأکید بر اینکه غرب راه تقابل را به جای گفتگو در پیش گرفته است، درباره احتمال شکل گیری فاجعه هسته ای در اروپا به علت اقدامات کی یف هشدار داد.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو درباره حملات پهپادی اوکراین به نیروگاه اتمی «زاپروژیا» از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کمک و همکاری کرده و منتظر واکنش جامعه جهانی در این خصوص است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی این وزارتخانه امروز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: کی‌یف از طریق حملات پهپادی، تأسیسات هسته‌ای اوکراین را تهدید می‌کند و در مسیر برانگیختن یک فاجعه هسته‌ای در اروپا گام بر می‌دارد.

وی ادامه داد: اقدمات تحریک آمیز مقامات کی یف با هدف ایجاد تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای ادامه دارد. در ۱۸ ژوئیه، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از پهپاد، به قلمرو نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و تأسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای و مخازن خنک‌کننده راکتور آن حمله کردند. این امر منجر به آسیبی به تجهیزات نیروگاه نشده است.

زاخارووا افزود: در ۲۰ ژوئیه، حملات پهپادی اوکراین به مراکز هسته‌ای تکرار شد. این امر تأکیدی بر تمرکز مقامات کی یف بر زمینه سازی برای رقم زدن یک فاجعه هسته‌ای، نه تنها در قلمرو خود، بلکه در سراسر اروپا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: مسئولیت عواقب احتمالی چنین رفتارهای رژیم کیف بر دوش اوکراین و کشورهایی خواهد بود که از رژیم جنایتکار زلنسکی حمایت نظامی می‌کنند. مسئولین این جنایات و سایر جنایت‌ها باید شناسایی و بازخواست شوند.

وی خاطرنشان کرد که امکان برگزاری نشست سران پنج قدرت بزرگ هسته‌ای هنوز مطرح نیست، اما به صورت کامل هم منتفی نیست و بازگشت به این موضوع زمانی امکان پذیر است که غرب به خود بیاید.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان تأکید کرد: در ابتدای سال جاری، زمانی که واشنگتن و بروکسل (ناتو) از گفتگو درباره پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی خودداری کردند، کاملاً مشخص شد که همکاران غربی ما به جای گفتگو، راه رویارویی و درگیری را انتخاب کردند.

گفتنی است که دیروز چهارشنبه، «ولادیمیر روگوف» یکی از اعضای هیئت رئیسه منطقه نظامی-مدنی زاپروژیا اعلام کرد که پهپادهای رزمی اوکراین تلاش کرده‌اند به نیروگاه هسته‌ای در این منطقه حمله کنند. روگوف توضیح داد که نیروهای اوکراینی در این حمله از ۳ پهپاد انتحاری برای بمباران این نیروگاه هسته‌ای که یکی از بزرگترین نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا است، استفاده کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    بازرسان آژانس هسته ای در این محل بسیار حساس حضور ندارند !؟؟ واقعه ای شبیه به چرنوبیل توسط افراد نا متعادل به کدامین مقصود کثیف
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 1
    دراوکراین الان ازداعشی واسراییلی تاگردان رایشی ازوف والنصره هستند همه هم مسلح
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 1
    تمامش زیر سر آمریکا و اسرائیل میباشد آنها اصلا جان مردم برایشان هیچ ارزشی ندارد فقط رسانهای خودشان فعالیت میکند و حی دم از حقوق بشر و غیره میکنند تنها چیزی که برای آنها ارزش ندارد همان حقوق بشر خیمه شب بازی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس