الشرق الاوسط از پیشنهادهای عربستان به انصارالله یمن پرده برداشت

روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط عربستان سعودی از پیشنهادهای این کشور به انصارالله یمن برای ادامه آتش بس پرده برداشت.

به گزارش مشرق، این روزنامه امروز ( دوشنبه ) همزمان با تحرکات بین المللی برای ادامه آتش بس بین یمن و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان جزئیات جدیدی از بندهای آتش بس مورد انتظار  را فاش کرد. 

این روزنامه به نقل از منابع ناشناس نوشت که بحث در حال حاضر حول محور پیشنهادات سازمان ملل برای توافقنامه آتش بس جدید است. 

به نوشته این روزنامه افزایش پروازها از فرودگاه بین المللی صنعا، ورود نفتکش های بیشتر و پرداخت حقوق ( دستمزد ) کارکنان دولت از بندهای جدید پیشنهادی برای ادامه آتش بس است.

این روزنامه اضافه کرد که هیات عمانی با هدف متقاعد کردن جنبش  انصارالله به صنعا سفر کرده است زیرا صنعا بر رفع کامل محاصره و پرداخت حقوق کارمندان دولت تاکید دارد.

آتش بس انجام شده بین عربستان سعودی و یمن فردا ( دوم آگوست ) پایان می یابد و با نزدیک شدن به ساعات پایانی این آتش بس تلاش های بی سابقه بین المللی، منطقه ای و آمریکا برای تمدید آن به مدت ۶ ماه دیگر در حال انجام است. 

عمان ظرف چند روز اخیر با اعزام هیاتی به صنعا به تلاش های گسترده و مستمر خود جهت تمدید آتش بس میان یمن و ائتلاف سعودی که فردا سه شنبه پایان می پذیرد، شدت بخشیده است.

این هیات پس از ورود به صنعا یکشنبه شب با مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار کرد. المشاط در این دیدار خواستار توقف تجاوز و رفع کامل محاصره یمن از  سوی ائتلاف سعودی شد و از تلاش‌های مثبت مسقط برای کاهش رنج‌های مردم یمن و نیز تلاش برای برقراری صلح تقدیر و تشکر کرد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین بر اهمیت برقراری صلحی عادلانه که حق حاکمیت و استقلال مردم این کشور را تضمین کند، تأکید کرد و گفت که برقراری آتش بس می‌بایست منجر به بهبود ملموس اوضاع اقتصادی و انسانی مردم یمن از جمله پرداخت حقوق همه کارکنان و بازنشستگان شود.

وی گفت که خواسته مردم یمن توقف تجاوز و رفع محاصره از کشور است و اجرای مفاد آتش بس از جمله رفع محاصره کلی از فرودگاه بین المللی صنعاء و بندر الحدیده و پرداخت حقوق کارکنان از محل درآمدهای نفت و گاز، فضای مثبتی برای صلح ایجاد خواهد کرد و نقش مهمی در کاهش رنج‌های مردم خواهد داشت.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین بر اهمیت انجام اقدام‌های اعتماد ساز و متناسب با روح صلح از سوی ائتلاف سعودی به رهبری آمریکا تأکید کرد و گفت توسل آنها به محاصره که جنایتی جنگی و ضد بشری است کاملا با ملزومات صلح منافات دارد.

به نوشته پایگاه العربی الجدید، تا کنون هیچ گونه موضع رسمی از سوی هیات عمانی صادر نشده است اما به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، سفر این هیات تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و بدر البوسعیدی همتای عمانی اش طی تماس تلفنی شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک به ویژه مسائل مربوط به تلاش جهت ادامه آتش بس در یمن به منظور تقویت فرصت تحقق یافتن صلح و ثبات در یمن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، جامعه بین الملل به مسقط جهت رایزنی با جنبش انصارالله در راستای تلاش جهت تمدید آتش بس در یمن زیر نظر سازمان ملل بسیار متکی است, به ویژه با توجه به اینکه میانجی گری های عمان تا کنون با موفقیت همراه بوده و توانسته با رهبران جنبش انصارالله به تفاهم هایی دست یابد. مسقط هم اکنون مقر هیات مذاکره کننده جنبش انصارالله با ائتلاف سعودی به شمار می رود.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعاست؛ اما این آتش بس تاکنون صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شده است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، برای دو ماه دیگر تمدید شد. این آتش بس فردا سه شنبه ۱۱ مرداد ماه به پایان می رسد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    6 0
    حداقل شرایط پذیرش ادامه آتش بس باید خروج مجروحین و بیماران به کشورهای دیگر جهت درمان، تجهیز کامل بیمارستان های یمن و ورود نیازهای دارویی و بیمارستانی برای مدت حداقل یک سال و آزادی هفده نفت کش توقیف شده توسط عربستان سعودی و تخلیه نفت آنها مطابق با دستورات دولت نجات ملی یمن، خروج نیروهای آمریکایی از خاک یمن، و پرداخت تمام و کمال حقوق عقب مانده کارکنان دولت باید باشد. به جز این باید بلافاصله دو ترمینال اصلی صادرات نفت عربستان سعودی تحت ضربات موشکی و پهپادی مجاهدین مقاومت یمن قرار گیرد.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      احتمالا توافق حاصل میشودولی نه عملا
  • علی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 2
    کشورهای آتش بیار معرکه اگرز بذارن ملتهای منطقه خواب واسایش راحت داشته باشند .همه در صلح و صفا زندگی خواهند کرد..چون تداوم حکومت خود را در آتش بازی ونا ارامی در منطقه میبینند
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    اين گزارش ناقصه كدوم پيشنهاد؟! اصلاً يه دونه پيشنهاد از طرف عربستان ذكر شده؟!
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    فقط یمنی ها آلوده پول سعودی ها نشوند که تمام است مارب چه شد؟
  • سینا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 1
    باسلام.با توجه به بندهای این قرداد،به نظر میشه،همون وقت تلف کردن همشگی، امریکا در این 2 ماه تمدید اتش بس از ماه رمضان تا به امروز،اومده رد یمن پایگاه نظامی زده،عربستان خودش هم رسما اعلام کرده،میخواد یک دوتا از استان یمن رو به خودش مسلط کنه! از اون طرف هم امارات با جزیره سقطری و مجموعه جزایر دور اطرافش تا باب مندب داره کیف دنیا رو میکنه! .. کاملا مشخصه این اتش بس،فریب بیش نیست،و دارن یک سری گزینه ها محدود میدن! تا انصارالله و مردم یمن ضعیف و فرسوده باقی بماند! از اون طرف انها زیر ساخت ها لازم برای قوی تر شدن خود و تجزیه انصارالله و از کنترول خارج کردن،قسمت ها مهم یمن از از انصارالله رو ترتیب بدن. انصارلله باید اینقدر حمله کنه،و هجوم سنگین ببره،که اونا درخواست اتش بس بدن و تسلیم بشن ! ... نباید بزاره یک قطره نفت از عربستان و امارات صادر بشه! بهتره امارات رو تبدیل به بیابان بی اب و علف تبدیل کنه! که واقعا حقشون هم همینه!
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    قراردادصلح کردن وهابی هادقیقاهمون قراردادصلح شهرخانطومان سوریه هست،یمنی هامراقب باشند
  • نیما IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 0
    عربستان سعودی از یمن خارج خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس