1

تهران به پیش‌نویس اروپایی نه خوش‌بین است و نه بدبین، بلکه نگاهی واقع‌بینانه به آن دارد.

سرویس سیاست مشرق- حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در اولین اظهارنظر رسمی درباره متن پیشنهادشده از سوی اروپا برای احیای برجام (معروف به طرح بورل) گفته است که پیشرفت‌های نسبی پیش‌آمده اما پیش‌نویس فعلی هنوز تامین کننده خواسته‌های ایران نیست. وزیر خارجه اعلام کرده است تا نیمه شب نظر تهران درباره توافق را به اطلاع طرف غربی خواهد رساند.

حسین امیرعبداللهیان گفته است که تصمیم این است که چنانچه خطوط قرمز و حقوق ما رعایت شود توافق انجام شود. پس‌ازاین اظهارنظر بازار گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت توافق داغ شده و برخی خبر داده‌اند که به‌زودی توافق میان طرفین امضا می‌شود، گروهی دیگر از کارشناسان نیز اعتقاددارند که هنوز تا «توافق خوب» فاصله زیادی باقی‌مانده است.

نگاه ایران به متن پیش‌نویس توافق چگونه است؟

پس از قطع مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه، شهر وین بار دیگر میزبان کشورهای عضو برجام شد تا آخرین نتایج گفتگوهای قطر و نیز رایزنی‌های اروپایی‌ها با طرفین موردبررسی قرار بگیرد. قبل از آغاز دور جدید گفتگوها جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز نوشت که پیش‌نویس متنی را برای احیای برنامهٔ جامع اقدام مشترک (برجام) آماده کرده است. این دیپلمات ارشد اروپایی ادعا کرده بود که متن تهیه‌شده از سوی او «بهترین توافق ممکن» بوده و تأکید کرده بود که تصمیمات باید همین حالا اتخاذ شود!

پنج روز پس‌ازاین مقاله علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در واکنش به این مقاله اعلام کرد که تیمش به بورل ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات ارائه داده است. این جمله به معنای آن بود که طرف ایرانی زیر بار پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کشورهای غربی نرفته و تنها توافقی را امضا می‌کند که انتفاع اقتصادی ایران از برجام را ضمانت کند.

باقری کنی نوشته بود که ایران با سایر امضاکنندگان برجام و همچنین اتحادیهٔ اروپا به‌منظور ارائهٔ فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود به‌صورت نزدیک کار می‌کند، معاون وزیر امور خارجه گفته بود که ایران آمادهٔ جمع‌بندی مذاکرات در مدت‌زمان کوتاهی است و اگر آمریکا نیز آمادهٔ اقدام مشابه باشد.

پاسخ شبانه وزارت خارجه به طرح بورل چه خواهد بود؟ / رونمایی از ۶ شرط ایران برای رسیدن به توافق

پاسخ شبانه وزارت خارجه به طرح بورل چه خواهد بود؟ / رونمایی از ۶ شرط ایران برای رسیدن به توافق

دور جدید گفتگوها در وین در شرایطی آغاز شد که تهران به آن نه خوش‌بین بود و نه بدبین، بلکه نگاهی واقع‌بینانه به آن داشت، دیپلمات‌های ایرانی در محل مذاکرات نه مانند تیم دولت گذشته امضای آمریکایی‌ها را تضمین می‌دانستند و نه نگاه ایدئالیستی به نتایج آن دارند. این ویژگی باعث شده است که منافع ملی جای احساسات را در مذاکره با رقیب بگیرد.

در حال حاضر متن پیشنهادی بورل، نه یک متن جدید بلکه نسخه بروزسانی‌شده پیش‌نویسی است که در ماه اسفند و به‌صورت جمعی مکتوب شده بود؛ درباره این متن بیان چند شرط ضرورت دارد:

۱- این متن جنبه‌های مثبتی داشته و بخشی از نظرات ایران را پوشش داده، اما هنوز در مورد چند موضوع مهم ملاحظات، ایده‌ها و دیدگاه‌هایی داریم. طرف ایرانی نیز ایده‌های خود را در مورد موضوعات باقی‌مانده به‌صورت مکتوب به طرف‌های مقابل ارائه داده است.

۲- برخلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تمایلی جهت نهایی کردن توافق نشان نداده است، در ماه‌های گذشته، چه در مکاتبات و تماس‌های غیرحضوری با هماهنگ‌کننده و چه در سفرهای وی به تهران و چه در جریان نشست دوحه، هیئت ایرانی در مورد موضوعات باقی‌مانده با رویکردی سازنده و روبه‌جلو حاضر بوده است.

۳- حل نشدن برخی موضوعات ناشی از عدم تصمیم‌گیری آمریکا و اصرار دولت این کشور بر مواضعی بوده است که خواسته‌های اصولی ایران را که مبتنی بر برجام است، تأمین نمی‌کند.

۴- لازمه موفقیت در مذاکرات وین آن است که دو اصل اساسی برای ایران تأمین شود. اول آنکه تهران از مؤثر و پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین‌شده اطمینان حاصل کند در ثانی موضوعاتی سیاسی چون پرونده PMD نباید به‌عنوان اهرم فشار علیه ایران در آینده باقی بماند.

۵- شرکای اقتصادی و فعالان در بازار ایران باید مطمئن شوند که قراردادهای منعقده با ایران از پایداری لازم برخوردار است و سایه بازگشت تحریم‌ها از سر اقتصاد ایران رفته است. دراین‌ارتباط باوجود طرح‌های ارائه‌شده از سوی ایران، طرف آمریکایی همواره از پذیرش یا ارائه یک پیشنهاد منطقی اجتناب کرده است که نشانه عدم جدیت آمریکا در مذاکرات و تلاش آنان برای اثربخشی تحریم‌ها حتی پس از انعقاد توافق بوده است. روشن است که جمهوری اسلامی ایران چنین وضعیتی را نمی‌پذیرد.

۶- در ارتباط با موضوعات پادمانی که حل‌وفصل آن مبنایی کاملاً مبتنی بر برجام دارد، طرف‌های غربی در ماه اسفند سال گذشته تعهداتی دادند که اکنون باگذشت بیش از پنج ماه، نه‌تنها آن تعهدات اجرایی نشده است، بلکه طرف‌های غربی اتفاقاً مسیری کاملاً متضاد با تعهدات خود در پیش گرفتند. این مسئله باعث شد تا تهران در یک اقدام قاطعانه ارتباط آژانس با دوربین‌های نظارتی را قطع کند.

پیش‌نویس کنونی در وین، در قیاس با گذشته از جنبه‌های مختلف بهبود پیداکرده و چه از منظر «پایداری رفع تحریم‌ها و اطمینان‌بخشی به فعالان اقتصادی» و چه ازنظر «حفظ دستاوردها، دانش و زیرساخت هسته‌ای» و چه از جنبه «جنبه حراست از امکان بازگشت‌پذیری سریع» در مقایسه با سند برجام و همین‌طور پیش‌نویسی که در وین شش به‌دست‌آمده به شکل ملموسی ارتقاء پیداکرده و دارای امتیازات قابل‌توجهی است.

تهران تا اینجا نشان داده است که به‌اندازه کافی حسن نیت داشته و آماده پذیرش پیشنهادهای جدید برای حصول توافق است با این شرط که طرف غربی تفکیک میان برجام و موضوعات پادمانی باهدف ایجاد اهرم فشار سیاسی در آینده را کنار بگذارد.

طرف غربی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به‌طرف مقابل اعتماد نداشته و رفتار سیاسی آژانس و اقدامات خرابکارانه دشمن شاهدی بر این ماجراست. در حال حاضر رسیدن به توافق، بیش از هر چیز نیازمند آن است که دولت آمریکا به‌جای صرف انرژی بر بازی‌های رسانه‌ای و تلاش برای مقصر نمایی از ایران، بر حل مسائل متمرکز شود.

 آخرین اظهارات وزیر امور خارجه به‌خوبی نشان می‌دهد که موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات، به تصمیم‌گیری آمریکا بستگی دارد، چراکه ایران حاضر نیست توافقی را بپذیرد که زمینه‌ساز تکرار تجربه سال ۲۰۱۸ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    20 3
    ۶ شرط ۶ تا ۲ سال دوازده سال زمان خواهد برد احتمالا.
    • فراهانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      50 6
      آمریکا و غرب به وعدها عمل نخواهند کرد ، اول اندکی مزه عسل به کام ایران می گذراند وبا گذر زمان خلف وعده می کنند
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      10 3
      با ساخت سلاح هسته ای به گفتگوهای بی حاصل و توافقهای بدون پشتوانه و متزلزل و التماس به دشمنان پایان دهیم و خطر دشمنان را برای همیشه از سر ملت و کشور دفع کنیم
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      5 3
      دولت عزیر نشان داد چگوه با همین برجام میتوان پوزه آمریکا را به خاک مالید و آمریکا را نوکر ایران کرد.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 0
      فقط درخواست میکنیم متن برجام جدید منتشر شود.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 0
      آرمریکا باردیگر طعم تلخ شکست را چشید و مجبور شد به برجام برگردد.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 0
      غربگداها دیدند و یاد بگیرند چگوه باید مذاکره کرد.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      5 0
      ظریف تضمین گرفتن از آمریکا را از دولت انقلابی بیاموزد.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      6 0
      اروپایی ها فعلا نفت و گاز ایران رو میخان. خرشون از پل بگذره اول اونا برجام جدید رو پاره میکنن.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      غربگداها دیدند چگونه دولت انقلابی با پیروزی و اقتدار آمریکا را تسلیم کرد و برجام امضا خواهد شد.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 0
      تضمین اروپایی ها در برابر دستور آمریکا مثل سراب است، پس اروپا به کنار، می ماند آمریکا که نشان داده هر وقت می خواهد می زند زیر توافق، پس برگشتن به توافقی که وزیر خارجه ما می گوید معیوب است یعنی دو بار از یک سوراخ گزیده شدن
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 0
      اون وقت ما در جهان اسلام چرا باید بر سر مسائلمون با اینا توافق کنیم؟ آیا امام زمان از این حرکت مسئولین راضی است؟
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 2
      یک سال رفتن حضوری تو وین ,حالا حتی دور از چشم نماینده روس و چین ,میخوان با امریکا ببندن
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      5 3
      مسافران عزیر کمربند ها را سفت کنید به مرحله صد رحمت به روحانی نزدیک میشیم.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 1
      حالا اگه راست میگین متن برجام رو شما منتشر کنین. یا مثل هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 2
      علی‌اکبر رائفی‌پور، پس از سال‌ها انتقاد از سیاست خارجی شیخ حسن روحانی، رئیس سابق دولت، به ویژه در خصوص برجام، اکنون خود اظهارنظری کرده که از قضا هم در دفاع از برجام است و هم به شدت یادآور ادبیات حسن روحانی است.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      ‌‌زیبنده نیست؛ جمله تکراری رییس جمهور در سفر‌های استانی؛ زیبنده نیست اینجا، زیبنده نیست آنجا زیبنده نیست همه جا! / آقای رئیسی : زیبنده نیست آمریکا دوباره برجام را پاره کند.
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      خخ. برجام که جسد متعفن بود توافق جدید متنش کجاست؟
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      مگه تحریم ها موجب پیشرفت و ... نبود؟ پس چی شد؟
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولتیکو نوشت: پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: «هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. »
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      خبرنگار پولتیکو : ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر تاکید بر تحریم هاست.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      آمریکا: تهران برای احیای برجام "مطالبات فرعی" را کنار بگذارد
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      مسئولان محترم لطفا این برجام لعنی رو امضا کنید تا این پولهای بلوکه شده آزاد بشه که لااقل پول هتل و ماموریت شما دربیاد اونم از گرده مردم با تحمیل تورم نکشید بیرون
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      امریکا شکست را می چشد؟ مثل اینکه خبر نداری شما قرار هست در خاک تان بتن بریزید در صنعت دانش و کشور وقتی همین آمریکا درخواست دارد
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      زیبنده نیست به برجامچای باز کردیم
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      توافق به هر شرطی، هیهات...
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    17 9
    اولیانوف گفته اعلام توافق نهایی هفته آینده به صورت رسمی اعلام می شود. ایران تا ۲۴ امشب وقت دارد دکمه بله یا خیر را به پیشنهاد رئیس اتحادیه اروپا و مورا ادامه دهد دیگر مذاکره ای در کار نیست.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      15 1
      چه بهتر چون از ۲۰۱۸ برجامی وجود خارجی ندارد
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      7 1
      توپ تو زمین اوناست و ادبیات بالا به پایینشون تغییری در این واقعیت ایجاد نمیکنه همینقدر که کوتاه اومدن هم مبنی بر همین واقعیته و باز هم کوتاه میان
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      6 4
      مرگ برجام آرزوی میهن پرستان است تا برجامچای اصلاحات ما را به قهقرا نبرد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    15 0
    خضریان نماینده مجلس: پیش‌نویس توافق ‎احیای برجام با ‎سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد. سخنرانی رئیس جمهور آمریکا به عنوان تضمین در نظر گرفته شده و راستی‌آزمایی رفع تحریم نیز به‌جای ایران به آمریکا سپرده شده است! ضمن اینکه ضروریات حداقلی یک ‎توافق خوب همچون لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مختومه شدن پرونده‌های مسائل باقی‌مانده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ‎تبدیل ارز حاصل از ‎فروش نفت به ارز مورد نیاز و شناسایی مشتری جهت برقراری روابط بدون مشکل تجاری و ‎اقتصادی نیز در پیش‌نویس حل نشده است و موضوع سپاه هم به پس از توافق حواله داده شده است
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      آلبانی دولت انقلابی همه تضمین ها را گرفته.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 2
    بفرما ریش و قیچی رو دادیم دست اونوریها
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 1
    ما متوجه ایم چرا اروپا بیش از قبل فعال شده . این چیزی را عوض نمی کنه . اصل خواسته های ایران بقوت خود باقیست میخواهیم رفیق باشیم . یعنی دغل زیبنده آن نیست . هر زمانی . اینجا غرب آسیا و بقول شما خاورمیانه است . اذعان به تمدن و جایگاه ایران که از جمله کتیبه های تاریخی آن در موزه های آنها زینت بخش و مایه مباهات آنان شده . حداقل طی چهل سال گذشته علیرغم تلاش و انتظار دشمنان همچنان تواناتر از قبل استوار ایستاده و بیش از آن در پیش است . یعنی متوجه باشند . فرق با تفاوتش که سر برخی را با پنبه میبرید و یا ثروتشان میبرید و حتی دیگر و هر کار از دست شان بر آمد کرده اند . همینجاست . بزرگواری ایرانیان را عمیقا درک کنند . فرصت را غنیمت بشمارند .
  • انقلابی منطقی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    15 42
    ما باید با دنیا رابطه ی منطقی داشته باشیم... تحریم بیشترین ضربه رو به کشور زده.. البته اگه کاسبان تحریم بذارن!
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      7 5
      از خودت بپرس کدوم کشور تروریست هست که تحریم کرده. ایران اقتصاد مقاومتی رو پیش گرفته و حتی این برجام باشه یا نباشه اتفاقی برای ایران نمی افته ولی اروپا و آمریکا متضرر صد در صدی هستند و البته این اتفاق خواهد افتاد چون منافع ایران با برجام آمریکایی تامین نمیشه
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      4 7
      احسنت گل گفت
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      8 4
      اگر آلبانی نیستی، در مورد له التماس افتادن اونها فکر کن! #قیمت_سوخت #زمستان_در_راه_است
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 1
      مرگ بر برجام و دشمنان ایران و کسانی که تن به این خفت دادند. پاینده باد ایران و ایرانیان میهن دوست
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      آی کیو بیایند و بگن از این به بعد ماشینت رو نرون چون احتمالا میخوای باهاش انتحاری بزنی و بعد بگن اگه میخوای ماشین خودت رو برونی باید امتیاز بدی، این به نظرت منطقی میاد؟!؟!؟! ساده سازی کردم که جا بشه..
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 9
    امروز روسیه اعلام کرده اوراق غرضه رو به کشورهای غیر از آمریکا و اروپا میفروشه یعنی بدهی خارجی روسیه رو باید کشورهایی نظیر ایران و مشابه شون با خرید اوراق پرداخت کنند
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 1
    نهایت دو سال دیگه ترامپ که بیاد دوباره تحریم
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      سال ۲۰۲۵ برجام پایان می یابدو تا ترامپ به خودش بجنبه همه چیز تمومه
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 1
    یه پیشنهاد دارم .کشورهای غربی باید هزار تا شتر از سوران سوزن عبور دهند .تا ما اجازه دهیم تحریم‌های ایران لغو شود و یه لقمه نون بدست مردم برسد . ضمنا برای هر کدام از افرادی که نفت ایران را نصف قیمت می خریدند و با هزار زحمت قاچاقی می فروختند یک شغل آبرومند تهیه شود.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 1
    ای کاش معلوم می شد چه کسانی از بهم ریختن اوضاع کشور پول به جیب می زنند . هر کسانی هستند کار دیگری برای کسب درآمد بجز گل آلود کردن اوضاع ایران بلد نیستند .
  • حسين DE ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    14 1
    خطاب به آقايان عبداللهيان و باقرى ، آقاى بورل به هيچ عنوان صلاحيت ندارد كه متن پيشنهادى "خودش" را كه ديكته آمريكائيها به ايشون است را "بهترين توافق ممكن" نام ببرد، اين ما هستيم كه بايد تعين كنيم بهترين توافق ممكن كدام است نه اين يارو دست نشانده آمريكائيها ،بهترين توافق ممكن توافقى است كه سه شرط پيشنهادى مقام معظم رهبرى در آن لحاظ شده باشد و اين تنها راه حل است ،اجازه ندهيد از يك سوراخ چندين بار گزيده شويم.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    19 1
    فقط چیزی را امضا نکنید که آیندگان ایران،نتوانندکاری کنند ....وهمیشه چماق تله برجام وحضور آزانس واستکبار وجاسوسها ...بطور دائم بالاسرایران باشد
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 1
    فقط چیزی را امضا نکنید که آیندگان ایران،نتوانندکاری کنند ....وهمیشه چماق تله برجام وحضور آزانس واستکبار وجاسوسها ...بطور دائم بالاسرایران باشد
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 0
    فقط اقتدار استقلال آزادی خودکفایی انواع پیشرفتها(مثل خودشان...)ایران بخاطر دلار بیشترو همیشه فدا نکنید-چه با تله برجام وچه بدون برجام مشکلات مردم وکشور حل نمیشود مگر مسئولین ومدیران کارآیی صداقت امانتداری خودکفایی استقلالل ازادی واقتدار مملکت را بخواهند وصهیونیسم وهابیها واستکبار ونوگران وشیفتگانشان درمنطقه وایران نباشند
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 0
    فقط اقتدار استقلال آزادی خودکفایی انواع پیشرفتها(مثل خودشان...)ایران بخاطر دلار بیشترو همیشه فدا نکنید-چه با تله برجام وچه بدون برجام مشکلات مردم وکشور حل نمیشود مگر مسئولین ومدیران کارآیی صداقت امانتداری خودکفایی استقلالل ازادی واقتدار مملکت را بخواهند وصهیونیسم وهابیها واستکبار ونوگران وشیفتگانشان درمنطقه وایران نباشند
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 0
    ای اردوغان حقیر خلفای اموی رو میشناسی؟ از جنوب فرانسه تا شمال اسپانیا تا مرز چین وسعت امپراطوریشون بوده. اونها هم خواستند پرچم حسین ع را پایین بکشند ولی اکنون نه تنها نامی از عباسی ها نیست بلکه‌امپراطوری باستانی ایران نیز بنام حسین دوباره زنده شده تا بر تو و امثال تو حکومت بکنه
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    فقط اقتدار استقلال آزادی خودکفایی انواع پیشرفتها(مثل خودشان...)ایران بخاطر دلار بیشترو همیشه فدا نکنید-چه با تله برجام وچه بدون برجام مشکلات مردم وکشور حل نمیشود مگر مسئولین ومدیران کارآیی صداقت امانتداری خودکفایی استقلالل ازادی واقتدار مملکت را بخواهند وصهیونیسم وهابیها واستکبار ونوگران وشیفتگانشان درمنطقه وایران نباشند
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 1
    سال ۱۵۰۱ ایران؛ ۹۴ درصد توافق برجام انجام شده و فقط پیش نویس و ۲ شرط باقیست....
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 0
    ننگ ابدی بر اروپا
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    اولا تعهد آمریکا و نوچه های اروپاییش از سوابق چهل و چند سال از عمر تاسیس جمهوری اسلامی در ایران نشان داده که نمیشود روی آن حساب باز کرد،دومأ به همین سبب باید توافق نقد در برابر نقد و قابل بازگشت پذیربدون اقدامات روی زمین در مقابل تعهدات کاغذی طرف مقابل را اجتناب نا پذیر دانسته شود
  • mojtaba SE ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 4
    یک سال رفتن حضوری تو وین ,حالا حتی دور از چشم نماینده روس و چین ,میخوان با امریکا ببندن..
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 7
    امكان نداره اصلاطلبا اجازه بدن دوباره توافقى شكل بگيره !
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      برجام جدید تقصیر روحانیه.
  • FR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 1
    من در بزرگترین بانک فرانسه کادر هستم. هفته پیش بسته دوره اموزشی کشورهای تحریمی ایران، کوبا، ونزولا و سوریه و افغانستان برای تحریم کامل اقتصادی برای ۳ سال به ما اموزش داده شد ! مار زده از ریسمان سفید سیاه میترسه ولی ما ایرانیان خیر
    • ناشناس IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      تو غلط کردی.دروغگو.
  • مهدی US ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    در برجام هیچ صحبتی از گردش دلار نشده. این آقایان فقط دوست دارند بروند در وین در هتل ۵ ستاره یک سال دوسال وقت بگذارند. مذاکره برای چی. متن برجام اصلا در رابط چرخش دلار حرفی نمی زند. این مذاکره اصلا به نفع ایران نیست اگر امریکا به برجام برگردد فقط برای بردن ایران به سازمان ملل است. وزارت خارجه واقعا مفعول است. یک مشت آدم‌های غرب پرست.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 2
      آلبانی مذاکره کنندگان انقلابی با زندگی حداقلی سفر میروند و هیچ هزینه ایی ندارد.
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      6 0
      نگرانی و دغدغه کاملا درست و مهمیه
    • FR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      4 0
      حرف درستیه قابل توجه مسئولان
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    اگر توافقی هم امضا بشه، خواهید دید که تعبیر و تفسیر قرارداد از طرف غرب صدو هشتاد درجه برعکس تصور طرف ایرانی خواهد بود. در ضمن حداقل قراردادی بهتر از آنچه ممد جواد داشته را قبول کنید.
  • FR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    خوش به حال کاسبان برجام و تحریم مشکل مردم ایران با این کارها حل نمیشه
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 0
    اصولا مگه تحریم باعث پیشرفت نیست؟؟ پس چرا میخایم این عامل پیشرفت رو برداریم؟ بزاریم باشه خوب دیگه مذاکره برا چیه؟
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      تیم مذاکره مننده قط میخواست خفت و خواری آمریکا را به دنیا نشان دهد که موفق شدو همین.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 2
    برجام چاه ویلی است که دشمنان برای نابودی ایران طراحی کرده اند لذا با احیای آن بدست خویش به نابودی ایران کمک نکنیم و با مرگ برجام دسیسه دشمنان را برای همیشه از سر ملت و کشور دفع کنیم.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 1
      دولت انقلابی بهتر میداند یا تو؟
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 2
    حالا تیم رئیسی فهمیدن زمین سفته!
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      آلبانی دولت انقلابی اقتدار و عزت را با برجام جدید با ایران بازگرداند.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      خخ. فهمیدن روز... شب درازه.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      دقیقا به مرحله صد رحمت به روحانی نزدیک میشویم.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    امریکا هرگز نه دارائی های ما را ازاد خواهد نمود و نه تحریم ها را بر خواهد داشت.
  • مهرداد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    آقا چه فکرهایی می کنید دلتان خوشه ، تا منافع عده کمی در جامعه ایجاب می کند برجامی نیز وجود ندارد مشکلات داخلی و توسط همین آقایان است ، هزار برابر بهتر از برجام هم بیاید مشکلات از بین رفتنی نیست
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    اگر سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و صحبت های شفاهی او به عنوان تضمین قرار گرفته شده که ظریف
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 2
    هشتاد میلیون ایرانی در مقابل ۵میلیونذ۵میلیونی که زندگیشون بهتر میشه وقتی تحریمها باقی میمونه یقینا ۵میلیون نفر شب سختی داشتن میگن اگه ایران بی بحران باشه تکلیفمون چیه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    با دشمن نمیشود کنار آمد بسه دیگه وقت مردم را بیشتر از این تلف نکنید8سال دولت روحانی کم نبود؟
  • امام زمانی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    با سلام به نظر من باید یک لیستی تهیه بشه از اقدامات متقابل ایران در صورت که قرار داد بسته بشه و امریکا بخواد دوباره اون رو نقض کنه و در اون لیست به طرف غربی ارائه بشه که در صورت هر نقضی در عوض ما این اقدامات رو انجام می دهیم که طرف غربی بدونه هر نقضی باعث چه اقدام سختی از طرف ایران میشه این خودش میتونه به نام بازدارندگی مثل موشک عمل کنه و طرف غربی رو از اقدام سخت ایران در صورت نقض بترسونه و بهتره در مجلس تصویب بشه که اعتبار قانونی داشته باشه و قدرت بیشتری اعمال کنه
  • قلی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 2
    مسئولان محترم لطفا این برجام لعنی رو امضا کنید تا این پولهای بلوکه شده آزاد بشه که لااقل پول هتل و ماموریت شما دربیاد اونم از گرده مردم با تحمیل تورم نکشید بیرون
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    مهم‌ترین اتفاق به برگزاری جلسه فوق‌العاده بعد‌از‌ظهر روز گذشته شورای عالی امنیت ملی به ریاست سید‌ابراهیم رئیسی است که ظاهرا دستور کارش ارائه گزارش مبسوطی از سوی علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد، درباره گفت‌وگوهای وین و در‌نهایت جمع‌بندی نظرات کارشناسی بود. اما آن‌گونه که مطرح است، به نظر می‌رسد این شورا عملا پاسخ مثبت خود را به احیای برجام داده است
  • Umit NL ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 3
    اگر توافق نشه منتظر دلار پنجاه هزار تمنی سال پیش رو باشید ازین کامنت اسکرین شات بگیرید
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    این شش شرط چیز جدیدی نداره تکرار مواردی قبلی تضمین پی ام دی هستش و کلی گوییه که قبلاً سرش کنار اومدن توافق انجام میشه
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    دولت بعدی آمریکا خارج میشه. سوریه و دزدی نفتش توسط آمریکا هدف خوبیه برا فشار بهشون. نفت زود میسوزه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    تهدید هالیودی آمریکا عیله مرکز انباشت اورانیم غنی شده ایرام همزمان با خط پایان مذاکرات اتمی/ فیلم تاپ گان، ماؤریک با بازی تام کروز با محوریت حمله هوایی به یک پایگاه ذخیره اورانیم غنی شده در یک محل بسیار صعب العبور برای حمله هوایی و موشکی( اشاره به تاسیسات فوردو) پخش شده است. با اینکه در هیچ جای فیلم نامی از ایران برده نمی شود اما به این نکته اشاره می شود که کشور هدف دارای هواپیماهای اف ۱۴ تام کت هستند که داری قدرت درگیری هوایی بی نظیر و خطرناکی هستند خصوصا برای هواپیماهای اف ۱۸ امریکایی که بناست با آنها به این پایگاه اتمی حمله شود. از آنجا که فقط آمریکا و ایران هستند در جهان که دارای هواپیماهای اف ۱۴ تام کت می باشند برای سازمان های نظامی و اطلاعاتی دنیا و سیاستمداران کاملا واضح هست که هدف تاسیسات ذخیره اورانیم غنی شده ایران هست. بنابراین ساخت و پخش این فیلم نوعی تهدید ایران به حمله نظامی همزمان با مذاکرات اتمی و فشار بر ایران برای پذیرش شرایط غرب در خصوص احیای برجام محسوب می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس