ایست‌وبازرسیهای اسرائیلی، چگونه باعث مرگ کودکان فلسطینی شده است؟

مسئولان صهیونیست با بهانه‌تراشیهای واهی، به شهروندان فلسطینی اجازه نمی‌دهند از نوار غزه برای مداوا وارد قدس اشغالی شوند و به همین دلیل، اخیرا یک کودک فلسطینی جان خود را از دست داد.

به گزارش مشرق، یک بار دیگر، ایست‌وبازرسی ها و تصمیمات نظامی رژیم موقت صهیونیستی، مانع از درمان یکی از کودکان ساکن نوار غزه در یکی از بیمارستانهای قدس اشغالی شد؛ اقدامی که باعث وخامت وضعیت جسمانی این کودک و در نهایت شهادت وی شد.

روزنامه القدس العربی با انتشار گزارشی به موانعی پرداخت که صهیونیستها بر سر راه درمان شهروندان فلسطینی ایجاد می‌کنند و نوشت، به خاطر محدودیت‌هایی که مقامات صهیونیست ناظر بر گذرگاه‌ها بر ساکنان نوار غزه اعمال می‌کنند، «محمد اسماعیل ابو النجا» (۶ ساله) کودک فلسطینی به شهادت رسید و به کاروان بیمارانی پیوست که به خاطر اقدامات صهیونیستها جان خود را از دست دادند.

مسئولان صهیونیست حتی به برخی از بیماران، مجوز تردد از نوار غزه به کرانه باختری و قدس اشغالی را نمی‌دهند.

مرگ این کودک خردسال، خط بطلانی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر تسهیلات جدید برای ساکنان فلسطینی است که از ۱۵ سال پیش در محاصره قرار دارند.

البته صهیونیستها مدعی هستند که این تسهیلات را برای کارگران و سایر اقشار فلسطینی اختصاص داده‌اند.

به گزارش القدس العربی، این کودک که از بیماری کاهش سلولهای مغز رنج می‌برد، برای معالجه به بیمارستان «هداسا عین کارم» در قدس اشغالی معرفی شده بود و بنا بر زمانی که بیمارستان تعیین کرده بود، مقرر شده بود که دی ماه گذشته مداوا شود، ولی نتوانسته بود از طرف اسرائیلی، مجوز بگیرد.

صهیونیستها مدعی بودند که درخواست مداوای این کودک، در دست بررسی قرار دارد و با بد شدن وضعیت کودک، بیمارستان تاریخ ۱۹ مرداد گذشته را برای مداوای وی تعیین کرده بود، ولی باز هم والدین این کودک نتوانستند مجوز بگیرند تا اینکه پنجشنبه گذشته، بر اثر بیماری جان خود را از دست داد.

در آن دوره که نهادهای حقوق بشری نیز وارد عمل شدند، مقامات صهیونیست گوششان به این مسئله بدهکار نبود و گوشی برای شنیدن دردهای این کودک نداشتند و حتی گزارشهای پزشکی هم برای اقناع صهیونیستها کافی نبود.

مرکز حقوق بشر المیزان که نماینده قانونی کودک فلسطینی بود که در پی اخذ مجوز بود، تداوم محاصره شدید نوار غزه توسط نیروهای صهیونیستها برای پانزدهمین سال متوالی و اعمال محدودیتهای شدید درباره تردد و حمل و نقل برای درمان شهروندان فلسطین را محکوم کرد.

این در حالی است که بین غزه و کرانه باختری، هیچ ارتباطی از نظر جغرافیایی وجود ندارد و شهروندان فلسطینی نیازمند مجوزی هستند که بتوانند از ایست‌وبازرسیهای اسرائیل عبور کنند.

همین مجوزها باعث شده است که مسئولان صهیونیست، کنترل زندگی شهروندان غزه از جمله بیماران آن را در اختیار خود بگیرند.

به گفته مرکز المیزان، از آغاز سال جاری تاکنون چهار بیمار از جمله سه کودک فلسطینی، به خاطر عدم اخذ مجوز درمان در بیمارستانهای خارج از نوار غزه، جان خود را از دست داده اند.

ولی سؤال اینجاست که این کودک چه گناهی مرتکب شده است که صهیونیستها به وی مجوز تردد ندهند که مورد مداوا قرار گیرد؟.

این مرکز تأکید کرد، مقامات صهیونیست، به عنوان طرف قرارداد کنوانسیون چهارم ژنو که در سال ۱۹۴۹ به امضا رسید، مسئول مرگ این کودک فلسطینی هستند.

این کنوانسیون به حفاظت بشردوستانه از غیرنظامیان در مناطق جنگی تأکید دارد. این توافقنامه، طرف اشغالگر را مجبور می‌کند که مراقبتهای بهداشتی را از مردم فلسطین انجام دهد. کما اینکه رژیم صهیونیستی، یکی از طرفهای کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک است که بر اساس آن، طرفهای عضو، باید حق کودک را برای برخورداری از بالاترین استانداردهای سلامت، به رسمیت بشناسند.

این مرکز حقوقی از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیت‌های قانونی خود در قبال مردم فلسطین عمل کرده و رژیم صهیونیستی را مجبور کند که مفاد حقوق بین‌الملل احترام بگذارد، به محاصره غزه پایان دهد، نقض حقوق بیماران فلسطینی را متوقف کند و به آنان اجازه دهد بدون هیچ قید و شرطی، تحت درمان قرار گیرند.

انجمن «پزشکان برای حقوق بشر» هم در گزارش قبلی خود خبر داد، تعداد کودکان زیر سن قانونی که رژیم صهیونیستی اجازه نداده است برای درمان، از نوار غزه خارج شوند، در طول سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

این نهاد همچنین گفت که اطلاعات خود را آمارهای ارتش صهیونیستی به دست آورده است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۷% از درخواستهای کودکان زیر سن قانونی برای خروج از نوار غزه به منظور درمان، رد شده است.

این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۳۲% افزایش یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس