عربستان

تیم ملی عربستان برای تکرار روزهای خوش خود در جام جهانی ۱۹۹۴ کار سختی دارد و باید منتظر ماند و تفکرات سرمربی خوش فکر و فرانسوی این تیم را در قطر مشاهده کرد.

سرویس ورزش مشرق _ عربستان کشوری در خاورمیانه و جنوب خلیج فارس و یکی از قطب های قدرتمند فوتبال آسیا است و تیم ملی این کشور در میان تیم‌های پر افتخار قاره کهن است. عربستان سابقه ۳ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را در کارنامه‌اش دارد و همواره جزو مدعیان به شمار می رود.

* تاریخچه حضور در جام جهانی

تیم ملی عربستان پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، در ۵ دوره جام جهانی حضور داشته است. نخستین حضور سبزها در جام جهانی، بهترین حضور آنها بوده است. عربستان در جام جهانی ۱۹۹۴ برای نخستین بار به جام جهانی رسید و موفق شد در اولین تجربه‌اش با دو برد ۲ بر یک برابر مراکش و ۱ بر صفر برابر بلژیک، و باخت ۲ بر یک مقابل هلند، از مرحله گروهی صعود کند و به جمع ۱۶ تیم برتر جام جهانی راه یابد. سعودی ها در یک هشتم نهایی با شکست ۳ بر یک مقابل سوئد از دور مسابقات کنار رفتند.

گل زیبای سعید العویران به بلژیک یکی از لحظه های ماندگار تاریخ فوتبال عربستان در جام جهانی است. (اینجا ببینید)

سعودی‌ها پس از آن هیچگاه موفق نشدند از مرحله گروهی بالا بروند. البته عربستان در جام جهانی ۲۰۰۲ در دیدار با آلمان با ۸ گل شکست خورد و یکی از سنگین‌ترین شکست‌های جام جهانی یک تیم آسیایی را به نام خود ثبت کرد.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس

* نحوه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی عربستان پس از سر گروهی در مرحله اول انتخابی جام جهانی، در حالی که تیم ازبکستان نیز در این گروه قرار داشت، به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی رسید.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس
جدول مرحله ابتدایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲

شاهین‌های عربی در مرحله نهایی در گروه سختی قرار گرفتند و با تیم‌های ژاپن، استرالیا، عمان، چین و ویتنام هم‌گروه شدند. با این حال عربستان با هدایت هروه رنار فرانسوی یکی از بی نقص‌ترین عملکردهای خود را به نمایش گذاشت و با ۲۳ امتیاز بالاتر از ژاپن به عنوان تیم اول گروه، مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کرد.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس
گروه B مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ آسیا

* شانس کم عربستان برای صعود از گروهش

سعودی‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در کنار تیم‌های آرژانتین، مکزیک و لهستان قرار گرفتند. سه تیم از سه قاره متفاوت، این موضوع می‌تواند شرایط را برای عربستان سخت کند. البته سابقه عملکرد سعودی ها در دیدارهای گذشته شان با این ۳ تیم نشان از عملکرد ضعیف آنها دارد.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس
گروه عربستان در جام جهانی ۲۰۲۲ 

* تاریخچه تقابل های عربستان با همگروه های خود در گروه C

تیم ملی عربستان هیچگاه موفق به شکست رقیبان خود در گروه C نشده است. آنها در ۴ مسابقه به مصاف آرژانتین رفتند که ۲ شکست متحمل شدند و ۲ بازی نیز به تساوی کشیده شده است. عربستان و آرژانتین هرگز در جام جهانی با هم دیداری نداشتند.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس

شاهین‌های عربی ۵ دیدار خارج از جام جهانی هم با تیم ملی مکزیک داشتند که حاصل این دیدارها ۴ شکست و یک تساوی بوده است.

همچنین سعودی‌ها در ۴ دیدار دوستانه با لهستان وربرو شده اند که هر ۴ بازی با پیروزی تیم اروپایی به پایان رسیده است. تاریخچه تقابل‌های عربستان با همگروهانش در جام جهانی، هواداران این تیم را برای جام جهانی ۲۰۲۲ بسیار نگران کرده است.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس
آمار تقابل‌های عربستان با همگروهانش در جام جهانی ۲۰۲۲

* لشکر تک نفره تیم ملی عربستان

تیم ملی عربستان ستارگان بزرگی در اختیار ندارد و تقریبا تمام بازیکنان این تیم در لیگ عربستان بازی می‌کنند. اما نقطه قوت این تیم هروه رنار فرانسوی سرمربی آنهاست که از سال ۲۰۱۹ هدایت تیم ملی عربستان را بر عهده گرفت. این سرمربی ۵۴ ساله سابقه هدایت تیم‌های لیل، زامبیا، ساحل عاج و مراکش را در کارنامه خود دارد. رنار به همراه تیم ملی زامبیا و ساحل عاج در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ به مقام قهرمانی جام ملت‌های آفریقا رسیده است. هروه سپس با تیم مراکش به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کرد ولی با وجود عملکرد و نمایش خوب تیمش در جام جهانی نتوانست از مرحله گروهی که ایران هم در آن گروه حاضر بود صعود کند.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس

رنار حالا با تیم ملی عربستان بار دیگر شانس خود را در جام جهانی امتحان می‌کند تا شاید این بار با یک تیم آسیایی ناکامی گذشته اش را جبران کند. البته رنار مهره‌های خوبی هم دارد و می تواند از آنها به خوبی استفاده کند. یکی از این مهره‌ها سالم الدوسری بازیکن الهلال عربستان است. درخشش این بازیکن سبب قهرمانی الهلال در لیگ قهرمانان آسیا شد.

شاهین‌های عربی منتظر یک معجزه/ عربستان به دنبال تکرار درخشش در جام جهانی +عکس

* عربستان منتظر یک معجزه برای صعود

با وجود اینکه تیم ملی عربستان یکی از تیم‌های خوب و منظم آسیا محسوب می‌شود ولی حضور تیم‌هایی مانند آرژانتین و لهستان شرایط صعود را برای این تیم را پیچیده می‌کند. عربستان برای صعود از گروهش در جام جهانی باید منتظر یک معجزه باشد. همه هواداران فوتبال، آرژانتین را به عنوان تیم اول گروه C می‌دانند ولی برخی کارشناسان در تشخیص تیم دوم گروه دچار تردیدند.

در این بین عربستان نیز امیدوار است که بتواند پس از ۲۸ سال یک بار دیگر طعم صعود از مرحله گروهی را بچشد. آنها در صورت صعود به احتمال زیاد باید با یکی از دو تیم فرانسه یا دانمارک بازی کنند. قرعه‌ای که می تواند برای عربستان قرعه بسیار سختی باشد ولی با این وجود نباید عربستان را دست کم گرفت و قطعاً آنها حریف دست و پا بسته‌ای برای هم‌گروهانشان در جام جهانی نیستند.

برنامه دیدارهای عربستان جام جهانی ۲۰۲۲:

سه‌شنبه ۱ آذر: عربستان _ آرژانتین ساعت ۱۳:۳۰

شنبه ۵ آذر: عربستان _ لهستان ساعت ۱۶:۳۰

چهارشنبه ۹ آذر: عربستان _ مکزیک ساعت ۲۲:۳۰


* تیم ملی عربستان در یک نگاه

آخرین رنکینگ فیفا (October ۲۰۲۲) : ۵۱

رنکینگ آسیا: ۶

حضور در جام جهانی: ۶ دوره

بهترین نتیجه در جام جهانی: حضور در مرحله یک هشتم نهایی (۱۹۹۴)

لقب: سبزها - شاهین‌های سبز - شاهین‌های عربی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 1
    روابط داره حسنه میشه انگار!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    9 3
    مشرق جان ، از کی تابحال مگس و پشه ها جزو پرندگان شدن ؟؟
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      مگس که نه ولی جای کلکاپیس میشه معرفی کرد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    35 1
    مشرق عزیزم ، اولش خوب با دقت به آمار برد و باخت هاشون در جدول یه نگاهی بنداز بعدش ب خفاش های خون آشام لقب شاهین بده...!!!!
  • ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 0
    خاک بر سرت مشرق
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 1
    عربستان یکی از شگفتی های جام جهانی است. اگر ببازند باختشون فاجعه بار نخواهد بود
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    حالا با سران کشور پادشاهی سعودی کاری ندارم، عده ای دانسته یا ندانسته ، ب خواستگاه و سرزمین وحی ، و اسلام از روی عمد، کینه ،نفرت و حسادت ،،،نفرت پراکنی میکنن ، بخاطر اسلام ستیزی بعضی افراد انگشت شمار،،، حتی اگر خواستگاه اسلام کشور یا یک قاره دیگر بود هم همین نفرت رو داشتن،،ب امید روزی که دلهایمان پاک بشه و حداقل به مردمان اون کشورها ک مسلمان هستن،،ن سران،،،از نفرت دست برداریم،،، بجای آن از رژیم صهیونیستی،متنفر باشیم
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    خاک بر سرمون که فوتبال رو هم سیاسی نگاه میکنیم. پاینده باد مشرق بی طرف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس