لهستان

لهستان با ستاره‌ی بارسایی تیمش، خود را برای رقابت‌های جا جهانی آماده می کند تا پس از ۳۸ سال دوباره طعم صعود از گروهش در جام جهانی را بچشد.

سرویس ورزش مشرق _ تیم ملی فوتبال لهستان یکی از اصیل‌ترین تیم‌های فوتبال اروپا است که نخستین بار حضور در جام جهانی را در سال ۱۹۳۸ تجربه کرده است. با وجود اینکه والیبال حرف اول در ورزش لهستان را می‌زند ولی روز به روز به شمار هواداران فوتبال در این کشور اضافه می‌شود و این ورزش تبدیل به یکی از ورزش‌های محبوب لهستان شده است.

تیم ملی فوتبال این کشور برخلاف قدرت نمایی تیم ملی والیبالش در دو دهه اخیر، در راه جام جهانی نوسان داشته و شاهد حضورهای پیاپی این تیم در این تورنمنت نبوده ایم. لهستان امسال برای نهمین بار حضور در جام جهانی را تجربه می کند و بدون شک امید هواداران این تیم به تک ستاره درخشان این روزهای دنیای فوتبال یعنی "روبرت لواندوفسکی" خواهد بود. ستاره ای که شاید آخرین جام جهانی خود را تجربه کند و می خواهد با خاطره ای خوش قطر را ترک کند.

* تاریخچه حضور در جام جهانی

تیم ملی لهستان پیش از این در ۸ دوره جام جهانی شرکت کرده و ۲ مرتبه نیز به مقام سومی این مسابقات رسیده است. لهستان در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۸۲ موفق به کسب مقام سومی شده است. بدترین عملکرد لهستانی‌ها نیز به سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۸ بازمی‌گردد. در هر دو دوره لهستان با حذف در مرحله گروهی به خانه برگشت.

پایان حسرت ۳۸ ساله عقاب‌ها؟/ قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان

نحوه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲

عقاب‌ها در انتخابی جام جهانی اروپا در گروه I در کنار تیم‌های انگلیس، آلبانی، مجارستان، آندورا و سن‌ماریو قرار گرفت. لهستان در این گروه ۲۰ امتیاز به دست آورد و پس از انگلیس در رتبه دوم جدول قرار گرفت و از صعود مستقیم به جام جهانی باز ماند.

پایان حسرت ۳۸ ساله عقاب‌ها؟/ قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان
جدول گروه I انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ اروپا

در پلی آف جام جهانی لهستان باید با تیم ملی روسیه روبرو می‌شد ولی با توجه به تحریم روسیه و حذف تیم ملی این کشور در این رقابت‌ها لهستان فقط یک دیدار برابر سوئد انجام داد. قرمز و سفیدها در این بازی را با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شدند و برای نهمین بار جواز حضور در جام جهانی را به دست آوردند.

قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان

ملی‌پوشان لهستان در گروه C با تیم‌های عربستان، آرژانتین و مکزیک هم‌گروه شده‌اند. گروهی که می‌تواند به این تیم کمک کند تا به روزهای خوش خود در قرن بیستم بازگردند. آنها در قرن بیست و یکم در سه جام جهانی حضور داشتند ولی نتوانستند در هیچکدام از گروهشان صعود کنند. حالا عقاب‌ها در تلاشند که با توجه به قرعه مناسبشان این طلسم را بشکنند.

پایان حسرت ۳۸ ساله عقاب‌ها؟/ قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان
گروه لهستان در جام جهانی ۲۰۲۲

تاریخچه تقابل های لهستان با همگروه های خود در گروه C

تیم ملی لهستان تاکنون یازده بازی با تیم آرژانتین داشته است که فقط ۳ بازی را با برد پشت سر گذاشته است. ۶ باخت و دو تساوی نیز نتیجه سایر بازی‌های لهستان با آرژانتین بوده است. ولی هواداران لهستانی همچنان امید بسیاری به بازی آرژانتین دارند، چرا که این دو تیم تنها دوبار در جام جهانی با هم بازی کردند که یک پیروزی برای لهستان و یک پیروزی سهم آرژانتین بوده است.

همچنین لهستان ۹ بازی برابر مکزیک انجام داده که هر دو تیم ۳ پیروزی و ۳ شکست در کارنامه خود دارند و سه بازی نیز به تساوی کشیده شده است. به نظر می‌رسد که این دو تیم بازهم تقابل نزدیکی باهم خواهند داشت و برنده این تقابل جواز صعود از مرحله گروهی را خواهد گرفت.

تیم ملی لهستان ۴ دیدار نیز با عربستان سعودی داشته که در هر ۴ مسابقه برنده از زمین مسابقه خارج شده است. تمامی این دیدارها دوستانه بوده است.

پایان حسرت ۳۸ ساله عقاب‌ها؟/ قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان


تک ستاره مهارنشدنی لهستانی‌ها

بیشتر بازیکنان لهستان در تیم‌های در لیگ‌های معتبر اروپایی حضور دارند ولی بدون شک معروف‌ترین بازیکن لهستان رابرت لواندوفسکی، ستاره‌ی بارسلونا است. لواندوفسکی در ۱۳۴ بازی ملی ۷۶ گل به ثمر رسانده است و از این حیث بهترین بازیکن تاریخ تیم ملی لهستان است.

پایان حسرت ۳۸ ساله عقاب‌ها؟/ قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان

البته عقاب‌ها ستارگان دیگری نیز در اختیار دارند. وویچک شزنی (یوونتوس) ، پیوتر زیلینسکی (ناپولی) ، آرکادیوش میلیک (یوونتوس) از جمله ستارگان لهستان هستند که این تیم را در جام جهانی همراهی می کنند.

پایان حسرت ۳۸ ساله؟

اخرین حضور تیم ملی لهستان در جمع ۱۶ تیم برتر جام جهانی به سال ۱۹۸۶ بازمی‌گردد. حالا عقاب‌ها در تلاشند که بار دیگر بعد از ۳۸ سال از گروه خود در جام جهانی صعود کنند. به نظر می‌رسد با توجه به حضور مکزیک و عربستان در این گروه، این خواسته دور از دسترس نباشد و لهستانی برای صعود به عنوان تیم دوم امید زیادی داشته باشند.

پایان حسرت ۳۸ ساله عقاب‌ها؟/ قرعه مناسب برای بازگشت روزهای درخشان
نمودار حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

لهستان در صورت صعود از گروهش به‌احتمال قوی باید با یکی از دو تیم دانمارک و فرانسه روبرو شود، تیم‌هایی که بارها با آنها در اروپا روبرو شده و شناخت کافی از این دو تیم دارد. ولی بسیاری از کارشناسان شانس این تیم را برای صعود در میان ۸ تیم برتر جام جهانی کمتر می‌دانند.

برنامه دیدارهای لهستان در جام جهانی ۲۰۲۲:

سه‌شنبه ۱ آذر: لهستان _ مکزیک ساعت ۱۹:۳۰

شنبه ۵ آذر: لهستان _ عربستان ساعت ۱۶:۳۰

چهارشنبه ۹ آذر: لهستان _ آرژانتین ساعت ۲۲:۳۰


* تیم ملی لهستان در یک نگاه

آخرین رنکینگ فیفا (October ۲۰۲۲) : ۲۶

رنکینگ یوفا: ۱۵

حضور در جام جهانی: ۹ دوره

بهترین نتیجه در جام جهانی: مقام سومی (۱۹۷۴-۱۹۸۲)

لقب: عقاب ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید رضایی 28 تنظیم کننده مشهد IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 2
    لهستان به لواندوفسکی می نازه؟ تیمی بی ریشه است و از گروه خودش صعود نمی کنه
  • سعید رضایی 28 تنظیم کننده مشهد IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    1 2
    لهستان در برابر ایران عددی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس