کد خبر 1422866
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
نتانیاهو

نظرسنجی ها نشان می دهد که انتخابات آینده پارلمانی رژیم صهیونیستی نیز به بن بست سیاسی این رژیم پایان نخواهد داد و در درون حزب لیکود، طرحی برای دور زدن نتانیاهو رئیس این حزب در جریان است.

به گزارش مشرق، اکثریت قاطع نظرسنجی ها در فلسطین اشغالی نشان می دهد که هیچ یک از دو اردوگاه سیاسی این رژیم نخواهند توانست اکثریت پارلمان آینده را بعد از انتخابات پارلمانی ماه نوامبر آینده بدست بگیرد.

این نظرسنجی ها نشان می دهد که اردوگاه احزاب راستگرای اپوزیسیون در رژیم اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو نخواهند توانست اکثریت ۶۱ کرسی را در انتخابات پارلمان به دست بیاورد.

اردوگاه مقابل به رهبری یائیر لاپید نخست وزیر موقت کنونی رژیم صهیونیستی نیز نخواهد توانست اکثریت کرسی ها را در انتخابات پارلمانی آینده به دست آورد و در نتیجه، بن بست سیاسی بعد از این انتخابات نیز ادامه خواهد یافت.

پایگاه صهیونیستی "زمان یسراییل " نوشت: بر این اساس و برای آماده‌ شدن برای رویارویی با چنین نتیجه‌ای در روز پس از انتخابات، سران حزب لیکود تلاش جدیدی را آغاز کرده اند که درصورتی که نتانیاهو نتواند کابینه را - به خاطر عدم کسب کرسی های لازم توسط اردوگاه راستگرای اپوزیسیون- تشکیل دهد، بتواند رئیس حزب لیکود و یکی از اعضای بلندپایه پارلمان باقی بماند، اما در ترکیب کابینه یکپارچه ای که توسط لیکود با مشارکت سایر احزاب به ریاست بنی گانتس وزیر جنگ فعلی تشکیل می شود، حضور نداشته باشد و ریاست این کابینه به تناوب برعهده یک عضو پارلمان از حزب لیکود و به انتخاب نتانیاهو و گانتس باشد.

به نوشته این پایگاه صهیونیستی، این طرح پیشنهادی در پی خودداری احزاب خارج از اردوگاه نتانیاهو از پیوستن به کابینه احتمالی او در آینده پس از انتخابات مطرح شده است. همین خودداری باعث شده که تاکنون  انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل به خاطر ساختار شکننده کابینه و فروپاشی آن پنج دوره تکرار شود.

این پایگاه خبری به نقل از یک عضو بلندپایه پارلمان رژیم صهیونیستی که حامی این طرح پیشنهادی است، نوشت: این بهترین راه حل است زیرا کسی دلش نمی خواهد در برابر تکرار شش باره انتخابات قرار گیریم. نتانیاهو هم تمایل ندارد که از یک سو موجب تکرار دگر باره این انتخابات شود و از سوی دیگر، لاپید در این مدت بعنوان رئیس کابینه موقت در قدرت باقی بماند. این درحالی است که نتانیاهو همزمان هم نمی خواهد از قدرت کناره گیری کند، بنابراین با همه طرفها به توافق خواهیم رسید تا نتانیاهو رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت پارلمان باشد.

این عضو پارلمان رژیم صهیونیستی افزود: نتانیاهو رئیس حزب لیکود خواهد ماند و وزرا را انتخاب خواهد کرد، گویی که خود در انتخابات پیروز شده است. او همچنان خواهد توانست محاکمه خود را همچنان مدیریت کند. تنها مساله مورد اختلاف، بر سر هویت نماینده حزب لیکود در پست نخست وزیری است. شاید "یاریف لوین" نامزد مورد توافق باشد، اما در عین حال مشخص نیست چهره های سرشناسی مانند "نیر برکات" یا "اسرائیل کاتز" با پیشتاز شدن او ولو به صورت موقت موافقت کنند.

این نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی ادامه داد: نتانیاهو خارج از ترکیب کابینه، بر کار وزرا نظارت خواهد کرد؛ درست همانطور که "آریه درعی" (رهبر حزب شاس) پس از محکومیت به اتهام فساد، در دوره‌ای که از خدمت به عنوان وزیر منع شده بود، انجام داد. اکنون سوال مطرح این است که آیا گانتس و همکارانش از این روند پیچیده حمایت خواهند کرد یا از ترس فریب دیگری از سوی نتانیاهو با آن مخالفت خواهند کرد؟ من فکر می کنم این کار شدنی است، شاید به این دلیل که "اسموتریچ" و "ایتمار بن غفیر" (از احزاب صهیونیسم دینی) در چنین ترکیب کابینه ای جایی نخواهند داشت و همین امر موجب شود آنها با این طرح موافقت کنند.

به نوشته این پایگاه، این طرح پیشنهادی در عین حال در داخل حزب لیکود با مخالفتهایی مواجه است، افراد نزدیک به برکات در این حزب، در صورت شکست نتانیاهو و هوادارانش در کسب ۶۱ کرسی پارلمان، خواهان برگزاری انتخابات داخلی برای رهبری حزب هستند. یکی از افراد نزدیک به برکات گفته است که اگر نتانیاهو در انتخابات ماه آینده پارلمان پیروز نشود، برای ریاست حزب لیکود هم نامزد خواهد شد.

به گفته یکی از رهبران حزب لیکود، جلسه ای با لوین، زئیو الکین و اسحاق پاندروس عضو پارلمان از تشکل "یهودیت تورات متحد" برگزار شده و طی آن همه این سناریوها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ولی پاندروس به این رسانه گفته که اگر نتانیاهو نتواند ۶۱ کرسی پارلمان را به دست اورد، ما قطعا باید در انتظار ششمین دوره انتخابات باشیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس