1

در حالی اصلاح‌طلبان بایدن را منجی خود می‌دانستند که حالا این شتر در خانه آن‌ها نیز خوابیده است، این درس دیپلماتیک می‌تواند مایه عبرت برای همه آنهایی باشد که غرب را قبله آمال خود می‌دانستند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*********

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۳ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم، مسئولان کشور و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی؛ تحلیل اغتشاشات و پرونده‌های منطقه‌ای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به تحلییل سخنان رهبر انقلاب پرداخته و نوشته است:

تکرار و تأکید معنادار رهبر معظم انقلاب بر لزوم نقش‌آفرینی امت اسلامی در نظم و هندسه نوین جهانی در این برهه، به‌واسطه فرصتی است که اگر با غفلت یا خیانت خواص از دست برود، ما را تا ابد شرمنده تاریخ خواهد کرد. راننده‌های حرفه‌ای، بهترین فرصت برای سبقت را در پیچ‌های پیست مسابقه می‌یابند؛ آن‌زمان که راننده‌های دیگر از سرعت خود کاسته‌اند، آنان با جرئت و جسارت بر سرعت خود اضافه می‌کنند و رقیب را پشت‌سر می‌گذارند. امروز که در آن پیچ تاریخی به سر می‌بریم و خبری از یکه‌تازی یک یا دو کشور و جهان تک‌قطبی نیست؛ بهترین و مغتنم‌ترین فرصت است برای پدید آوردن یک «اتفاق عظیم» در تاریخ؛ هم اتفاق به معنای رویداد و هم اتفاق از حیث متفق شدن در برابر جبهه استکبار.

در ادامه این یادداشت آمده است:

ما برای پیروزی در بازی اصلی و نهایی و رسیدن به آن افق بلند، باید همه بازی‌های قبلی را ببریم؛ بنابراین پیش از هر چیز باید مراقب باشیم نبازیم! گاهی لازم است از فرزند ماجراجوی خود یک گل مصلحتی بخوریم؛ گاهی باید در طناب‌کشی که او راه انداخته، طناب را رها کنیم و فرزند را در آغوش بکشیم؛ گاهی لازم است غذایی که برای او ضرر هم دارد را مهیا کنیم؛ این‌ها هیچ‌کدام باخت نیست ولی دل فرزند را آرام می‌کند.

چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ / اکران فیلم جدید مهناز افشار در سینماهای آمریکا!

روزنامه سازندگی به مسئله تحریم دو چهره شاخص اصلاح‌طلب است. روز گذشته دولت کانادا اعلام کرد که علی لاریجانی و جواد ظریف در لیست جدید تحریم‌های آن کشور قرار دارند.

این روزنامه نوشته است که خبر تحریم‌های دولت کانادا شوکه آور است! تحریم‌های جدید دولت کانادا و افرادی که در لیست قرار گرفته‌اند اگر چه با واکنش رسمی آن‌ها روبرو نشد، اما نشان از آغاز دور تازه‌ای دارد.

نکته قابل توجه آن‌که تا پیش از این رسانه‌های اصلاح‌طلب با انداختن فرش قرمز زیر پای دولت‌های غربی گمان می‌کردند که تحریم امری جناحی است و شامل حال برخی در کشور خواهد شد؛ در حالی‌که اصل تحریم علیه همه مردم ایران بوده و هدف آن فشار به ایران بدون توجه به گرایش سیاسی آن‌هاست. در حالی اصلاح‌طلبان بایدن را منجی خود می‌دانستند که حالا این شتر در خانه آن‌ها نیز خوابیده است، این درس دیپلماتیک می‌تواند مایه عبرت برای همه آنهایی باشد که غرب را قبله آمال خود می‌دانستند.

چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ / اکران فیلم جدید مهناز افشار در سینماهای آمریکا!

روزنامه آرمان ملی درباره پایان اغتشاشات به سراغ پیشنهاد رئیس دستگاه قضا درباره گفتگو رفته و نوشته است:

اتفاقات رخ داده در جامعه باعث شد تا بسیاری از چهره‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی به لزوم گفت‌وگو و مفاهمه میان جامعه و حاکمیت در جهت رسیدن به یک فصل مشترک در راستای حل مشکلات و مطالبات مردم اشاره کنند. امری که پیش از این نیز در سال‌های قبل مطرح شده بود که چندان توفیقی نیافت.

در ادامه این گزارش آمده است:

انتقاد و ان‌قلتی که بعضاً بسیاری از چهره‌های سیاسی و حزبی به این مساله وارد می‌کنند این است که اساساً این طرح و پیشنهاد باید از سوی احزاب و جریانات سیاسی مطرح و پایه‌گذاری شود و بر بستری سیاسی یا اجتماعی انجام پذیرد. هر چند که پیشنهاد رئیس دستگاه قضا بسیار قابل توجه است؛ اما باید دید این مساله صرفاً در بیان متوقف خواهد ماند یا اینکه در مرحله اجرا و عمل نیز شاهد پیشرفت‌هایی در این خصوص خواهیم بود.

چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ / اکران فیلم جدید مهناز افشار در سینماهای آمریکا!

روزنامه شرق نیز دنباله طرح گفتگو را گرفته و می‌نویسد:

جوانان و نوجوانان دهه‌هشتادی بیشتر اهل گفت‌وگو، مذاکره و مباحثه باشند تا جوانان و نوجوانان قبل از انقلاب؛ چون آنها با مطالعات خاص خود به دنبال مواردی بودند که عملاً راه گفت‌وگو را بسته بود و یک نوع ایدئولوژی بسته را در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ برای کشور شکل داده بود. شاید به‌همین‌دلیل هم دست به سلاح می‌بردند؛ اما اکنون ذهن جوانان و نوجوانان کشور ذهن بازتری است و به‌راحتی هم می‌توان با آنها گفت‌وگو و مذاکره کرد.

شرق در ادامه نوشته است:

 اما مسئله و مشکل اینجاست که متأسفانه این افراد از سنین کودکی و مقاطع ابتدایی با فن گفت‌وگو و مذاکره آشنا نمی‌شوند و گویا آموزش‌وپرورش در کشور هم توجهی به این مسئله ندارد. زمانی که معلمان، ناظم یا مدیر مدرسه اجازه بحث به دانش‌آموزان را نمی‌دهند و مرتب حرف و سخن آنها را قطع می‌کنند و مانع از بروز و بیان انتقادات و حتی اعتراضات دانش‌آموزان می‌شوند، بدون‌شک تبعاتی را بر ذهن و روح این افراد خواهد داشت.

چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ / اکران فیلم جدید مهناز افشار در سینماهای آمریکا!

اما روزنامه همشهری پاسخ قابل تاملی درباره طره پیشنهاد گفتگو داشته و می‌نویسد:

آنان که بر این اصول تفاهم دارند، امکان گفت‌وگو دارند اما غیر این گفت‌وگو، نتیجه‌بخش نخواهد بود. آنچه کمتر بدان توجه می‌شود اینکه چون ماهیت نظام دینی است، خود حاکمیت نیز اختیار و صلاحیت برخی تغییرات را ندارد زیرا نقض‌غرض وجود خود است. حدود الهی را مگر می‌توان با تصمیم حکومت تغییر داد؟ بنابراین اصول و مبانی مشترک می‌تواند میدان گفت‌وگو را نشان دهد. صداوسیما، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه بستر این مهم است و تا نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی خود وارد این عرصه نشوند، کسی آنان را به مهمانی و پذیرایی دعوت نخواهد کرد. ابتکار عمل باید از دلسوزان و دل‌نگران‌ها باشد و این شدنی است.

چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ / اکران فیلم جدید مهناز افشار در سینماهای آمریکا!

بازیگر جدید «توانا» ی وزارت خارجه امریکا!

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود نوشته است:

مهناز افشار، بازیگر سابق سینمای ایران که چند سالی است ترجیح داده یک کنشگر سیاسی باشد، در توئیتی خبر داد که از این پس در استوری اینستاگرامش، مطالب آموزشکده توانا منتشر خواهد شد. این امر نشان می‌دهد که این بازیگر، فراتر از یک فعال مجازی سیاسی، بازیگری سیاسی خود را علیه ایران دنبال خواهد کرد. این اقدام مهناز افشار می‌تواند او را به کانون عملیات‌های رسانه‌ای ضدایرانی، یعنی دولت امریکا نزدیک کند و برای او آورده‌های مالی قابل توجهی داشته باشد. بی‌راه نبودن چنین ادعایی تأیید خواهد شد اگر نگاهی به منابع مالی آموزشکده توانا و نیز جهت‌گیری آن داشته باشیم.

چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ / اکران فیلم جدید مهناز افشار در سینماهای آمریکا!

جوان در ادامه نوشته است:

مؤسسه یا آموزشکده توانا در هلند مستقر است و در سال ۸۹ تأسیس شده است. مؤسسان این آموزشکده ابایی ندارند که بگویند آن را با کمک‌های مالی وزارت خارجه امریکا تأسیس کرده‌اند و با بودجه مستمری که وزارت‌های خارجه دو دولت امریکا و هلند در اختیارشان قرار می‌دهند، آن را اداره می‌کنند. مریم معمارصادقی، یکی از مؤسسان این آموزشکده اذعان کرده که نه تنها ارتباط مالی با وزارت خارجه امریکا را پنهان نمی‌کند، بلکه با افتخار آن را بیان می‌کند. معمارصادقی در واقع اصلی‌ترین مؤسس تواناست. او دانش آموخته ایالات متحده امریکاست و تابعیت این کشور را هم از افتخارات خود می‌داند. معمارصادقی به لحاظ سیاسی دنباله‌رو نئوکان‌های جنگ طلب در امریکا و از همکاران آیپک و از اعضای فرقه ضاله بهائیت است. دیگر مؤسس توانا همسر معمار صادقی، یعنی اکبر عطری از محکومان امنیتی فتنه ۷۸ است. او در سال ۱۳۸۴ از کشور متواری شده و ضمن همکاری با شبکه‌های ضد انقلاب خارج کشور موفق به ایجاد ارتباط با سیا در امریکا و ایفای نقش در پروژه توانا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    26 15
    باید به اصلاح طلبانمتذکر شد که در هر فتنه و بلوایی که در این چند دهه اتفاق افتاده است جماعت ایشان به نحوی از انحاء در آن نقش داشته و دخیل بوده اند! یا بانی یا مشوق یا محرک و یا مجری! و زمینه همه این عوامل هم نفاق این جماعت تهوع آور و مخالفت قلبی شان با ولایت فقیه بوده است هرچند در ظاهر از سر نفاق گونه ای دیگر نشان داده اند! پس مرگ برضد ولایت فقیه!
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      15 4
      چشم ما روشن! عوض اینکه دستگاهها و مردم انقلابی از سلبریتی ها شکایت کنند فدراسیون فوتبال از حسن عباسی شکایت رسمی کرد!!؟ هزار تاسف
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      8 2
      ظر... و لا.... تحریم شدند چون خائ....را اینطور سفید میکنند،لیبرالهای نجس بهایی مرده اند و به زباله دان تاریخ ریخته شدند،
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    25 6
    تحریم ظریف ! ههههههههههههههههههههههه مرغ پخته هم خنده اش میگیره ، مثلاً رد گم کنی هستش ، خوب یک دفعه حسن روحانی رو هم تحریم کنند
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      14 5
      هیچ چاقویی دسته خودش رو نمیبره ظریفم تاریخ مصرفش برای آمریکا تموم شده تحریمش کردن
    • ali IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      6 9
      بسیار متاسفم برای امثال شما، که فقط فکر خودتان را پسند می کنید
    • ali IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      3 6
      بسیار متاسفم برای امثال شما
    • FR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      10 5
      ظری... که نوکر شیطان پیر است
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      3 3
      امریکا مزد نوکراش پرداخت
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    17 7
    دو نفر هستن که از سرمایه های صهیونیست ها به حساب میان. باید اینا رو احیا کنن برای آینده. البته از بزدلی و بی در محاکمه ی مسئولان فاسد هم نهایت بهره رو می برن.
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      5 5
      ای آسمون به ریسمون میلادی همین دوقطبی بازیهای امثال هم باعث میشوید اغتشاش بوجود آید بزار نصیحت کنم مملکت ارث و میراث شما چپ و راست ها نیست
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    5 3
    مزد امتیاز دادن به غرب را گرفتند این بظاهر میانه‌رو ها
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    5 3
    چون عمر سیاسی اینها پایان یافته و دیگر کارایی برای غرب ندارند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    5 3
    به این کار rebranding گفته میشه یعنی با این تحریم نمایشی از آنها یک مخالف فیک آمریکا درست میکنه تا در انتخابات های بعدی با فریب افکار عمومی بتونه دوباره آنها رو به قدرت برساند و برنامه هایش مثل برجام موشکی و منطقه ای را به سرانجام برساند
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    5 3
    دلیل اصلی تحریم ظریف و لاریجانی اینست که انها نتوانستند در این اغتشاشات نقشی را که غربی ها به انها محول کردند را به خوبی ایفا کنند و اغتشاشات را به ثمر برسانند!!
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    1 2
    مرزهای واقعی شمال غربی ایران در حقیقت همان مرز های یونان و دریای اژه است. و مرزهای غربی ایران مل سواحل شرق مدیترانه می باشد.
  • CA ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    9 2
    نام اصلاحطلب‌ها در لیست تحریمها جریان همون داستان معروف «ما سه‌تا رو کجا میبرین» هست. غربی‌ها از حالا دارن برای انتخابات بعدی کاندیدا معرفی میکنن
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    0 4
    ... حرف‌ها دارم در دل
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    7 1
    بدبخت مهناز افشار به پیسی خورده این نتیجه اون خودسری های تو ایرانت از ماست که بر ماست فردا دخترتم به عنوان یه خاعن نگات میکنه
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    7 1
    این دوتا که از خودشونند.
  • شیرینی فروش IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    3 7
    درامریکا اسم ریسسان جمهورشان بر روی بزرگترین ناوهای هواپیمابرشان میگذارن که همیشه نامشان دراذهان عمومی جاودانه بماند در ایران هم بعدازتمام شدن دوران ریاست جمهوریشان رییسان جمهورکشورمان را با اسم بی بصیرت فتنه گر انحرافی بدرقه میکنیم حالا همگان را هم دردنیای به رعایت کردن اخلاقیات دعوت میکنیم عجب روزگاری شده
  • روجا IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    6 3
    اصلاح طلبان طراح و مدیر و حامی فتنه شهریور / مهر ماه هستند.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    2 0
    سئوال.... چرا آن زمان ظریف و لاریجانی (وزیر امر خارجه و رئیس مجلس بودند،) تحربم نشدند. حالا تحریم هستند. نباید شک کرد....؟!!!
  • امیر NL ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    1 0
    امریکا نقشه های دارد ،منطقی باید موضوع ظریف و لاریجانی را در رابطه با تحریم دید ،امریکا با اینکار می خواهد مهره ها نسوزد و این یک بهانه ای باشد که اقایان در بازی داخلی باشند و کنار گذاشته نشوند برای نیاز های اینده بکار ایند .
  • سید فروزان CH ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    3 0
    دولت کانادا ظر... و لا..... را تحریم کرده؟؟؟؟؟؟؟البته باید دید تحریم ظریف و لاریجانی با ملیت ایرانی یا با ملیت امریکایی ، انکلیسی تحریم این دو در حقیقت یک پاس کل دادن به طیف سبز و بنفش است
  • عماد FR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    4 0
    خانم مهناز افشار، هرجا می خواهی برو "...که بانگ پی اسپ نشنیده‌ای"
  • ایرانی IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    من ایرانی که جزو مردم عادی هستم راضی نیستم یک قرون از حق من از بیت‌المال هزینه خسارت‌های اغتشاگران بشه.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    3 0
    شاید هم قراردادن نام ظریف و لاریجانی قول و قراری برای مطرح شدن آنها و با هدف سفید سازی برای شرکت در انتخاباتهای آینده باشد
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    تا دیر نشده بیایید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    2 0
    چرا ظریف و لاریجانی در لیست تحریم قرار گرفتند؟ ".چون وظیفه ی خود را برای ارباب بدرستی انجام ندادند!،
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    2 0
    چرا ی لاریجانی و ی ظریف در لیست تحریم قرار گرفتند !؟ چون هر کسی مورد تحریم آمریکا و کانادا و متحدانش قرار بگیره رو بعد از تحریم بیشتر انقلابی دواتیشه !! بحساب میاریم / خوب این به چه درد آقای ظریف و ی لاریجانی میخوره !؟ انتخابات آتی مجلس که شد اونوقت میفهمید که تحریم این دو شخص از سوی آمریکا یا کانادا یا ... رو ملاک قرار می‌دهند که بله ما خیلی انقلابی بودیم که تحریم شدیم و همین امر کمک خواهد کرد که دوباره بتونن بیان در انتخابات مجلس کاندید بشن و رأی بیارن / حواستون به انتخابات آتی مجلس که باشه علت این تحریم شدن ها رو میفهمید
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    2 0
    ی ظریف و ی لاریجانی بخاطر برجام در نظر مردم انقلابی و منتقدان برجام غربگرا بحساب می آیند و می آمدند خوب برای اینکه این افراد از این امر مبرا و تبرئه بشوند بهترین کار این بوده که بیان اینها رو تحریم کنند که این دو شخص بتوانند ادعا کنند که ما غربگرا نبودیم یا به غربگرایان داخلی کمک نکردیم و.مثلا اگر غربگرا بودیم از سوی غرب تحریم نمی شدیم !! / غربیها فکر کردند با این کارها میتونن کمک کنند که غربگرایان داخلی از اتهام غربگرایی مبرا و تبرئه میشوند حال آنکه مردم و مسئولین عملکرد اونها چه در تصویب ۲۰ دقیقه ای و چه امضاء بی دقت برجام و چه در اعتماد به غرب رو فراموش نکردیم و نمی‌کنیم
  • ژيان IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    1 0
    اين مهناز بايد خجالت بكشد از مردمي كه او را قبول داشتند و به بازيگري او نگاه مي كردند. واقع آدم بايد تا چه اندازه نمك نشناس باشد.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    1 0
    آقای قاضی، همین امروز جلوی ظلمی را که به سازمان انتظامی کشور، بسیج و ملت ایران شد، با حکم اسلام بگیر.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    اگه کاسه ای زیر نیم کاسه نیست سیاست غرب دوستی باهم در دشمنی با ایران است اگر بچه های اینها را بیرون کردند معلوم میشود درست است وگرنه کمی حوصله کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس