قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه ‏اظهار کرد:پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات، صیانت و ارشاد و صلح سازش بین اصحاب دعوی و رسیدگی به جرایم و تخلفات در صورت وجود پرونده سه وظیفه اصلی برای دادستانی ویژه روحانیت است.

به گزارش مشرق از معاونت اول قوه‌ قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در همایش اعضای ارشاد، صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت سراسر کشور با اشاره به تشریح فلسفه تشکیل دادسرای ویژه روحانیت، افزود: در همه نظام‌های قضایی جهان در کنار دادگاه‌های عام، دادگاه‌های اختصاصی نیز تشکیل می‌شوند؛ به عنوان مثال دادگاه‌های نظامی که فلسفه تشکیل این دادگاه برای همگان روشن است؛ یا دادگاه ویژه جرایم افراد زیر ۱۸ سال از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: براساس ماده یک و ۲ آیین‌نامه ویژه روحانیت که مطابق بر نظریه حضرت امام خمینی (ره) تنظیم شده و مورد تایید رهبر معظم انقلاب است، امروز براساس آن در دادستانی ویژه روحانیت انجام وظیفه می‌کنیم و مهمترین علت برای تاسیس دادگاه ویژه روحانیت، صیانت از جامعه روحانیت است. طبیعی است که رسیدگی به جرایم و تخلفات روحانیون نیز در این آیین نامه در بندهای بعدی ذکر شده است.

مصدق اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات، صیانت و ارشاد و صلح سازش بین اصحاب دعوی و در آخر رسیدگی به جرایم و تخلفات در صورت وجود پرونده سه وظیفه اصلی برای دادستانی ویژه روحانیت است که در ماده یک و ۲ آیین‌نامه ویژه روحانیت پیش‌بینی شده است.

معاون اول قوه ‌قضاییه گفت: طبق برنامه‌ریزی نظام‌مند که از سال ۱۳۹۳ ایجاد شد، بنا بر این شد تا بر اساس ۲ ماده یادشده عمل کنیم و صیانت از روحانیت مورد تاکید قرار گرفت و در راستای رسیدن به تحقق ماده یک و ۲ آیین‌نامه ویژه روحانیت، شورای ارشاد و صلح و سازش همچنین شورای صیانت به همراه زیر مجموعه‌های خود تشکیل و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

مصدق تاکید کرد: براساس گزارش‌های دریافتی، شورای صیانت ویژه روحانیت اقدامات قابل توجهی در مراکز استان‌ها ترتیب داده است.

وی یادآور شد: فلسفه ایجاد دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت این است که موضوع پیشگیری، صلح و سازش، ارشاد و صیانت جدی گرفته شود و در ادامه زمانی که نوبت به رسیدگی تخلفات و جرایم رسید، آن گاه این دادسرا و دادگاه به وظیفه خود در حوزه رسیدگی به جرایم جامه عمل بپوشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس