کد خبر 1455621
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
تلاش ترکیه برای میانجیگری در جنگ روسیه و اوکراین

ترکیه بدنبال میانجیگری برای کریدور بشردوستانه میان روسیه و اوکراین است.

به گزارش مشرق، ترکیه بدنبال میانجی گری در جریا جنگ اوکراین است. این خبر را «دیمیترو لوبینتس»، کمیسر حقوق بشر اوکراین اعلام کرد. این مقام اوکراینی روز یکشنبه گفت که ترکیه خاک خود را به عنوان پایگاهی برای کریدور بشردوستانه بین روسیه و اوکراین پیشنهاد کرده است، اگرچه تردیدهایی هنوز از سوی طرف‌های درگیر وجود دارد.

مقام اوکراینی طرح مورد نظر ترکیه را به این شرح اعلام کرده است: «آنها می‌خواهند میانجی شوند، آنها می‌خواهند از کانال‌های ارتباطی که با فدراسیون روسیه دارند، استفاده کنند و در این صورت اگر این میانجی گری صورت گیرد، غیرنظامیان یا سربازان زخمی ما می‌توانند بازگردند.»

این مقام اوکراینی همچنین تاکید کرد که این طرح فقط یک پیشنهاد در حال حاضر روی میز است و هنوز کار بیشتری صورت نگرفته است.

پیش از این در روز چهارشنبه، «تاتیانا موسکالکووا»، کمیسر حقوق بشر روسیه با «لوبینتس» و «سرف مالکوک»، کمیسرهای حقوق بشر ترکیه در آنکارا دیداری سه جانبه داشتند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به آنها گفته بود که کشورش طرفدار افتتاح یک کریدور بشردوستانه بین روسیه و اوکراین برای کمک به زنان و کودکان و همچنین مجروحان و آسیب‌دیدگان بحران اوکراین است.

گرایش ترکیه به ایفای نقش میانجی در بحران اوکراین در حالی است که همزمان «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنانی اعلام کرد: به زودی تسلیحات سنگین بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این ارتباط اضافه کرد: جنگ در اوکراین در مقطع حساسی قرار دارد و سلاح‌هایی که پیروزی را به ارمغان می‌آورند باید برای کی یف ارسال شوند.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    خوب ایران اگر نمی تواند موشک بالستیک به روسیه بفروشد باید کارخانه اش را در روسیه راه اندازی نماید یا اینکه سوخت جامد و قطعات مورد نیاز برای ساخت ان را به روسیه بفرستد و آنجا مونتاژ نماید
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    راه شکست دادن کودتای سال 2014 وارد نمودن 200 هزار نیروی نظامی تازه نفس از شمال اوکراین به سمت کیف است
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    باید ارتش کره شمالی را هم به اوکراین دعوت کرد با پیشنهاد اجاره 25 ساله زمین های کشاورزی آن به این کشور و سه استان چرنیهوف و سومی و لاپرادور را در قدم اول پیشنهاد نمود که توسط کره ای ها آزاد شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس