روزنامه ایتالیایی: ائتلاف ریاض، ابوظبی و واشنگتن در حال فروپاشی است

یک روزنامه ایتالیایی نوشت: در برابر تمهیدات جدید و تلافی‌جویانه نیروهای صنعا، عربستان، امارات و آمریکا اکنون با تنش‌های شدیدی روبرو شده اند وائتلاف ریاض، ابوظبی و واشنگتن در یمن در حال فروپاشی است.

به گزارش مشرق از پایگاه اطلاع‌رسانی۲۶ سپتامبر یمن، روزنامه ایتالیایی «ایل کافی ژئوپولیتیکا»امروز(جمعه)درگزارشی بااشاره به آتش بس اعلام شده بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن نوشت:در ۲ آوریل ۲۰۲۲ طولانی‌ترین دوره آتش بس در یمن آغاز شد زیرا آتش بس ۶ ماه بطول انجامید و منافع زیادی برای مردم یمن به همراه داشت و نویدبخش امید برای متوقف کردن جنگی که حدود هشت سال این کشور را گرفتار کرده است،شد. این روزنامه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۲ و طی سه دوره یمن طولانی‌ترین آتش بس از زمان شروع جنگ را ثبت کرده است، افزود:درهمین حال، از زمانی که بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل متحد و در عمان مورد بحث قرار گرفت و توقف کلیه حملات نظامی در داخل و خارج از کشور، ورود نفتکش‌های حامل سوخت به بنادر الحدیده و بازگشایی فرودگاه صنعا برای برخی پروازهای تجاری و نظارت بر جاده‌های منتهی به تعز و سایر استان‌ها را شامل شد و توقف درگیری‌ها در ۲ آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد و در ۲ اکتبر به پایان رسید، منافع آمریکا، عربستان و امارات با یکدیگر به طور فزاینده‌ای رو به تضاد گذاشت.

در این گزارش آمده است که آتش بس ۶ماهه منافع ملموسی از جمله دسترسی بهتر به کمک‌های بشردوستانه و کاهش قابل توجه خشونت و تلفات در سراسر کشور برای مردم یمن به همراه داشته است.

این روزنامه فاش کرد که اختلاف ریاض، ابوظبی و واشنگتن در یمن گسترش یافته است و حتی در میان کشورهایی که در آغاز جنگ متحد بودند اولین تضادها شروع شده است به ویژه امارات که در طول سالهای جنگ متحد عربستان بود اکنون پشت به ائتلاف سعودی کرده است.

روزنامه ایتالیایی«ایل کافی ژئوپولیتیکا»درادامه نوشت: به رغم منافع مشترک بین متحدان درخصوص شکست نیروهای صنعا، امارات از برنامه اقدام مشترک برای هدفی خاص جهت تضمین کنترل جنوب یمن سرباز زد و از شورای انتقالی جنوب حمایت کرد.

افزون بر این، عربستان خود را رها شده می‌بیند و واضح است که ادامه جنگ دیگر برای ریاض مناسب نیست و از آتش بس به عنوان ابزاری برای پایان دادن به جنگ استفاده می‌کند.

این روزنامه ایتالیایی اضافه کرد که در واقع، ائتلاف سعودی در یمن در حال فروپاشی است و دولت مورد حمایت عربستان شرایط لازم برای اداره یک دولت فدرال را ندارد و ۸۰ درصد جمعیت یمن توسط صنعا اداره می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد که دعواهای داخلی ائتلاف به طور مستقیم به نفع صنعا است.

چند روز پیش، روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان درگزارشی به نقل از منابع سیاسی یمن نوشت که عربستان سعودی ناچار به پذیرش مطالبات انصارالله و تسلیم مطالبات بر حق صنعاء شد و قرار است حل مسائل انسانی یمن، در اولویت قرار داشته باشد.

الاخبار به نقل از منابع سیاسی یمن در ادامه گزارش خود تأکید کرد که انصارالله موفق شد مطالبات خود در زمینه مسائل انسانی را حاصل کند و ضمانتهای اجرایی را نیز از طرف مقابل بگیرد و بر اساس این توافق قرار است آتش‌بس در یمن برای شش ماه دیگر تمدید شود.

در همین حال، محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله گفت که هرگونه راه‌حل جنگ یمن باید مستلزم پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی و گاز براساس بودجه سال ۲۰۱۴، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و جاده‌ها و نیز آزادی تمام اسیران و حل کامل موضوع بشردوستانه باشد.

از سوی دیگر، محمد علی الحوثی از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن چند روز پیش گفته بود که انصارالله با شرایط نه جنگ و نه صلح در یمن، پس از پایان آتش بس سازمان ملل متحد، مخالف و ناراضی است.

الحوثی در دیدار با رهبران مقامات استان ذمار اظهار کرد: موانع زیادی در سایه محاصره و حمله به یمن وجود دارد، اما تمدید آتش بس رد شد، هر چند ما نمی توانیم در شرایط نه صلح و نه جنگ به سر ببریم.

این مقام انصارالله با بیان این که با تلاش ملت یمن، می توان گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده و توطئه دشمن نیز پایان یافته است، افزود: نبردی همه جانبه نظامی، امنیتی، اداری و خدماتی در یمن وجود دارد.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

دولت نجات ملی یمن، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط تمدید جدید آتش بس اعلام کرده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

اما ائتلاف سعودی در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    الان بهترین زمان زدن ارامکو وگرفتن امتیاز ازال یهود درریاضست .اما چرا انصار الله دست رودست گذاشته برام جای بسی سواله .چرا ازمسئولین ما کسی به انصار الله یاداوری نمیکنه. چرا فرصت سوزی میکنن.چرا.اگه اتش یس خواستهای صنعارو براورده نمیکنه کشتیهای سوخت درگرو دارو نمیزارن بیاد کمکهای انسانی همونطور وروزی چندبارم که نقض اتش بس میکنن .وجدانا این اتش بس چه معنی وچه ارزشی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس