کد خبر 1465552
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
‌

توجه ویژه رئیس جمهور به امور مردم از بیرون مرزها و دستور به معاون اول خود، پیگیری و اجرای مصوبات پکن به سفیر ایران و وزیر امورخارجه از برنامه‌های دولت در هفته پایانی بهمن بود.

به گزارش مشرق، یک هفته دیگر از فعالیت‌های آقای رییس‌جمهور و هیات‌دولت در هفته پایانی بهمن ماه سپری شد و به رسم شنبه‌های هر هفته که نخستین برنامه کاری دولت به نشست مشترک سران قوا اختصاص داشت؛ اما شروع هفته با تولد چهل و چهارمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران و خبر خوش آیت الله رئیسی همراه شد.

شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ و در چنین روزی رئیس‌جمهور در صفوف راهپیمایی عزتمندانه و در مسیر امتداد رویکرد عفو پدرانه رهبر انقلاب به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در دولت، از تسهیلات و رفع محدودیت‌های بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشورو بخشودگی دانشجویان حاضر در اغتشاشات خبر داد و گفت که در راستای نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و عفو قضایی تعداد زیادی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر، دولت به منظور امتداد این رویکرد حکیمانه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی از ایشان کسب اجازه کرد و با موافقت معظم‌له، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت.

رئیس جمهور در این جمع یکی دیگر از محورهای بسته وحدت‌آفرین دولت را ایجاد تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و رفع محدودیت حتی برای آن دسته از ایرانیانی است که در مقاطعی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌اند، خبر داد که جزئیات بسته دولت به زودی ضمن ابلاغ به وزیران و دستگاه‌های مربوطه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

دستور از پکن به تهران با یک تماس


سفر رئیس جمهور بلاروس به تهران

در همین روز «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس به همتای ایرانی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از تمایلش برای سفر به تهران گفت و اظهار امیدواری کرد که به زودی برای گفت وگو در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات روز بین‌المللی و منطقه‌ای به تهران سفر می کنم.

با اعلام رئیس جمهوری بلاروس، از آنجایی که ایران رشد سریع اقتصادی و رفاهی در شرایط پیچیده امروزی را نشان داده، این کشور یک بازیگر مهم در منطقه و عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید.

۲۳ بهمن- یکشنبه و نشست هیات دولت؛ رئیس‌جمهور در نشست هیات دولت عموم زنان که با پایبندی به موازین شرعی و قانونی در اصلاح فضای عمومی مشارکت و همکاری دارند، تشکر و بر ضرورت توجه به قانون به عنوان یک اصل مورد تفاهم اجتماعی در مساله مهم حجاب تاکید کرد.

«کنترل بازار و تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب»، «ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه حمل و نقل ریلی» و «مقابله با قاچاق کالا به ویژه قاچاق سازمان‌یافته و همچنین مقابله با سوداگران و عددسازان بازار ارز» از دیگر تاکیدهای رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بود که وزارتخانه‌های مرتبط مکلف به پیگیری آنها شدند.

ابلاغ چند مصوبه

دوشنبه ۲۴ بهمن - آقای مخبر جزییات پرداخت عیدی کارکنان و کارمندان را به دستگاه‌های زیرمجموعه دولت ابلاغ کرد که در آن هیأت وزیران به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۱ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود.

علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۱ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

در ابلاغ دیگر آقای معاون اول رئیسی مصوبه «اصلاح ضوابط واردات خودرو» هم ابلاغ شد که به موجب اصلاحیه ضوابط واردات خودرو که به پیشنهاد وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شده، عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شوند» از بند دوم آیین‌نامه حذف شد.

دیدار آیت الله رئیسی با رهبرانقلاب قبل از عزیمت به چین

و در میانه هفته آیت الله رئیسی در آستانه سفر رسمی به چین، با رهبرانقلاب اسلامی دیدار و گزارشی از برنامه‌های کاری این سفر و جلسات و ملاقات‌های درنظر گرفته شده را ارائه کرد و شامگاه دوشنبه با ترکیب تیم اقتصادی عازم چین شد. در این سفر سه روزه و در راستای اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله، ۲۰ سند همکاری در راستای احیای منافع اقتصادی بین تهران و پکن در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی و در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه در ایستگاه پکن امضا شد و دیدار رئیس جمهور با مقامات تراز اول چین و ضرورت استفاده از ظرفیت ساز و کارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، باز شدن پای محصولات کشاورزی و لبنی ایران به بازار ۱.۴ میلیارد نفری چین از راه آورد اقتصادی سفر بود.

این سفر در واقع نخستین سفر دولتی رئیس جمهور به چین در ۲۰ سال اخیر بود.

دستور از پکن به تهران با یک تماس

دستور از پکن به تهران با یک تماس

برآورده شدن مطالبه یک پسربچه از رئیس جمهور

سه شنبه - ۲۵ بهمن ماه و در غیاب رئیس دولت سیزدهم در کشور به خواسته پسر بچه‌ای ۱۰ ساله که در نامه‌ای به رئیس جمهور در سفر اخیرش به شهرری نوشته بود، پاسخ داده شد. او در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار یک دستگاه دوچرخه شده بود که یک دستگاه دوچرخه به همراه وسایل ایمنی و البته وسایل ورزشی به پسربچه اهدا شد.

در این روز با تصویب هیات وزیران مصوبه کالاهای قاچاق با مصرف خاص که قابلیت فروش و استفاده عمومی ندارند از جمله پرنده‌های بدون سرنشین غیرنظامی به وزارت اطلاعات واگذار می شود، از سوی مخبر ابلاغ شد.

بر اساس این تصویب‌نامه، کالاهایی که به تشخیص وزارت اطلاعات جنبه امنیتی دارند مانند دستگاه‌های گیرنده یا فرستنده با فرکانس غیرمجاز که موجب مخدوش شدن یا استماع مکالمات مخابرات دستگاه‌های نظامی، انتظامی یا اطلاعاتی می‌شوند، میکروفون‌هایی که قابلیت جاسازی در اشیای مختلف را دارند، دوربین‌های جاسوسی، مواد شیمیایی مورد استفاده در جعل اسناد، سامانه‌های شنود ارتباط باسیم، سامانه‌های استراق سمع محیطی، سامانه‌های تصویربردای مخفیانه یا پوششی، سامانه‌های تخصصی ورود پنهان، سامانه‌های مقابله و کشف سامانه‌های حفاظتی، پرونده‌های بدون سرنشین غیرنظامی و ابزارهای کشف و مقابله با آن و ترور زیستی (بیوتروریسم) با قیمت کارشناسی رسمی و با لحاظ ماهیت، کیفیت و سایر خصوصیات و همچنین با رعایت ساز و کار ماده (۷) این تصویب‌نامه به وزارت اطلاعات تحویل می‌گردد.

دستور از پکن به تهران با یک تماس

توجه ویژه رئیس جمهور به امور مردم از بیرون مرزها

چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه - رئیس‌جمهور که در چین بسر می برد، در تماس‌های جداگانه تلفنی از پکن با معاون اول رئیس جمهور و استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن اطلاع از آخرین وضعیت مناطق محاصره شده در برف این استان، ‌ دستورات لازم برای بسیج همه امکانات و امدادرسانی لازم را صادر کرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم در تماس تلفنی با استاندار چهارمحال و بختیاری خواستار رسیدگی جدی به مردم کوهرنگ شد که در برف سنگین و کم سابقه محصور و گرفتار شده‌اند.

آقای محسن رضایی در تماس با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های مربوطه، خواستار بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های استانی و فرا استانی برای بازگشایی جاده‌های شهری و روستایی و نجات خانه‌ها و مردم گرفتار در برف شد.

معاون اول رئیس جمهور هم در تماس تلفنی با استاندار چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت مناطق درگیر در برف بی‌سابقه استان را جویا شد و بر ضرورت بسیج همگانی همه دستگاه‌های امدادرسان برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

همچنین در غیاب رئیس‌جمهور جلسه این هفته هیأت وزیران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و مخبر وزیران حاضر در این نشست و دستگاه های اجرایی مربوطه را مکلف کرد با هدف شکستن انحصار و رفع محدودیت‌ها، نسبت به برنامه‌ریزی برای تأمین امکانات ورزشی و فرهنگی در مناطق کم برخوردار و شناسایی و شکوفایی استعدادهای جوانان در این مناطق اقدام کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به انتشار برخی اخبار در خصوص مسمومیتِ شماری از دانش آموزان در شهر قم نیز اشاره و بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع و ارائه گزارش و اطلاع رسانی دقیق در این زمینه تأکید کرد.

پیگیری و اجرای مصوبات پکن در سفارت ایران

در همان روز رئیس جمهور در پکن و در دیدار با ایران مقیم در سفارت ایران در چین مذاکرات با مقامات چینی در این سفر را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: پیگیری و اجرای مصوبات این سفر مسئولیتی مضاعف برای سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ایجاد کرده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین باید تلاش خود را برای انتقال فناوری در حوزه‌های مختلف به کشور و همچنین معرفی دستاوردهای جوانان ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای چینی مضاعف کند و تاسیس دفاتر تجاری ایران در کشورهای مختلف باید با جدیت دنبال شود.

حمایت حقوقی و بهره‌مندی از خدمات کنسولی ایرانیان مقیم خارج، از دیگر تاکیدهای رئیس جمهور بود که پیگیری اجرای کامل آن به وزیر امور خارجه سپرده شد.

دستور از پکن به تهران با یک تماس

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 5
    درود بر شما
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 4
      درود براین رئیس
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 8
    از پکن تا تهران ! خب دستور رو همینجا میداد
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 1
      چرا اینجا بده؟‌
  • محمدکریم IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 7
    گفته حالا که نمی‌فهمم زنگ میزنم به مخبر میگم
  • محمدبهرامی بلوچ IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    9 5
    خیلی خوب هست به دستور رئیس جمهور دوچرخه میگیرند برای کودک ولی دغدغه پدر کودک سیرکردن مادر وخواهر وبرادر وخود کودک ومخارج تحصیلات هست
  • US ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    12 6
    البته دلار هم ۴۷تومن شد
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      5 10
      دلار داره حذف میشه دماغ سوخته
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 1
    والا بخدا به هرچی میپرستی جناب رییس جمهور فکری به حال بازار خودرو و دلار و طلا بکن . هر کسی میدونه با دلاری که رو کارت ملی داری میدی دست مردم باعث اشفتگی بازار میشه نکن نکن نکن جناب رییس جمهور
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 9
    با تشکر از اقای رییسی، در شرافت اقای رییسی همین بس که با اینکه همه می دونن روحانی چقدر گندزد مثل رفتار خاله زنکی روحانی نشست هی بگه ما خزانه رو خالی دریافت کردیم تا ۴سال اول گردن احمدی نژاد ۴سال بعدهم برجام نافرجام
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    8 3
    یاد سیب زمینی پخش کردن احمدی نژاد افتادم.
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 1
      مطمئنم دستت تا حالا به خاک نخورده!
  • حسن IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 0
    عرض سلام تیتر دارای ابهام است
  • علي IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    15 6
    قطار پيشرفت با كاهش ارزش پول ملي به سرعت و بدون دستور ايشان در حال سقوط است. ( نظرات مردم را حذف نكن )
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      4 11
      ما هم مردیم ایران هستیم و بهت میگیم ور نزن
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 0
    توافقات تا مرحله قرارداد نرسه هیچ فایده ای نداره
  • سعید IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    احسنت وظیفه مسئولین جلب رضایت و اعتماد ملت شریف ایران است که با راهپیمایی بزرگ 22 بهمن برآیند این عملکرد تایید شد ، نه توجه به اراجیف یک عده خود تحقیر کن جاهل . ما دقیقا همین را می خواهیم عدم اعتماد به غرب و همکاری همراه با حفظ منافع ملی با شرق .
  • سید سعید IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 1
    آقای رئیسی لطف کنن و دستوری جهت بازسازی خانه های زلزله زدگان خوی بدهند....
  • ایرانی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 0
    دستاوردسازی
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 0
    آقای ریسی قیامت باید جواب بدی بابت وعده هایی ک دادی و پوچ در اومد
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 2
      تو هم باید تو قیامت جواب بدی بخاطر تهمتت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس