محمدرضا تاجیک

"بانیان آشوب" و کسانی که میتوان آنها را فرماندهان فتنه دانست؛ همچنان بر ایجاد اغتشاش اصرار دارند و می گویند آنچه در خیابانها رخ داد؛ یک "تئاتر مقاومت" بود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نقش خوشرنگ خیابان برای "بانیان آشوب"

روایت ضرغامی از خباثت آمریکا درباره "خلیج فارس"/ خواب خوش لوکس‌بازها بدون مالیات!

محمدرضا تاجیک، از تئوریسین های اصلاح طلب به تازگی در یادداشتی با عنوان "مهلت خمیازه" به تقدیس اغتشاش خیابانی پرداخته و نوشته است: آنچه حال و احوال بازیگران تئاتر قدرت را چنین دگرگونه و آشفته کرد و آنان را به تماشای بازی خود فراخواند، نوعی تئاتر مواجهه یا تئاتر مقاومت بود: تئاتری که بازیگرانش دیرزمانی نقش تماشاگران منفعل تئاتر قدرت را ایفا می‌کردند، به تماشاگر فعال یا تماشاگر-بازیگر (به تعبیر رانسیر) تبدیل شدند و صحنه نمایش را به صحنه کنش گفتاری و رفتاری فی‌البداهه‌ و هیستریک خود - توالی نقش‌های امتناع/تخطی‌گرایانه که به اقتضای هر لحظه ایفا شد - بدل کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می افزاید: بازیگران این تئاتر مقاومت یا تئاتر خیابانی در عین حال، نویسنده (سناریونویس) و کارگردان و فیلمبردار نیز بودند و خود می‌گفتند که چه و چون باید گفت و کرد. نقش و بازی آنان، همواره امتزاج و ترکیبی از ژانرهای درام و تراژدی و کمدی و اکشن و فانتزی و رئال و سوررئال بود. این تئاتر خیابانی که بساط خود را در مهلت خمیازه بازیگران تئاتر قدرت پهن کرده بود، صاعقه‌وار وارد عالم خواب آنان که دیری آسوده در زیر سایه درخت خیال خود آرمیده بودند، شد و حال و احوال آنان را آشفته کرد و به آنان فهماند که هیچ ‌کس منتظر مهلت خمیازه آنان نیست.[1]

*تاجیک دیرزمانی است که در سلک حامیان حرکت خیابانی علیه نظام اسلامی درآمده و گویا نمی فهمد که دستاورد خیابان جز خون و ناامنی و لاینحل ماندن مشکلات نخواهد بود.

این فرد در جریان اغتشاشات اخیر نیز حرکت آشوبگران را "جشن جنبش" خواند که حاوی خشونتی مقدس است.

او همچنین در همین ایام یادداشت نوشت و از این گفت که نظام اسلامی شکار است و اراذل و اوباش؛ شکارچی![2]

جالب است که می بینیم این افراد با وجود رویت سرنگونی جشن جنبش خود و علیرغم اینکه می بینند دست دشمن در این قضایا آشکار است لکن از تشویق اغتشاش و راهبری آن منصرف نمی شوند و همچنان بر حرکت خیابانی اصرار دارند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند این فوت کردن‌ها به آتش سرد شده و این تقلاهای کور برای موجودیت‌بخشی به امر آشوب و اغتشاش از آنرو صورت میگیرد که برخی رجال هسته سخت اصلاحات و فرماندهان آشوب معتقدند جامعه عام البلوی است و ما در شرایط بروز "فتنه اقتصادی" قرار داریم. فلذا بایستی از این فرصت استفاده کرد!

موفقیت یا شکست این بدخواهان کشور و مردم البته وابسته به میزان جهاد تبیین و استفاده از راهکارهای نخبگانی برای دفع فتنه است.

***

خواب خوش لوکس‌بازها بدون مالیات!

روایت ضرغامی از خباثت آمریکا درباره "خلیج فارس"/ خواب خوش لوکس‌بازها بدون مالیات!

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در گفت وگو با ایسنا در اشاره به مصوبه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر معافیت مالیاتی خانه های لوکس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بیان کرد: بحث اخذ مالیات از خانه های گران قیمت که معروف به خانه های لوکس است از ابتدای مجلس یازدهم مطرح شد و از وعده های مجلس یازدهم بود که این کار را انجام دهد. هم اخذ مالیات از خانه های گران قیمت و هم اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت از وعده های مجلس بود.

وی افزود: این وعده نوعی مبارزه با اشرافی گری و تجمل گرایی است. افرادی که این خودروها و خانه ها را دارند باید مالیات پرداخته کرده و این مالیات به نفع طبقات فرو دست جامعه استفاده شود. در بودجه ۱۴۰۰ به صورت پلکانی این موضوع مصوب شد که از نظر بنده بهترین متن نیز همان مصوبه بودجه ۱۴۰۰ بود. هم برای اخذ مالیات از خانه های لوکس و هم اخذ مالیات از خودروهای لوکس بهترین مصوبه برای بودجه ۱۴۰۰ بود که به صورت پلکانی افزایش پیدا می کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ متن خلاصه‌تر شد و صرفا یک پله درنظر گرفته شد و بالاتر از یک ارزش معین باید مالیات پرداخت می کردند اما متاسفانه در بودجه ۱۴۰۲ واحدهای مسکونی از این حکم حذف شد. جالب این است که در لایحه بودجه خودِ دولت، ساز وکار اخذ مالیات از واحدهای مسکونی پیش بینی شده بود و این بند الحاقی مجلس نبود. هر دو مورد یعنی هم خودروهای لوکس و هم خانه های لوکس در لایحه دولت بود.

وی در ادامه تاکید کرد: اما در صحن علنی مجلس آقای مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد حذف داد و عبارت واحدهای مسکونی حذف شد. طبق روال جلسه نیز رئیس جلسه از نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق سوال کرد و با کمال تعجب هم دولت و هم کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کردند. یک بدعتی در تاریخ قانون گذاری صورت گرفت و دولت خودش با مصوبه خود مخالفت کرد. عملا بخشی از مصوبه خودش را حذف کرد. لایحه بودجه در هیات وزیران تصویب شده و نماینده دولت باید حافظ و نگهبان مصوبات دولت باشد اما اینجا نماینده دولت با حذف مصوبه دولت موافقت کرد.

شریعتی افزود: این اتفاق بسیار عجیب و حیرت انگیز بود. متاسفانه این افتخار بزرگ مجلس در دو سال قبل از فهرست افتخارات مجلس در سال سوم حذف شد و ما عملا در سال ۱۴۰۲ چیزی به عنوان مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت نداریم و فقط مالیات بر باغ‌ویلاهایی می ماند که رقم ناچیزی است. چیزی از این حکم باقی نماند.[3]

*ما قضاوت درباره آنچه که آقای شریعتی گفته است را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

در عین حال بیان این نکته هم ضروریست که از سرنوشت سایر افتخارات مجلس یازدهم مثل طرح اخذ مالیات از خانه های خالی و ایضا طرح کالابرگ نیز عملا هیچ خبر خاصی در دست نیست و کسی نمی داند دولت برای اجرای این مصوبات اصولی و ضروری چه کرده است؟

***

روایت ضرغامی از خباثت آمریکا درباره "خلیج فارس"

روایت ضرغامی از خباثت آمریکا درباره "خلیج فارس"/ خواب خوش لوکس‌بازها بدون مالیات!

سیدعزت‌ا... ضرغامی، وزیر گردشگری اخیراً طی سخنانی در همایش سالانه باستان‌شناسی، به سفر خود به نیویورک و بازید از موزه متروپولیتن اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از این موزه درباره ایران است. یک راوی با سوادی هم داشت که دو ساعتی آنجا بودم. در یک بخش موزه نقشه‌های بزرگ از ایران طبیعت و جغرافیای ایران را نشان می‌داد. در این نقشه‌ها خلیج فارس را بزرگ نوشته بود.

او می افزاید: اوج بحث کشورهای حاشیه خلیج فارس بود. کسی که روایت می‌کرد جلوی کلمه "Persian" ایستاده بود و مانع از فیلمبرداری شد. خواستم توضیح دهد... اما از این کار سر باز زد.

به گزارش ایسنا، ضرغامی تصریح می کند: آن‌ها تاریخ را به نمایش گذاشته‌اند، اما آن را بازگو نمی‌کنند. در برخی از فیلم‌های هالیوود هم با حساب و کتاب عمل می کنند و تمدن و تاریخ ما را منحط نشان می‌دهند.[4]

*تأمل موجود در متن این خاطره ی جالب مهندس ضرغامی آنست که دلسوزان و منصب داران نبایستی در این فکر باشند که قضایایی مثل مفهوم "خلیج فارس" با یک بار اثبات علمی و یا مثلا با یک سمینار و انتشار یک کتاب؛ دیگر نیازی به تکرار ندارد!

چه اینکه طبق این خاطره می بینیم که حتی فردی از دشمن تقلا می کند در مقابل نام مبارک فارس بایستد تا کسی عبارت "خلیج فارس" را نبیند.

لذا بر صداوسیما و نهادها و اشخاص مسئول است که با تبلیغات رسا و اقناعی کاری کنند تا مفاهیمی از قبیل خلیج فارس، هژمونی ایران، عقلانیت حکومتی ایران، قدرت ولایت فقیه، استقرار همیشگی نظام جمهوری اسلامی و... تبدیل به ملکه ذهن افکار عمومی در داخل و خارج از ایران شود.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-599285

2_ mshrgh.ir/1440397

3_ isna.ir/xdNr6D

4_ isna.ir/xdNr5G

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    3 1
    بهمن 88 سازمانهای نظر سنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند کسی خبردار نشد
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      4 9
      شما مسئولان برای پاسداری از نام خلیج فارس چه کردید ؟؟ هیچی !!!!!!
  • سید IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    4 3
    این جناب محمدرضا تاجیک نمونه عینی و مصداق بارز همان اراذل و اوباش یقه سفیدی است که بارها در مورد نقش شان در ایجاد فتنه و آشوب و اغتشاش از طریق تحریک و تشویق یقه چرک ها (شعبان بی مخ ها و پری بلنده ها) سخن گفته شده و مشروح نوشته شده بود! به واقع که او و امثال او تهوع آورند!!!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 5
    اینترنت چند طبقه ای
    • سید IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      3 1
      بالاخانه اجاره ای !!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    4 5
    من 17 ساله که برای کار به دبی رفت و آمد دارم محض اطلاع این ماشینهای کارکرده ای که در ایران اسمش را لوکس گذاشتین مدل صفر کیلومترش در دبی را فقط کارگران هندی و افغانی و ایرانی و پاکستانی میخرن و خود اماراتی ها فقط ماشینهایی مثل فراری و بوگاتی و رولزرویس و لامبورگینی سوار میشن
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    9 0
    قبوله .. باشه، ملکه شود. کی قراره ملکه شود؟ زودتر بشود.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    11 0
    خیلی مسخره است خیلییییییییی من حقوق هنوز نگرفتم از من‌مالیات کم میشه ولی اون میلیاردر تو خونه چند صد میلیاردی تمرگیده مالیاتم نمیده ،نماینده های این دوره مجلس آبروی بچه حزب الهی ها رو بردن فقط به فکر رانت شخصی خودشان و گرفتن ماشین فیدیلیتی بودن خیلی متاسفم برای خودم که به اینها رای دادم
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      5 0
      دمت گرم خیلی مسخره است طرف دلار فروشه و طلادفروشه و دکتره ماهانه میلیاردها درامد داره بازم یارانه میگیره
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    12 0
    لیاقت دولت و مجلس تا این حداست که فقط به مالیات کارمندان اکتفا کند. دولت مردمی و مجلس انقلابی کجا و از طلافروشان و صاحبان خانه و ماشین‌های لوکس مالیات گرفتن کجا!!!
  • DE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    10 0
    اقای محمد رضا تاجیک شما به قیمت خون جوانانی که این کشور رو امن و امان نگه داشتند و هر روز فداکارانه از جان شیرین خود برای امنیت این کشور و مردم می گذرند به لطف خون این جوانان کنار شوفاژ گرم راحتتون روی مبل نرمتون برای خودت لمیدی دست کمی از لجن هایی مثل مصی علی نژاد نداری مثل مارسمی داری حرفهای مفت علیه امینت مردم میزنی خط قرمز مردم ایران و حاکمیت پاسداری ازخاک و بوم ایران ،امنیت و اقتصاد مردم ایران هستش. لازمه مردم و قوه قضائیه با قاطعیت و قوه قهریه بزن تو دهن چنین یاوه گوهای..، اینا دادگاهی و مجازات بشن.
  • پرهام IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    از من کارگر هرماه یک میلیون مالیات میگیرن هر چقد بیشتر اضافع کار وایمیستم بزنم بدردم بصورت تصاعدی مالیاتم بیشتر میشه و قبل واریز از حقوقم کسر میشع از ۴ میلیون بالاتر ۱۰ درصد از ۸ میلیون بالاتر ۱۵ درصد و... گناه دارم بخدا
  • صائب IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 0
    هیچ منطقی نه پشت مالیات بر خانه هست نه پشت خودرو. این که طرف ثروتمند هست هیچ دلیلی بر مجاز بودن پول زور گرفتن ازش نیست. اگه می گید طرف جایی دیگر درآمد دارد که زیاده. خوب مالیاتشو از درآمدش گرفتید. یعنی اگه کارخونه داره یا هر کسب و کار پر درآمدی که داره به میزان همون مالیاتشو گرفتید. این مالیات مضاعف معنایی نداره. اما اگه بحثتون اینه طرف مالیات پولشو نداده ماشین و خونه گرون داره. پس باز مشکل از خونه نیست باید برید از منبع درآمدیش مالیات اخذ کنید. در ضمن هیچ گاه هیچ پولی برای طبقه ضعیف هزینه نمی شه شما جیب ما رو نزنید. شما با یک جا به جایی نرخ ارز تمام اغشار ضعیف که فاقد سرمایه هستند و درآمد ثابت دارند رو سرمایشون رو به نصف دو ماه پیش کاهش دادید اما اون ثروتمندی که دارای سرمایه هست ارزش سرمایه اش ثابت باقی مانده. شما خیلی هنرمندی یک ارز و کاهش ارزش پول ملی رو مدیریت کنید باقی مملکت خودش بلده کارشو درست پیش ببره. والله در قضیه مالیات بر ارزش افزوده هم دیدیم که تنها اسمی که داره ارزش افزوده هست و شما در حال دریافت مالیات مضاعف هستید و اعمال مالیاتتون بر سر کل مبلغ خدمت و محصوله نه ارزش افزوده اون. و این تنها سبب افزایش چند برابری اون محصول خدمت می شه که دودشم فقط توی چشم افراد با سطح درآمدی متوسط به پایین می شه. یعنی ما برای خرید یه قوطی رب گوجه. یک بار مالیات بر درآمد خودمون رو می دیم. یه بار مالیات ارزش افزوده می دیم. از اون سمت هم. یک بار تولید کننده فلز قوطی مالیات بر درآمد می ده و مالیات بر ارزش افزوده. یه بار شرکت تولید مننده رنگ چاپ قوطی مالیات بردآمد و ارزش افزوده. یه بار تولید کننده رب مالیات بر درآمد و ارزش افزوده می ده بر مبلغ کلی که دو بخشش قبلا مالیات دادن. دوباره شرکت حمل و نقل و توزیع هر دو مالیات ها رو می ده. یه بار هم فروشنده مالیات بر دآمد می ده. و ما هم که مالیات بر ارزش افزوده رو مبلغ کل رو دوباره می دیم که بخش هاییش قبلا پرداخت شده. خوب ما محصول نهایی رو داریم گرون تر می خریم که مثلا شما دارید مالیات می گیرید که به ما کمک کنید. آقا نخواستیم کمکتون رو. اون پولدار که توی یه جزیره ایزوله نیست. وقتی شما از خونش مالیات بگیری ده برابرشو می زاره رو قیمت تمام شده کسب و کارش که تمام زندگی ما بسته به اون خدماته. دوزار شما ازش می گیری اون ده برابرش همه چیز رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس