نعیمی پور

چپ‌های ستادی از هم‌اکنون اسب خود را زین کرده‌اند تا توطئه "تحریم انتخابات" را در سال ۱۴۰۲ و برای مجلس دوازدهم نیز تکرار کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عیدی چپ‌های ستادی برای مردم؛ انتخابات ۱۴۰۲ هم تحریم می‌شود!

مجلس پیگیر افزایش بی‌ضابطه قبوض برق و گاز مردم/ شعری که عضو انصارالله یمن پس از توافق ایران خواند

محمد نعیمی‌پور، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است: حکومت و منتقدین آن به شرایط امروز کشور و برون رفت از وضعیت موجود و به انتخابات سال ۱۴۰۲ متفاوت نگاه می‌کنند.

او می‌افزاید: ممکن است مسئولان دور هم بنشینند و نیازی نبینند که با دیگران تبادل نظر کنند. در این صورت؛ همان اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ افتاد، در سال ۱۴۰۲ هم آنگونه عمل می‌شود. یعنی شرایط رقابتی نیست.

نعیمی‌پور ادامه می‌دهد: جمهوریت نظام را معتقدین به جمهوری اسلامی تعریف خواهند کرد. اینکه مصلحت کشور و یا نظام تامین خواهد شد، موضوعی است که به مسئولان کشور مرتبط است و صلاح و مصلحت امور با مسئولان نظام است. اما اگر آقایان صلاح را در این ببینند که منتقدین (به طور مثال اصلاح‌طلبان) هم باید در این امر نظر و مشارکت داشته باشند، آن وقت حول نقاط مشترکی می‌توان نشست برگزار، گفت‌وگو و تبادل نظر کرد و به توافقی هرچند حداقلی دست پیدا کرد.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین گفته است: سناریوی دیگری نیز متصور است. در حال حاضر همه قدرت در قبضه یک جناح است و برای منتقدین هیچ جایگاهی قائل نیستند، برای کسب قدرت بیشتر رقابت می‌کنند، آنگاه وزن کشی نیروهای مستقر در هسته مرکزی قدرت ممکن است شرایط متفاوتی را رقم بزند و انتخابات دوره بعد برای آن‌ها رقابتی تلقی شود. اما بخش عمده‌ای از مردم و کنشگران سیاسی و اجتماعی از رقابت انتخاباتی خارج و عملا تماشاچی انتخابات می‌شوند.[۱]

*بنیاد سخنانی نعیمی‌پور بر این معنا استوار است که اگر حکومت می‌خواهد اصلاح‌طلبان مجددا دست به رفتار تحریمی خود در انتخابات نزنند؛ باید شروط اصلاح‌طلبان را بپذیرد و دست از نظارت استصوابی بردارد. و گرنه رفتار تحریمی چپ‌ها در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ مجددا تکرار خواهد شد!

لکن این معنا در لابه‌لای واژگانی مثل "گفتگو" و یا "تأمین مصلحت کشور" کادوپیچی شده تا مردم متوجه نشوند با چه شرارتی در عرصه جمهوری مواجه‌اند...

در اینجا لازم به اشاره است که اگرچه مشارکت بالای انتخاباتی یک امتیاز است لکن قوام و صحت انتخابات صرفا منوط به "رعایت قانون" است و یک انتخابات قانونی با هر میزان مشارکتی واجب‌الاتباع است.

اینکه چپ‌های ستادی از بیان چنین معانی محرزی با مردم طفره می‌روند و اصرار دارند که با گروکشی به بهانه مشارکت انتخاباتی؛ اشرار سیاسی و رجال بی‌صلاحیت را در سبد انتخاب مردم بگذارند؛ از تأسفات و تأملات روزگار ماست که بایستی در پروژه "جهاد تبیین" از سوی خواص بصیر برای مردم واکاوی و تشریح شود.

پیش از این سعید حجاریان نیز در اظهاراتی اعلام کرده بود که اصلاح‌طلبان، انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ را نیز تحریم خواهند کرد. [۲]

باید منتظر ماند و دید که آیا این تصمیم شریرانه مورد اطاعت تمام اضلاع اصلاح‌طلبی قرار خواهد گرفت یا خیر!؟

لازم به اشاره است که در ۲ انتخابات قبلی؛ حزب کارگزاران و چند حزب اصلاح‌طلب دیگر از تصمیم تحریمی ستاد جریان چپ تبعیت نکردند.

***

شعری که عضو انصارا... یمن پس از توافق ایران خواند

مجلس پیگیر افزایش بی‌ضابطه قبوض برق و گاز مردم/ شعری که عضو انصارالله یمن پس از توافق ایران خواند

محمد البُخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارا... و از مقامات ارشد یمنی طی ۲ توییت به از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان واکنش نشان داد.

البخیتی در یک توییت ضمن استقبال از این توافق نوشت:

"توافق عربستان و ایران برای بازگرداندن روابط بین دو طرف تصمیمی شجاعانه و حساب شده برای هر دو طرف است و بازگشت روابط ریاض و تهران قبل از بازگشت آن بین صنعا و ریاض موید این است که نبرد ما با کشورهای متجاوز یک نبرد مستقل است و جز با احیای حاکمیت و استقلال یمن خاتمه نخواهد یافت. انتظار می رود این تحول نه تنها در روابط یمن و عربستان، بلکه بر روابط کلی کشورهای عربی و اسلامی با یکدیگر منعکس شود. با توجه به وزنی که هم عربستان سعودی و هم ایران دارند. ما از هر گونه نزدیکی بین کشورهای اسلامی استقبال می‌کنیم زیرا این به نفع آنهاست و باعث تشویش آمریکا و اسرائیل می‌شود."

او همچنین در یک توییت بلند دیگر خطاب به دشمنان میدانی انصارالله نیز نوشت:

"خطاب به مزدوران جبهه های دشمن، خدای متعال را شکر می کنم که زنده اید تا موضع خود را اصلاح کنید در حالی که طرف باطل هستید، به ویژه پس از فروپاشی آخرین توجیهات تجاوز و محاصره. و بدانید که در توبه باز است و خداوند آمرزنده و مهربان است. جنگ یک بازی فوتبال نیست زیرا نتیجه آن یا بهشت است یا جهنم. پس کسانی که در کنار عربستان کشته شدند به بهانه مبارزه با کودتاچیان و بازگرداندن مشروعیت منصورهادی چه خواهند گفت که عربستان علیه او مخالفت کرد و جایگزین او را تعیین کرد؟ کسانی که در کنار عربستان -در جنگ یمن- کشته شدند به بهانه مبارزه با شیعیان، رافدیان و ایران چه خواهند گفت در حالی که عربستان رابطه خود را با آنها بازگردانده است؟

کسانی که در کنار عربستان کشته شدند به بهانه احیای وضعیت جنوب چه خواهند گفت در حالی که استان های جنوبی توسط آمریکایی ها، انگلیسی ها، فرانسوی ها، سعودی ها و اماراتی ها اشغال شده اند و رهبران آنها در ابوظبی و ریاض نگهداری می شوند؟

کسانی که در کنار عربستان کشته شدند به بهانه حفاظت از جمهوری –در یمن- چه خواهند گفت در حالی که تسلیم مشروعیتی هستند که توسط ولیعهد یک کشور خارجی و سلطنت موروثی تعیین شده است؟

اگر نمی‌دانی، این مصیبت است / و اگر می‌دانستی، پس بلا بزرگتر است"

*سبب افتخار و بهجت است که این مواضع عقلانی و مصلحانه را از برادران مجاهد خود در جنبش انصارا... شنوا هستیم.

برادرانی که الحق و الانصاف در میدان جهاد و مبارزه با کفر و استکبار استقامت کردند و به این واسطه شامل نصرت و یاری خداوند نیز شدند.

موضع عقلانی انصارا... در قبال از سرگیری روابط ایران و عربستان نشان از بسط هژمونیک ایران و نشر گفتمان عقلانیت و مقاومت در منطقه است که هر روز بیش از پیش فراگیر می‌شود.

***

مجلس پیگیر افزایش بی‌ضابطه قبوض برق و گاز مردم

مجلس پیگیر افزایش بی‌ضابطه قبوض برق و گاز مردم/ شعری که عضو انصارالله یمن پس از توافق ایران خواند

احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به دستور قالیباف برای پیگیری قبوض گران برق و گاز به ایسنا گفته است: تعداد زیادی از مردم به نمایندگان خود در خصوص افزایش قبوض برق و گاز مراجعه داشتند... قبوضی که برای این خانوارها در مناطق سردسیر و گرمسیر صادر شده است واقعا سرسام آور است، به گونه ای که قبوض صادر شده برای خانوارها با درآمد آنها همخوانی ندارد.

وی درباره اینکه آیا افزایش قیمت قبوض برق و گاز مصوبه مجلس بوده است؟ خاطرنشان کرد: مجلس چنین اجازه ای را نداده است. به نظر می‌رسد وزارت نیرو آئین نامه ای را برای خودش تعریف کرده و بر اساس آن در یک جاهایی به صورت خودسرانه افزایش قیمت برق را اعمال کرده است که خلاف قانون است.[۳]

در همین حال، مالک شریعتی، ‌ سخنگوی کمیسیون انرژی هم در گفتگو با ایسنا با اشاره به ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون انرژی برای پیگیری علت افزایش چشمگیر قبوض برق و گاز خانگی در برخی از مناطق کشور تأکید کرد: ریل‌گذاری پیرامون تعیین تعرفه گاز در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شد. بنا شد تا مصارف بالاتر از الگوی مصرف یارانه دریافت نکنند و در ازای آن مصارف پایین‌تر از الگو نیز تعرفه رایگان داشته باشند. این قانون مصوب مجلس است. دولت آئین نامه این قانون را تهیه کرده و قیمت گذاری از سوی دولت صورت گرفته است.

او همچنین می‌افزاید: دولت باید پلکان افزایش قیمت را نیز به درستی تعیین می کرد. به نظر بنده آئین نامه اولیه تهیه شده خیلی سخت گیرانه بوده چراکه فاصله زیادی ایجاد شده است. دولت در تدوین آئین نامه اشتباه کرده است.[۴]

*مردم و رسانه‌ها همگی منتظرند تا ببینند پیگیری مجلس برای قبوض چند میلیون‌تومانی به کجا می‌رسد زیرا پرداخت این قبوض برای خانوارهای معمولی عملا ممکن نیست و حتی ظالمانه است.

طرفه آنکه مدتیست در بخش‌هایی که قرار است مبالغ خزانه عمومی دولت از سوی مردم تأمین شود شاهد "افزایش و تنش" هستیم.

افزایش نزدیک به ۶۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در هر سال، انفجار قیمتی در قبوض برق و گاز و تأکید اخیر وزیر اقتصاد بر ایجاد "شرکای مالیات‌ستانی برای دولت" همگی موجب ایجاد تردیدها و سؤالات جدی شده است.

جالب آنکه وعده‌های اقتصادی کلان دولت از قبیل ساخت ۱ میلیون مسکن در سال نیز عملا اجرا نمی‌شوند و مشخص نیست این ولع دریافت پول از مردم از کجا نشأت می‌گیرد!؟

محافل سیاسی و اقتصادی از مجلس و سایر نهادهای ناظر انتظار دارند که در این زمینه دقت و تأمل جدی داشته باشند...

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1334265

2_mshrgh.ir/1352504

3_ isna.ir/xdNwkD

4_ isna.ir/xdNwps

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    5 0
    آقای مجلس ! اگر واقعا" به دنبال برقراری عدالت بودی قبل از پیگیری قبوض آب و برق مردم , پیشنهاد دولت در بودجه 1402 مبنی بر افزایش پلکانی حقوقها را که در راستای برقراری عدالت بود را به افزایش ثابت 20درصدی برای همه حقوقها تغییر نمیدادی.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 1
      میگن انگیزه کار رو ازبقیه میگیره.حرفشون بی ربط هم نیس.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 2
    ولع دریافت پول از مردم به علت اشتیاق بی حد و حصر دولت جناب رئیسی برای باز پرداخت بدهی های ایجاد شده توسط دولت روحانی و بازگرداندن حسن روحانی و شرکاء به صحنه سیاست است. درست مانند پرداخت بدهی های یک ورشکسته به تقصییر و آزاد کردن وی از زندان. البته این بار از جیب مردم. روحانی و جهانگیری و شرکایشان از جیب مردم دزدیدند و خوردند و تمام شد رفت. آقای رئیسی هم ار جیب مردم برداشت می کند و بدهی ها و رسوایی های دولت روحانی را تسویه می کند. شامورتی بازی های اصلاح طلبان را هم هیچکس برای لحظه ای باور نمی کند. بدهی ها که تسوبه شد رئیسی و شورای نگهبان دولت را دوباره به اصلاح طلبان تحویل می دهند و روز از نو روزی از نو. و این سیکل منحوس دوباره تکرار می شود.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 1
      لااقل ماله رو درست دستت بگیر! تو که بیشتر خط و خش کشیدی به صورت انصاف و مردمداری منافع اصول و اصلاح آنقدر مهم نیست که دنیای مردم و آخرت خودت را قربانی توجیهات غلط کنی.
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    5 3
    به چه دلیل باید در انتخابات شرکت کنیم
  • تک سوتر DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 3
    چرا باید چپ ها وارد انتخابات بشن وقتی که معاونین وزرا همون معاونین روحانی هستند، سیاست های فرهنگی همون سیاست های فرهنگی اصلاحات هست و وزارت خارجه عملا منتقل شده به شورای عالی امنیت و زیر نظر شمخانی هدایت می شه؟ کنار گود نشستند، می خورند و می برند، ادعای اپوزوسیون رو هم دارند. هشت سال دیگه مجدد با کلی امتیازگیری از نظام وارد گود می شوند و یک روحانی دیگر رو سر کار میارند.
    • CA ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      6 3
      زیدآبادی: کیهان باید ماتم بگیرد؛ دیگر نمی‌تواند به سعودی‌ها بگوید «سگ‌های دست آموز صهیونیست‌ها»؛ زین پس باید آن‌ها را «خادمین حرمین شریفین» بنامد
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 1
    درود بر انصارالله و مردم شریف یمن. ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. دینداری بدون عقل و تیزهوشی و تامل آدم رو دچار گمراهی میکنه. حقا که انصارالله سیاست رو خوب میفهمه و مجاهدین دیندار عقلگرای سیاس فرمان انقلاب رو بدست گرفته اند.
  • حاج حسین IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    در ترجمه تویت البخیتی از گوگل ترانسلیت استفاده کرده اید و اینقدر هم به اعتماد داشتید که یک بار هم بازبینی نکردید. حد اقل کلمه زارعیان را اصلاح می کردید "رافضیان"
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    مجلس پیگیر همسان سازی حقوق بازنشسته ها با شاغلین باشه تا ارزش و منزلت خود رو پیدا کنن.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    7 2
    من رأی نمی دهم.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    3 3
    عزیزان یمنی واقعا شرمنده ایم
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 4
      خودشون استقبال می کنند. تو چرا شرمنده ای الان؟!!!!
  • محمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    سلام کاش بسیاری از مدعیان درک وفهم ؛ به اندازه عضو دفتر سیاسی انصاراله یمن بینش وادراک سیاسی وقدرت تحلیل می داشتند.
  • رضا IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 2
    آیا شما بررسی کرده آید که قبض چند میلیونی برای کدام خانواده های معمولی آمده است؟ کلمه معمولی ، یک کلمه کلی است ، شما بهتر است اول بررسی نمائید این خانواده های معمولی چند کیلو وات مصرف داشته اند، سپس موضع گیری نموده و مقاله منتشر نمائید. مراقب باشید ناخواسته سنگ افراد مسرف و اشراف را به سینه نزنید! بیشتر بدبختی های های امروز ما ناشی از همین کلی گویی ها است.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 3
    من مصارف خانگی خود را مدیریت می کنم و اصلا هم قبض گران دریافت نکرده ام.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    تورو خدا آقای قالیباف پیگیری کنید
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 2
    وقتی هموطنان گازشون قطع بود عده ای پنجره ها رو باز میذاشتن و بخاری و شوفاژ ها روشن خونه های بساز بفروشی هم که اصلا هدر دهنده انرژی هستن فکر اساسی باید بشه
  • محمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    قبض دو ماهه ی قبلی ما با ماهی 200کیلووات شده 35هزار تومان که باز هم کم نیست.دو ماه جاری با ماهی 250کیلو وات شده 130هزار تومان. یعنی مصرف فقط 22درصد و هزینه 400درصد با قبلی فرق داره. این ی بی انصافی محضه.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    تلفن بدتراست
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 4
    یک خانوار کم درآمد چرا باید اینقدر گاز و برق مصرف کنه که پول قبضش نجومی بشه؟! والا ما جزو کم درآمدها نیستیم و نزدیک متوسطیم ولی قبض هامون نجومی نشده، تلاش کردیم تا نسبت به سالهای پیش مصرفمون را بهینه تر کنیم، هنوز هم جا داشت اقدام های بیشتری بکنیم که پیگیرش هستیم، اقدام های بسیار ارزان ولی با تاثیر قابل توجه، اون کم درآمدها لابد مثل علی کریمی در کاخ زندگی می کنند که قبضون نجومی آمده یا حسابی اسرافگر بوده اند!!؟. مجلس اگر دنبال حقوق مردم است پیگیر نقض قانون واردات خودرو توسط دولت و این بازار آشفته خودرو با قیمت های نجومی باشد، سال ۱۴۰۱ تمام شد و حتی به اندازه همان عدد ۱ شماره آخر سال هم خودرو وارد نشد، گویا دولتمردان کابینه رئیسی در همدستی پنهان با دلالان و رانت خواران قرار دارند تا مانع سامان یافتن بحث خودرو شوند .
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    7 0
    آره تصمیمی شجاعانه ست که خسارت های آرامکو و رو بدی و به حوثی های یمن بگی عقب نشینی کنن تازه تصمیم تو نبوده که، چین مجبورت کرده، خیلی شجاعانه ست!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس