زلزله ۴.۷ ریشتری در ولایت تخار افغانستان

چپ‌های ستادی که خود را در پروژه "آشتی ملی" شکست‌خورده می‌بینند اکنون همان آشتی ملی را در قالب "قهر اجتماعی" مطرح می‌کنند و این بار قصد دارند به جای سوابق خود؛ از مردم آلت‌دست بسازند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

با قهر اراذل و اوباش خیابانی چه کنیم؟!

از در "آشتی ملی" رانده می‌شوند، از پنجره "قهر اجتماعی" می‌آیند!

از در "آشتی ملی" رانده می‌شوند، از پنجره "قهر اجتماعی" می‌آیند!/ "زلزله تهران" ۱ دقیقه زودتر پیش‌بینی می‌شود

سعید شریعتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین پیرامون اولویت‌های سیاسی سال آینده (۱۴۰۲) گفته است: در مسائل داخلی یکی مسئله مشروعیت نظام است که از سال ۱۳۹۶ به این سمت رفته رفته دچار کاهش و به چالش کشیده شده و در انتخابات ۱۳۹۸ مجلس باعث کاهش مشارکت مردم شد، در انتخاباتی که در عمل با حذف بسیاری از جناح‌های سیاسی مختلف یک انتخابات یک‌سویه را پیش روی مردم گذاشت و این فرآیند در انتخابات ۱۴۰۰ با شدت بیشتری تکرار شد و بالای ۶۰ درصد جامعه در انتخابات مشارکت نداشتند؛ شاید برای نخستین‌بار مشارکت فعال در انتخابات به زیر ۴۰ درصد رسید.

او می‌افزاید:

"پی‌آمد آن بحران‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی در کشور بود که ما هنوز در آخرین مورد از این بحران‌های اجتماعی به‌سر می‌بریم و مسئله جنبش اجتماعی زن، زندگی, آزادی که در پی درگذشت مهسا امینی در نیمه دوم ۴۰۱ آغاز شده، کماکان تبعات آن ادامه دارد. به‌هرحال این قهر اجتماعی جامعه و حکومت کماکان ادامه دارد، حکومت ناگزیر است که این قهر اجتماعی را در سال ۱۴۰۲ حل و فصل کند و رویکردهایی را اتخاذ کند تا آشتی ملی رقم بخورد!"[۱]

*درباره ماجرای قهر اجتماعی یا همان "آشتی ملی" مردم و مخاطبان محترم باید بدانند که اصلاح‌طلبان ستادی سال‌ها قبل نیز این معنا را تکرار می‌کردند و منظورشان این بود که نظام باید سران کج‌رو اصلاحات را به عرصه سمت‌های حاکمیتی راه بدهد و نقش آنها در فتنه ۸۸ را هم نادیده بگیرد.

حرف باطلی که البته نظام اسلامی با عقلانیت خود هیچ وقعی به آن نگذاشت و البته شاهدیم که امورات کشور نیز به پیش رفت و مشخص شد که تز آشتی ملی حرف متوهمانه‌ای بیش نبوده است.

لذا چپ‌های ستادی که خود را در این پروژه شکست‌خورده می‌بینند اکنون همان بحث آشتی ملی را در قالب "قهر اجتماعی" مطرح می‌کنند و این بار قصد دارند به جای سوابق خود؛ از مردم آلت‌دست بسازند و نظام را به رفتارهای غیر عقلانی و عقب‌نشینی از عقلانیت خود مجبور کنند. این در حالی است که در بحث اغتشاشات اخیر باید دانست که ما با "مردم" طرف نبودیم بلکه با اقلیتی مرکب از اراذل و اوباش و تعدادی فریب‌خورده مواجه بودیم که هیچ مانیفستی نداشتند و شعارها و رفتارهایشان نیز غیر معقول بود.

اکنون برای قومی این چنین بی‌ترکیب و بی‌منطق آیا رواست که آنها را به صفت مردم متصف کنیم و بگوییم باید در مقابل اینها تغییر رفتار داد؟!

در بحث کاهش مشارکت در انتخابات نیز آنها که نمی‌دانند باید بدانند این رخداد به دلیل طرح شریرانه اصلاح‌طلبان برای "تحریم انتخابات" رخ داده است.

اثر تحریم انتخابات بر کاهش مشارکت غیر قابل انکار است و اگر کسانی باشند که از بام تا شام از بی‌فایدگی صندوق رأی در گوش مردم بخوانند؛ طبعا کسانی از مردم فریب خواهند خورد و در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

در سوی دیگر ماجرا این نکته هم قابل تأمل است که مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است لکن قوام و مقبولیت یک انتخابات به برگزاری قانونی است و هنگامی که یک نظام سیاسی می‌تواند انتخابات قانونی برگزار کند یعنی مستظهر به پشتیبانی اکثریت مردم است.

پس مشارکت پایین در انتخابات اولا ترسی ندارد اگرچه باید عوامل آنرا به دلیل خیانت سیاسی مجازات کرد و ثانیا دلیلی بر ادعای احمقانه "نامشروع بودن نظام سیاسی" هم نیست.

زمینه‌چینی برای آشوب از سوی جریانی که صندوق رأی را تحریم می‌کند نیز واقعیتی بدیهی است که تحلیلگران امنیتی باید نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج دهند.

گفتنیست، برخی چپ‌های ستادی از مدت‌ها قبل اعلام کرده‌اند که در قبال انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ نیز رویکرد تحریمی دارند.

تقلای این عناصر برای وقوع اغتشاشی با مزاج "فتنه اقتصادی" در کشور نیز غیر قابل انکار است. از همین روست که شاهدیم حتی از وحشیانه‌ترین اغتشاشات که حضور اراذل و اوباش در آن محرز است نیز استقبال می‌کنند.

***

"زلزله تهران" ۱ دقیقه زودتر پیش‌بینی می‌شود

از در "آشتی ملی" رانده می‌شوند، از پنجره "قهر اجتماعی" می‌آیند!/ "زلزله تهران" ۱ دقیقه زودتر پیش‌بینی می‌شود

پیروز حناچی،‌ شهردار سابق تهران در یک مصاحبه که سایت جماران آنرا منتشر کرد به نکته‌ای جالب درباره تدابیر شهرداری برای زلزله اشاره داشته و گفته است:

"ما تمام شتاب‌نگارهای تهران را سعی کردیم به صورت شبکه ای به هم وصل کنیم و تعداد آنها را افزایش دادیم. این شتاب‌نگارها ۱ دقیقه زودتر زلزله را اطلاع رسانی می‌کنند. این زمان برای آماده‌باش مراکز امدادی و مدیریت بحران مناسب است و ما تلاش کردیم با اتصال اتوماتیک شتاب‌نگارها به مراکز امدادی مثل آتش نشانی‌ها و بیمارستان ها سرعت آماده باش را بیشتر کنیم. این کار کمک شایانی به کنترل شرایط بحرانی می کند. همچنین پیش بینی پدهای هلیکوپتر در تمام سطح شهر که در شرایط بحرانی به شهروندان کمک کنند."[۲]

*جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات انباشته مدیریتی که از زلزله‌های مختلف ۲ دهه اخیر از جمله در بم، خوی، سرپل ذهاب و... دارد؛ بر لبه دانش مدیریت زلزله قرار گرفته است.

در مسئله مدیریت زلزله ۲ وجه مهم پیش از زلزله و پس از زلزله وجود دارد که کشورهای معدودی در سطح جهان توانسته‌اند در هر دو زمینه به سطوح استاندارد برسند.

دانش "شتاب‌نگاری" که پس از زلزله بم در ایران مورد پیگیری قرار گرفت هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده است که طبق اذعان آقای حناچی، ایران می‌تواند در کلانشهری مثل تهران؛ در زمانی حدود ۱ دقیقه قبل از وقوع، متوجه زلزله شود.

(دقت شود که در برخی کشورهای دنیا که وارد بحث شتاب‌نگاری شده‌اند این زمان در حدود ۳۰ ثانیه است)

البته تلاش‌های علمی زیادی در ایران و جهان وجود دارد که دانش پیش‌بینی زلزله بتواند در مدت زمان بیشتری پیش از وقوع، متوجه لرزه اصلی بشود.

در بحث امدادرسانی هم زلزله شدیدی مثل بم نشان داد که ایران اسلامی توانمندی‌ها و قابلیت‌های همپوشان بزرگی دارد که اجازه آسیب‌های مرسوم پسازلزله از قبیل شیوع بیماری، از دست رفتن مجروحان، ناامنی، بلاتکلیفی اجساد، بی‌سرپناهی زلزله‌زدگان و تاراج اموال مردم را نمی‌دهد.

کارشناسان معتقدند علیرغم این پیشرفت‌ها و این کارنامه خوب اما همچنان در بحث زلزله نیازمند توجه به مقولاتی مثل جلوگیری کامل از ساخت و ساز نامقاوم، تدوین آیین‌نامه مناسب برای جلوگیری از ناامنی کلانشهرها در صورت وقوع زلزله‌های سهمگین، پیگیری دانش رباتیک برای امدادهای پسازلزله، متدولوژی آواربرداری اصولی برای یافتن محبوسین و جلوگیری از سد معبر و نیز تدوین اتاق عملیات مناسب ضد اطلاعات برای مقابله با فوران عملیات اطلاعاتی دشمن در هنگامه زلزله هستیم.

***

۱_ khabaronline.ir/xjPQH

۲_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۵۸۷۲۶۶

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    3 3
    همه ی دنیا هم یک دقیقه زوترمتوجه میشوند منظورکشورهای صنعتی وایران خداروشکربه این فناوری بومی رسیده
  • سید IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    37 4
    مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران به واسطه پذیرش آن از سوی اراذل و اوباش یقه سفید نیست و این نظام هرگز محتاج تأیید ایشان نخواهد بود زیرا نظام مقدس ما با سرمایه های اسرائیل غاصب آبش در یک جوی نمی رود!!!
    • سيد مجتبى بنيادى IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      3 1
      جانم به تحليل شما آقا سيد! دقيقاً حرف دل اكثريت قاطع مردم مسلمان ايران را اشاره كرده ايد،،،
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    6 3
    همینکه این گروه معلوم الحال راحت داره تیتر میزنه و محاکمه هم نمیشوند نشاندهنده رابطه و نسبیت نظام با این اشخاص است اشخاص و چهره هایی مثل عباس عبدی و یا زبیا کلام چرا محاکمه نمیشوند؟!
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 7
    ما فناوری ویژه ای داریم که ماه ها زودتر پیش بینی میکند و هشدار میفرستد روی گوشی ها!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 0
      خدا کنه
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      3 0
      ‌در مورد اصلاح‌طلبان. این موجودات کلا موج‌سوارند. مردم رو از گرونی و پدرسوختگی خسته کردن. بعد که دیدن هوا پسه. اومدن اسمش رو گذاشتن کاهش مشارکت به‌دلیل عدم مشارکت خودشون. اگه تو انتخابات رای می‌آوردن هم می‌گفتن ما که برگزیده مردمیم. بقیه هم با نظام مشکل دارن ... کلا شاعر می‌فرماید: از کرامات شیخ ما این است + شیره را خورد و گفت شیرین است.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    5 12
    شما که میگید اصلاح طلبان اعتبار ندارند چطوری این ها تحریم انتخابات کردند مشارکت کم شد؟
  • علی افصجی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    سعید شریعتی به عنوان نه شخص بلکه یک اشرافی حزبی اصلاحات آمریکایی هم در افاضات اقتصادی اخیر خود و هم در افاضات شبه سیاسی حاضر خود نشان می دهد که اصلا این جماعت نه تنها بهره فکری ندارند بلکه از هر ارزش اخلاقی نیز تهی هستند. اولا هیچ انتخاباتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیززیرچهل درصدنبوده است ثانیاشرکت بیست و پنج درصدی فرانسویان و...را این جماعت چگونه تحلیل می کنند! شورش های زمان دولت فاسد روحانی جهانگیری به ویژه شورش بنزینی را چگونه تحلیل می کنند از سال نود و دو تا هزار و چهارصد که سکان اجرایی کشور دست امثال شریعتی بود و به زعم شیطانی اش همه شیاطین فاسد اصلاحات آمریکایی هم که در انتخابات حضور داشتند! پس چرا آبان سیاه و...شکل گرفتند! این که نامزد ریاست جمهوری اصلاحات آمریکایی کمتر از اراء باطله رای آورد و در انتخابات مجلس سرلیست اصلاحات با حمایت تمام قد اصلاحات شصت هزار رای آورد و یا در شوراها با حمایت شخص خاتمی مرتجع هیچ یک از نامزدها حتی نتوانستند کف اراء به دست بیاورند تقصیر کسی جز اصلاحات آمریکایی ثروت اندوز نیست.آشوب اراذل و اوباش مهسا رمز فحشا که رسواتر از آ ن است که بیشتر از آن چه که امام خامنه‌ای فرمودند گفته شود آشوبی که پس از شکست مفتضاحانه این آشوب کثیف ،همه دستگاه های جاسوسی غرب وحشی اقرار کردند که مهسا رمز فحشا بهانه و رمز خباثت بود البته می دانیم که خاتمی ، موسوی و... دل در گرو این آشوب فحشا محور داشته و همچنان که شریعتی مزورانه همچنان در رویای تداوم کثافتکاری با پلشتی مهسا رمز فحشاست اما چه می شود کرد هم مهسا فراموش شده و هم زن زندگی آزادی فحشا!قاطعانه باید گفت که طلحه و زبیر در قامت خاتمی و موسوی بازتولید شده و امثال شریعتی دور وبر شتر فتنه قدرت و ثروت اندوزی در گردشند که به همین زودی این شتر نماد نابودی منافع ملی درمذبح زیاده خواهی های شخصی و حزبی اصلاحات آمریکایی، به دست فدائیان سید علی پی!خواهد شد. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 1
    زلزله درایران را از ۴۰سال پیش پیش بینی شده
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 1
    تمام حرفاش درسته.منطقی باشید یکم
  • صادق IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    علت کندی پیشر فت انقلاب اسلامی راباید دراوایل پیرو زی آن جستجو کرد که شناخت کاملی از زوایای اعتقادی وسیاسی افراد برای جذب آنها سپردن مسئولیت های کلان حکومتی ادر دست نبوده و افراد جامانده اطلاعاتی ومهره های جاسوسان دولت های غربی وبهایی وگروه های احزاب سیاسی وابسطه به شرق وغرب در مسئولیت های کلیدی رادرپست گرفتند واکنون‌پس از چند ده حکومت نتوانسته علی رغم شناخت از موجودیت نفاق درونی یک پاکسازی از عناصر مزدور غارتگرغضائی سالم وانقلابی برجامعه مسلط نمایدو مردم شاهد دست پخت قوم دجالصفتان وگرگ صفت واشاعه دهنده سکولاروفقر وفحشاء وبیعدالتی باشند شاید روز مسیولین از خواب غفلت وبی تدبیری وضعف وترس برای خدا قیام نمود ودین خودرا باسلام وشهدا ومردم آگاه ادا نمایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس