پاکستان

وزیر امور خارجه پاکستان ضمن استقبال از بازگشت روابط ایران و عربستان سعودی به حالت عادی، تأکید کرد که این کشور، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش مشرق، «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل متحد ضمن تبریک به ایران و عربستان سعودی، تأکید کرد که اسلام‌آباد، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت.

وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» درباره امکان عادی‌سازی روابط اسلام‌آباد و تل‌آویو و اعمال فشار بر برخی کشورهای اسلامی مانند اندونزی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت:‌ «نمی‌دانم که آیا فشاری بر اندونزی اعمال می‌شود یا خیر؛ اما در ارتباط با پاکستان، هیچ احتمالی برای به‌رسمیت شناختن اسرائیل پیش از به‌رسمیت شناختن و قبول این مسئله و تصمیم طرف فلسطینی در کار نیست».

بلاول بوتو زرداری اضافه کرد: ‌«دلایلی فرهنگی و تاریخی دارد و برخی علل نیز مربوط به مردم پاکستان می‌شود. ما افتخار می‌کنیم که از مدت‌ها قبل تصمیم گرفتیم که کشورهای آپارتاید را به رسمیت نشناسیم. ما زمانی در گذرنامه پاکستان می‌نوشتیم سفر به تمام کشورها جز آفریقای جنوبی و اسرائیل مجاز است؛ اما امروز می‌نویسیم که سفر به تمام کشورها جز اسرائیل مجاز است. این موضع پاکستان است».

زرداری در ادامه در پاسخ به سؤالی دیگر درباره تشابه مسئله فلسطین و کشمیر اظهار داشت: «بله مقایسه شما کاملا موجه است. چراکه تشابه بسیاری میان درد و رنج ملت فلسطین و درد و مشقت‌های مردم کشمیر وجود دارد. عادلانه است که بگوییم هر دو مسئله هنوز در سازمان ملل حل و فصل نشده‌اند. ما دوست داریم تمرکز فقط روی فلسطین نباشد، بلکه شاهد تمرکز روی مسئله کشمیر هم باشیم. من می‌خواهم شما بدانید ما از هیچ تلاشی برای در مرکز توجه قرار دادن مسئله کشمیر در سازمان ملل فروگذار نکرده‌ایم؛ اما این مسئله از مدت‌ها قبل در شورای امنیت مورد بحث و بررسی قرار نگرفته، زیرا یکی از کشورهای همسایه ما به‌شدت این مسئله را رد می‌کند و سعی دارد این روایت را جا بیندازد که این مسئله ربطی به سازمان ملل ندارد، چون همان‌طور که آن‌ها می‌گویند، آنجا خاک مورد مناقشه نیست و بر این مسئله پافشاری دارند که این با واقعیت منافات دارد. فرصت مناسبی به ما دست نداده، در غیر این صورت ما این مسئله را در شورای امنیت در نشست‌هایی که شرکت می‌کنیم مطرح می‌کنیم. ما در شورای امنیت شاهد نوعی نفاق هستیم و نه فقط در خصوص مسئله فلسطین بلکه در خصوص کشمیر نیز همین طور است».

استقبال از توافق ایران و عربستان

وزیر خارجه پاکستان همچنین از توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط طی دو ماه آینده استقبال کرد و نقش چین در میانجیگیری میان این دو کشور را ستود. او در این باره بیان کرد: «خبر بزرگی است در شرایطی که ما به‌ندرت خبرهای خوشحال‌کننده می‌شنویم. این توافق در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت برخوردار است».

این مقام پاکستانی افزود، «من نمی‌توانم [از میزان بزرگی این خبر] آن را آن‌طور که باید بستایم. ما از صمیم قلبمان از این تصمیم استقبال می‌کنیم و به سران عربستان سعودی و ایران برای این دستاورد بزرگ تبریک می‌گوییم و همچنین به چین به خاطر نقش راهبرانه این کشور که بر وحدت و نه تفرقه و بر حل اختلافات، به جای دامن زدن به آن و ایجاد راهکار به جای طولانی کردن اختلافات متمرکز شد. تبریک به هر دو کشور و چین برای این دستاورد بزرگ».

ایران و عربستان سعودی حدود هفت سال بود که روابط دیپلماتیک نداشتند. عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴ به طور یکجانبه روابط خود با ایران را قطع کرد. دو کشور از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی در سطح امنیتی برای احیای روابط آغاز کردند. عراق میزبان این گفت‌وگو بود. چهار دور این گفت‌وگوها در سال گذشته برگزار شد. دور پنجم هم در نخستین روز دومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ع ع IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا به علاوه ی پاکستان بعد از توافق ایران و عربستان: اسرائیل ندیدم نمیشناسم 🗿🗿🗿🗿🗿‌
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    پاکستان از زیر بار فشار زیادی خارج شد بایدم خوشحال باشه زیرا با هر دو کشور روابط حسنه داره و در حالیکه نمیتونه یکی رو به نفع اون یکی رها بکنه و ازین نظر زیر فشار زیادی بود مخصوصا بخاطر تنشهای شدید با هند خیلی سعی در تهییج ناسیونالیسم دینی در برابر هند میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس