کد خبر 1472406
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
واکنش مسئولان به احیای روابط ایران و عربستان/ مقامات توافق تهران و ریاض را موجب ثبات و امنیت منطقه دانستند

تصمیم تهران و ریاض برای از سرگیری روابط با واکنش‌های مقامات داخلی و خارجی روبرو شده است.

به گزارش مشرق،‌ پس از برگزاری ۵ دور مذاکرات اولیه ایران با عربستان که به میزبانی عراق و عمان انجام شد، همچنین به دنبال سفر اخیر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور به چین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد. سرانجام پس از گفت‌وگوهای فشرده، شفاف و همه‌جانبه میان ایران و عربستان، دیروز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ دو کشور توافق کردند که پس از ۷ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

تصمیم تهران و ریاض برای از سرگیری روابط با واکنش های مقامات داخلی و خارجی روبرو شده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: احیای روابط با عربستان یک گام مهم در راستای ثبات منطقه وخلیج فارس و توسعۀ سیاسی و اقتصادی ذیل همکاری‌های منطقه‌ای است. امیدواریم طرف مقابل هم در عمل حسن نیت خود را با عدم‌دخالت درامور داخلی کشور واتخاذ تصمیمات خیرخواهانه در مسائل منطقه به خصوص لبنان، یمن‌ و حمایت ازفلسطین نشان دهد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز اظهار کرد: در کشور توافق کردند در دو ماه آینده تبادل سفرا انجام شده و روابط دیپلماتیک دو کشور برقرار شود. دو کشور به مدت۷سال رابطه نداشتند و از این جهت مشکلاتی برای هر دو ایجاد شده بود. در حال ما هر سال زائر حج داریم و بحث عمره هم تعطیل شده بود. دو کشور ایران و عربستان دو دو قدرت مهم منطقه هستند و عربستان نقشه حائز اهمیتی بر روی کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد از این جهت این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه های امنیتی، اقتصادی و سیاسی تأثیر گذار باشد.

حسینی با بیان اینکه درست است که ما در برخی مسائل اختلاف نظر داریم، افزود: اما بنای جمهوری اسلامی ایران بر همکاری بوده است به ویژه این دولت که سیاست همسایگی آن جواب داده است. ما پاسخ خوبی از این سیاست از همسایگان گرفته ایم. توافق با عربستان هم با واکنش فراوانی از سوی کشورهای همسایه مواجه شد. ما تماس هایی از سوی عراق، عمان، قطر و سایر کشورها با وزیر امور خارجه خود داشتیم و اینها موید این است که این توافق به نفع امنیت منطقه است. چندی پیش برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید برزیل به این کشور سفر کردم و در حاشیه این مراسم با وزیر خارجه عربستان ملاقات داشتم که در آن ملاقات کاملاً معلوم بود که آنها آماده برقراری روابط کشورمان هستند.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در فضای مجازی با اشاره به توافق ایران و عربستان، نوشت: سیاست همسایگی آیت‌الله رئیسی بار دیگر جواب داد، در مذاکرات آقای «شی» با ایشان در پکن ابتکارهای سازنده منطقه‌ای مطرح شد که اینک به ثمر نشسته است، ترکیب سیاست همسایگی و اورآسیاگرایی هم باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و هم گسترش ثبات و برادری و امنیت درون‌زا بدون مداخله خارجی می‌شود.

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در واکنش به این قضیه گفت: سفر آقای گروسی به ایران، ارزیابی و مواضع مثبت او، عدم صدور قطعنامه در شورای حکام و توافق عربستان با ایران بیانگر یک چرخش بین المللی در قبال ایران بوده است. این چرخش محصول مقاومت ملی و حضور ملت در صحنه، اقتدار نیروهای مسلح امنیتی و تلاش‌های دیپلماتیک همه ارکان نظام است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در توئیتی نوشت:‌ سیاست همسایگی دولت سیزدهم، پروژه غربی - عبری انزوای ایران را به حاشیه راند. توافق تاریخی ایران و عربستان در چین، پس از سلسله مذاکرات کاملا آسیایی، مناسبات منطقه را تغییر می‌دهد. امنیت و اقتصاد غرب آسیا را ملت‌ها و دولت‌های غرب آسیا می‌سازند، بدون دخالت خارجی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 2
    کاردولت بود
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 4
    حالا استکبار به دست خودمان(ایران راپلی برای عربستان وغرب...کرد)و(عربستان راپلی برای ایران وچین و...کرد)حالا هم ایران وچین دستش هست وعربستان هم که خیلی ساله جز آمریکاست (10درصدآمریکا مال عربستان هست وکل عربستان آمریکائ اسرائیلی و غربیست)قربانی اصلی ایران ومنطقه هستندمثل اوکراین
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 0
      خواهید دید کی در دست کیه آمریکا هم در مشت ایرانه، به کوری چشم بعضیا
  • احمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دو مطلب اول اینکه نظر مخالفین دولت را هم درج می کردید زیرا نظرات درج شده همگی از اعضای دولتند!! دوم اینکه ارتباط با سعودی را به فال نیک می گیریم اما به نظر می رسد با توجه به جنگ سعودی علیه یمن مظلوم و ارتباط سطح بالای سعودی با غرب به سرکردگی آمریکا، روابط با عربستان شکننده به نظر می رسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس