کد خبر 1487519
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
هشدار سازمان ملل در خصوص بروز حادثه اتمی در زاپروژیا

در پی اقدام روسیه در تخلیه شهری در نزدیکی نیروگاه اتمی «زاپروژیا»، مدیرکل آژانس در خصوص خطر بروز یک حادثه اتمی در زاپروژیا هشدار داد.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص احتمال وقوع یک حادثه شدید اتمی در شهر «زاپروژیا» هشدار داد.

شبکه «ال بی سی» لبنان در این خصوص گزارش کرد، پس از آن‌که روسیه دستور تخلیه شهری در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا را صادر کرد، گروسی در خصوص تهدید بروز یک «حادثه هسته‌ای شدید» هشدار داد.

طبق این گزارش‌، نیروگاه زاپروژیا در نزدیکی خطوط مقدم درگیری‌ها میان ارتش روسیه و اوکراین قرار گرفته است و مقام‌های اوکراینی روز گذشته (یکشنبه) مدعی شدند که یک زن ۷۲ ساله در حملات خمپاره‌ای ارتش روسیه به شهر نیکوپل در نزدیکی نیروگاه زاپروژیا کشته شد و سه نفر دیگر نیز زخمی شدند.

ارتش اوکراین مدعی است که ارتش روسیه روز گذشته بیش از ۳۰ گلوله خمپاره‌ای به سمت نیکوپل شلیک کرده است.

گروسی نیز در یک پیام هشدارآمیز گفت: «وضعیت عمومی این منطقه در نزدیکی نیروهای هسته‌ای زاپروژیا به طور چشمگیری غیرقابل پیش‌بینی و به طور بالقوه خطرناک است. من به شدت نگران خطرات واقعی ایمنی و امنیت هسته‌ای هستم که نیروگاه با آن مواجه است».

هشدارهای گروسی پس از آن مطرح شد که «یوگنی بالیتسکی» فرماندار روسی استان زاپروژیا روز جمعه به ساکنان این استان دستور داد تا قبل از حمله احتمالی نیروهای اوکراینی، ۱۸ شهرک در منطقه زاپروژیا از جمله شهر «انرهودار» در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای را تخلیه کنند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، بالیتسکی در این خصوص گفته است: «بنابراین تصمیم گرفتم اول از همه کودکان و والدین، افراد مسن، معلولان و بیماران بیمارستان را تخلیه کنم».

از طرف دیگر شبکه «بی بی سی» به نقل از «ایوان فدوروف» شهردار «ملیتوپل» تصریح کرد که هزاران خودرو برای تخلیه این شهرها ر ترافیک پنج ساعته‌ای منتظر ماندند.

طبق این گزارش، این منطقه همچنین به طور گسترده به عنوان مرکز احتمالی ضدحمله بهاری مورد انتظار اوکراین در نظر گرفته می‌شود.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که نیروهای این کشور دو منطقه دیگر در غرب و شمال غرب باخموت را تحت کنترل خود درآوردند که البته جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس