کد خبر 1493379
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰
راه رفتن مرد فلج به کمک فناوری پل دیجیتال

شرکت نئورالینک از زیرمجموعه‌های تحت مدیریت ایلان ماسک هم اعلام کرد برای مطالعه ایمپلنت‌های مغزی در انسان تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را دریافت کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از یورونیوز، شرکت «نئورالینک»، که در زمینه ایمپلنت مغزی یا همان کاشت اجزاء مصنوعی در مغز مطالعه می‌کند و متعلق به ایلان ماسک است؛ اعلام کرد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده به اولین آزمایش بالینی در انسان چراغ سبز نشان داده است. این رویداد نقطه‌ی عطف مهمی محسوب می‌شود، چرا که تلاش‌های قبلی برای کسب تاییدیه از این سازمان پذیرفته نشده بود.

نئورالینک در توییتی نوشت: موافقت سازمان غذا و دارو آمریکا «اولین گام مهمی تلقی می‌شود که به فناوری ما این اجازه را می‌دهد تا که یک روز به بسیاری از مردم کمک کند.» در مورد اهداف این مطالعه توضیح بیشتری ارائه نشده است و جزئیات بیشتر به زودی در دسترس خواهد بود.

ماسک تصور می‌کند که کاشت تراشه‌های مغزی می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله چاقی مفرط، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی را درمان کنند. ایلان ماسک، اواخر سال گذشته میلادی در اظهارنظری جنجالی گفته بود که آنقدر به ایمنی این تراشه‌ها اطمینان دارد که مایل است آن‌ها را بر روی فرزندان خودش هم امتحان کند.

ایلان ماسک از سال ۲۰۱۹ تا کنون دست‌کم چهار مرتبه از امکان قریب‌الوقوع ورود به فاز انجام آزمایش‌های انسانی خبر داده بود؛ اما این شرکت تنها در اوایل سال ۲۰۲۲ به دنبال تایید سازمان غذا و دارو آمریکا افتاده بود ولی این آژانس دارویی درخواست آن را رد کرده بود.

به گفته چند تن از کارمندان فعلی و سابق نئورالینک؛ سازمان غذا و دارو آمریکا چندین نگرانی را به این شرکت گوشزد کرده بود که باید قبل از اعطای مجوز آزمایشات انسانی مورد توجه قرار گیرند. این مسائل عمده شامل باتری لیتیومی دستگاه، امکان جابجایی اتصالات ایمپلنت درون مغز و چالش خارج کردن ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز بود.

در همین حال، اسکای نیوز، داد: یک مرد فلج از ناحیه پا به کمک فناوری پل دیجیتال، که پیوند میان مغز و نخاع را به شکل بی‌سیم برقرار می‌کند، توانست دوباره راه برود. جراحان مغز و اعصاب و همچنین دانشمندان علوم اعصاب در سوییس با استفاده از فناوری جدیدی به نام «پل دیجیتال» به این مرد کمک کردند راه برود، از پله‌ها و سطوح شیب‌دار بالا رود یا برای مثال، جلو پیشخان میکده کنار دوستانش بایستد. دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند از این فناوری برای بازیابی عملکرد بازو و دست نیز استفاده کنند.

پل دیجیتالی که در مغز این مرد ۴۰ ساله کار گذاشته شد، مغز او را به صورت بی‌سیم به ناحیه‌ای از نخاع متصل کرد و توانایی راه رفتن را به او بازگرداند. این رابط مغز-رایانه به طور کلی از دو درون‌کاشت یا اصطلاحا ایمپلنت تشکیل شده است که یکی در مغز و دیگری در نخاع قرار داده می‌شود.

منبع: سیتنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 4
    در جواب اون غربگداهایی که هر خبر خوبی راجع به ایران داده میشه میان میگن چه فایده؟ دلار چَن ، مرغ کیلویی چَن؟؟ میخوام بگم که : چه فایده ای داره این اختراعات یانکی‌ها وقتی همشون گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و شیطان پرست هستند و بچهٔ هفت هشت ساله رو تغییر جنسیت میدن؟؟! حکومت آمریکا باید عوض بشه وگرنه یه قرص درست کنن که همهٔ بیماری‌های جهان رو هم خوب کنه ده شاهی نمیارزه ، بعععله!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس