۶ بار هتک حرمت قرآن در ۶ ماه اخیر؛ اروپا مهد آزادی یا اهانت به مقدسات؟

طی ۶ ماه اخیر، حداقل ۶ بار در برخی کشورهای اروپایی به قرآن کریم اهانت شده؛ اما برخی دولت‌های غربی که خود را مهد آزادی می‌دانند، تحت بهانه آزادی بیان، آن را حمایت و توجیه می‌کنند.

به گزارش مشرق، (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» ۳۷ ساله شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. در ادامه این اهانت‌های سریالی، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک در اقدامی توهین‌آمیز روز گذشته (جمعه) ۳۰ تیرماه نسخه‌ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک سوزاند.

این گروه در توجیه این اقدام خود گفتند که این حمله، در اعتراض به حمله معترضان به قرآن سوزی به سفارت سوئد در بغداد انجام شده است. بامداد پنجشنبه ۳۰ تیر ماه، جمعی از مردم عراق در واکنش به صدور مجوز سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم به سفارت این کشور در بغداد حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. پس از دخالت نیروهای امنیتی عراق، معترضان متفرق شدند و بعد از آن نیز همه فعالیت‌های سفارت سوئد در بغداد به حالت تعلیق درآمد. پس از آنکه این اقدام هتاکانه در سوئد صورت گرفت، «محمدشیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق هم به وزارت امور خارجه دستور داد تا کاردار عراق را از استکهلم فرا بخوانند.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم گفت که دستور بازگشت سفیر عراق از استکهلم و اطلاعیه خروج سفیر سوئد بغداد صادر شده و براساس آخرین خبرها، دولت سوئد کارکنان سفارت خود را در بغداد از عراق خارج و به استکهلم منتقل کرده است.

پیش از این اقدام هتاکانه، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود با خطرناک توصیف کردن هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان، از وی خواست تا مانع از تکرار اینگونه اقدامات شود که عملا چنین نشد.

این اقدام هتاکانه در سوئد و تکرار آن در دانمارک نشان از آن دارد که هتاکان به دنبال این هستند که توجه‌ها را از سوئد به نقاط دیگر منحرف کنند.

معترضان عراقی روز پنجشنبه در میدان «التحریر» در مرکز بغداد، پایتخت این کشور تجمع کردند. «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، ائتلاف سُنی «العزم»، حزب «تقدم»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود از تصمیم دولت السودانی برای قطع روابط با سوئد اعلام کردند.

اقلیم کردستان عراق هم در واکنش به این اقدام، فعالیت دفتر نمایندگی خود در استکهلم را به حالت تعلیق در آورد.

دومین اقدام اهانت آمیز این شهروند عراقی - سوئدی با واکنش تند دیگر کشورهای مسلمان روبرو شد.

سفیر سوئد در تهران نیز پنجشنبه شب توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و با فؤاد حسین همتای عراقی خود نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. دو وزیر خارجه خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی شدند.

 اروپا مهد آزادی یا اهانت به مقدسات؟

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی وزیر خارجه سوئد نیز با بیان اینکه سوئد باید به نفاق‌افکنی و ترویج خشونت پایان دهد، بر دستگیری و محاکمه هتاک به قرآن در این کشور تأکید کرد.

* عدم پذیرش سفیر جدید سوئد در تهران

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد: در پی هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد، به دستور رئیس جمهور، سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیریم و سفیر جدید ایران هم به استکهلم اعزام نمی‌شود.

بعد از نخستین هتک حرمت قرآن کریم توسط این تبعه سوئدی - عراقی که در هفتم تیرماه صورت گرفت، ایران اعزام سفیر به استکهلم را متوقف کرده بود.

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران خارجه این سازمان برای رسیدگی به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد شد.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله هم با اشاره به اینکه موساد در پس فتنه سوزاندن قرآن کریم قرار دارد، گفت که کشورهای اسلامی باید سفرای سوئد را اخراج کنند و خودشان نیز پس از نماز جمعه، تحصن کنند. وی همچنین گفت که دولت لبنان باید سفیر سوئد را اخراج کند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اهانت مجدد به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه‌های اردن و عربستان سعودی نز کاردار سوئد در امان و ریاض را احضار کردند. وزارت خارجه قطر هم سفیر سوئد را احضار و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم کرد.

وزارت خارجه امارات هم در اعتراض به این اقدام موهن، کاردار سفارت سوئد در ابوظبی را احضار کرد.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم در واکنش به این اقدام اهانت آمیز تأکید کرد دیگر صدور بیانیه کافی نیست و کشور سوئد باید تحریم دیپلماتیک و اقتصادی شود. در این بیانیه آمده است: «در شرایطی که جنایت سوزاندن و هتک حرمت قرآن کریم در سوئد تکرار شده است، بیانیه‌های محکوم‌کننده دیگر کافی نیستند. اهانت‌ها به اسلام و مقدسات ما به یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده تبدیل شده که لابی یهودی-صهیونیستی در ورای آن قرار دارد، لابی‌ای که غرب کافر را کنترل می‌کند.»

 اروپا مهد آزادی یا اهانت به مقدسات؟

رسانه‌های لبنانی هم خبر دادند که سفیر سوئد بیروت را ترک کرده است.

نماینده چین در سازمان ملل در ژنو هم به این اقدام موهن واکنش نشان داد و با محکوم کردن اقدام موهن سوئد و دانمارک در هتک حرمت قرآن کریم، تصریح کرد که چین با ترویج اسلام‌هراسی مخالف است.

علاوه بر این، ترکیه برای تعدادی از افرادی که در ماه‌های گذشته اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده‌اند، حکم بازداشت صادر کرد. «یلماز تونچ» وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که این کشور برای «راسموس پالودان» سیاستمدار دانمارکی و ۹ نفر دیگر که در ماه ژانویه، اقدام به هتک حرمت قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکلهم کرده بودند، حکم بازداشت صادر کرده است.

«راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی دانمارکی، بهمن ماه ۱۴۰۱ قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد به آتش کشیده بود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را محکوم و با جامعه مسلمانان اعلام همبستگی کرد.

شاهد واکنش‌ دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، رئیس پارلمان کشورهای عربی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و الازهر مصر نیز به این اقدام هتاکانه بودیم.

در این میان آمریکا در بیانیه‌ای بدون محکوم کردن اقدام دولت سوئد در صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن، حمله به سفارت این کشور اروپایی در بغداد که چهارشنبه شب ۲۸ تیر ماه صورت گرفته بود را محکوم کرد.

این اقدام هتاکانه با واکنش تند مقام‌ها و مسؤولان جمهوری اسلامی ایران نیز روبرو شد.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی زمینه سازی اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم توسط دولت سوئد را شدیداً محکوم کرد و گفت: توهین به عقاید مسلمانان جهان بی‌هزینه نیست و دولت سوئد باید پاسخگوی این اهانت‌ها باشد.

«علی لاریجانی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای خواهان اخراج سفرای سوئد از ممالک اسلامی شد.

«سردار غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، اخراج سفرای سوئد از کشورهای اسلامی را حداقل پاسخ این اهانت خواند و گفت: انفعال دولت و پلیس این کشور در برابر اهانت به قرآن کریم قابل قبول نیست و به شدت آن را محکوم می‌کنیم.

رئیس و نمایندگان مجلس هم در نشست علنی امروز پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، ضمن قیام و در دست گرفتن قرآن و قرائت دعای ختم قرآن به ساحت قرآن کریم ادای احترام کردند.

علاوه بر این نقاط مختلف کشور شاهد برگزاری راهپیمایی اعتراضی به این اقدام سخیف بود.

 اروپا مهد آزادی یا اهانت به مقدسات؟

این دومین بار بود که «سلوان مومیکا» فرد هتاک در سوئد دست به چنین اقدام شنیعی می‌زد، او هفتم تیر ماه و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. پس از آن، دستگاه قضایی عراق حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق هم از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک را به منظور محاکمه به این کشور تحویل دهد. نخستین اقدام هتاکانه این هتاک با واکنش‌های کشورهای مسلمان روبرو شد و در ایران نیز کاردار سوئد در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

 اروپا مهد آزادی یا اهانت به مقدسات؟

* هتک حرمت قرآن در دانمارک و واکنش‌ها

در ادامه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و در ادامه این اهانت‌های سریالی و پی در پی در مهد به اصطلاح آزادی، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک جمعه ۳۰ تیر ماه، نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند. این گروه در توجیه این اقدام اعلام کرد که این حمله در اعتراض به حمله معترضان به قرآن سوزی به سفارت سوئد در بغداد صورت گرفته است. این گروه افراطی، پیش از این نیز در اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی هم مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ، به چنین اقدام هتاکانه‌ای دست زده بود.

پس‌ از هتک حرمت به قرآن در دانمارک، معترضان خشمگین عراقی به سفارت این کشور در بغداد حمله‌ور شدند و نیروهای امنیتی عراق با آنها مقابله کردند. دولت عراق هم بامداد امروز (شنبه) ۳۱ تیر ماه اهانت به قرآن و پرچم این کشور در دانمارک را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق در این بیانیه بر تعهد خود برای پیگیری تحولات مربوط به این «رویدادهای شنیع» تأکید و تصریح کرد چنین اقداماتی را نمی‌توان مصداق آزادی بیان و آزادی تجمعات قلمداد کرد. در این بیانیه آمده است: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم مقابل جنایاتی که اصل صلح و همزیستی در سراسر دنیا را نقض می‌کنند بایستد.»

 اروپا مهد آزادی یا اهانت به مقدسات؟

این اقدام هتاکانه واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به همراه داشت و این دیپلمات ارشد ایرانی این اقدام هتاکانه در دانمارک را شدیدا محکوم کرد و گفت: دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت کنندگان مسؤول بوده و در این زمینه افکار عمومی جهان اسلام منتظر اقدام عملی دولت دانمارک است

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، این اقدام موهن را ترویج نفرت و خشونت مذهبی، به خطر انداختن صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز و سوءاستفاده عیان از آزادی بیان خواند.

اهانت به قرآن کریم در اروپا مسبوق به سابقه است.

روز شنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۱ تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت و در همین خصوص سفیر سوئد در آنکارا نیز به وزارت خارجه ترکیه احضار و مقام‌های ترکیه این اقدام را به شدت محکوم کردند.

بعد از آن هم «ادوین واگنسفلد» رهبر گروه افراطی اسلام‌ستیز «پگیدا» در هلند هم بهمن ۱۴۰۱ یک نسخه از قرآن کریم را پس از پاره کردن و هتک حرمت آن، سوزاند.

پس از آن هم دانمارک شاهد این اقدام هتاکانه و توهین آمیز به مقدسات مسلمانان بود. «راسموس پالودن»، سیاستمدار راستگرای افراطی که تابعیت دوگانه دانمارکی و سوئدی دارد در نزدیکی مسجدی در دانمارک در نزدیکی سفارت ترکیه، اقدام به سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان کرد. ترکیه در واکنش به این اقدام سفیر دانمارک را احضار و مراتب اعتراض خود را در خصوص این «اقدامات تحریک‌آمیز» و «جرائم نفرت‌پراکنانه» اعلام کرد. او اواخر فروردین ۱۴۰۱ به بهانه آزادی بیان و تحت حمایت پلیس در شهر «لینکوپینگ» سوئد اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرد که در همان زمان سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه این اقدام هتاکانه را به شدت محکوم کرد. البته این اقدام هتاکانه کاردار سوئد در تهران را در غیاب سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران کشاند و در احضار کاردار سوئد بر اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان دادن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده تأکید شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس