1

دیپلمات دوران پهلوی: ایران با آمریکا هرگز چالشی نداشته و باید مشکلات قدیمی را فراموش کنند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه یکم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد کهپیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد، پیشنهاد مذاکره با امریکا و تغییرات جدید در طرح کالابرگ الکترونیک در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

هر چه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم تئورسین‌های جنناح اصلاح‌طلب که در دوران آشوب دستور به تحریم اجتماعی داده بودند به خط شده تا ستادهای انتخاباتی جناح چپ را فعال‌تر کنند.

روزنامه آرمان ملی که اغلب مواضع خانواده هاشمی را پوشش می‌دهد به نقل از محمدرضا تاجیک نوشته است:

قومیت‌ها، جنسیت‌ها و گرایش‌های سیاسی گوناگون با محوریت شعار زن، زندگی، آزادی از سال گذشته دست به شورش و اعتراض زده‌اند. در این جنبش(آشوب) بدن‌ها تبدیل به زبان شدند و زن و مرد فارغ از جنسیت با زبان بدن به جای زبان سر سخن می‌گویند. روندهای کنونی جامعه، آینده روشنی را ترسیم نمی‌کند و باید منتظر تمرکز بیشتر در حاکمیت باشیم.

منظور تاجیک از تمرکز روی حاکمیت همان انتخابات است، این فعلی سیاسی گفته است:

اصحاب قدرت به این نکته پی برده‌اند که اگر به تسخیر مواضع توسط این سوژه تن بدهند هر مواضعی که از دست می‌رود آخرین نخواهد بود و پس از آن مواضع دیگری نیز به ناچار تسخیر خواهد شد. به همین دلیل نیز با نوعی جنگ مواضع مواجه هستیم. در چنین شرایطی نه تنها براساس هنجارها و بلکه بیشتر برای کنترل فتح یک موضع که به فتح موضع بعدی منجر نشود. رویکردی که ساختار قدرت در چنین شرایطی در پیش می‌گیرد نوعی تلاش برای استمرار است. به تعبیر گیدنزی در چنین شرایطی ساختار قدرت با احساس این مواجه است که امنیت هستی شناختی و وجودی با سوال مواجه شده است. در چنین شرایطی سوال مهم این است که در تئاتر مواجهه‌ای که شکل گرفته آیا مواجهه‌ای که ساختار قدرت در پیش گرفته تا بتواند موضع فتح شده را دوباره تسخیر کند به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟ من فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ بدهد. احتمال به دست آوردن مواضع فتح شده با اعمال چنین تکنولوژی قدرتی در حال صورت گرفتن است ممکن نیست. به همین دلیل نیز ساختار قدرت باید در تکنولوژی قدرتی که مورد استفاده قرار می‌دهد باید تجدیدنظر کند.

شورش زن، زندگی، آزادی تمام شد، حالا نوبت انتخابات است! / روزنامه اصلاح‌طلب: روسیه را رها کن، فقط آمریکا

روزنامه هم‌میهن نیز یک‌دست سازی قدرت را بهانه حضور در انتخابات دانسته و به نقل از عباس عبدی می‌نویسد:

کلیت ساختار یکدست شده است و پاسخگوی مسائل است، چیزی که در گذشته و در زمان خاتمی و روحانی وجود نداشت و در واقع ممکن بود که ساختار را دو قسمت کنند و مسئولیت را از روی دوش بخش حاکم بردارند و روی دوش بخش دولت بیندازند. الان دیگر نمی‌توان این کار را انجام داد و شکاف قدرت و مسئولیت در سطح کلان برداشته شده و تمام مسئولیت متوجه تمام قدرت است و تجزیه‌پذیر نیست و خودشان هم چنین ادعایی نمی‌توانند داشته باشند ولی در سطح خرد کماکان وجود دارد که این به خاطر منافعی است که عده‌ای می‌برند و حاضر نیستند این شکاف را از بین ببرند.

شورش زن، زندگی، آزادی تمام شد، حالا نوبت انتخابات است! / روزنامه اصلاح‌طلب: روسیه را رها کن، فقط آمریکا

بررسی راهبردهای تئورسین‌های جناح چپ نشان می‌دهد که اصلاح طلبان رادیکال با طرح این مطالب می کوشند تا به تهییج و تشجیع معترضان پرداخته و ضمن جهت دهی به اعتراضات متزلزل بودن نظام را بازنمایی کنند، افرادی چون تاجیک، حجاریان و عبدی تلاش دارد تا ضمن ضعیف تعریف کردن حاکمیت به تزریق روحیه به جبهه برانداز پرداخته و شکل از انسجام در این طیف برای تولید فشار سیاسی را سامان دهی کند اظهارات اصلاح‌طلبان ساختاری از سوی دیگر یک عملیات روانی علیه وفاداران انقلاب اسلامی به منظور ایجاد تزلزل در روحیه ها نیز محسوب شده و از جانب دیگر تلاش برای برانگیختن نیروهای انقلابی و شکل دهی به فضای دوقطبی و تولید فشار به حاکمیت را نشانه رفته است!

دوای درد ما فقط آمریکا است!

آغاز «گفت‌وگوی سیاسی و همه‌جانبه با امریکا» مناسب‌ترین راه باقی‌ مانده است.»این عباراتی است که علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشور در دولت دهم و رییس سازمان انرژی اتمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و یکی از معماران اصلی برجام آنها را کنار هم قرار می‌دهد تا از یک حقیقت و یک ضرورت کلیدی رمزگشایی کند.

گفتگوی معاون روحانی مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است؛ روزنامه اعتماد در یادداشتی با ادبیاتی واداده به نقل از یکی از دیپلمات‌های سابق در دوران رژیم پهلوی نوشته است:

خوشبختانه ایران در عرصه منطقه سیاست تنش‌زدایی را آغاز کرده است؛ از سرگیری روابط ایران و عربستان بخشی از این تلاش‌هاست؛ این تلاش‌ها باید در عرصه بین‌المللی هم ادامه داشته باشد تا منافع ایران به صورت حداکثری محقق شود. ایران و امریکا هرگز با هم مستقیما چالشی نداشته‌اند و همواره بر سر موضوعات حاشیه‌ای و ثالث به چالش رسیده‌اند. حرف این نیست که همه مشکلات فراموش شود، بلکه مانند بسیاری از کشورها می‌توان در عین رقابت و انتقاد از غرب، پروژه‌هایی برای گفت‌وگو تدارک دید. صحبت‌های علی‌اکبر صالحی می‌تواند آغازی برای دستیابی به یک پایان باشد. آغازی برای گفت‌وگو برای پایان دادن به تنازع میان ایران و امریکا.

شورش زن، زندگی، آزادی تمام شد، حالا نوبت انتخابات است! / روزنامه اصلاح‌طلب: روسیه را رها کن، فقط آمریکا

روزنامه شرق نیز نوشته است:

امروز نباید منتظر ظهور قطب‌های جدید باشیم؛ بلکه هر قدرت بزرگ و مؤثری می‌تواند در بخشی خاص ظهور و بروز داشته باشد، روسیه در هیچ حوزه‌ای توان رقابت ندارد، جز آنچه آن را توازن راهبردی می‌خواند و هدفش آن است که مانند آمریکا دنیا را چندین‌بار نابود کند! متأسفم که وقتی اسرائیل اعلام می‌کند ایران در آستانه سلاح هسته‌ای است، خوشحال می‌شویم. می‌خواهد تصویری از ما درست کند، ما هم سرمان را می‌کنیم داخل قاب و می‌گوییم از ما عکس بگیر!

شورش زن، زندگی، آزادی تمام شد، حالا نوبت انتخابات است! / روزنامه اصلاح‌طلب: روسیه را رها کن، فقط آمریکا

برخی رسانه های اصلاح طلب در مطالب مختلفی تلاش دارند تا مساله روس ستیزی را به عموم جامعه ایران تعمیم داده و پیشنهاداتی را به دولت رئیسی برای رفع اتهام از خود برای روس پرستی خود، طرح و بیان کنند. این رسانه‌ها با بیان این موضوع در سیاست خارجی که بنیان خیلی از سیاست‌های کشور است، باید به سمت سیاست متعادل پیش برویم و باید حتما روابط‌مان با کشورهای مختلف براساس منافع ملی باشد و نه غیر از آن. از نگاه این رسانه‌ها هیچ‌دلیلی ندارد که در سوریه حضور داشته باشیم یا در عراق نقش‌آفرینی کنیم، کافی است با آمریکا هماهنگ شویم تا همه مشکلات منطقه خودبه خود حل شود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    34 8
    لعنت خدا بر منافقان داخلی که دل مهدی فاطمه را خون کردند
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      14 1
      شیاطین جن و انس میدونن که قراره از کجا نابود شوند امام حسین علیه السلم و اربعین همراه با قرآن کریم ضربه نهایی بر پیکرشون خواهند زد همه این بی شرمی ها به عزای امام حسین و قرآن به خاطر همینه
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      11 0
      لعنت بر مسؤلان خائن ما
    • NL ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      11 2
      مردم انقلابی ایران دقیقا میدانند که هیچگاه شعله انقلاب ۵۷ خاموش نخواهد شد و مبارزه تا پیروزی کامل ادامه خواهد داشت
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      34 1
      برخی با شنیدن نام یانکیستان آب هست که مانند دجله از لب و لوچه شان روان می شود!!!!!
  • لواسانی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    13 5
    شیعیان امام کش همینها هستند که الانم آنقدر گمراه و پلید هستند که امامشان را بکشند با دستور شبکه های ماهواره و فضای مجازی
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    19 5
    مرگ بر منافق، چه تیرانا چه تهران
    • alir IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      2 0
      یه نادان هم بهش اضافه می میکردی! در هر صورت تف به امریکا لعنت بر روسیه!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 4
    بخدا راست گفته
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    7 1
    مسئله اینه همون روسیه نمیاد بخاطر شماها آمریکا را ول کنه. فقط صبر کنید ماجرای اوکراین تموم بشه خودتون می بینید.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 3
    ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 2
    چنان بعضی فریب فضای مجازی و ماهواره خوده ان هرچی میگن بدون کوچکترین فکری قبول میکنن حتی اگه بگه ماست سیاه اینا باور میکنن
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 26
    با آمریکا همراهی کنید تا سیاه نمایی های اصلاحطلب ها و بقیه تموم بشه. دیگه حرف از گرونی و فقر و کمبود دارو و ... نزنند. فقط کافیه با آمریکا همراهی کنید اونوقت دیگه فقر و گرونی و کمبود و ... خود به خود از بین میره و دیگه کسی حرف از گرسنگی مردم نمی زنه.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 1
    توی دنیای واقعی زندگی کنید. کوبا نه برنامه هسته داره نه برنامه موشکی داره نه حضور منطقه ای و ... دوره اوباما با آمریکا دست دوستی دراز کرد و کار تا بازگشایی سفارت پیش رفت ولی نتیجه چی شد؟ جمهوری خواه ها اومدن سفارت رو بستن و روابط برگشت به حالت قبل اون هم بدون موشک هوا کردن که حضرات خودشون رو واسش هلاک کردن که موشک هوا کردید آمریکا گریه اش درومد و ... . واقعیت اینه نه تخلیات و توهمات آقایون که مسائل رو به شکل ساده و کودکانه می بینند
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 1
    الان مقاله نویسی در ذم رابطه با روسیه کفایت نمیکند___وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 0
    اصلاح طلبان فاتحان سفارت امریکا هستند اینها با بازرگان به جرم رابطه با امریکا مخالف بودند امروز هم مخالف روسیه دم از امریکا می زنند ولی از صدام در برابر امریکا دفاع می کنند حامی طالبان می شوند ولی از ازادی زنان دم می زنند در دوره خاتمی از طرف بوش به محور شیطان ملقب شدند برجام در دوره روحانی نقض شد اصلاح طلب فقط به یک چیز می اندیشد انهم تجزیه ایران است
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    4 2
    تا قیام دجال خاتمی هست
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      زنده باد خاتمی
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      زنده باد سید محمد خاتمی
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 3
    علاقه و ارادت که این جماعت به ارباب آمریکا دارن سگ به صاحبش نداره
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    4 0
    راه به جایی نمیبرن
  • دهقان IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    5 0
    هر چند اصلاح طلب ها خودشون به قول معروف جر واجر کنند ملت برای این گروه غرب گدای خائن به وطن که هم سرمایه ملی در هسته ای با بتن بر باد داد هم برای نسل های آینده تصمیم گرفت رو و اقبال خوشی نشان نخواهد داد چنان تنفری از این اصلاح طلبان بین عموم مردم بخاطر تورم و گرانی حاکم هست که دست مردم به آنها برسد تکه تکه و زیر بتن قبر مدفون ابدی خواهند شد
  • عمیر IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 4
    قبلن شعارمون نه شرقی بود نه غربی حالا شده فقط نه غربی
  • عمیر IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 20
    اینجا هیچکس از روسیاه حمایت نمیکنه ، میلیون ها نفر تو ایران از اوکراین مقتدر حمایت میکنن ! 💛💙
    • شمعون از سه راه جوبشور رُم IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      والاحسنت. الهی زنده نباشی روسیاه کوکائینی
  • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    4 2
    هر چی اصلاح طلب گفتند باید ب عکس شو انجام بدی
  • طاهری IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 0
    جناب قالیباف ، این بررسی دقیق لایحه عفاف و بیان همه نظرات نخبگان ، آیا به سال ۲۰۰۰ میرسد ؟!
  • ایرانی واداده بیکار IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 0
    « برخی رسانه های اصلاح طلب در مطالب مختلفی تلاش دارند تا مساله روس ستیزی را به عموم جامعه ایران تعمیم داده و ... »
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شورش
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اتفاقا در طول تاریخ ایران از روسیه وشوروی ضربه بیشتری خورده تا از غرب و امریکا ولذ ا فرمایشات دکتر صالحی قابل تا مل است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس