کد خبر 1511199
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
1

ناآرام‌سازی استان سیستان و بلوچستان تک عاملی نیست و چشم‌پوشی از سایر عوامل شبکه‌ای باعث خطا در محاسبه می‌شود.

به گزارش مشرق، مرتضی سیمیاری در یادداشتی درباره شهادت مأموران گشت غیرمسلح پلیس راه در محور خاش – تفتان و اغتشاشات در شهر زاهدان در روزنامه جوان نوشت:

پاییز سال ۱۳۸۵ هم‌زمان با راه افتادن کمپین آمریکایی یک‌میلیون امضا از سوی شیرین عبادی، یکی از عناصر این شبکه فمینیستی در سفری مخفیانه به زاهدان برای برخی زنان آن شهر که اغلب بلوچ هم نبودند یک کارگاه آموزشی بارنگ و بوی براندازی نرم برگزار کرد، این جلسات با عنوان توانمندسازی زنان در مناطق محروم برگزارشده اما محتوای آن آموزش چگونگی یارگیری مویرگی و شبکه‌ای از برخی محلات حاشیه‌ای شهر بود.

در میانه برگزاری پنل‌های این کارگاه آموزشی یکی از شرکت‌کنندگان از مسئول برگزاری جلسه یک سوال جالب پرسیده و گفته بود در استانی که گروهک‌های تروریستی و تکفیری جولان داده و اوباشی چون عبدالمالک ریگی در آن فعالیت تروریستی دارند، برگزاری کارگاه آموزشی برای زنان چه اهمیت و فایده‌ای دارد؟

همکار شیرین عبادی در پاسخ گفته بود زنان باید با مسائل اجتماعی همگون شوند، اگر چنین اتفاقی روی دهد از درون رادیکالیسم سیاسی و حتی جنگ مسلحانه برای خود راه‌حل رهایی‌بخش پیدا خواهند کرد. این پاسخ عجیب البته دارای یک خواستگاه تاریخی هم بود زیرا پیش‌ازاین نشریه مجاهد وابسته به گروهک منافقین دریکی از سرمقاله‌های خود در سال ۵۹ نوشته بود که در آینده پشت ماشین سازمان زنان خواهند نشست، آن تحلیل خاص و پاسخ‌های بعدازآن به‌خوبی رابطه کمپین عبادی با گروهک منافقین را آشکار ساخت.

اما ماجرای سفر یکی از سرشبکه‌های براندازی به زاهدان تنها به برگزاری یک کارگاه آموزشی ختم نشد، این فرد پس از پایان جلسات زیرزمینی از همکاران محلی خود درخواست کرده بود که فرصت یک دیدار کوتاه با مولوی عبدالحمید در مسجد مکی را فراهم کنند، این درخواست باعث تعجب میزبان شده بود، زیرا از نگاه آنان امکان نداشت عبدالحمید با یک زن آن‌هم با گرایشات تند فمینیستی دیدار کند.

ولی برخلاف تصورات اعضای آن محفل، پیغام ارسال‌شده از سوی رابطین با پاسخ مثبت از جانب رئیس مسجد مکی روبه‌رو شده و همکارعبادی توانست یک پیام محرمانه را به دست عبدالحمید برساند، کمتر از یک سال پس‌ از ارسال این پیام خاص امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان به عضویت شورای صلح (وابسته به گروهک‌های ضدانقلاب) درآمده و به دلیل خوش‌خدمتی از عبادی یک جایزه حقوق بشری نیز گرفت.

این همکاری‌های آشکار و گاهی مخفیانه میان متولیان مسجد مکی و گروهک‌های برانداز باعث تعجب ناظران بر وقایع شده بود، درحالی‌که عبدالحمید سعی می‌کرد با ارسال چند پیام کوتاه خود را مبرا از ترورهای خونین جنایت تاسوکی نشان دهد، در پشت‌صحنه با بازیگردان اصلی هم‌دست شده و قمار مرگ‌ و زندگی را ادامه می‌داد، آن روزها صدای آمریکا رسانه وزارت خارجه آمریکا عبدالمالک ریگی را یک فعال مدنی ساده و یک سیاست‌مدار بلوچ خوانده و همکاران شیرین عبادی در کانون وکلای حقوق بشر حمایت حقوقی از یک شرور مسلح را وظیفه حرفه‌ای خود می‌دانستند!

شگفتی آن‌که وب‌سایت روزآنلاین که روزنامه اینترنتی منافقین محسوب می‌شد در تحلیلی درباره تحولات در جنوب شرق کشور نوشته بود که ترورهای اخیر در زاهدان و ایرانشهر را باید در زمره ترورهای هوشمند تقسیم‌بندی کرد زیرا فقط نیروهای مسلح را هدف قرار می‌دهد، این تفکیک در ترورهای خوب و ترور بد عمق راهبردی دشمن را به‌خوبی نمایش می‌داد. نزدیک به ۱۵ سال پس از آن ماجراها گروهک تروریستی ریگی منهدم و اقمار انشعابی آن‌یکی پس از دیگری به برخی سرویس‌های آلوده در منطقه متصل شده و مدتی بعد ریشه آن‌ها خشک شد، با این وجود هیچ‌گاه تحلیل امنیتی تکفیری‌ها حالت تصاعدی پیدا نکرد!

اما پس از بروز اغتشاشات در برخی محلات، انجام دو عملیات تروریستی در فاصله زمانی کوتاه یکی در زاهدان و دیگری در خاش حقایق مهمی را درباره ریشه‌های ضد امنیتی خشونت در آن منطقه آشکار کرده است، در این دو عملیات بررسی اقدامات و سطح آن نشان می‌دهد که عاملان آن با سرویس‌های بیگانه ارتباط داشته و باهدف خرید زمان و افزایش رادیکالیسم آن را اجرایی کرده‌اند، طراحان این دو عملیات شوم تصور می‌کنند که شهر زاهدان کشش لازم برای ادامه اغتشاشات هفتگی را ازدست‌داده و با اقدامات تروریستی و مسلحانه می‌توان جذب سرمایه اجتماعی کرد.

با این وجود یک اتفاق مهم محاسبات عددی و سیاسی دشمن را برهم زده است، مواضع یکدست و همدلانه مردم و عدم همراهی با عناصر دشمن باعث شده است تا این بار علاوه بر گروهک‌های تروریستی نقش ناامن‌ساز رئیس مسجد مکی نیز روشن‌شده و عبدالحمید نتواند با دادن یک پیام یا بیانیه کوتاه از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند.

واقعیت آن است که ناآرام‌سازی استان سیستان و بلوچستان تک عاملی نیست و چشم‌پوشی از سایر عوامل شبکه‌ای باعث خطا در محاسبه می‌شود. این وضعیت باعث شده است که عبدالحمید از سوی اذهان عمومی با این پرسش روبرو شود که از زاویه دید مسجد مکی شهادت چند مأمور مظلوم راهور ترور خوب و هوشمند باهدف دامن زدن به اغتشاشات محسوب می‌شود یا یک ترور کور در حوالی انتخابات آتی است؟ هر پاسخی از جانب ایشان معمای آشوب‌های چندماهه در شهر زاهدان را حل کرده و مشخص می‌کند چه کسی این‌بار پشت ماشین ترور نشسته است.

البته حوادث اخیر در زاهدان برای مفسران سیاسی نیز درس‌هایی مهم دارد، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در دیدار با جمعی از مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه در بخشی از بیانات مهمشان فرمودند که در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم، این کلام راهبردی کلید برادری و تقریب مذاهب است، در دورانی که تکفیری‌های مدرن تریبون را در دست دارند، تبلیغ کارآمد حتی از عملیات فنی و امنیتی چون دستگیری ریگی در آسمان نیز موثرتر است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    56 26
    برخی از این ترورها احتمالا عبدالحمید و دار و دستش و اسرائیل و...پناه بر خدا و مهدی فاطمه
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      15 7
      تا زمانی که یه بلوچ رو نشناسی وبخوای اونو همانند خودت ببینی این اتفاقات حداقلشه.بلوچ جماعت مرده و ذلت قبول نمیکنه.بازور نمیشه باهاش صحبت کرد.جونشو تو راه عقیدش میده.متاسفانه یه عده مسئول بجای ریشه یابی مشکل میخوان دستوری قضیه رو حل کنن.این کار شاید تو تهران جواب بده ولی در قومیتها باعث تقابل مردم و حکومت میشه
    • هنری کیسینجر IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      بدون پهپاد رصد اطلاعاتی کنید !
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      2 0
      یادداشت خوبی بود
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      11 5
      پاسخ به بلوچ: برادر دشمن نمیخواد راه ابریشم از شهر تو عبور کنه تا تو همیشه گرسنه بمانی و دست از اسلحه بر نداری، دشمن تو در مسجد ضرار شهر تو نشسته است
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      3 1
      14:33 - بلوچ های پاکستان، ایران یا افغانهایی که خودشلن را بین مردم منطقه استتار کرده اند. صبر نظام هم حدی دارد. اینها که میکشید افراد معمولی از مردم هستند. هیجچکدامشان ژن برتر و آقا زاده نبودند. در کانادا ویلا ندارند. فرزندانشان در لاس وگاس و لواسان خوش نمیگذراندند. در گرجستان عروسی لاکچری نگرفته بودند. اگر بخواهید به شرارتهایتان ادامه دهید قبل از حکومت با مردم ایران طرفید. ان مولوی پررو را چنان با اردنگی از انجا بیرون کنند که یکراست بیفتد بغل مفتی های سعودی . اعتراض مردم به کمبودها و رسیدن به خواسته های مدنی مثل آزادی پوشش بهانه تروریسم احمقانه شما نمیشود. دکانتان را تعطیل کنید قبل از آنکه دودمانتان به هوا رود.
    • حمیدرضا IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      مردانگیتان را در اعزام نیرو به سوریه برای کمک به داعش وجبهه التنصره دیده ایم!!در جنایت تاسوکی دیده ایم هنوز به زمین سفت نرسیده اید بلاشک دست انتقام پروردگار رابزودی برگریبانتان احساس خواهید کرد!!
    • ایرانی GB ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      2 0
      خطاب به : ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ خب , الان به عقل تو جناب بلوچ بسیار مرد خصلت , قتل این چهار مامور پلیس راه که فقط مشغول انجام وظیفه و راه بانی بودند و حتی مسلح هم نبودند چه ارتباطی با مردانگی و زیر بار ذلت نرفتن تویه بلوچ داشتند که اینجور ناجوانمردانه به شهادت رسیدند ؟؟ تو اگر احساس مرد بودن میکنی و زیر بار ذلت نمیری برو حق خودتو از کسی بگیر که حقت رو خورده نه از چند مامور پلیس راه که کارشون کمک کردن به رانندگانی هست که در راه و جاده دچار مشکل شده اند , حکایت حکایته اون مثل معروف لبنانی هست که میگه : اگر از پدرت کینه داری از نفرت پدرت به مادر خودت تجاوز نکن که مثلا" از پدرت انتقام گرفته باشی ! جناب بلوچ بسیار مرد خصلت که زیر بار حرف زور نمیری , حقت رو از کسی بگیر که حقت رو خورده نه از اونی که داره به مردمت خدمت میکنه , حالا مخت میکشه که بفهمی قضیه چیه ؟ جناب آقای بلوچ بسیار مرد خصلت و بسیار با شعور
    • بختیاری IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      2 0
      جناب عبدالحمید سرگذشت یزید بن شهاب رو بخون و خودتو با هم نسل های اون مقایسه کن تا متوجه بشی چقدر عقب تر و پایین تری
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    35 15
    معلومه دیگه‌. یا آمریکا اسراییل عبدالحمید و دار و دستش و... خدا لعنتشون کنه
    • US ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      3 2
      دوره بزن در رو تموم شده بزنی میخوره جمعه سیاه زدی الان داری میخوری
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    52 15
    از ام الفتنه مار هفت خط خوش خط و خال عبدالحمید و دار و دستش غافل نشید. پناه بر خدا
    • ایرانی GB ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      2 0
      آقایان مسئولین بسیار مسلمان : چند هزار مامور پلیس دیگه بایستی کشته بشه , چند هزار کودک و خانواده عزیزان نیروی پلیس بایستی داغدار بشن تا تویه مثلا" مسئول بسیار مسلمان و بسیار با خدا از پشت میز اعیانی خودت پاشی و آستین های خودت رو بالا بزنی و جلوی این قتل عام نیروی پلیس رو بگیری ؟ مگه عزیزان نیروی پلیس جون شون رو از تو خیابون ها پیدا کرده اند که بایستی چپ و راست مفت و مجانی بدست یک مشت اراذل و اوباش ضد ایرانی کشته بشن ؟ خوب امروز این عزیزان در سیستان و بلوچستان کشته شدن فردا کجای مملکت چند نیروی پلیس دیگه کشته میشن ؟ کی و چه کسی میخواد جلوی این قتل عام و نسل کشی نیروهای پلیس ایران رو بگیره ؟ روزی نیست که خبر کشته شدن یک مامور پلیس در ایران شنیده نشه , اگر وضع به همین صورت پیش بره دیگه سگ تو لونه اش امنیت نداره که شب بخوابه و ایران میشه افغانستان دوم
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    18 17
    اگر کمی فکر کنی میفهمی اما یه عده خودشنو به نفهمی زدن
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    24 18
    تا فرمانده در مسجد مزبور هست این بساط در بلوچستان ادامه داشته بید
  • محمود IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    17 3
    سالهای زیادی از زندگیم را در بلوچستان و در میان مردم شیعه و سنی این استان زندگی کرده ام مسائل بلوچستان ابعاد مهمتری هم دارد که شما ندیده اید و شاید هم نمیخواهید ببینید . چرایی التهاب فضای این استان که باعث سو استفاده عوامل بیگانه شده نگاه عمیق تری میخواهد
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    55 16
    نیروی محرکه خشونت و ترور خطبه‌های شیطانی عبداحمید ست که تمرکز معنادار رسانه‌های معاند و مروج خشونت بر روی خطبه های خشونت طلبانه اش موبد این ادعاست همه می دانند جز آنانکه باید بدانند و سر مار را قطع کنند و کاری انجام نمی دهند
  • یزدان IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    19 29
    باز توهم زدی که مشرق ابر و باد و مه و خورشید و ستارگان و دب اکبر واصغر و شیطان بزرگ و کوچک و برادر عربستان داداش طالبان و همه از بیکاری زیاد در کشور ما توطئه مسکنند که بندازن گردن شماها شماها پاک و منزه و در اغوش خدا
  • یزدان IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    26 25
    همه این داستانا کار خدتون برا خاموش کردن صدای مولوی عبدالحمید غافل از اینکه صدای حق خاموش نمیشه بیهوده تلاش میکنید و هزینه
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      14 5
      انشاالله باهاش محشور شوید
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      12 5
      حواست باشه کار شیطان جابجایی حق و باطل و شهید و جلاد است.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      12 10
      مولوی یک نمک نشناس است مانند مرادش او مامور موساد و وهابیت است
    • رضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      8 4
      مرگ بر دعواش و تکفیری ها
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      10 9
      آره یزید هم وقتی امام حسین را شهید کرد ادعا می کرد خلیفه مسلمین لست و حق اما بعد از هزارو سیصد سال گورش شده ....
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      9 2
      فقط برو بمیر
    • ناشناس IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      دنیا دار مکافات هستش همیشه از خدا خواستم تقاص خون تمام این دختر بچه ها وپسر بچه ها را که تو این مدت کشتن بگیره
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    34 8
    عبدالیزید پشت تمام خشونت‌ها و خونریختن هاست سنگرش هم مسجد مکی (ضرار) است
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    27 6
    حمید اسماعیل زهی داعشی
    • بزدان IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      ام الفتنه یا بهتره بگیم اب الفتنه است. و تحریک مردم بدتر از ترور است
  • CA ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    40 6
    فقط به روش عربستان خواهید توانست غائله سیستان بلوچستان را خاتمه دهید و مسجدی که خانه سرویسهای جاسوسی خارجی است را کلا از زمین پاک آنجا پاک کنید.
    • محمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      یکسره بگو کل قوم بلوچ رو نابود کنید. به خدا قوم بلوچ خودشون قربانی ترور هستن و مخالف ترور و قاچاق. ترور در هر جا محکومه.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    20 14
    وقتی یک سال پیش مردم در خوزستان به رگبار بسته شده اند وقتی چند سال پیش هواپیمای مسافران به وسیله موشک خودی زده شد وقتی بچه های مردم تو بازداشت کشته شدند وقتی حکومت مرکزی به کشته شدن مردم به دست عواملش کمترین جریمه رو می دهد و خودی ها حبس های هتلی می روند و نخودی ها پای چوبه دار نتیجه اش از یک جایی در می رود می شود
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 24
    چرا و پرت
    • احد یا حق IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      چرا شما مردم را کسای حساب می کنید که فقط می خواهند آمریکا بر ایران حکومت کن وبعضی ها در رکاب حکومت آمریکای خوش باشند دیگر دوران حکومت آمریکا در ایران تمام شده
    • احد یا حق IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      چرا شما مردم را کسای حساب می کنید که فقط می خواهند آمریکا بر ایران حکومت کن وبعضی ها در رکاب حکومت آمریکای خوش باشند دیگر دوران حکومت آمریکا در ایران تمام شده
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    5 3
    جنگ میان حق و باطل تمام شدنی نیست، وعده خداوند که میفرمایند اسلام در مقابل کفر پیروزی اش قطعی ست محقق خواهد شد ، عوامل وهابیت و بهائیت توان بیشتری جز مظلوم کشی ندارن
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    21 1
    منافق رسواست
  • احمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    21 4
    مرگ یک بار شیون هم یک بار برای همیشه . دلاور مردان بلوچ برای همیشه این عمال صهیونیست جهانی رو خودشان حذف کنند تا ریشه اصلی ترور خشک شود مماشات با چنین افرادی . مشکل رو عمیق تر می‌کند. البته با آگاهی عمومی
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    7 41
    گسانیگه پشتماشین ترور نشستن بدون شگ این حاگمان اخوندیسم طاخوتی هستند گه دراین چهل سال به مردم شریف سیستان خیانت کردند وگوچگترین رسیدگی به وزعشان نگردند تازه اینها ترور نیست اعلام شگایت هست ماشین ترور وقتی راه میافتد گه درگل گشور مردم سیتان از جنایتگاران انتقام بگیرند
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      اگر اون روز که میگی واقعیت داشته باشند و برسه مثل داعش از روی زمین محوتون می کنیم. هر چند شمای مزدور اسراییل و سعودی از ترس قبلش فرار می کنید. ترسو هستید که مامور بی سلاح راهنمایی و رانندگی رو تو کمین ترور می کنید
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      اسراییلی بیشرف کاف گاف رو برعکس نوشتی
    • خان IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      اینها در کل خودشن هارن
    • ناشناس IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      در جواب شما که به این ترورها خیلی مینازین به عرض شما می رسونم که نه بلوچش و نه هیچ قومیتی با دولت بالا نمیاد.اگه رژیم اینجوری بود که با چنتا ترور شماها خودش ببازه تا الان خاکسترش هم نمونده بود . آمریکا و اسرائیل و اون گنده هاش جلوی سپاه و ارتش ما کم میارن .ترورهای داخلی که دیگه جای خود دارد.فکر نکن اگه بچه های وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه عبدالحمید رو نمی گیرن ازش می ترسن نه اینجوری نیست.اولا دارن باهاش مماشات می کنن که سر عقل بیاد و مردم بیشتر اون بشناسند و این بدون مثل آب خوردن میتونن بازداشتش کنن ولی خون و خون ریزی خیلی راه میفته و تو زاهدان خیلی بی گناه از بین خواهند رفت
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    23 0
    تبلیغ کارآمد، زیرساخت فکری کارآمد میخاد که بمدد بعضی مسئولین خواب، که هنوز در چرتند و نفهمیدند موضع فرهنگ من جمله وحدت، چقدر موثرهست در کنترل جامعه. بعضی از این منبریهای...هنوز در 1400سال پیش زندگی میکنند...تا حرفی از وحدت میشه، شروع میکنن احادیث رو ردیف کردن در رد فلان گروه. یا در حال چرتند، یا نفهمند...چه میشه کرد با اینها....
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    12 2
    لغنت بر هرکه تروریسته و از ترور حمایت میکنه نامردای بیشرف جنایت پیشه را باید به دار مجازات از طریق قطع دست و پاهای مخالف آویخت
  • حسين DE ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 3
    تحليل بسيار جالبى بود،ممنون از آقاى مرتضى سيميارى. دشمن سالهاست كه روى بينى ما نشسته و ما اون رو نميبينيم و يا خودمون رو به نديدن ميزنم، در ضمن بنظر من يكى از راههاى مؤثر براى مبارزه با تروريسم در استان محرومى نظير سيستان و بلوچستان محروميت زدائى با ايجاد و توسعه زير ساختهاى اقتصادى،اجتماعى،آموزشى و فرهنگى،بهداشت و درمان و ايجاد اشتغال در بخشهاى توليدى ميباشد،آقاى رئيسى مناطق محروم را دريابيد.
  • GB ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 1
    کم گوی وگزیده گوی تا مردم بکار گیرند نه صفصطه؟
  • بشار عبدالواحد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 1
    پشت ماشین ترور و تحریک عبدالیزید نشسته است
  • هادی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 2
    توی این ترورها آنچه مشخصه اینه: عدم آموزش پلیس، عدم تسلیح پلیس، عدم نصب دوربین روی تجهیزات پلیس، اهمال در اعزام نیرو به تعداد لازم و بی خیالی دستگاه های اطلاعاتی. برادر تو که همه چیزو میدونی دست دست کردنت واسه چیه؟ میخوای بیشتر کشته بدی؟
  • هادی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 2
    ناکارآمدی و فساد عامل این ترورهاست.
  • روح اله IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 1
    وقتی برخورد دولت با چند تاشرور واراذل و اوباش ضعیف باشه همین میشه وفرداربخوای جمع کنی خودشون را به گروهی سیاسی .
  • حسین IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 2
    از یه بچه پنج ساله تا کور و کر مادرزاد هم بپرسید می دونه که پشت همه ترورهای سیستان و بلوچستان همون شیخی هستش که هر جمعه با حرفاش دل رژیم صهنیوستی و دشمنان ایران عزیز را خوشحال می کنه. یه جمعه از بهایئت حمایت می کنه جمعه دیگه از بی حجابی و لخت بودن حمایت می کنه شاید جمعه های بعد از همجنسگرایی هم حمایت کنه!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 2
      بسوز
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 35
    باشرف مولاناعبدالحمید
    • یزدان IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      بدون
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    21 4
    تروریست های تکفیری در زاهدان با اصلاحات چی ها ستون پنجمی هماهنگ و در ارتباط هستند
    • علب IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 7
      شما از منافقها هم بدتریِ.در آب گلالود ماهی مییگیری
  • بهروز IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    28 3
    مسجد مکی همان مسجد ضرار است فقط نظام چرا مماشات می کند جای تعجب دارد
  • عیسی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    16 6
    کار نماینده شیطان بزرگ عبدالحمیده.
  • عباسعلی محمدخانی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    16 0
    با سلام لطفا مسئولین امنیتی شهرستان زاهدان باید با تمام قوا بر علیه جنایتکاران و مسببین و عاملان عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان اقدام نمایند و نگذارند خون جوانان حافظ نظم و امنیت بیش از این بنا حق به زمین ریخته شود .منتظر انتقام از جنایتکاران هستیم .
  • قمی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 1
    جنگ شناختی با چند هدف: ناامن سازی و ناامن نشان دادن آن استان و ایران. قدرت نمایی جریان خاص آن استان. ارجح جلوه دادن امنیت بر حجاب. ناراضی کردن خانواده فراجا از فرمانده جدید. لذا باید این فتنه را جدی گرفت
  • همرزم هادی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 0
    شبکه های ناامنی درخارج ازکشور از سیستان وبلوچستان باتوجه به محرومیت گسترده ای که دارد سوءاستفاده می‌کنند وبا عوامل داخل استان برنامه های خرابکارانه شان را طراحی واجرا می‌کنند
  • حامد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 2
    قطعا پشت تمام ترورها عبدال...د ومکی هست بدون شک
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 2
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • کاوه IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 4
    اینها همش فرافکنی و انداختن مسایل ساده و پیش پا افتاده به گردن خارجی هاست
  • امیر IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 4
    تا زمانیکه از روی تعصب قضاوت میشه سیستان وبلوچستان نا امن میمونه هرمشکلی پیش می یاد یاتروری انجام می گیره بلافاصله می گیم امریکا عربستان سعودی انگار همونجا نشسته بودیم همونها گفتند اگر عربستان وامریکا دخالت می کردند
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 3
    اصلاح طلبها وعبدالحمید
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 19
    اول فقر وفساد را پاکسازی کنید بعد از آن اگر کسی ترور کرد یا تحرک ضد امنیتی داستان را با کمترین دردسر محاکمه کنید
  • خلیل IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    18 3
    آقای عبدالحمید خرسند و سرمست از اتفاقات و ترورها اما نمی داند این بازی گران دیر نباشد برای ایجاد تفرقه بیشتر شاید خود او را به مسلخ ببرند
  • ارش IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 2
    فقط بوی پول وپلیدی حس می کنند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    28 5
    لعنت رسول الله به عبدالهویج
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 2
    مسجد مکی زاهدان، مقر اصلی تروریست های وهابی و شخص عبدال...د سرکرده و فرمانده میدانی تروریست های وهابی شرق کشور می باشد.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    قبل از پیامبر ص و در زمان ایشان وبعد از وجودمبارک رسول الله ص یک عده ای خودخواه از خدا بیخبر منافق کوردل بودن که همیشه طلبکار بودن همین الان هم هستند فقط باید به اینها مجال جولان دادن ندهند تا هر از گاهی جفتگی بیاندازند و عده ای را در ماتم فرو ببرند. مرگ بر فتنه گر مرگ بر منافق مرگ بر صهیونیسم و مرگ بر عمال خر و نادان بی فکر و بی مغز که کور کورانه از این افراد ظالم دفاع میکنند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    19 1
    مرکز فرماندهی عبدالحمید هست
  • حسین IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 2
    مسجدمکی
  • حسین IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    32 2
    مسجدمکی مرکز فرماندهی هست اگر توجه داشته باشیدبعد ازاعدام عوامل .تروریستی شاهچراغ شیراز روز بعد حمله به کلانتری نیروی انتظامی زاهدان مبشه
  • کرامت IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    ماموران.هر.نمونه.پلیسراه انتظامی..بدانید.دشمن.شما.عزیزان.آرزوی.خطا.و خلاف.دارندبدانید.انهاباشرشون.به.خودشون.بر.میگردد.خداوند.لعنتشون.کرده..سر.دسته.شون.امری کا.است..بعد.اسراعیل.
  • مرتضی باقری جامخانه IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 1
    چرا باید بچه های پلیس راه اونم در استان سیستان باید بدون سلاح باشند ، استانی که پر از تروریست میباشد
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 1
    عبدالحمید کار را به جایی می‌رساند که محکوم به اعدام خواهد شد
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مثل همه ترورهای دیگه
  • ملت ایران اسلامی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    منافق اصلی عبدالحمید شیطان است که بایدمحاکمه واعدام شود.که باعث ریخته شده خونهای پاک ماموران امنیتی است این خواست ملت بزرگ ایران اسلامی است.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 1
    در پاسخ به این سئوال که چه کسی پشت ماشین ترور نشسته بود، باید عرض کنم که اینجانب جلو نشسته بودم، پشت نمی دانم عبدالحمید بود یا کس دیگه!.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 0
    من خودم بلوچم کلا چرت میگید شماها وقتی از وضعیت یک منطقه آگاهی ندارید علکی اظهار نظر نکنید
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 2
    تفرقه قومی،کامنت ها باز
  • Mm۹ IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 2
    عبدالحمید مزدور وابسته به وابی ها وداعشی ها را مسئول می دانیم
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 1
    البته شما تحلیل ها را به سمتی خواهید برد که به هدف اصلی تان یعنی مولوی عبدالحمید ختم شود.
  • گمنام IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 1
    باسلام اگر دیر بجنبید سیستان وبلوچستان میشود فلسطین
  • zagros IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 1
    بازامپراتوری دروغ وتهمت وافترا و پروندە سازی وتوهم و تحلیلهای من دراوردی بەراە افتاد با اینگونە تفکرات در این عصر نمیتوان کشور بزرگی مانند ایران را ادارە کرد
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 1
    مولوی پر حاشیه نظری نداره؟؟ صهیونیسم بین الملل
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    عبادی روباه بود
  • 😛✌️ IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 3
    مگه نمیگید کنترل منطقه دست خودمونه؟ پس هرچی هست از داخل خودمونه.
  • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    پلیس تو مهد ازادی 9دقیقه ادم بی گناه رو خفه می کنه همه میگن عجب کشور متمدن و پلیس قویی.
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شهادت گوارای وجودتان
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    چقدر برادران پلیس راازدست بدهیم
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      برای ژن خوب مهم نیس تو چرا حرص میخوری برده ژن خوب مقدس تاریخ
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    خدایا فرج امام زمان را برسان
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شهادت گوارای وجودتان
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خدا لعنت کند منافقان داخلی
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برادران عزیزم شهادت گوارای وجودتان خدا لعنت کند منافقان داخلی تروریستها ی پست وکثیف راخدایا فرج امام زمان را برسان چقدر برادران پلیس راازدست بدهیم
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برادران عزیزم شهادت گوارای وجودتان خدا لعنت کند منافقان داخلی تروریستها ی پست وکثیف راخدایا فرج امام زمان را برسان چقدر برادران پلیس راازدست بدهیم
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برادران عزیزم شهادت گوارای وجودتان خدا لعنت کند منافقان داخلی تروریستها ی پست وکثیف راخدایا فرج امام زمان را برسان چقدر برادران پلیس راازدست بدهیم
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    برادران عزیزم شهادت گوارای وجودتان خدا لعنت کند منافقان داخلی تروریستها ی پست وکثیف راخدایا فرج امام زمان را برسان چقدر برادران پلیس راازدست بدهیم
  • عاشق IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    لعنت خداوند برتو عبدالحمید خداییش تورو اگر بزارن کسی برای چوپانی قبولت میکنن نه به خدا تو که هنوز بلد نیستی حرف بزنی این همه ماشین ومحافط رو ازکجا آوردی کی اینارو تامین میکنه ای بیشرف پس فطرت
  • هادی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    این قسمت از کشورمان همیشه جولانگاه اشرار بوده و به صغیر و کبیر هم رحم نمیکنن، من نمیدونم چرا دولت برای همیشه این مناطق را پاکسازی نمیکنه، چرا مرزهای سیستان و بلوچستان عین مرز ترکیه کنترل نمیشه، مرزهای شمال شرق تا جنوب شرق خیلی شل گرفته شدن
  • جمشید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    تمام موارد سیستان و بلوچستان زمینه سازی برای دستگیری و اعدام عبدالحمیده. یا باید از کشور فرار کنه یا آخرش دستگیر میشه. همونطور که بعد از درگیریهای سال قبل، همینکه خیالشون راحت شد، تک تک افرادیکه مد نظرشون بود، یا حبس کردن یا اعدام....
  • سامان IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    اینکه گفته تو خبر پلیس راه بدون اسلحه،اشتباه محضه سالهاست که من با تعجب دیدم که پلیس راهنمایی رانندگی چرا باید اسلحه داشته باشه که دارند و همیشه مسلح هستند.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    حل مشکلات زیست محیطی آبی وکار ومعیشت وحداقل رفاه مردم عزیز زاهدان بسیاری از این گرفتاریها را حل میکند
  • حقیقت IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    تف به ذات ادم های فتنه گر...
  • نایب زهی IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    عزت و ذلت دست خداست
  • ابوالفضل IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    به دستور فرمانده محترم نیروی انتطامی از این بعد تمام نیروهای مسلح در زاهدان مجهز به دوربین و اسلحه میشوند و با کوچکترین تحریک حق استفاده از سلاح گرم رو دارن🙏🙏🙏💪
  • علی بابا IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    سلام بر هم وطن های شریف در چشم انداز ۲۰ ساله دوم جهاد سازندگی قدیم و توسعه و سازندگی کشور در دولت های بعد از ارقام جهاد در قرار گاه خاتم الانبیا ص. برای استان سیستان بلوچستان عزیز مان هدف و برنامه های خیلی زیاد پیشرفته ای و اشتغال زائی فراوان در نظر گرفته شده است مثلا توسعه و ساختن تمام راههای استان به بزرگ راه و آزاد راه. خط آهن چهار جانبه همه سوسیه به هر طرف استان بندر اقیانوسیه چابهار ساختن چند بازارچه و مرکز بازرگانی در تمام مرز های استان برای اشتغال مرزنشینان عبور جاده وبزرگراه استآتیژیک بین المللی جاده ابریشم از وسط استان و وصل شدن گذرگاهبین المللی شمال به جنوب اسیا این اوامر در حال شکوفایی است به همت مردان زحمت کش و اینده نگر در ابادانی کشور و استان ولی دشمنان جهانی و فرا منطقه ای و منطقه ای برای اجرایی نشدن این اقدامات و ابر پررژه ها و به دست جوانان ایران زمین خشمگیین و در صدد ضربه زدن البته به فکر خودشون هستند برای اجرای این گونه نیرنگ های شوم نیاز به چند وطن فروش در داخل دارند که اگر یکی از این خائنین طریبونی هم در اختیار داشته باشد و آشوب پراکنی و دعوت به خدعه و نیرنگ کند و با در اختیار داشتن طرز تفکر بومیان منطقه که بعضا تحصیل کم کرده هستند می تواند آتش نمرود را برای بی گناهان فراهم کند مردم استان عزیز لطفا هشیار باشید و فریب نخورید ممنون
  • ح IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    عالی
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    خدا لعنت کند این جاسوس و مزدور عربستان را که باعث تفرقه بین شیعه و سنی میشود
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    در سراسر استان بلوچستان هر هفته چند نفر از نیروی انتظامی را ترور می کنند واین رویه قطع نمی شود این نیرو ها بیشتر گشت های خود. را کنسل می کنند تا در کمین نیفتند
    • 🤓 IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      استان محروم یعنی همین: تقصیر از پایتخته همیشه.
  • محمدزمانی IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    خدا این کوردلان به سزای خود میرسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس