کد خبر 1520551
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
یک شب پس ازسقوط هواپیمای فرمانده واگنر/حواشی واگنر پس از پریگوژین

اورژانس روسیه اعلام کرد که جستجو برای یافتن اجساد مسافران هواپیمای فرمانده واگنر به پایان رسیده است.

به گزارش مشرق، اورژانس روسیه اعلام کرد که جستجو برای یافتن اجساد مسافران هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو به پایان رسیده است.

همزمان گزارش‌ها از بلاروس حاکی از قطع اینترنت موبایل در منطقه اردوگاه واگنر در منطقه آسیپوویچی دارد.

پیدا شدن ده‌ها جسد

رسانه‌های روسی تائید کردند که اجساد ده سرنشین هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو پیدا شده است.

از سوی دیگر، وب سایت ردوفکا روسیه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که به همراه فرمانده واگنر، همچنین «والری چکالوف»، تنها مسئول سازماندهی برنامه‌های پریگوژین نیز در سقوط هواپیما کشته شده است.

همیشه پای آمریکا در میان است

رسانه‌های غربی و مقامات آمریکایی نیز پس از سقوط هواپیمای فرمانده واگنر فرصت را غنیمت شمرده و به طرح ادعاهایی درباره سرنوشت او می‌پردازند، از جمله فایننشال تایمز به نقل از یک مقام غربی ادعا کرد: «به ما اطلاع داده‌اند که هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو که حامل فرمانده واگنر بوده است، با موشک ضد هوایی روسیه سرنگون شده است.»

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مشاور امنیت ملی آمریکا گزارش داد که کارشناسان و مقامات امنیتی آمریکا دو ماه پیش در مورد پریگوژین با مشاور ارشد پوتین صحبت کرده بودند.

همچنین سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را اعلام نکرد، گزارش داد که مرگ زودهنگام پریگوژین تا حد زیادی توسط دولت بایدن پیش بینی شده بود.

عزای غیررسمی ساختمان واگنر

همزمان با اعلام سانحه مرگبار سقوط هواپیمای فرمانده واگنر، چراغ‌های ساختمان شرکت واگنر در سن پترزبورگ به شکل صلیب روشن شد.

وب سایت ردوکا نیز اعلام کرد که سایر رهبران گروه واگنر قرار است پس از یک نشست هماهنگ، بیانیه‌ای ویدئویی درباره دوران پس از پریگوژین ارائه دهند.

با قوت گرفتن شایعات درباره علت سقوط هواپیمای فرمانده گروه واگنر، اکانت تلگرامی واگنر اعلام کرد: «از رسانه‌ها می‌خواهیم که اطلاعات نادرست درباره شورای رهبران واگنر و سرنوشت پریگوژین منتشر نکنند.»

فرمانده واگنر کجا بود؟

یک منبع سیاسی در گروه واگنر هم گفته است که پریگوژین از سفر به آفریقا باز می‌گشت و از طریق مسکو در حال آمدن به سن پترزبورگ بود. این منبع سیاسی در گروه واگنر همچنین تائید کرد که به احتمال زیادی پریگوژین به طرز غم انگیزی درگذشته است.

هنوز مشخص نشده که آیا فرمانده واگنر در جریان توقف در شهر مسکو پس از بازگشت از آفریقا با مقامات ارشد روسیه مانند «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور نیز دیدار داشته است یا خیر؟

منبع سیاسی در گروه واگنر همچنین افزوده است که ما هنوز هیچ حدس و گمانی درباره سرنوشت پریکوژین نداریم و با مقامات روس در حال بررسی همه جانبه اوضاع هستیم و با آنها در تماس نزدیک قرار داریم. این منبع آگاه همچنین تاکید کرده که واگنر فقط به اطلاعات منابع رسمی مسکو تکیه می‌کند.

تلفن پریگوژین کنار یک جسد

مقام سیاسی و مطلع در گروه واگنر همچنین اعلام کرد که جسد پریگوژین در لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده، اما تلفن او در نزدیکی یکی از اجساد پیدا شده است.

تقریباً ۷ ساعت پس از سقوط هواپیمای فرمانده واگنر، رسانه‌ها اعلام کردند که خودروهای متعلق به مقامات رسمی روسیه با جعبه‌هایی که از محل سقوط هواپیما همراه داشتند، منطقه سقوط هواپیما را بسته و آنجا را ترک کردند.

سقوط هواپیمای فرمانده واگنر

ساعاتی پیش از این اعلام شده بود که بر اثر سقوط یک فروند هواپیما در شمال روسیه، ۹ نفر به همراه «پریگوژین» فرمانده گروه واگنر کشته شدند.

این در حالیست که مقامات مسکو در ساعات ابتدایی انتشار این خبر، مرگ «پریگوژین» را تأیید نکرده بودند.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، این هواپیما یک جت شخصی با شماره ثبت RA-۰۲۷۹۵ در حال پرواز از مسکو و حامل ۱۰ مسافر بود که نزدیک منطقه «تور» سقوط کرد.

به گزارش روسیا الیوم، سازمان هواپیمایی کشوری روسیه در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «پریگوژین» (فرمانده واگنر) یکی از مسافران هواپیمایی است که متلاشی شده است. وی در این حادثه کشته شد.

در بیانیه وزارت امور اضطراری روسیه آمده است: تحقیقات درباره پشت پرده سقوط این هواپیما که مؤسس گروه واگنر نیز در آن بود آغاز شده است.

این بیانیه می‌افزاید: هواپیمای تجاری خصوصی Embraer در تور (Tver) سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. این هواپیما از مسکو به سمت سن پترزبورگ در حرکت بود. مالک هواپیما نیز «پریگوژین» اعلام شده است.

سایت روسی «ریدووکا» اعلام کرد: هواپیمای دوم مرتبط با فرمانده واگنر بر فراز مسکو در حال پرواز بود و درخواست فرود در فرودگاه پایتخت روسیه را نداشته است. احتمال دارد که «پریگوژین» فقط نام خود را به دلایل امنیتی در فهرست مسافران هواپیما ثبت کرده باشد؛ اما سوار هواپیمای دیگری شده باشد.

اطلاعات ناوبری حاکی از آن است که هواپیمای سقوط کرده در شمال مسکو تا ارتفاع ۲۸۰۰۰ فوتی صعود کرد و قبل از قطع تماس، سقوط کرده است.

کارنامه جنجالی پریگوژین

«یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه شورشی واگنر در اواخر ژوئن علیه مسکو دست به شورش زده بود و در نهایت ظرف ۲۴ ساعت از عملیات کودتای خود عقب‌نشینی کرد. او از افراد نزدیک به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه بود، اما پس از کودتا از چشم پوتین افتاد و بیشتر در بلاروس مستقر بود.

گروه واگنر به عنوان گروهی وابسته به روسیه شناخته می‌شود و در چند ماه گذشته روابط این گروه با مسکو با چالش‌هایی روبرو شده بود.

واگنر از کودتا در نیجر نیز حمایت کرده بود و بیست روز پیش نیز، همزمان با کودتا در نیجر، پریگوژین اعلام کرد که نیروهای واگنر آماده افزایش حضور در آفریقا هستند. نقش این گروه در حمایت از دولت‌های مالی و جمهوری آفریقای مرکزی، یکی از نگرانی‌های دولت‌های غربی محسوب می‌شود. آمریکا این گروه را به جنایت گسترده متهم و تحریم‌هایی را علیه این گروه که آن را سازمان «تبهکار» نامیده، اعمال کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    7 11
    عین مگس از این ور به اونور پرواز و وزوز میکرد تا اینکه پوتین مگس کشو برداشت تسلیت به غربگدایان و ارباب قهوه ای
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      6 11
      چقدر پر رویی برادر! طرف زده نوکر و دوست۵۰ساله شو ناجوانمردانه کوشته. الان شد مگس؟.اگر قبل از کودتا اینجا بهش«مگس» میگفتیم منتشرمیشد؟همین شما بخاطر همین کچل بهمون حمله نمیکردی؟اونموقع که«عملیات ویژه نظامی»دست راست اربابت بود وملت مظلوم ومتمدن اکراینو قتل عام میکرد شریف بود بعد که با ارباب به مشکل خورد شد مگس؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      7 2
      ایشالا ارتش روسیه به آذربایجان و گرجستان حمله میکنه تا غربگدایی شما رو ببینیم
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      7 1
      همه سرکاریم! تو این خبر گفته شده مقام سیاسی و مطلع در گروه واگنر همچنین اعلام کرد که جسد پریگوژین در لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده!! و فقط موبایلش پیدا شده! خب این یعنی چی؟! به نظرم پریگوژین یه تختش کمه معلوم نیست هدف احمقانش از این قایم باشک بازی کردنا چیه :))))
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      3 0
      بدبخت نوکر روس چقدر در انتخاب ارباب کج سلیقه ای
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      1 0
      اتفاقا مرگ پریگوژین و بعدها سورویکین که روسیه را از دست تجزیه طلبان چچن نجات داده بودند امیدها را برای امریکا واسرائیل و حزب تسلیم در روسیه بیشتر و بیشتر کرده
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 2
    روانش شاد
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      4 13
      کشته شدن پریگوژن باعث شکاف درنیروهای مسلح روسیه و به حاشیه رفتن شون و کاهش انگیزه و از اونور باعث افزایش روحیه ی شیربچه های گردان ازوف همزمان با ورودF16بمیدان نبرد و افزایش امید ملت مظلوم ومتمدن اکراین برای پیروزی و باز پس گیری منطق اشغالی توسط ارتش دمپایی خواهد شد.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    12 2
    از قبل قابل پیش بینی بود که پوتین کلکش خواهد کند ولی فکر می‌کردم با یک چیزی مسموش کنند و مثلاً چند ماه بعد بیفته بمیره
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      15 10
      چون ظن توطئه علیه این شخص توسط پوتین بالا بوده، بعید نیست آمریکایی ها برای اختلاف افکنی و تزلزل قوای روسیه چنین کاری کرده باشند
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 0
    شب جمعه است شادی روح اموات الفاتحه مع الصلوات
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    5 1
    مقامات امریکائی گفتن پریکوژن بیشترازشصت روززنده نیست هیچکس باور نکردپوتین اول نیروهای واکنرروفرستادنیجربعدپریکوزن رو نفله کردتا از طرف نیروهاش اسیبی بهش نرسه به همین راحتی
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      6 5
      روش کار FSB در داخل و خارج روسیه مشخص است. وقتی سردار سلیمانی را می زند فرمانده واگنر که چیزی نیست.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    5 2
    صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید . کشور را از بن بست و عدم شفافیت خارج کنید
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      4 0
      موافقم پول نفت برای همه مردم است نه فقط کارکنان شرکت نفت
    • مقدس IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      5 0
      برخى مديران و دستياران شركت ملى نفت سه سال هست حقوق خود را اصلا برداشت نكرده اند !!!! خوب مشخص نمايند تامين منبع درآمدشان از كجاست ؟؟!! شركت نيكو كه فاجعه به تمام معناست ، البته شركت هاى ديگر زير مجموعه وزارت نفت دست كمى از نيكو ندارند . ٩٠٪؜ شركت هاى وابسته به وزارت نفت فاجعه هستند فاجعه به تمام معنا .
  • امید IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    6 6
    کار CIA با همکاری MI6 و موساد بود شک نکنید.
    • VN ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      7 5
      اربابت یکی از نوکرانش رو کشته داری میسوزی
  • ایرانی واداده بیکار IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 1
    من فکر می کردم که مرگ پریگوژین هم با سم های کشنده صورت خواهد گرفت ....!!
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      1 1
      با اون اسم دروغینت ای کامنت گذار
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    4 2
    مشرق بدو 3 و 7 آقا دادشت و بگیر
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    مرگ بر دیکتاتور
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    شاید با همکاری روسیه و امریکا است
  • محمد IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 3
    نوبت پوتین هم میشه
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 3
    بای بای پریگوژن اون دنیا باید تاوان قتل عام مردم سوریه رو پس بدی بعضیا هم قبلا پس دادن🙂🙃
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 1
      مهم اسده که محکم سرجاش هست مهم ملکه بود که بدبخت زر زرزگی هرزگی ندید و در 100 سالگی ناکام مرد
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 1
      مهم اسده که محکم سرجاش هست مهم ملکه بود که بدبخت زر زرزگی هرزگی ندید و در 100 سالگی ناکام مرد
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      شمایی که میگی مهم موندن بشار اسده یعنی حکومت کردن با ضرب و زور رو ترجیح میدی به رفتن عاقلانه بشار اسد؟؟؟ این پیامت نشون میده تفکراتتون چیه
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 1
    شما بری تو لایو ایرانی جماعت بهش بگو چرا دماغت انقدر بزرگه اول حسابی بهت فحش میده بعد به کاربراش میگه یارو رو بلاک کنید تا اکانتش برای همیه حذف بشه اگر اکانت جدید هم درست کرد بازم بلاکش کنید هر کسم بلاکش کنه جایزه داره بعد میاد اینجا دم از ازادی میزنه و میگه پوتین بده
  • عمیر IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    1 0
    ‏یوگنی پریگوژین، در حالیکه سوار بر جت شخصی خود در حال پرواز بود، در شمال مسکو سقوط کرد و کشته شد. این سرانجام توافق یک احمق با دیکتاتوری به نام پوتین است. درس عبرتی باشد برای تمام مزدوران منطقه.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    این جوراتفاقها همش بازی سیاسیه وبازی هوش نظامی مشخصه کاملاً.
  • هاتف IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 1
    عاقبت مزدور جماعت بیش از این نیست. انشالله نوبت کدخدا پرستان بنفش هم خواهد رسید
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      1 0
      مزدور معنیش چیه؟؟؟
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 1
    به نظر می رسه یه هشداری از طرف روسیه به زلنسکی هست که یعنی مثل آب خوردن می تونیم بزنیمت وگرنه یه مهره سوخته مثل پریگوزن را فوقش می توانستند حصر یا تبعیدش کنند.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 1
    روحش شاد و یادش گرامی
    • عمیر IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      1 0
      لعنت بهش
  • ش. AE ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    1 0
    این بابا سر آشپز پوتین بوده که حالا شاخ شده بود اینجاست که میگه یارب مدار که گدا معتبر شود گر معتبر شود ز خدا بی خبر شود
    • ناشناس IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      بله از خداتون جناب پوتین بی خبر شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس