کد خبر 1521003
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
واگنر با چه سرنوشتی روبرو خواهد بود؟

با مرگ «یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه واگنر بر اثر سانحه هوایی، سوالات بسیاری درباره جایگزین‌های احتمالی او و همچنین به طور کلی آینده این گروه به وجود آمده است.

به گزارش مشرق، «یوگنی پریگوژین»، تقریباً یک دهه را صرف تشکیل گروه نظامی خصوصی «واگنر» کرده بود.

به گزارش «سی‌بی‌اس»، حضور این گروه در جنگ اوکراین نقش اساسی داشت و نیروهای پریگوژین به گسترش نفوذ روسیه در سراسر جهان کمک کردند و آن‌ها از متحدان مسکو در آفریقا و برخی کشورهای دیگر حمایت کردند.

در حال حاضر گزارش مرگ پریگوژین باعث شده تا حدس و گمان‌ها درباره آینده این گروه افزایش یابد.

مقامات امنیتی غربی در این فکر هستند که چه کسی جای او را خواهد و چه سرنوشتی برای نظامیانی که پریگوژین آن‌ها را فرماندهی می‌کرد، می‌توان متصور شد.

چه کسی واگنر را فرماندهی خواهد کرد؟
«جوآنا دی دئوس پریرا»، پژوهشگر ارشد مؤسسه خدمات متحد «رسی» گفت که مرگ پریگوژین احتمالاً به یک بازسازی خاص در گروه واگنر منجر خواهد شد.

اما او گفت که به طور کلی عملیات واگنر احتمالاً به همان روشی که تحت فرماندهی پریگوژین بود ادامه خواهد یافت.

او گفت: فعالیت این گروه احتمالاً در آینده با نام دیگری ادامه خواهد داشت؛ اما این گروه قبلاً ثابت کرده که ظرفیت سازگاری و شکل‌گیری مجدد را دارد.

«روسلان تراد»، یک تحلیلگر امنیتی در شورای آتلانتیک نیز با این موضوع موافق است. او گفت که با مرگ پریگوژین، احتمالاً فردی که با سرویس اطلاعات نظامی روسیه GRU در ارتباط است، به جای او به فرماندهی این گروه منصوب خواهد شد.

او پیشنهاد کرد که چالش اصلی برای «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه ممکن است یافتن فردی با دارا بودن بودجه کافی برای تأمین مالی عملیات نظامی این گروه باشد.

تراد افزود: آن‌ها (دولت روسیه) تلاش خواهند کرد تا یک سرمایه‌گذار جدید پیدا کنند، زیرا پریگوژین خود حکم فرد اصلی سرمایه‌گذار این گروه را داشت.

این تحلیلگر امنیتی در شورای آتلانتیک در ادامه گفت: من فکر می‌کنم پیدا کردن یک سرمایه‌گذار جدید که فرماندهی این گروه را بر عهده بگیرد دشوارتر خواهد بود، زیرا واگنر خود فرماندهان خوبی دارد، اما سرمایه نیز بسیار مهم است.

«بنویت برینگر»، روزنامه‌نگاری که مستندی به نام «پیدایش واگنر، پیدایش یک گروه شبه‌نظامی» ساخته است، گفت که یکی از گزینه‌های اصلی فرماندهی واگنر «آندری آوریانوف»، از مقامات اصلی سرویس اطلاعات نظامی روسیه است.

سرنوشت نظامیان واگنر در بلاروس و اوکراین چه خواهد شد؟
به گزارش یک رسانه انگلیسی، در بیش‌تر سال‌های گذشته واگنر موثرترین نیروی جنگی روسیه در اوکراین بود و نیروهایش با موفقیت شهرهای شرقی «سولدار» و «باخموت» را پس از نبردهای سنگین تحت کنترل خود درآوردند.

اما یک کارشناس دیگر موسسه خدمات متحد «رسی» گفت بعید است که مرگ پریگوژین تأثیر جدی بر روند جنگ بگذارد.

این کارشناس افزود: نیروهای واگنر از زمان شورش علیه مسکو از محورهای عملیاتی اوکراین خارج شده و نظامیان آن‌ها در بلاروس مستقر یا به وزارت دفاع روسیه جذب شده‌اند؛ بنابراین تأثیر بر جنگ اوکراین، آن هم جایی که نیروهای روسیه همچنان ضد حمله اوکراین را مهار می‌کنند، احتمالا در حال حاضر حداقل خواهد بود.

او در ادامه گفت که بعید به نظر می‌رسد که نیروهای واگنر حداقل در کوتاه مدت به میدان نبرد در اوکراین بازگردند.

روز جمعه «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس گفت که حدود ۱۰ هزار نظامی گروه واگنر در چند روز آینده در اردوگاه اصلی این گروه در شهر «اوسیپوویچی»، در جنوب شرقی مینسک مستقر خواهند شد.

اما گروه رسانه‌ای «فری رادیو» که با بودجه آمریکا تامین مالی می‌شود، روز پنجشنبه گزارش داد که ۱۰۱ چادر از ۲۷۳ چادر موجود در این اردوگاه قبلاً برداشته شده است.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که آینده گروه واگنر همچنان مشخص نیست.

آیا واگنر به سرعت از حافظه‌ها محو خواهد شد؟
به گزارش «مینت»، بعید به نظر می‌رسد که عملیات واگنر به طور قابل توجهی تحت تأثیر مرگ پریگوژین قرار بگیرد؛ اما عملیات آن‌ها در دراز مدت دستخوش تغییرات خواهد شد.

یک کارشناس امور نظامی گفت: به احتمال زیاد واگنر به ۲ بخش تقسیم می‌شود و گروه‌های بدون فرمانده که در بلاروس باقی مانده‌اند منحل می‌شوند و جناح دیگر فعال در خارج از کشور به چیز دیگری تبدیل می‌شود که می‌تواند در جهت مورد نیاز سیاست خارجی روسیه استفاده شود.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عمیر IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    واگنرم همراه با اوکراین متحد میشه در کالبد دو دوست که خیلی وقته رفیقاتشون رو از دست دادن ولی دشمن واحدی به اسم مزدورای روسی دارن ، زنده باد اوکراین ! 💙💛
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      واگنر در نهایت به راه راست هدایت خواهد شد و به حمایت از ارتش آزادی بخش روسیه تحت فرمان جناب آقای پرزیدنت ولادیمیر پوتین خواهد پرداخت و زلنسکی دلقک صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی و سربازهای مزدورش رو به درک واصل خواهد کرد!!! 🇷🇺🇷🇺
  • عمیر IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    مرگ بر روسیه مرگ بر پوتین
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      مرگ بر زلنسکی دلقک صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی ، مرگ بر اوکراین!!! 🇷🇺🇷🇺
    • عمیر IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      گریه نکن روسوفیل برای اربابت دست خدافزی تکون بدهه 😜😂
  • عمیر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    زنده باد اوکراین و اوکراینی ! 💙💛
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      شعار هر ایرانی، اوکراینی هست کوکائینی!!! 🇷🇺🇷🇺
  • عمیر IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    به پایان سلام کن
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      احسنت ، زلنسکی دلقک صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی ، به پایان سلام کن!!
  • عمیر IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    زنده باد زلنسکی قهرمان !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس