کد خبر 1521830
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
لهستان: بلاروس نیروهای واگنر را اخراج کند

دولت‌های لهستان و چند کشور حوزه بالتیک مدعی شدند، بلاروس باید نیروهای شرکت نظامی واگنر را از خاک خود بیرون کند.

به گزارش مشرق، وزیران کشور لهستان و کشورهای استونی،‌ لتونی و لیتوانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی ادعا کردند، بلاروس باید نیروهای شرکت پیمانکار نظامی خصوصی واگنر را از خاک خود بیرون کند.

خبرگزاری دولتی لهستانی «پی.ای.پی» گزارش کرد، «ماریوش کامینسکی»، وزیر کشور لهستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایانش از کشورهای منطقه بالتیک اظهار کرد، دولت های متبوع آنها همچنین خواستار جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مشترک بلاروس با لهستان، لتونی و لیتوانی هستند.

این مقام لهستانی ادامه داد، برگزاری نشست مشترک این وزیران، واکنش به وضعیت در مرز بلاروس بوده است.

او ادعا کرد: «وضعیت در این مرز رو به وخامت است. چندین ماه است ما با تلاشهای مهاجران برای عبور غیرقانونی از این مرز برخورد می‌کنیم. حضور نیروهای گروه شبه نظامی واگنر در بلاروس وضعیت را بدتر کرده است.»

کامینسکی با لحنی تهدیدآمیز گفت: «در صورتی که وضعیتی بحرانی در مرزهای مشترک با بلاروس پیش بیاید، چه مرز مشترک بلاروس با لهستان و چه مرزش با لتونی یا لیتوانی، ما دست به تلافی خواهیم زد.»

وزیر کشور لهستان همچنین بلاروس را تهدید کرد در صورت ایجاد این وضعیت اضطراری ادعایی در مرز، تمامی گذرگاه‌های مرزی با بلاروس که هنوز باز هستند بسته خواهند شد.

اخیرا سه کشور لهستان، لتونی و لیتوانی تدابیری را برای تقویت امنیت مرز خود با بلاروس اتخاذ کرده و دلیل این تدابیر را تهدیدات امنیتی ادعایی مرتبط با حضور نیروهای گروه واگنر در بلاروس و افزایش تلاش مهاجران غیرقانونی برای عبور از گذرگاه‌های مرزی خواندند. آنها مدعی شدند که مینسک مقصر وخیم شدن وضعیت در مرز است.

دولت لیتوانی اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد، گذرگاه مرزی «تِوِریچوس» و «شومسکاس» با بلاروس را می‌بندد اما فعلا تا اطلاع ثانوی چهار گذرگاه مرزی دیگر را باز نگه می‌دارد.

دولت لیتوانی مدعی شد، این تصمیم را به دلیل شرایط ژئوپلتیکی و لزوم کاستن از تهدیدات به دلیل حضور گروه واگنر در بلاروس اتخاذ کرده است.

روز جمعه برخی منابع خبری از جمله منابع وابسته به «مرکز مقاومت ملی اوکراین» وابسته به ارتش کی‌یف، مدعی شدند بعد از مرگ «یوگنی پریگوژین»، فرمانده ارتش خصوصی واگنر، اعضای این گروه نظامی خروج از پایگاه بزرگشان در بلاروس را آغاز کرده‌اند.

هواپیمای پریگوژین روز چهارشنبه گذشته در منطقه «تور» روسیه در شمال غرب مسکو سقوط کرد و او به همراه ۹ نفر دیگر از سرنشین‌های هواپیما جانش را از دست داد.

این مرکز مدعی شد،اعضای گروه واگنر بعد از انتشار خبر سقوط هواپیمای پریگوژین ترک بلاروس را آغاز کرده‌اند و احتمالاً در حال حرکت به روسیه هستند و اینکه مقام‌های بلاروس تلاش می‌کنند جلوی حرکت خودروهای آنها و خروجشان از بلاروس را بگیرند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    بلاروس: لهستان مزدورهای یانکی گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و اروپایی‌های نوکرشون رو اخراج کند!!!
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      0 0
      وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس