محسن هاشمی رفسنجانی

تکلیف اصلی احزاب و رجال سیاسی در مقطع فعلی، پیش بینی میزان مشارکت انتخاباتی نیست. بلکه دعوت مردم به مشارکت و حمله به توطئه "تحریم انتخابات" است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردم و تکلیف انتخاباتی محسن هاشمی

اتفاقی که برای نخستین بار در پساترور رخ داد / مرور تکلیف انتخاباتی محسن هاشمی

محسن هاشمی رفسنجانی، فعال چپ و از معاریف حزب کارگزاران به تازگی در یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، پیرامون انتخابات آینده نوشت:

"در ملاقات اخیر مردم کرمان با رهبری، ایشان مجددا اشاره به مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات کردند که متاسفانه از زمان پیش ثبت‌نام و رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و نحوه برخورد مسوولان اجرایی و اجتماعی و امنیتی مشخص است که به تذکرات ایشان توجه نشده است و بعید نیست که در یک ماه آینده اگر وضع به همین صورت پیش رود، شاهد انتخاباتی با مشارکت پایین در کلانشهرها و عدم رقابت واقعی باشیم. امنیت و سلامت در اختیار مجریان و امنیتی‌هاست که امیدوارم درست عمل کنند.[1]

*پیش بینی وضعیت انتخابات وظیفه آقای هاشمی و دوستان ایشان نیست!

بلکه وظیفه و مسئولیت رجال سیاسی این است که ضمن تبیین اهمیت صندوق رأی، به مردم و نظام اسلامی توضیح بدهند برای انتخابات چه کرده اند و چه اقداماتی برای افزایش مشارکت انجام داده اند؟!

از همین رهگذر باید این توضیح را ارائه کرد که آقای هاشمی که البته از چپ های نجیب و حامی مشارکت انتخاباتی هستند اما گویا از سخنان رهبری صرفا بخشی که خطاب به دستگاه های نظارتی و مجریان بوده است را شنیده اند و نظری درباره وظایف احزاب و رجال سیاسی در قبال سخنان مقام معظم رهبری ندارند.

این در حالی است که اصلی ترین وظایف انتخاباتی بر عهده همین احزاب و رجال است و آنان هستند که باید در هر شرایطی از اهمیت صندوق رای و ضرورت مشارکت با مردم محاکات کنند و جامعه را به این اقناع عمومی برسانند که تکلیف حضور در انتخابات در هیچ شرایطی رفع نمی شود.

انتظار عقلانی این بود که آقای هاشمی به جای سخن گفتن درباره چیزهایی که تکلیف اصلی ایشان نیست؛ به سابقه خود مبنی بر تأکید بر مشارکت انتخاباتی در مقابل تحریم انتخابات از سوی برخی دوستانشان در ستاد اصلاحات اشاره می کردند و این توضیح را به مردم می دانند که حتی اگر کسی احساس کند نامزدی در انتخابات ندارد اما باید با مشارکت انتخاباتی به نامزد نزدیک رأی بدهد تا مسیر اصلاح و پیشرفت کشور هموار بماند و راه صندوق رأی مسدود نشود.

وظیفه اصلی آقای هاشمی این بود...

***

"ترور در پساترور"

اتفاقی که برای نخستین بار در پساترور رخ داد

اتفاقی که برای نخستین بار در پساترور رخ داد / مرور تکلیف انتخاباتی محسن هاشمی

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور اخیرا طی سخنانی در جلسه شورای معاونین، ضمن محکومیت حادثه تروریستی کرمان و تسلیت شهادت مظلومانه‌ جمعی از هموطنان شهید، بر شناسایی، دستگیری و مجازات عوامل خرابکار و مزدوران دشمن تاکید کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او همچنین گفته است: متاسفانه عده‌ای از روی غفلت و برخی از معاندین در فضای مجازی اقدام به هتک حرمت شهیدان و به ویژه حاج قاسم سلیمانی نموده‌اند که باید این افراد مورد تعقیب قرار گیرند؛ لذا مسئولین مربوطه در این خصوص اقدام جدی و قاطعانه‌ای انجام دهند.[2]

*این برای نخستین بار است که می بینیم حادثه ای منجر به سوگ ملی در کشورمان رخ می دهد و در پیامد آن کسانی در داخل کشور که از قضا اسم و مشخصات رسمی هم دارند و فیک نیستند؛ شروع به حمایت از این حادثه و از ترور می کنند و دست به هتک حرمت ساحت آسیب دیدگان حادثه می زنند.

با رصد ما چنین رخدادی در تاریخ اتفاقات تلخ و ترورهایی که در ایران حادث شده؛ برای نخستین بار است که بصورت علنی رخ می دهد و علت این حادثه در وهله اول به دلیل کم کاری مسئولان ذیربط است. کسانی که وظیفه نظارت، برخورد و مجازات داشته اند اما به هر دلیلی مرتکب "ترحم بر پلنگ تیزدندان" شده اند و جامعه را مبتلای رویت "ترور در پساترور" کرده اند.

مردم، خانواده های شهدا و دلسوزان جامعه منتظرند تا برخورد قاطع دستگاه قضایی با این افراد به همراه اطلاع رسانی دقیق و اقناعی را ملاحظه کنند. برخوردی که البته منجر به قطع این شجره ملعونه شود.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که چند هفته قبل یک کاربر توییتری در حساب خود نوشته بود: "تحقیر و خفت بچه‌شیعه ممد حیات است و مفرح ذات." و سپس یک کاربر دیگر با هویت معلوم در قبال این توییت نوشته بود: "یک پایان عالی."!

بدیهیست که اگر با این میکروب های جامعه برخورد اصولی صورت می گرفت؛ اکنون شاهد ترور در پساترور نبودیم!

***

چطور به تکلیفم عمل کنم؟

کنایه استاد قرائتی به مذهبی‌های صورتی

اتفاقی که برای نخستین بار در پساترور رخ داد / مرور تکلیف انتخاباتی محسن هاشمی

خبرگزاری رسا گزارش داد: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، خطیب برجسته و مفسّر شهیر قرآن کریم طی سخنانی در اجتماع طلاب و فضلای کاشان با اشاره به حوادث غزه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفته است: عده‌ای به برخی از آیات قرآن عمل می‌کنند مثل نماز و عبادت؛ اما «اشداء علی الکفار» نیستند و حتی حاضر به دعاکردن برای مجاهدان راه خدا نمی شوند.[3]

*به جرأت میتوان گفت که این سخنان دقیق و نقطه‌زن استاد قرائتی، یکی از بزرگترین آسیب های راه اسلام ناب و انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت است. مومنانی که فقط به محراب تردد می کنند و از میدان تکلیف برائت جسته اند...

در اینجا البته باید به یک مفهوم بزرگ نیز اشاره کرد. "تکلیف" هرگز دارای همسانی نیست. یعنی در تفکر اصیل شیعی؛ اینطور نیست که همه باید بجنگند یا همه شهید شوند. لکن اینطور است که همه باید عبادات واجب را انجام دهند و در قبال مسائل مبتلی‌به جامعه به تکلیف خود عمل کنند. و این تکلیف البته برآمده از شرایط درونی و پیرامونی هر شخص مسلمان است.

ممکن است مسلمانی باشد که طاقت جنگ و جدال نداشته باشد. اما این تکلیف بر ذمه اوست که از مجاهدان جنگ در جبهه حق به هر اندازه ای که طاقت دارد و در هر زمینه ای که در دسترس او و علایق منطقی اوست حمایت کند.

و یا ایضا در جهاد سیاسی نیز به همین شکل است و اگرچه افراد زیادی هستند که قدرت تشخیص لازم و یا توان ایستادگی در تلاطم های سیاسی را ندارند اما تکلیف دارند که از مجاهدان صاحب کارنامه در سیاست که منجر به اعتلای جامعه اسلامی می شوند دفاع کنند و در سمت پشتیبانی از آنان قرار داشته باشند.

و قس علی هذا...

از همین روست که در اسلام عزیز ثواب جهاد برای امور زیادی غیر از جنگیدن نیز برشمرده شده و این اعطای ثواب به دلیل گوشزد کردن اهمیت تکلیف در هر عرصه و در هر شرایط فردی و اجتماعی است.

دقت شود که آنچه در تفکر شیعی مذموم شمرده می شود؛ طرد تکلیف و راحت طلبی است که این بیماری نفسانی عملا موجب قرارگیری در جبهه ظلم خواهد بود.

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-647220

2_https://www.etemadonline.com/tiny/news-647312

3_https://rasanews.ir/0038sn

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    5 9
    به محسن رفسنجانی بگویید تو وپدرت قبلا رایتان را گرفته اید شما دیگر نگران نباشید
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      9 1
      یکی از آرزوهای بزرگ مردم ایران کم شدن شر این خاندان و تفکرات منحوس پدرشان از سر مردم و کشور است
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    4 7
    به محسن رفسنجانی بگویید تو وپدرت قبلا رایتان را گرفته اید شما دیگر نگران نباشید
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    3 2
    حتی اگر کسی احساس کند نامزدی در انتخابات ندارد اما باید با مشارکت انتخاباتی به نامزد نزدیک رأی بدهد تا مسیر اصلاح و پیشرفت کشور هموار بماند این جمله فقط در توان یک شیعه تندروست وگرنه هیچ کس روش نمیشه این عبارت رو بکار ببرد
  • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    2 2
    واقعا باید شدید کار فرهنگی انجام داد و برخورد دقیق انجام داد .چرا جامعه باید به جایی برسه که. بعضی هر چقدر اندک انقدر پست بشند و از کشته شدن کودکان و زنان هموطنشون خوشحالی کنند ؟ مگر شما رژیم صهیونیستی هستید که کار اونا رو میکنید ؟ شما ها مسلمونید به خودتون بیاید یا از اجتماع حذف بشید .
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 4
    به کوری چشم بدخواهان و کسانی که تبلیغ کمرنگ شدن انتخابات را می کنند ملت به فرمان رهبر عزیزمان با رای به افراد دارای صلاحیت آنها را نا امید خواهند کرد. قابل توجه محسن هاشمی و دوستان نادانش
  • CA ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 1
    من رای میدم
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    انتخابات اسفند نهداغ که اتشین مثل سالهشتادوهشت میشودانهاکهتحریم کردن تحریمشان برای باج خواهی بود کهبدست اوردند شب انتخابات صف میکشند چون بیششتر ارا بواسطه جوسازی وفریب است که اینها باکمک ارباب فوق تخصصن ازفردا میگند اگر رقیب رای بیاره جنگ میشود بمارای بدهید تابادشمن ببندیم تانه ازسایه جنگ بلکه از درگیری حتمی جلوگیری کنیم وبابرجامها باکمک وهدایت انها مملکت رانجات دهیم
  • محمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    خانواده ه..... با گذشت بیش از چهل سال هنوز شفاف سازی نکرده اند که :دو داماد خانواده فرزندان لاهوتی پس از ترور ه.... در منزل اکنون کجا هستند چرا ظاهر نمی شوند و هیچ اثری ازآنها نیست؟آیا همسران فاطمه خانم و فائزه خانم زنده هستند ؟ شاید محسن جان پاسخ دهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس