محمدرضا خباز

برخی اصلاح‌طلبان در تکاپو هستند تا پروژه خیانتبار "تحریم انتخابات" را لاپوشانی کنند و کاهش مشارکتی که خود قصد آن دارند را به گردن نظام سیاسی بیاندازند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لاپوشانی یک خیانت سیاسی!

مرعشی، تاجزاده را آچمز کرد/ لاپوشانی یک خیانت سیاسی!

محمدرضا خبّاز، فعال چپ و از مقامات دولت روحانی در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه آرمان ملی آنرا منتشر کرد در اشاره به انتخابات پیش رو و رفتار امتناعی اصلاح‌طلبان گفته است:

"اصلاح‌طلبان که امیدی جز صندوق نداشتند دیگر امیدی به صندوق هم ندارند، چراکه رفتار برخی نشان داده که حتی قصد دارند همان تعداد اندک از اصلاح طلبان هم اجازه ورود به انتخابات نداشته باشند!"[1]

* انتظار این بود که آقای خبّاز که جزو چپ‌های نجیب محسوب می‌شوند، به جای این آسمان و ریسمان کردن اما با مردم روراست بودند و از پروژه "تحریم انتخابات" که در ستاد اصلاحات پخت و پز شده حرف می‌زدند.

اما آقای خبّاز به هر دلیلی این کار را نکرده و ترجیح داده برای رفتار امتناعی اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات (همان تحریم انتخابات)؛ لاپوشانی و دلیل‌تراشی کند.

جدای از این دروغ و فرض بر اینکه خباز هم بهانه نامزد نداشتن اصلاح‌طلبان در انتخابات را باور کرده باشد اما این بهانه نیز یک پاسخ محرز دارد و آن اینکه صندوق رأی حذف شدنی نیست و جریانی که می‌گوید من نامزدی در انتخابات ندارم یا کسانی نمی‌خواهند من به انتخابات بیایم؛ باید در انتخابات مشارکت کند و به "نامزد نزدیک" رأی بدهد.

دقیقا نظیر رفتاری که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 انجام دادند و با اینکه نامزد رسمی نداشتند اما از شیخ حسن روحانی حمایت کردند و البته پیروز هم شدند.

***

مرعشی، تاجزاده را آچمز کرد

مرعشی، تاجزاده را آچمز کرد/ لاپوشانی یک خیانت سیاسی!

حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که انصاف‌نیوز آنرا منتشر کرد در اشاره به انتخابات گفته است: باید این مساله را متوجه شویم که بهبود با خواسته‌های حداکثری جهت رسیدن به تفاهم ملی امکان‌پذیر نیست. باید بر ‌اساس خواسته‌های حداقلی یک تفاهم ملی را ایجاد کرد.

او سپس در تشریح مساله دست‌اندازهای رسیدن به تفاهم ملی از راه «خواسته‌های حداقلی» به مطالبات برخی چهره‌های اصلاح‌طلب اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی از دوستان اصلاح‌طلب مانند آقای مهندس موسوی و آقای تاج‌زاده نظرشان به این سمت تمایل پیدا کرد که با این قانون اساسی و ولایت فقیه نمی‌شود دیگر کار مهمی انجام داد. خب سوال این است که آیا می‌توانید ولایت فقیه را تغییر دهید؟ خب اگر می‌توانستید تا حال تغییر داده بودید. پس نمی‌توانید. حال چون نمی‌توانید این را نیز نمی‌پذیرید که کشور با این قانون اساسی و ولایت فقیه جلو برود؟! -آیا- باید روزبه‌روز کشور ضعیف‌تر شود؟ یا اینکه طرحی را مطرح کنیم که اگر خواسته شما اجرایی نیست حداقل رفاه مردم و خواست آنها تامین شود.

مرعشی می‌افزاید: اگر نمی‌توانیم سیاست داخلی را تغییر اساسی دهیم حداقل اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم. من در تلاشم که برای انتخابات سال ۱۴۰۴ تفاهمی بر مبنای حداقل‌ها طراحی کنیم و به سمتی برویم که با یک انتخابات سازنده، دوباره نشاط سیاسی به جامعه برگردد و تمام رنجیدگی‌هایی که مردم احساس می‌کنند مرتفع شود و کشور به سمت بهبود حرکت کند.[2]

*درباره سخنان آقای مرعشی باید به چند نکته توجه کرد:

یکم_ مرعشی سؤال صحیحی را از حامیان اصلاحات ساختاری پرسیده که پاسخش می‌تواند چهره کریه براندازی را از پشت ماسک اصلاحات ساختاری آشکار سازد.

چه اگر امثال موسوی و تاجزاده راست می‌گویند که رجل سیاسی هستند نه بانی آشوب؛ پس حال که از نظر آنها مسیری در اصلاح نیست اما باز هم باید به فکر مردم بود و در چارچوب ساختار موجود کاری کرد که به نفع مردم باشد.

مگر اینکه در پس ذهن تاجزاده و موسوی گزینه "خیابان" باشد که به نظر می‌رسد، هست!

(دقت شود که این تحلیل در پارادایم اصلاح‌طلبی مطرح می‌شود و گرنه ولایت فقیه خود سرچشمه اصلاح در یک نظام سیاسی و از بین برنده بن‌بست‌ها در هر زمینه‌ای است. لکن بانیان آشوب قصدی برای فهمیدن ندارند.)

دوم_ باید به این نکته دقت کرد که مرعشی و حزب متبوع او یکی از چند نحله اصلاح‌طلبی هستند که در مقابل تز "تحریم انتخابات" قیام کرده‌اند و این یک اقدام مغتنم است.

از همین روست که صحبت‌های مرعشی باید مورد حمایت قرار گیرد زیرا این حمایت ضمن اینکه مقوّم مشارکت خواهد بود؛ رسواکننده "چپ‌های تحریمی و بانیان آشوب" نیز هست.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1086935

2_ http://www.ensafnews.com/475362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • مهران IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    15 11
    با سلام اصلاح طلبان دانسته یا نادانسته دارند جا پای سازمان منافقین می گذارند. ایجاد آشوب در کشور ، تحریم انتخابات و سپس شروع ترور و آدم کشی به نام آزادی‌خواهی و شعرهایی از این قبیل، راهی بود که مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب پیمودند و سپس رفته رفته خیانت به کشور و مردم سرانجام کار آنان شد.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      10 5
      تاجزاده و حجاریان هم از توبره می خورند هم از آخور.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      13 4
      بجای دادن دلار تهاتر کنید! شرکتهای حاشیه خلیج فارس حتی حاضرند خربزه و میوه و.. ببرند و ماشین بدهند. بهانه بس برای عدم واردات خودرو! مردم را بیش از این عصبانی نکنند برخی مسئولان حامی خودروسازان!
    • Hamid IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      17 4
      مگر شماها نمیگید اصلاح طلبها بدن اجتماعی ندارن ‌کسی از اونا خوشش نمیاد پس تحریم انتخابات از جانب اونا نباید اینقدر مهم باشه پاشون کنید مشکل مردم نبود اصلاح طلبها نیست مشکل نبود ادم سالم که تعهد و تخصص داشته باشه که کاندید بشه
    • سید IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      6 4
      قهر اصلاح طلبان تهوع آور با صندوق رأی و انتخابات را باید از الطاف الاهی دانست چرا که این جماعت هرگاه در انتخابات حضور داشته اند اگر پیروز شوند جا پای جاسوسان صهیونی می شوند و هرگاه ببازند به عنوان سربازان صهیونی کشور را به آشوب می کشند و فتنه انگیزی می کنند!!!
    • سید IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      6 2
      قهر اصلاح طلبان تهوع آور با صندوق رأی و انتخابات را باید از الطاف الاهی دانست چرا که این جماعت هرگاه در انتخابات حضور داشته اند اگر پیروز شوند جا پای جاسوسان صهیونی می شوند و هرگاه ببازند به عنوان سربازان صهیونی کشور را به آشوب می کشند و فتنه انگیزی می کنند!!!
  • محمد حسن عباس زاده IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    12 1
    البته خیلی هم به کسی مثل مرعشی امیدوار نباشید. او می داند چه می گوید و منتظر فرصت است.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      9 3
      کارگزاران و مرعشی بدنبال بازگشت به قدرت هستن و تاجزاده بدنبال براندازی است هیچکدام دلسوز ملت نیستن.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    9 20
    بله اگرنبود ولی فقیهی بادرایت ،اگاه،حکیم ودلسوز الان موسوی ودارودستش طومار انقلاب خون شهدا رو به باد داده بودند کسانی که دوست دارند ولی فقیهی مقابلشون نبود تا دولت دیکتاتور خودشون رو بنیان بزارن .ولی کور خوندند اینجا مملکت امام زمان ع است وما ملت امام حسین ع ،اینجا عربستان نیست ومردم ما مردم عربستان نیستند 👎👊✌️
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    9 4
    وارد نکردن عمدی واکسن کرونا در زمان دولت اصلاح طلب حسن روحانی و رساندن تلفات کرونا به روزی بیش از 700 نفر در روز از هنرهای اصلاح طلبان است . اینها شعار خوب میدهند تا قدرت را بدست بگیرند و وقتی قدرت گرفتند جان مردم را هم می گیرند. 130 هزار تلفات کرونا با وارد نکردن عمدی واکسن توسط دولت اصلاح طلب روحانی را میتوانند انکار کنند؟
  • حمید IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 4
    اولا بهتر است دست اندرکاران برگزاری انتخابات اعم از وزارت کشور و شورای نگهبان با مردم رو راست باشند و به حق انتخاب مردم احترام بگذارند دوماً وقتی اکثریت کاندیدهای جناحی را حذف می کنید دیگر انگیزه و دلیلی برای شرکت در انتخابات نمی ماند سوما وقتی صلاحیت ساداتی نژاد وزیر معزول و فاسد دولت تأیید میشود و آقایان مطهری، پزشکیان، و یا نماینده افشاگر شاسی بلند ها رد صلاحیت می شوند قطعا باید به صلاحیت و سلامت هیات های اجرایی وزارت کشور شک کرد
  • alir IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 0
    قهر اصلاح طلبان تهوع آور ... / نه که شما قند و عسلید!!!! حدود 35 ساله بودم (... سال پیش)خدا رحمت کند مادر، کاری ازم خواست نتوستم -پیچوندم! مادر گفت: علی دروغ یاد گرفتی !؟!؟ بله برادر الان بله!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    2 0
    تفاهم حداقلی با مرعشی بدینصورته که نصف پول های مرعشی مال مثلا کسی مانند خباز و نصف پول های خباز مال مرعشی. اگر مرعشی اینو قبول کنه ملت آماده تفاهم حداقلی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس