انواع ساندویچ پانل برعکس مصالح بنایی به صورت صنعتی و در کارخانه ساخته می‌شوند. سنگ، آجر و سفال مصالحی ساده، تک‌بخشی و با عملکرد محدود هستند اما پنل‌های ساندویچی تک بخشی نیستند و ساختاری چندلایه، چندبخشی و کامپوزیتی دارند و برای ساخت آنها باید چند متریال اولیه مختلف به کار گرفته شوند.

مواد و متریال اولیه برای ساخت ساندویچ پانل

برای ساخت ساندویچ پانل باید دو دسته از مواد اولیه مورد بهره قرار گیرند. یک دسته مواد عایق حرارت هستند که در بخش میانی پنل ساندویچی جای داده می‌شوند و دسته دیگر ورق‌ها می‌باشند که نقش لایه‌های کناری را بر عهده دارند و فوم را در بر می‌گیرند. تمام ویژگی‌ها و مشخصات پنل‌ها متأثر از این دو ماده اولیه است.

مراحل تولید انواع ساندویچ پانل

فرآیند ساخت و مراحل تولید انواع ساندویچ پانل تقریباً مشابه یکدیگر می‌باشند و شامل چندین مرحله مشخص می‌شوند که باید به ترتیب و ترجیحاً به صورت پیوسته انجام شوند. انتقال کویل ورق و فوم عایق از انبار به سالن تولید نخستین گام است. آماده کردن ورق‌های جانبی، قرار دادن فوم در فضای بین ورق‌ها و برش ساندویچ پانل در طولی مطابق با سفارش خریدار مهم‌ترین مراحل ساخت هستند.

انواع ساندویچ پانل از جنبه جنس ورق

برای دو لایه جانبی انواع ساندویچ پانل می‌توان از ورق‌های فلزی و غیرفلزی بهره گرفت. چوب، نایلون و فایبرگلاس رایج‌ترین مواد غیرفلزی برای لایه‌های جانبی هستند. در تولید بیش از ۸۰ درصد پنل‌ها از ورق فلزی استفاده می‌شود. ورق‌های آلوزینک، آلومینیوم و گالوانیزه در مقایسه با انواع ورق غیرفلزی مقاومت و ماندگاری بیشتری دارند و در رنگ‌های متنوع‌تری تولید و عرضه می‌شوند.

ساندویچ پانل آلومینیوم

بر خلاف اکثر مصالح دیگر ساندویچ پانل آلومینیوم حتی در تماس مستقیم با آب و مجاورت طولانی با رطوبت زنگ نمی‌زند و تحت تأثیر محیط‌های اسیدی دچار خوردگی نمی‌شود. آسیب‌های ناشی از رطوبت و اکسیداسیون از جمله جدی‌ترین تهدیدها برای پایداری و کارایی جداره‌های ساختمانی به حساب می‌آیند.

در میان مصالح و متریال‌های مختلفی که در حوزه ساخت‌وساز برای اجرای دیوارها و سقف به کار می‌روند ساندویچ پانل آلومینیوم طولانی‌ترین عمر مفید و بیشترین مقاومت را در برابر عوامل مخرب دارد. این نوع از پنل ساندویچی معمولاً در پروژه‌های فاخر و بااهمیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و بکارگیری آن موجب افزایش ماندگاری جداره‌ها می‌شود.

انواع ساندویچ پانل چگونه ساخته می‌شوند؟ با چه متریالی؟

ساندویچ پنل آلوزینک

آهن بر خلاف آلومینیم در مجاورت با آب و رطوبت آسیب‌پذیر می‌باشد. آلوزینک یا زینکالوم پوششی شامل روی (Zn)، آلومینیوم و سیلیکون است که بر روی سطح ورق فولادی قرار می‌گیرد و مقاومت آن را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش می‌دهد. ساندویچ پنل آلوزینک در برخی مناطق ایران از جمله استان‌های گیلان و مازندران پرکاربردترین مصالح برای اجرای سقف و دیوار محسوب می‌شود.

انواع ساندویچ پانل چگونه ساخته می‌شوند؟ با چه متریالی؟

ساندویچ پانل گالوانیزه

ساندویچ پانل گالوانیزه در دو مدل اصلی شامل دیواری و سقفی تولید می‌شود و در دو دهه اخیر به رقیبی جدی برای مصالح بنایی به خصوص آجر و سفال تبدیل شده است. برای ساخت پنل ساندویچی گالوانیزه ابتدا سطح ورق‌های فولادی با لایه‌ای از روی مذاب پوشانده شده و سپس ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ساندویچ پانل از نظر نوع فوم عایق

هدف اصلی و اولیه از بکارگیری انواع ساندویچ پانل ایجاد جداره‌هایی عایق حرارت است. جنس فوم عایقی که در قسمت میانی این متریال جای می‌گیرد عامل اصلی تعیین میزان توانایی آن در عایق‌بندی حرارتی می‌باشد. عایق‌های معدنی و عایق‌های پلیمری دو دسته اصلی از مواد عایق هستند.

ساندویچ پانل پلی یورتان

از جنبه نوع فوم عایق و در مجموع ساندویچ پانل پلی یورتان عملکرد بهتری در مقایسه با سایر پنل‌ها دارد. عایق‌بندی حرارتی، رطوبتی و صوتی مهم‌ترین مزیت‌های این متریال محسوب می‌شوند. وزن سبک، استحکام در برابر نیروهای وارده و موجود بودن در دو نوع مختلف (PIR و PUR) از جمله سایر مزایای پنل‌های پلی یورتان هستند.

ساندویچ پنل پلی استایرن

دو نوع مختلف از پنل ساندویچی پلی استایرن تولید شده و در ساخت‌وساز به کار می‌روند. اکثر مشخصات و ویژگی‌های این دو مشابه یکدیگر است و هر دو در زمینه عایق‌بندی حرارت و ثبات ابعادی دارای عملکرد قابل‌قبولی هستند. اما نوع اکسترود شده (XPS) در مقایسه با EPS مقاومت بیشتری در مواجهه با رطوبت دارد.

ساندویچ پانل پشم سنگ

پشم سنگ یک عایق معدنی است که مانند پشم شیشه توانایی قابل‌توجهی در جلوگیری از عبور حرارت دارد اما در تماس با رطوبت دارای ضعف جدی می‌باشد و در صورت رسیدن آب به آن به سرعت دچار افت کارایی می‌شود. شاخص‌ترین مزیت پشم سنگ مقاومت زیاد در مواجهه با آتش و اصطلاحاً نسوز بودن آن است.

انواع ساندویچ پانل چگونه ساخته می‌شوند؟ با چه متریالی؟

تأثیر جنس ورق و فوم بر قیمت انواع ساندویچ پانل

فاکتورهای متفاوتی بر قیمت انواع ساندویچ پانل اثر می‌گذارند که از بین آنها جنس ورق‌ها و نوع فوم از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه تولید و در نتیجه قیمت نهایی هستند. ورق آلومینیم قیمت بسیار گران‌تری در مقایسه با گالوانیزه و آلوزینک دارد. قیمت بالای پانل آلومینیوم باعث می‌شود تا با وجود مزیت‌های زیاد باز هم بکارگیری این متریال محدود به تعداد کمی از پروژه‌های ساختمانی باشد.

از میان مواد عایق حرارت پشم سنگ بیشترین و فوم پلی یورتان معمولی کمترین قیمت را دارند. از همین رو حتی در پروژه‌هایی که خطر بروز آتش‌سوزی در آنها جدی است به کار گرفتن پنل ساندویچی با فوم پلی یورتان کندسوز یا همان پلی ایزوسیانورات (PIR) از جنبه اقتصادی به‌صرفه‌تر از پشم سنگ می‌باشد.

مزایای تولید ساندویچ پانل در کارخانه ماموت

بکارگیری مواد اولیه باکیفیت و درجه یک، بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته و کنترل مداوم کیفیت تولیدات مهم‌ترین مزایای تولید ساندویچ پانل در کارخانه ماموت هستند که باعث شده‌اند انواع پنل ساندویچی شرکت ماموت به بهینه‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان تبدیل شوند و شهرت و اعتباری فرامنطقه‌ای و جهانی پیدا کنند.

سازندگان و شرکت‌های پیمانکاری در ایران و سایر کشورهای غرب آسیا در اکثر پروژه‌های خود برای اجرای دیوارها و سقف از انواع ساندویچ پانل ماموت بهره می‌گیرند. بدین ترتیب بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها افزایش می‌یابد، هزینه‌های جاری مصرف انرژی کم می‌شوند و کارفرمایان بازدهی اقتصادی بیشتری را شاهد خواهند بود.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس