به رغم تمامی تلاش‌ها نتانیاهو برای بازجویی فراخوانده شد

جنگ هم نتوانست بر رسوایی فساد نتانیاهو سرپوش بگذارد و دادگاه نخست وزیر اسرائیل را احضار کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری روزنامه زیمان یسرائیل در گزارشی در این رابطه به تلاش‌های نتانیاهو برای فرار از حضور در دادگاه اشاره کرد.

این رسانه تحت عنوان پرونده زیردریایی‌ها مجددا به سطح می‌آید نوشت: کلمه "بوم" (بمب) را همه می‌شناسند، این واژه ابتدا در شبکه‌های اجتماعی و برای یک اعلام جنجالی به کار رفت (البته بعدها برای هر امر پیش پا افتاده‌ای هم مورد استفاده قرار گرفت)، اما این بار واقعا به معنای کامل کلمه این بوم می‌تواند به کار برود.

کمیته تحقیق دولتی در رابطه با زیر دریایی ها، که تا به امروز این مسئله را پیگیری و پشت درهای بسته در مورد آن تحقیق کرده است و به شکلی کاملا محرمانه قدم به قدم آن را دنبال نموده صبح امروز 5 نفر مرتبط با این پرونده را برای تحقیق احضار کرد.

در صدر لیست افراد احضار شده، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر است، که کمیته تحقیق در مورد وی نوشت: او تصمیماتی را اتخاذ کرده که عواقب وخیمی را برای امنیت اسرائیل و قدرت ارتش اسرائیل داشته است.

این تصمیم را نتانیاهو بدون رجوع به ساز و کار مدون تصمیم گیری گرفته است و در این رابطه به توافق با آلمان در رابطه با سلسله مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی دست یافته است که بدون اطلاع کابینه و با دور زدن آنها نجام گرفته است و تصمیمات گرفته شده بر خلاف نظر کارشناسان وزارت جنگ انجام شده است.

دومین فرد احضار شده، موشه (بوگی) یعلون که در آن دوره وزیر امور راهبردی بود، گرچه او در مراحل بعدی از کابینه استعفا کرده و بعد از افشای پرونده زیردریایی‌ها از لیکود هم خارج شد و در مقدمه کسانی قرار گرفت که خواستار تشکل کمیته تحقیق در این رابطه شد.

با این حال وی در بازجویی مکتوب به دادگاه عالی دروغ گفته بود.

یوسی کوهن رئیس سابق موساد که در زمان عقد این قرارداد رئیس شورای امنیت داخلی بود سومین شخصیت احضار شده است که از دیدگاه کمیته تحقیق او به شکل غیر حرفه‌ای عمل کرده و رفتار وی همراه با قصور و عدم شفافیت بوده است.

در رابطه با نخست وزیر، کمیته تحقیق تاکید کرد: رفتار وی باعث فلج شدن شدید روند فعالیت‌های حاکمیتی و آسیب رساندن به ساز و کارهای تصمیم گیری در رابطه با مسایل حساس شده است و به همین دلیل این اقدام باعث شد تا امنیت اسرائیل به خطر افتاده و روابط خارجی و منافع اقتصادی آن نیز زیان ببینند.

دفترنتانیاهو نیز در پاسخ به گزارش این کمیته اعلام کرد: نخست وزیر تاکیدمی‌کند که زیردریایی‌ها عنصر اساسی در امنیت ملی اسرائیل محسوب می‌شوند و می‌توانند تضمین برای بقای اسرائیل در برابر ایران باشند که به دنبال از بین بردن ما می‌باشد، خرید زیر دریایی کشتی زیانی به امنیت اسرائیل وارد نکرد بلکه بر عکس تاریخ ثابت خواهد کرد که حق با نتانیاهو است و ان تصمیم صحیح را برای امنیت اسرائیل گرفته است.

دو فرد دیگر احضار شده نیز یکی رام روتنبرگ فرمانده وقت نیروی دریایی و آونیر شیمهونی کارمند وقت وزارت کار بود که همگی آنها باید ظرف 30 روز در برابر این کمیته حاضر شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس