برخورد شدید اتوبوس بی آرتی با گاردریل‌های بزرگراه امام علی (ع)

در اقتصادهای دچار بیکاری شیک، بسیاری از فرصت‌های شغلی روی زمین می‌ماند و از آنجا که کسی حاضر به انجام آنها نیست؛ اقتصاد مذکور مجبور به "واردات نیروی کار خارجی" می‌شود.

سرویس اقتصاد مشرق _ مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اخیرا در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره اینکه تعدادی از اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی به دلیل نبود راننده پایه یک در پارکینگ‌ها مانده، گفته است: تمام تلاش شهرداری‌ها این است که از این ناوگان استفاده شود، اما یک مشکل وجود دارد و آن هم نبود راننده پایه یک است.

"مرتضی ضامنی" می‌افزاید: البته راننده پایه یک در کشور وجود دارد، اما با توجه به اینکه حمل و نقل شهری، حمل و نقلی اقتصادی نیست، درآمدها در این بخش با درآمدهایی که در حوزه برون شهری است متفاوت است. لذا عمده رانندگان پایه یک اولویت‌شان این است که در حوزه برون شهری فعالیت کنند.

او تصریح می‌کند: از همین‌رو افرادی که مجوز رانندگی پایه یک را دارند، خیلی علاقه ندارند در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت کنند. یک الزام آیین‌نامه‌ای در این زمینه وجود دارد که حتما باید رانندگان پایه یک نسبت به فعالیت بر روی اتوبوس‌های دورن شهری نیز اقدام کنند. در سنوات گذشته برای حل این مشکل یک راهکار وجود داشته است که پلیس به رانندگانی که راننده پایه دو هستند آموزش‌های تکمیلی را ارائه کرده و پس از آن به آنها یک کارت شهری صادر می‌شده است و این رانندگان مجوز داشتند که با اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری نیز فعالیت کنند این اقدام می‌تواند راهگشا بوده و مشکل را حل کند.

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور با بیان اینکه این پیشنهاد به پلیس داده شده است،‌ تصریح کرد: پلیس در جلسه‌ای که در همین‌خصوص در وزارت کشور داشتیم قول داده بود ظرف یک ماه این کار را تعیین تکلیف کند و ما همچنان منتظر هستیم که این اتفاق بیافتد تا بتوانیم نسبت به تامین رانندگان مورد نیاز در شهرها اقدام کنیم.

ضامنی می‌گوید: افراد وقتی –گواهینامه- پایه یک می‌گیرند، تمایلی به فعالیت در حوزه حمل و نقل شهری را ندارند و ما باید بین پایه یک و پایه دو مانند سنوات گذشته کارت شهری را مجددا فعال کنیم که با ملاحظات پلیس و آموزش‌های تکمیلی که پلیس به این افراد می‌دهد، این افراد مجوز این را داشته باشند که در حمل و نقل شهری فعالیت کنند. اگر این مشکل حل شود نیاز ما در این حوزه رفع خواهد شد.[1]

آسیب "بیکاری شیک" در حمل و نقل عمومی/ سلام ایران به مشکلات اقتصادهای بزرگ

*از سخنان دردمندانه آقای ضامنی و راهکارهای او برای حل مشکل کمبود راننده برای حمل و نقل عمومی که بگذریم اما یک نکته به شدت مهم و قابل بحث در صحبت‌های این مقام مسئول مستتر است که باید به آن پرداخت...

و آن مقوله "بیکاری شیک" است.

در صحبت‌های ضامنی به وضوح اشاره می‌شود که راننده پایه یکم به وفور در کشور وجود دارد ولی عمده آنها به دلیل انتفاع اقتصادی بیشتری که در حمل و نقل‌های بین شهری وجود دارد؛ ترجیح می‌دهند یا در این حیطه فعالیت کنند و یا بیکار بمانند و اصلا فعالیت نکنند.

در علم اقتصاد به این پدیده "بیکاری شیک" گفته می‌شود.

به این معنی که کارجویان به دلیل برخورداری از یک سطح معیشتی؛ حاضر به پذیرش هر شغلی نیستند و در انتظار می‌مانند تا پردرآمدترین موقعیت شغلی را پیدا کنند!

در بطن بیکاری شیک البته دو حقیقت مهم دیگر نیز وجود دارد:

نخست آنکه این پدیده در اقتصادهای برخوردار بروز می‌کند و اگرچه اقتصاد امروز ایران با مشکلاتی مواجه است اما باید پذیرفت که اقتصاد ایران در عین مشکلاتش اما توانسته مالیات، سوخت و غذای ارزان را به مردم ارائه کند، فرصت‌های شغلی فراوانی داشته باشد و مردمانش را معیشت غیر قابل تأمین دور نگه دارد.

حقیقت دوم نیز آن است که در اقتصادهای دچار بیکاری شیک، بسیاری از فرصت‌های شغلی روی زمین می‌ماند و از آنجا که کسی حاضر به انجام آنها نیست؛ اقتصاد مذکور مجبور به "واردات نیروی کار خارجی" می‌شود.

زیرا بدیهیست که نمیتوان مشاغل را به حال خود رها کرد از این رو که موجب اخلال در زندگی مردم و معیشت روزمره کشور می‌شود.

همه می‌دانیم یک اقتصاد بزرگ همانطور که به مهندس تأسیسات نفتی نیاز دارد به راننده اتوبوس شهری و نانوا و پزشک و کلیدساز و کارگر فضای سبز هم نیاز دارد.

مبحث واردات نیروی کار خارجی اگرچه همانطور که بحث شد یک ضرورت است اما پیوست‌های بسیار مهمی هم دارد که اگر رعایت نشوند؛ معضلاتی جدید برای یک اقتصاد بزرگ ایجاد خواهد کرد.

در مجموع به نظر می‌رسد راه حل موضوع بیکاری شیک در وهله اول فرهنگسازی، سپس رعایت پیوست‌های مهم امنیتی و اجتماعی در قبال واردات نیروی کار و در آخر دور کردن فکر شهروندان جامعه از لزوم حضور در مشاغل پر درآمد است.

زیرا این مشاغل اولا زیاد نیستند و ثانیا در صورت تغییر در معیشت؛ بیکاران شیک بلافصله به سمت هر شغلی هجوم خواهند برد که این به شدت مضرّ است.

بیکاری شیک مجموعا یک بیماری در اقتصادهای بزرگ است که حتما بایستی با آن مقابله کرد.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1499522

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    8 4
    چندر غاز به یه راننده بدبخت می خواهید بدید از صبح علی الطلوع تا شب سرما و گرما و اعصاب خوردی مسافران بی ادب تازه میشه بیکاری شیک
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      4 0
      بیکاری شیک چیه؟ از اصطلاحات مرفهین استفاده میکنید! طرف با فوق لیسانس میره توی بازار پادویی میکنه چون فقط اونجا یه کورسویی برای ارتقا میبینه.
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      2 0
      این همه جوون بیکار ازمون استخدامی بزار قرارداد بنویسید بهش اموزش پایه یک بدید این که دیگه این همه دنگ فنگ نداره !!!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    14 1
    مشکل اصلی ایران بی توجهی به دستمزدهاست و بی ارزش کردن کار افراد است
  • US ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    4 2
    عمده دلیل این معضل عبور پیک جمعیتی دهه ۶۰ هست
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    4 2
    زر شیک هم نوعی مطلب به ظاهر تحلیلی هست که مبنای واقعی نداره
  • سینا IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 3
    یه مشت حرف بی در و پیکر. غذای به نرخ دلار کجاش ارزونه؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 1
    خب بحمدالله باز هم مردم مقصرن شدن.
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 0
    اصل مشکل در امد هست بسیاری از افراد بدلیل سختی کار کم درامد بودن این قبیل شغل ها را نمی گیرن باید با طبقه بندی مشاغل مشکل را حل کرد
  • مازیار IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 0
    مقصر اون تفکری هست که معتقد به سرکوب حداقل مزد است. پایین ترین حقوق منطقه در کشور ما وضع شده و بعد از کاهش نسل مملکت و عدم توان در زاد و ولد به خاطر مخارج، ظاهر آخرش مردم مقصر هستن که تن به هر کاری نمیدن !!!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    7 1
    چرا از بی ارزش شدن ریال چیزی نمی گویید ؟
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    4 6
    خاک تو سرتون ای چه کشوری
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      4 0
      مستراح شوری تو نیویورک انتظارت رو میکشه.
  • ایرانی US ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 2
    مشکل اینکه همه چی میخواید زوری ارزون نگه دارید اونم از جیب مردم نه از جیب دولت
  • جواد IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    5 2
    ایران پراز افغان شده در قدم به قدم کشور ارتش داعش که همون اتباع هستن دارن رژه میرن یارانه خواری اتباع آتشفشان تولید تورمن روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی. چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند. یهود پشت کوچ اتباع به ایرانه قحطی وناامنی درافغانستان صوریه هدف اصلی اشغال ایرانه. سالی بالا شصت میلیارد دلار اتباع ارز می‌خوان یارانه و ارز برا چنج درامدشغلشون اکثرا هم وهابین وزادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس وووووووو
    • GB ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      1 0
      شما هم بجای فکر کردن بشین چرت و پرت صد من یه غاز اینستاگرام و توئیتر رو بخون.
    • GB ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
      2 3
      حرف فاشیست‌ها رو تکرار نکن در شأن شما نیست.
  • mostafa IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    2 0
    وقتی حقوقت اونقدر کم باشه که نمیصرفه بری این بیکاری نیست این اقتصاد ویران نشان میده که حقوق از تورم جامیمونه!!!
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    2 0
    خجالت هم خوب چیزیه ،مگه شماها اعتقادی به دخل و خرج ندارید ،چقدر هم طلبکارید همیشه
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 1
    وقتی گواهینامه ی پایه یک صادر می کنید باید دوره ی تعهد مثلاً 2 ساله یا 5 ساله ی رانندگی شهری بذارید تا بعد از پایان دوره راننده انتخاب کنه کجا بره نه اینکه گواهینامه رو تقدیم کنید و بسلامت در صورتی که کشور به مهارت اون شخص نیاز داره. داشنجو ی دولتی، پزشک،پرستار و ... همه تعهد خدمت دارن
  • حسین IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    یک مشت حرف مفت،هدف شما از این مقاله آبکی توجیه کردن ورود افاغنه به کشور هست،مسئولین نمیخواهند و یا نمیتوانند خواسته های بحق مردم ایران رو بر آورده کنند و حال که مردم از مسئولین فاصله گرفته اند مسئولین کشور بجای برطرف کردن مشکلات مردم و کسب رضایت ملت، شروع به واردات اتباع بیگانه کرده اند تا ضمن انتقام جویی از مردم و دهن کجی به خواسته های مردم ،در برابر ملت ایران ملت سازی کنند .
  • ناکارامدی قوانین IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 0
    ناکارامدی قوانین عامل مهم در تفاوت نجومی حقوق و مزایای مشاغل مختلف است .... تبعیض زیاد : تخریب بنیان های جامعه .... نمایندگان بیدار شوند !!!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    نظری ندارم
  • موسوی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 0
    غذای ارزان ؟ اگر منظور از غذا همون نون خالیه که حرفی نیست و خدا را شکر هنوز نون خالی چیزیه که میشه به هر صورت تهیه کرد
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    عین واقعیت هست .
  • GB ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    این مقاله واقعاً خون من رو به جوش میاره. کی از کار کردن بدش میاد؟ این حرفا چیه. دولت بازار کار رو کامل به هم ریخته. با قیمت‌گذاری های نابجا تو کار همه صنایع دخالت میکنه. راننده هست کسی کار نمیکنه یعنی چی؟ راننده ها دارن فرار میکنن به ترکیه و آذربایجان و ارمنستان. تازه از ویران کردن بازار کار که بگذریم دولت برنامه‌ای برای آینده کسی و چیزی نداره. فساد و الیگارشی اینقدر درآمدزا هست که دیگه کسی دنبال کار و کاسبی نیست.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 0
    مالیات ارزان پدر ما کارمندای بخش خصوص از پرداخت مالیات آسفالت شده اونوقت میگید مالیات ارزان. یک طلا فروشی از یک کارمند کمتر مالیات میده. گندتون نزنند
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 0
    بیکاری شیک ؟! به طرف زیر قیمت می خوای حقوق بدی . بعد باید بیاد التماس تون کنه جیبش رو بزنید ؟
  • DE ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    بهترین اقدام اینه شهرداری خودش یک مدرسه راهنمای رانندگی پایه اتوبوس مثل همه کشورها تاسیس کنه و راننده قوی ، قد بلند وچهار شونه ، تیپ ورزشی سالم گزینش کرده و راننده ماهر تربیت کنه وبعد استخدام .در قدم اول بهترین ها مستقیم بشکل دائم استخدام بشن ، بقیه رو میتونه به وزارت خانه راه و شهرسازی ، وزارت نیرو معرفی کنن. تا با این رویه نیروی کارتخصصی شون همیشه تامین باشه. لقمه رو نباید دور سر چرخوند! وقت کم و ارز محدود کشور اجازه نمیده اتلاف وقت بشه!
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    پول و خسارت زنجانی و دبش گرفته شده است و باز هم اگر خسارتی داشته باشد گرفته می شود و هیچ حزبی نمی تواند بگوید که خسارت فقط برای زمان دولت رقیبش است. همه مواردی که خسارت به ایران زده از جمله عدم انجام تعهد آمریکا و خروج یک جانبه اش از برجام هم باید پیگیری شود. ایا می توانید امریکایی که برای بمباران هسته ای ژاپن عذر خواهی نکرد را وادار به جبران خسارت مادی ایران بکنید، پس غیرت داشته باشید و کشور را قدرت مند کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس