کد خبر 1625942
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مرکز اطلاع رسانی فلسطین در مطلبی با عنوان جنگ غزه و تغییر معادلات سیاسی نوشت:

همزمان با سیر صعودی مراحل جنگ در نوار غزه، ارزیابی موضع و موازنه قدرت روز به روز تغییر می کند؛ به عنوان مثال، به موازات تحولات میدانی مواضع کشورهای ذیربط و رویکردهای افکار عمومی تغییر می کند که این وضعیت باعث می شود برآورد موضع سیاسی روند متغیری باشد که نیاز به بازنگری مداوم دارد.

اما برخی مسائل در طول مدت جنگ تغییری نکرده است؛ به طوری که می توان گفت که مقاومت همچنان ابتکار عمل و دست برتر را در اختیار داشته است و در جنگ زمینی هم برتری پیدا کرده است.

مساله دیگری که تغییر نکرده است، وجود دو مسیر جداگانه در این جنگ است؛ یکی جنگ زمینی میان مقاومت و ارتش صهیونیستی و دومی مسیر جنگ نسل کشی ارتش صهیونیستی علیه شهروندان فلسطینی. این دو جنگ در دو مسیر موازی پیش می روند و جنگ نسل کشی در حد خود یک جنایت است و هیچ ارتباطی به جنگی که رژیم صهیونیستی علیه مقاومت آغاز کرده و هیچ کدام از اهدافش محقق نشده است، ندارد.

این جنایت ضد بشری، وجدان جهانیان را بیدار کرده است و افکار عمومی علیه این رژیم قیام کرده اند؛ همان طوری که این وضعیت باعث افزایش همبستگی افکار عمومی با مقاومت و ملت و آرمان فلسطین شده است. این مساله طی 9 ماه اخیر که از تاریخ 7 اکتبر 2023 آغاز شده، به یک اصل تبدیل شده است.

اما مهمترین متغیر، تغییر هر روزه مواضع است؛ به عنوان مثال، طی هفته اول ماه ژوئیه جاری، بحث ها درباره مذاکرات میان آمریکا، مصر و قطر به منظور پیگیری روند پیشبرد توافق آتش بس به بن بست رسیده فروکش کرد و یک هفته قبل از آن یا بیشتر، آمریکا طرح پیشنهادی خود برای دستیابی به توافق آتش بس را که از سوی چند کشور هم امضا شده بود، پس گرفت و جنبش حماس را تنها مسئول شکست این توافق معرفی کرد و در مقابل، نتانیاهو را از هر گونه مسئولیت در قبال شکست این طرح تبرئه کرد و مدعی شد که وی موافق این طرح بوده است.

تناقض عجیب این است که این حماس بود که علنا و رسما با این طرح پیشنهادی موافقت کرده بود، اما نتانیاهو خواستار اعمال برخی تغییرات غیر ممکن در آن شده بود و عدم موافقت با تغییرات مورد نظرش را بهانه ای برای عقب نشینی بی سر و صدایش کرد و در هیچ لحظه ای هم اعلام نکرده بود که با این توافق موافق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس