کد خبر 1631552
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

اهداف زلنسکی از حمله به عمق خاک روسیه

عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه موجب شد که بازتاب رویدادهای اوکراین در حاشیه قرار گیرد. در این مدت روسیه از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را کرد و پیشروی‌هایی را در مناطق شرقی اوکراین انجام داد. در روزهای اخیر، به دلیل حملات برون‌مرزی نیروهای نظامی اوکراین یکبار دیگر توجهات به جنگ اوکراین معطوف شده است. این حملات رویدادی نادر از زمان آغاز جنگ محسوب می‌شود و باعث شده که حفاظ خطوط مرزی روسیه از زمان پایان جنگ جهانی دوم بشکند.

بنا بر اعلام مسکو، بامداد سه‌شنبه بیش از ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی و ۱۱ تانک و بیش از ۲۰ خودروی زرهی جنگی وارد مناطق غربی خاک روسیه تا نزدیکی شهر «سودژا» شدند. شدت درگیری‌ها به حدی بوده که همه رویدادهای عمومی در این شهر لغو شدند. در عین حال در شهر کورسک، مرکز این استان نیز هشدار حملات هوایی به صدا درآمد. در منطقه بلگورود در همسایگی کورسک نیز ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه هشدار حملات موشکی صادر کرد و گفت چندین نفر در حملات هوایی اوکراین زخمی شده‌اند.

به نظر می رسد اوکراینی‌ها از این اقدام دو هدف نظامی را دنبال می‌کنند:

نخست آنکه قصد دارند نشان دهند که امکان به دست گرفتن ابتکار عمل در جنگ را دارند و حتی می‌توانند درگیری‌های آینده را وارد ابعاد جدیدی کنند.

دوم آنکه مسکو را ناگزیر کنند برای مقابله با این حملات، نیروهای خود را به غرب روسیه منتقل کند و به این ترتیب از حجم حملات در شرق اوکراین کاسته شود.

اگر چه هر دو هدف برای اوکراینی‌ها دست نیافتنی هستند، اما زلنسکی یک هدف سیاسی دیگر را دنبال نیز می‌کند که اهمیت بیشتری دارد. اخیرا بزرگترین مبادله زندانیان از زمان پایان جنگ سرد میان روسیه و غرب با محوریت امریکا صورت گرفت. این تبادل، امتیازی مهم از سوی پوتین به دموکرات‌ها محسوب می‌شد و به لطف این تبادل، کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها جان تازه‌ای گرفته است.

این رویداد برای دولت زلنسکی چنین تعبیر شده که احتمال یک معامله در خصوص آینده اوکراین میان روسیه و آمریکا وجود دارد. از سوی دیگر وضعیت برای زلنسکی در صورت روی کار آمدن ترامپ نیز چندان خوشایند نخواهد بود. زیرا وی هم تمایل به پایان بخشیدن به جنگ اوکراین دارد.

در نتیجه زلنسکی در شرایطی که با محدودیت‌های قابل‌توجهی از سوی حامیان غربی خود مواجه شده، با ترتیب دادن این حملات قصد دارد جنگ را وارد مرحله جدیدتری کند؛ زیرا تصور می‌کند که واکنش روس‌ها نسبت به این نوع اقدامات بسیار سخت خواهد بود و هر نوع اقدام سخت از جمله احتمال استفاده از تسلیحات اتمی به صورت محدود، آمریکا و کشورهای اروپایی را مجدداً در مواجهه با مسکو مصمم خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
    5 2
    زلنسکی و نتانیاهو از یک قماش اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس