1

پشت پا زدن به رئیس‌جمهور و افزایش فشارها چندوجهی به دولت آن‌هم در آستانه راه افتادنش باهدف به بن‌بست کشیدن مسیر آن در خود حکایت‌هایی دارد که در چند فاز برنامه‌ریزی‌شده است.

سرویس سیاست مشرق - ساعتی قبل از ارسال لیست کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس یک اکانت ناشناس نزدیک به اصلاح‌طلبان رادیکال که این روزها از کشور هلند اداره می‌شود نوشت که اگر پزشکیان پشت ظریف را خالی کند، اصلاح‌طلبان نیز از رأی خود به دولت پا پس خواهند کشید.

هم‌زمان با این تهدید عجیب برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به عناصر فتنه ۸۸ خط فشار به پزشکیان را چند پله بالاتر برده و نوشتند که اصلاح‌طلبان و رؤسای ستادهای استانی باید راهی پاستور شده و آن‌ها به حالت تحصن بست بنشینند تا رئیس‌جمهور درباره رفتارهای این روزهای خود به آن‌ها توضیح بدهد.

این عملیات روانی با هدایت یکی از نمایندگان سابق مجلس ششم از کشور بلژیک حکایت از آن داشت که چپ‌های ستادی از لیست پیشنهادی به مجلس راضی نیستند، البته ساعتی بعد و پس از انتشار اسامی کابینه پیشنهادی دولت مشخص شد که فهرست ارائه‌شده نزدیک به سلایق اصلاح‌طلبان است و پزشکیان روی اصول خود در تشکیل «دولت وفاق» ایستاده است.

فشار حداکثری به رئیس‌جمهور پس از استعفای ظریف! / خالی کردن شبانه ساختمان قرمز در پاستور چه اهدافی دارد؟

پزشکیان موردپسند چپ‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

اما به نظر می‌رسید که فهرست نهایی رئیس‌جمهور به مذاق برخی اصلاح‌طلبان رادیکال چون جبهه اصلاحات خوش نیامده است، این جریان سیاسی اعتقاد به آن دارد که پزشکیان را افرادی چون آذر منصوری رئیس‌جمهور کرده‌اند و «دولت سوم خاتمی» حداقل خواسته آن‌ها پس از پیروزی در انتخابات است.

اشاره آن‌ها به دولت سوم خاتمی، تشکیل کابینه‌ای بود که صفرتا صد آن توسط اصلاح‌طلبان رادیکال چیده شده باشد و بیش از آن‌که برای اداره امور کشور مناسب باشد درصدد راه‌اندازی دولت جنگ خیابانی چیزی شبیه روزهایی در سال ۷۸ تا ۸۳ گردد، اصلاح‌طلبان برای راه‌اندازی چنین دولتی فشار سنگینی به پزشکیان وارد کرده بودند.

تا جایی که محمد خاتمی بدون قرار قبلی به ساختمان قرمز و محل استقرار دولت رفته و مدام زیر گوش پزشکیان می‌خواند که کابینه‌اش باید تابلو مشخص داشته باشد، ازجمله آن‌که وزیر کشور، اطلاعات و وزارت خارجه به‌گونه‌ای تعیین شوند که تابع جبهه اصلاحات باشند و نه نظام اداری و اجرایی کشور!

شنیده‌شده است که محمد خاتمی در آن دیدار لیست کابینه پیشنهادی خود را به مسعود پزشکیان تحویل داده اما رئیس‌جمهور از پذیرش آن سرباز زده بود، همین رفتارهای مستقل از جانب مسعود پزشکیان باعث شد تا خیلی زودتر از تصورات قبلی (۳۷ روز) اصلاح‌طلبان رادیکال و برانداز حساب خودشان را از دولت پزشکیان جدا کرده و عطای آن را به لقایش ببخشند. این جدایی علائم و اشارات روشنی نیز دارد.

آذر منصوری که این روزها خود را زنی رئیس‌جمهور ساز در محافل خصوصی می‌نامد درباره وضعیت کابینه می‌گوید:

تعریف ما از دولت وفاق ملی به‌هیچ‌وجه به مفهوم سهم‌دهی به جناح‌های سیاسی نبوده و نیست. چه‌بسا جبهه اصلاحات ایران هم اعلام کرد که به دنبال سهم خواهی از دولت پزشکیان نیست. ازنظر ما شاخص‌های این وفاق ملی مهم است. درواقع دولت وفاق ملی باید برآیند شعار ایران برای همه ایرانیان باشد.

دولت وفاق ملی، دولت ائتلافی نیست؛ دولت ائتلافی صاحب ندارد و هیچ‌کس پاسخگوی آن نیست. این مطالبه جامعه و به‌خصوص رأی‌دهندگان به ایشان است که در خصوص گشت ارشاد و فیلترینگ شاهد تغییر سیاست‌ها و رفتارهای غلط باشیم و نه تداوم آن!

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات ایران که تصور داشت می‌تواند وزیر کشور شود پس از نرسیدن به جایگاه دلخواه در شبکه ایکس نوشته است:

اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم‌تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالان سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این‌همه هزینه به کشور و بازی باروح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟ جناب دکتر پزشکیان درنهایت، شخص رئیس‌جمهور مسئول کابینه است و هیچ لابی‌گر و عنصر تحمیل‌گری حاضر نخواهد شد، مسئولیت دولت را بپذیرد. پس تا زمان هست، تجدیدنظر فرمایید.

جبهه اصلاحات نیز با انتشار یک بیانیه که باعجله نیز تنظیم‌شده تیر آخر را برای فشار به دولت شلیک کرده و با ادبیاتی عجیب و نیز تهدید رئیس‌جمهور نوشته است:

اگر در گام‌های اول شکل‌گیری دولت خود، پیام امیدبخشی به مردم ندهید، نه‌تنها اعتماد ایجادشده در رأی‌دهندگان سلب خواهد شد، بلکه شما نیز پشتوانه لازم را برای پیگیری وعده‌های داده‌شده خود به مردم در انتخابات، از دست خواهید داد. این در حالی است که ناکامی دولت شما نیز هیچ نفعی برای حاکمیت در جهت ترمیم شکاف‌ها و گسست‌های خود با ملت در پی نخواهد داشت. از این روی جبهه اصلاحات ایران بر این باور است که موفقیت شما در راستای تأمین حقوق ملت، به نفع مجموعه حکمرانی خواهد بود و فرصتی دیگر تا سایر ارکان حاکمیت نه‌تنها مانعی در مسیر برنامه‌های شما ایجاد نکنند بلکه همه توان، ظرفیت و منابع خود را برای موفقیت دولت چهاردهم به‌کارگیرند.

البته فشارهای متعدد داخلی و خارجی از سوی اصلاح‌طلبان رادیکال برای به خط کردن پزشکیان جواب نداده و همین مسئله باعث شد که در آخرین ساعات شب گذشته ظریف که این روزها خود را معاون راهبردی و همه کاره دولت می‌خواند با یک بیانیه از قبل تهیه‌شده از دولت استعفا بدهد.

وزیر سابق خارجه در این متن که ابتدا وانتهایش باهم هم‌خوانی ندارد نوشته است که نمی‌تواند مسئولیت چنین کابینه‌ای را بپذیرد و برای همین به دانشگاه بازخواهد گشت! این جمله به‌خوبی نشان می‌داد که زدن زیر میز بازی آن‌ها در همان روزهای اول شکل‌گیری دولت در خود حکایت‌ها دارد.

ازجمله آنکه برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی اصلاح‌طلبان پزشکیان یک وام‌دار به آن‌ها نیست که بافرمان چپ‌ها حرکت کرده و با اشاره آن‌ها ترمز بزند، رئیس‌جمهور همانند گذشته نشان داده که فرا حزبی عمل کرده و وابسته متغیر به چپ و راست ندارد، این ویژگی به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامده و ظریف را مجبور به استعفای شبانه کرده‌اند تا تهدید به خالی کردن پشت رئیس‌جمهور را به اندرونی‌های داخلی دولت نیز بکشند.

فشار حداکثری به رئیس‌جمهور پس از استعفای ظریف! / خالی کردن شبانه ساختمان قرمز در پاستور چه اهدافی دارد؟

فشار حداکثری به رئیس‌جمهور پس از استعفای ظریف! / خالی کردن شبانه ساختمان قرمز در پاستور چه اهدافی دارد؟

رئیس‌جمهور را باید در دریای مواج رها کرد!

از نگاه اصلاح‌طلبان پزشکیان بدون حامیان ستادی در دریایی مواج و اتمسفر سیاسی تودرتو گم‌شده و خیلی زودتر از تصورات غرق خواهد شد، این برداشت حزبی و قبیله‌ای از دولت به‌خوبی نشان می‌دهد که شعارهایی چون «منافع ملی» برای این جریان سیاسی چه تعریف خاص و عجیبی دارد.

البته استفاده دوباره از ظریف برای فشار به رئیس‌جمهور نیز قابل‌توجه است، اصلاح‌طلبان رادیکال معتقدند که در انتخابات ظریف برای پزشکیان کُت از تن درآورده و حالا باید معلوم شود که این کت بر تن چه کسی است!

این جمله توهین‌آمیز نشان می‌دهد که چپ رادیکال پزشکیان را پلی برای عبور از مرحله فعلی به دوران دیگر که حامل برخوردهای اجتماعی است تصور کرده و دولت تشکیل‌شده را ابزار آن می‌بیند، از نگاه این گروه سیاسی پزشکیان نه به قانون اساسی بلکه باید به بیانیه ۱۵ ماده‌ای خاتمی که پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نگارش شده متعهد باشد.

فشار حداکثری به رئیس‌جمهور پس از استعفای ظریف! / خالی کردن شبانه ساختمان قرمز در پاستور چه اهدافی دارد؟

ظریف برای سر خط کردن پزشکیان نقش یک کارت بازی را دارد، وزیر سابق خارجه نشان داده که وابسته به تحلیل‌های احساسی است که به‌سادگی می‌توان روی او سوار شد، از همین روی چپ‌ها سعی کردند با استفاده از فشار ظریف درجه رفتاری پزشکیان را تنظیم کنند، البته این بازی یک خطای بزرگ هم داشت ازجمله آن‌که استعفاهای مکرر و قهر و آشتی‌های ظریف آن‌قدر نخ‌نما شده که تقریباً کسی روی آن حساب خاصی نمی‌کند.

ظریف بیش از این پنج بار دیگر نیز قهر کرده است و هر بار با کوتاه آمدن رئیس‌جمهور وقت به سرکار خود بازگشته است، ازجمله آن در سفر نخست روحانی به نیویورک در سال ۱۳۹۲ بود که برخی مشاورین آقای رئیس‌جمهور بدون هماهنگی تلاش کرده بودند نشست وزرای خارجهٔ پنج به‌اضافه یک و ایران را به نشست سران تبدیل کنند.

و مهم‌ترین آن‌که سال ۹۷ و در جریان سفر بشار اسد به تهران روی داد که بعدها ظریف در برخی محافل خصوصی درباره آن گفت که نه به دلیل اختلاف با نیروی قدس سپاه بلکه به دلیل بی‌توجهی دفتر روحانی به جایگاه وزیر خارجه شبانه استعفا داده است.

به نظر می‌رسد که این بار هم برخی محافل سیاسی تلاش کردند که با گرفتن رگ خواب ظریف در دست خود از معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان «اهرم فشار حداکثری» استفاده کنند، این خطای راهبردی البته با تصحیح حسام‌الدین آشنا و دادن سرخط جدیدی چون رد صلاحیت ظریف روبه‌رو شد که بازتاب خاصی نیز پیدا نکرده و ناظران به‌خوبی می‌دانند که چه کسی ظریف را وادار به جدایی شبانه از پزشکیان کرده است.

فشار حداکثری به رئیس‌جمهور پس از استعفای ظریف! / خالی کردن شبانه ساختمان قرمز در پاستور چه اهدافی دارد؟

شاید ظریف خوب می‌داند که استفاده ابزاری از او برای فشار اصلاح‌طلبان رادیکال چه اثرات سویی خواهد داشت و احتمالاً هنوز از یاد نبرده که مهم‌ترین دشمنان او در سیاست داخلی نه جناح رقیب بلکه همان جبهه اصلاحات و تیم اطرافیان روحانی است که هیچ‌گاه راضی نشد شخصی مانند جواد ظریف را نامزد اختصاصی خود برای انتخابات کند!

اما این پشت پا زدن به رئیس‌جمهور و افزایش فشارها چندوجهی به دولت آن‌هم در آستانه راه افتادنش باهدف به بن‌بست کشیدن مسیر آن در خود حکایت‌هایی دارد که در چند فاز برنامه‌ریزی‌شده و با استعفای ظریف کلید خورده است، نیش و کنایه‌های چپ‌ها به پزشکیان و استفاده از جملات توهین‌آمیز علیه جایگاه ریاست جمهوری تنها مقدمه این آتش‌بازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    71 13
    سایت مشرق کار با معاندین معلوم الحال و مغرض ندارم اما خود شما چند چندی برادر ؟ از وقتی پزشکیان رای آورد با وجود حمایت قاطع رهبری و سران نظام از رییس جمهور و مواضع قاطع و انقلابی پزشکیان در سخنرانیهاش چپ و راست مقاله های تند میزنی اونم با کلی کامنت زیرش علیه ایشون . حالا اینجا 180 درجه دور زدی جور دیگه شد داستان . بالاخره چند چندی برادر من ؟
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      4 2
      برکناری ظریف الممالک عشق مذاکره از سمت به ظاهر مشاوره ای ولی در اصل بچرخان دولت پزشکیان به اندازه چند قهرمانی در المپیک شادی آفرین و نشاط انگیز بود !!!
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      0 1
      البته طبق قانون رهبر و مقامات بعد از انتخاب مردم باید از انتخاب شده حمایت کنند تا مثل خاتمی رفسنجانی و روحانی گندش در بیاد تایکی بشه دولت عبرت
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    ظریف در تراز اقتدار ایران نیست ، بچه بازی و استعفاش هنگام سفر بشار اسد هیچ گاه فراموش نمیشه
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      10 11
      به خاطر اینکه کجای دنیا دیدید یک ریس جمهور دعوت شود ولی وزیر خارجه ان کشور مطلع نباشد
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      8 4
      احسنت
    • محمد IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      3 7
      همه فراموش کردند و راحت رای دادن اصلا هیچ فکری هم نمیکردن که این وضعیت را ببینند و حالا باید منتظر اتفاقات بدی باشیم
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      18 51
      ظریف پسربچه دوساله اس،هر وقت حرفی زده که گوش نکردن ،قهر کرده،این دیگه عادی شده برامون،روان شناسان معتقد هستند تو این شرایط به کودک بی توجهی کنید تا خودش متوجه کارش بشه
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      9 41
      اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را مثل عروسک خیمه شب بازی در این چهار سال در دست داشته باشند تا هر طوری که خواستند ان را برقصانند .
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      12 7
      ملت بزرگ ایران با قدرت راه خود را به سمت قله طی میکند و سنگریزه ها نمیتوانند جلوی حرکت ملت شهید پرور را بگیرند .
    • خخخ IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      9 6
      کدام اقتدار اقتدار موشک های چین و کره شمالی؟ نه نیرو هوایی نه‌زرهی نه کامیون نظامی نه هیچی
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      4 5
      خطاب به "خخخ" دوزاری فعلا همین موشک ها ارباب سعودی ات تو یمن رو زمین گیر کرده
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      6 0
      کجای دنیا دیدی که وزیر خارجه یه کشور دنبال منافع دشمن اون کشور باشه
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      2 4
      دم دکتر ظریف کبیر گرم که با اون استعفای بی سابقه افشاگری گسترده ای کرد و پته تونو ریخت رو اب.رئیس جمهور سوریه اومده ایران بعد وزیر خارجه کشور خبر نداره!! همون بشار اسدی که الان فروختتون به برادرای عربش
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      1 1
      خخخخ اظهارا جنابعالی از یاران اصحاب کهف هستی که تا الان خواب بودی.
    • آشنا IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      2 1
      با سلام چرا این استعفای ساختگی را همسو با حمله ایران به اسرائیل ارزیابی نمی کنید. هر چه جلوتر می رویم ادب کردن اسراییل قطعی تر می شود و ظریف با این کارا غیر مستقیم داره به صهیونیست ها خدمت می کنه و با ایجاد تماس و چالش سیاسی در کشور سعی می کنه خطای محاسباتی برای نظام ایجاد کنه. یادمون نرفته قبلا هم در موقع حساس،ظریف عوض اینکه سرباز نظام باشه سرباز آمریکا بوده.
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      2 1
      بحث امنیتی بود که وزارت خارجه هم نباید باخبر می شد .قهرکردنشم مغرضانه واز روی غرض وسمپاشی بود .خدا ازش نگذره
    • US ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      1 2
      اقتدار ایران منظورش همین غزه ای که با خاک یکسان شده به علت دخالت در حال و پذیرایی و آشپزخونه مردم خاورمیانه چرا چون زمین بازی شان هستند و از اینکه در رسانه های جهان اسمشان برده شود لذت میبرند برای این لذت بردن حال و پذیرایی و آشپزخانه مردم عراق سوریه لبنان یمن غزه با خاک یکسان شده نوبتیم باشه نوبت سیزن دو غزه است غزه دو همون تهران میشه اقتدار ایران تباهی ایران نسل های مختلف بس نیست تباهی خاورمیانه که همه اواره شده اند بس نیست ؟
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    4 2
    تازه علف به دهن بزی شیرین اومده بود..... سلام گرگ بی طمع نیست......
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    4 3
    رسانه اصولگرا پشت‌رییس‌جمهور اصلاح طلب‌درامده ازین‌شیر‌تو شیر‌تر؟
    • اشنا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      1 2
      با سلام اتفاقا باید از این رفتار ظریف حمایت کنیم . ایشان بسیار انسان با شعوری هستند و بعد از اینکه به تاریخ تولید و مصرف چاپ شده روی خودشون توجه کردن ، زود متوجه شدن که قبل از تاریخ انقضاء!!!باید از دولت تشریف بیرند وگرنه همون دوربری عزیزشون ایشون رو به زبان... دانی هدایت می کردند. آفرین ظریف حقا که سیاستمداری
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 1
      برای خائنینی مثل تو وطن معنایی ندارد پس بتمرگ تو کمپت پیری👎
  • مهدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    6 3
    ظریف چهره واقعی خودشو نشون داد
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      0 1
      بر بدخواهاش لعنت
  • mostafa IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    5 3
    حق دارند همانطوری که شما اول دولت سیزدهم با اسم رمز بانیان وضع موجود همرو عوض کردید و مملکت به نابودی کشوندید با سطح سوادشون
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
      0 1
      سطح سواد شما چقدره ؟ در امضای برجام بدون خواندن
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 1
      مسی خفه🤫
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 6
    کم کم‌ باید آمادهٔ انتخابات ریاست جمهوری شویم، به نظر میرسه در همان دوران مناظرات پزشکیان قصد کناره گیری داشته اما اصلاح طلبان دروغگو راضی اش کردن صبر کند و با رأی اعتماد نگرفتن وزرایش قهر کند که حداقل ضربه ای به نظام زده باشد
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    8 2
    خاک تو سر هرکی به این جماعت رای داده . جز آشوب و فتنه انگیزی چیز دیگری بلد نیستند . ملت ساده اونوقت از این جماعت انتظار دارن وضع اقتصاد و درست کنن
    • K IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      1 3
      بی ادب گستاخ، ۱۷ میایون آدم به این رای دادن، تو با چه منطق احمقانه ای و بر اساسمبانیکدوم دین و مذهب بخودت اجازه میدی خاک بر سر این جماعت هفده میلیونی کنی؟! خجالت نمیکشی ازینهمه گستاخی
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 2
      16 میلیون هم جواب میدن خاک بر سر خودت
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 3
    مشرق جان، تحولات داخلی روی داده را هرچقدر هم که بد، با ذهن سازی طیف مطبوع خودت ببین. تندروی هم شاخ دارد و هم دم.
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      که تو هردو را یکجا داری با سم
  • دکتر زنوزی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    15 2
    سلام چرا اقایان از زنان و جوانان برای مردم فریبی استفاده می کنند از نظر انها ما میانسالان که اکثریت جامعه را تشکیل می دهیم انسان نیستیم ! چرا برای عوام فریبی از زنان استفاده می کنید ! زنان نیز مثل ما جزئی از جامعه هستند نه بالاتر و نه پایین تر
  • مرتضی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    7 19
    مملکت آب و برق نداره مردم در فلاکتند بعد اینها سر قدرت دعوا می کنند رسماً فقط برای قدرت و دیگر هیچ
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      مردم ابرو برق دارند و در فلاکت هم نیستند پس لطفا زر مفت نزن که خودت لنگه همان ها هستی با بیانی منافقانه تر
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      مملکت سُرومُر وگُنده ست وهیچ مشکلی نداره بیخود الکی مغلطه نکنید .یه سری بهائی نجس مامور شدند به نارضا کردن مردم با چاخان وپاخان وتلقین بدبختی
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      سه روزه برق ما میره بعد سایبری میگه مملکت گل و بلبله
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    12 15
    شاخ گذاشتن روی سر آقای پزشکیان و بعد حرفهای نامربوط تمسخرآمیز در جلسات خصوصی به ایشان، نشان از خودبزرگ بینی ظریف نسبت به رئیس جمهور دارد
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    24 38
    رفت که رفت. رییس جمهور باید انقدر قوی باشه که صد تا ظریف هم بروند باکش نباشه. خدا رو شکر که در دولت جدید هم پست مهمی نداشت. مملکت رو نباید دست همچین ادم های دمدمی مزاجی داد. بهتر که رفت.
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    خود این سیستم با پلیس کار می کند یعنی اصلا نیازی به این سیستم نداریم این بیشتر یک نوع نفوذ به داخل کشور شماست توسط افراد سودجو یا دولت های دشمن
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    حتی بقیه در کشور های دیگر تمایل دارند پناهنده بشوند به حکومت شما ،
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    احساس همدردی چیزی نشان بدهید حداقل
  • رای مردمو ندزدین IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    4 0
    گروه های فشار همان کار منافقین رو می‌کنن خلاف منویات رهبری و دنبال بحران سازی.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 0
    شاید هم هدف از این به ظاهر بهم ریختگی برای عدم پاسخ ایران به رژیم صهیونیصتی است. با درگیر کردن دولت و نظام خود؟
  • US ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 0
    از اول هم معلوم بود كه پزشكيان دارد گول ميخورد و استحكام خوب در مقابل توطئه را ندارد. از وجود حاميان او مانند ظريف معلوم بود كه او دارد گول ميخورد و اكنون ميبينيم كه پزشكيان چه روزهاى اسف بارى را ميگذراند
  • ناشناس IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    4 0
    دکتر پزشکیان از اول هم اشتباه کرد که دارودسته ظریف رودنبال خودش راه انداخت همه ملت ایران این دار ودسته رو می‌شناسند حالا که ظریف استعفاداده به جهنم ایشان باید قرص ومحکم بایستدو به اهدافی که دارد برسد هدف خدمت به مردم است نه چیزدیگری
  • حامد پلاس IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    3 7
    هنوز بعد از ۲۷ سال با افتخار به رایی که به خاتمی دادم از رای خودم دفاع میکنم، اما هنوز این پیرپزشک استارت نزده بهش میگم که اگه این کامنت رو خودش یا اطرافیانش میخونن با قاطعیت رای من رو پس بده!!! ما به تو رای دادیم که رییس پلیس بشه وزیر کشور؟؟؟؟ تو وجدان داری؟؟ نادرستم اگه دیگه بهت رای بدم پیرپزشک...‌.
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      کاش نادرست بودی که از قوم لوت هم بدتری نوچه شیطان تکراری
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      ولی من خیلی پشیمانم بارای دادن به خاتمی ،بچه بودم نفهمیدم اشتباه کردم .خدااز انتخاب اشتباه من بگذره تحت جو بودم
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    4 1
    ادم ضعیفی مثل ظریف همون بهتر که رفت .پس بگوچرا برترینها انقدر به پزشکییان انتقاد میکنه با اینکه از حزب اصلاحات هست! پزشکییان باید دورووریهای خودشرو بهترمی شناخت ودست به عصا راه میرفت وروی اینها حساب باز نمیکرد 🤔🧐
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 1
    بلاخره دولت پزشکیان دولت سوم روحانی هس یا خانمی ؟
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      0 0
      امتداد ناتوانی های رئیسی
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    3 0
    به نظر من ایرانی که تابعیت کشور دیگه ای رو می گیره لیاقت نداره که تابعیت ایران رو داشته باشه )خودش تشخیص این رو داده که تابهیت جای دیگه رو گرفته (باید تابعیت ایرانش رو باطل کنند و درست مثل خارجی باهش برخورد کنند و برای ورود به ایران باید ویزا بگیره نه این که پست های کلیدی بهش بدند
  • FR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 1
    عجب ! فکر میکردیم با آمدن پزشکیان لااقل آرامش سیاسی و امنیت اجتماعی فراهم می‌شود … حالا معلوم شد که چرا اصلاح طلبان از ابتدا خود ظریف را یکی از کاندیداهای مورد قبولشون تعیین نکردند
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 0
    حالا معلوم شد چرا ما پیشرفتی تو اقتصاد نداریم چرا وضع مردم بهتر نمی شود . چهل ساله همیته این اصلاح طلب ها فقط به فکر خودشون و گروهشون هستند کاری به وضع مردم ندارتد اقتصاد اصلا براشون مهم نیست فقط می خواهند تو دولت باشند و وزیر داسته باشند تا بهتر بچاپند . اگر وضعیت به سودشان باشه که چه خوب واگر نباشه مملکت را به اشوب می کشانند مثل ۸۸ و همین یکی دوسال پیش .
  • ناشناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    این کشور یکی میخواد با مقداری از خلق و خوی صدام که راست کار گردن کلفتهای طلبکاریه که علنا قداره کشی میکنند و خط و نشون میکشند، این گردنکشان دارند ریشه کشور و مردم رو میزنند و هیچکس جلوی این زالوها رو نمیگیره، چرا؟ واقعا اینها کی اند؟ زورشون زیاده؟ مملکت مال اینهاست؟ چه خبره تو این مملکت؟ اهداف انقلاب ۵۷ با این مدعیان داره به کجا میره؟
  • احمد IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 0
    چطوررشما ٤ درصدي هاي باني وضعيت بد اقتصادي و سياسي امروز دولت بيسوادتان تا دهياران را أز دم تيغ گزرانديد و حالا كه مردم در انتخابات جواب دندانشكن نه به شما دادند أز دولت پزشكيان دنبال سهم هستيد و با فشار و قلدري ٨ وزير را به پزشكيان قالب كرديد آنوقت إصلاح طلبان و ظريف كه همه چيزشان را پاي پزشكيان گذاشتند حق اعتراض ندارند تف به پرويي شما
  • یزدان IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    1 0
    از رایی که دادم پشیمانم
  • مهرداد عباسی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    ظریف خیلی ظریف بود شکست خب شکسته را نباید به کار گرفت چون باعث ایجاد زخم جدید می شود چه خوب که چینی شکسته معلوم شد شکسته پس باید خردش کرد و دور انداخت پزشکیان مرد میدانه یک تنه به حول قوه الهی می تواند از خودی ها یار بگیرد بگذارید ظریف و امثال ظریف خردتر بشه
  • امیر IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    0 0
    شما اصول گراها طرفدار مردمین؟ الان که به خواسته خودتون رسیدید طرفدار پزشکیان شدید‌‌ جالبه..
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    می گوید :نمی‌تواند مسئولیت چنین کابینه‌ای را بپذیرد !!!! چنین مسئولیتی را چه کسی بر شما بار کرد جناب استاد ؟
  • علي IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام و عرض ادب بنده به جناب پزشكيان راي دادم چون انسان موجه و درستي است بنده ايشان را به لحاظ خانوادگي ميشناسم شريف و با ايمان است وليكن ميخواهم از سخنان جناب پورمحمدي وام بگيرم كه صرفآ انسان خوب بودن براي جايگاه رياست جمهوري كفايت نميكند اعتقاد دارم جناب پزشكيان كاريزما ، شجاعت و اعتماد به نفس لازم را براي رياست جمهوري ندارد و در آينده دچار مشكلات عديده اي خواهد شد.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    خوش آن باغی که روباه ازش قهر کنه آقای پزشکیان این قهر کردنها را به فال نیک بگیر که خداوند دارد کمکت می کند تا از شر خناسان رهایی یابی ظریف را از دولتت حذف کن نه به عنوان معاون نه مشاور که در هر صورت حضورش جز خسارت برای کشور و ملت نتیجه ای نخواهد داشت ظریف باید برای همیشه حذف شود
  • رضا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    ظریف باید هزینه هایی که به نظام تحمیل کرد رابپردازد نبایدگذاشت فرارکند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 1
    مشرق جان احیانا جناب شریعتمداری نظری در این موارد نداده اند که از قلم انداخته باشی برادر جان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس