آن روزهای که نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی از پرونده خیابان فاطمی پرده‌برداری کردند؛ اصلاح‌طلبان زبان در کام فرو برده بودند و استراتژی «سکوت» را در پیش گرفتند؛ اما...

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب روز پنج‌شنبه را با تمرکز خبری - تحلیلی نسبت به پرونده محمدرضا رحیمی آغاز نمودند. از سوی دیگر الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز به انتقاد نسبت به یادداشت روزنامه آرمان امروز مبنی بر نامزدی قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، پرداخت و در همین راستا پیرامون فعالیت‌های ملی وزیر بهداشت نوشت «به‌هیچ‌وجه در قالب‌های تنگ جناح‌ها و گروه‌های موجود نمی‌گنجد و اگر گروهی به هر دلیلی تلاش بکنند که این شخصیت مستقل و خوش‌سابقه را مصادره به مطلوب کند قطعاً نتیجه‌ای نخواهند گرفت پس توصیه من به دوستان عزیزم این است که عجولانه قضاوت نکنید و میدان خدمت انسان فرهیخته متخصص و خدومی را به گردوغبار شایعات، آن‌هم از نوع سیاسی نیالایید.»

انتقاد زنجیره‌ای‌ها از رقابت وزیر بهداشت و روحانی/ حمله به نمایندگان اصول‌گرا با رمز رحیمیروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری پنج‌شنبه را با تیترهای «می‌خواهند وانمود کنند پرونده سیاسی است» و «حضور رهبر انقلاب در مرقد امام (ره)» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تکذیب مجدد دو تابعیتی‌ها در نهاد ریاست جمهوری

تذکر تعدادی از بهارستانی‌ها با واکنش شدید دولتی‌ها همراه شد؛ بعد از اظهارات معاون پارلمانی دولت و اطلاعیه نهاد ریاست‌جمهوری نوبت به سخنگوی دولت رسید. روزنامه مردم‌سالاری در صفحه سیاسی پیرامون این موضوع نوشت «سخنگوی دولت بابیان این‌که صحبت‌های برخی نمایندگان مجلس در مورد دو تابعیت بودن یکی از مسئولین نهاد ریاست‌جمهوری صددرصد کذب است، تصریح کرد: هیچ مسئولی در ریاست‌جمهوری نه گرین کارت دارد و نه تابعیت دوگانه که مستندات آن‌هم قابل‌ارائه است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت بابیان این‌که هجمه‌ها علیه دولت با توجه به اصالت،‌ هویت و مأموریت‌های جریان‌های سیاسی رقیب شکل می‌گیرد اظهار کرد: ما باید نسبت به رقبای دولت انصاف داشته باشیم و آن‌ها نیز باید متقابلاً در مقابل ما انصاف را رعایت کنند و به‌طور کل معتقدیم اتهام‌افکنی به خدمتگزاران فعلی دولت کار درستی نیست، چون دولت مصمم است باکمال سلامت خدمت رسانی به مردم را انجام دهد و با فساد مقابله کند. نوبخت به تشریح مصوبات جلسه هیأت وزیران پرداخت و تصریح کرد: در جلسه هیأت وزیران با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروز و ضرورت آماده شدن راه‌های مواصلاتی تهران به سمت استان‌های شمالی کشور مصوب شد مبلغ 150 میلیارد تومان برای تکمیل قسمت‌های راه هراز فیروزکوه و رشت به قزوین تخفیف داده شود. همچنین 15 میلیارد تومان برای مقابله با سیل و مشکلات ناشی از حوادث غیر مترقبه به استان گلستان اختصاص یافت.»

انتقاد زنجیره‌ای‌ها از رقابت وزیر بهداشت و روحانی/ حمله به نمایندگان اصول‌گرا با رمز رحیمیروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «پیگیری «می‌نمی‌کنیم»!» و «آتش به‌جای صهیونیست‌ها» اختصاص داد.

· محمدرضا رحیمی؛ تنهای تنها

این روزها «برائت» احمدی‌نژاد و «گلایه‌های» رحیمی فضای تراژدیکی را در جریان سیاسی حامی دولت نهم و دهم ایجاد کرده است. محمدرضا رحیمی مهم‌ترین حامی خود را ازدست‌داده است و این از حکم «زندان» برایش سخت‌تر است.

جواد حیدریان در سرمقاله روزنامه ابتکار ابتدا به مناسبات میان رییس‌جمهور سابق و معاون اولش می‌پردازد و می‌نویسد «17 خرداد 85 که محمدرضا رحیمی با غرور و مبالغه‌آمیز احتمال «پیامبری» محمود احمدی‌نژاد را به نقل از یک روحانی سوری به زبان آورد، هرگز فکرش را نمی‌کرد زمانی فرابرسد که محمودِ محبوبش، از او اعلام برائت کند. فکر نمی‌کرد احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای به‌جای دفاع از سلامتش بگوید؛ «تمام ماجرای آقای رحیمی حتی با فرض صحت اتهامات و قبول رسیدگی قانونی و صحیح مربوط به سال 86 و قبل از آن و دوره ریاست ایشان بر دیوان محاسبات کشور و پیش از همکاری و حضور ایشان در دولت نهم بوده!» برائتی که مصداق «دوستِ دشمن» برای رحیمی شد.»

وی سپس با چشم‌پوشی از پیگیری نمایندگان اصولگرایی مجلس نسبت به پرونده آقای رحیمی، آنان را متهمان اصلی می‌داند و در همین راستا نوشت «اگرچه پیش‌ازاین بر افکار عمومی آشکار بود که نمایندگان مجلس چرا آن‌همه از حرمت‌شکنی قانون توسط احمدی‌نژاد و دولتش بی مجازات گذر می‌کردند و حتی «نامه فدایت شوم» می‌نوشتند و انتصاب رحیمی از سوی احمدی‌نژاد را ستایش می‌کردند اما «آفتاب آمد دلیل آفتاب» و نامه رحیمی نشان داد که 170 نماینده مجلس چرا و چگونه پول بیت‌المال را صرف تشکیلات حزبی کرده‌اند.»

انتقاد زنجیره‌ای‌ها از رقابت وزیر بهداشت و روحانی/ حمله به نمایندگان اصول‌گرا با رمز رحیمیروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «گرامیداشت یاد امام» و «سفیر دوم در راه نیویورک» اختصاص داده است.

· انتقاد از اعلام رقابت قاضی‌زاده و روحانی در انتخابات 1396

روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی، دو روز در اقدامی عجیب، اقدامات مناسب و اثرگذار وزیر بهداشت در عرصه پزشکی کشور را تلاش وی برای «ریاست‌جمهوری» توصیف کرد در یادداشت «مستقیم پاستور» انگیزه اقدامات اثرگذار ملی وزیر بهداشت را «سیاسی» و معطوف به «انتخابات 96» ریاست‌جمهوری توصیف کرد و حمایت رسانه‌های اصولگرا از وزیر بهداشت را «معنادار» دانست. این یادداشت با واکنش‌های مختلفی از سوی رسانه‌های اصولگرا همراه شد و الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز با انتقاد درباره این اظهارات روزنامه آرمان امروز نوشت «یادآوری‌ها کافی است که این شائبه‌ها و شایعه‌ها را، حتی به فرض صحت نیم درصدی‌اش، بگذارند برای وقتی دیگر که منتقدان از انتقاد و بدگویی و حرافی خسته شده‌اند. در هر صورت عملکرد و سابقه جناب دکتر قاضی‌زاده به‌عنوان یک پزشک حاذق و متخصص و البته مدیر و مدبر نشان از این دارد که شخصیت او فراتر از جناح‌ها و گروه‌ها و احزاب موجود است، به‌هیچ‌وجه در قالب‌های تنگ جناح‌ها و گروه‌های موجود نمی‌گنجد و اگر گروهی به هر دلیلی تلاش بکنند که این شخصیت مستقل و خوش‌سابقه را مصادره به مطلوب کند قطعاً نتیجه‌ای نخواهند گرفت پس توصیه من به دوستان عزیزم این است که عجولانه قضاوت نکنید و میدان خدمت انسان فرهیخته متخصص و خدومی را به گردوغبار شایعات، آن‌هم از نوع سیاسی نیالایید.»

انتقاد زنجیره‌ای‌ها از رقابت وزیر بهداشت و روحانی/ حمله به نمایندگان اصول‌گرا با رمز رحیمیروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیتر «تیر خلاص به دولت نهم و دهم» اختصاص داد.

· حمله به نمایندگان اصولگرا با رمز رحیمی

آن روزهای که نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی از پرونده خیابان فاطمی پرده‌برداری کردند؛ اصلاح‌طلبان زبان در کام فرو برده بودند؛ آن زمانی که فریاد عدالت‌خواهی هزینه‌ساز بود آنان استراتژی «سکوت» را در پیش گرفتند؛ اما در مقطع کنونی آنان در حالی پیشبرد «پروژه» انتقام از اصولگرایان را با رمز رحیمی هستند.

داریوش قنبری از نمایندگان اصلاح‌طلب بهارستان در پاسخ به سؤال روزنامه شرق مبنی بر این‌که آیا مسئله توزیع پول بین برخی کاندیداها را که حالا اعلام‌شده تعدادشان ۱۷۰ نفر بوده، در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس‌ازآن در نحوه تعامل نمایندگان با دولت دیده بودید، اظهار داشت «این حمایت‌های مالی معمولاً پنهانی انجام می‌شود و کسی از جزییات آن اطلاع ندارد و الآن هم که درباره‌اش حرف می‌زنیم به دلیل اثبات شدن اصل موضوع در دادگاه است؛ بنابراین شاید بنده و برخی دیگر از همکار آن‌هم مواردی را دیده باشیم یا متوجه چیزهایی شده باشیم اما تا وقتی‌که مستندات کافی درباره آن وجود ندارد، نمی‌شود درباره جزییاتش توضیح داد. ولی به‌هرحال الآن شاهد هستیم که خود این طیف باکسانی که تا دیروز موردحمایتشان بودند، دچار اختلاف شده‌اند و چنان به جان هم افتاده‌اند که گویا تا پیش‌ازاین هیچ‌گونه همکاری و همراهی‌ای باهم نداشته‌اند.

جالب اینجاست که این اختلافات حالا از سطح اختلاف بین اصولگرایان و کابینه احمدی‌نژاد به سطح خود کابینه رسیده و نامه‌ای که احمدی‌نژاد برای برائت از رحیمی نوشت و بعد از آن‌هم پاسخی که رحیمی به این نامه داد، نشان می‌دهد که اختلاف به سطح بالایی رسیده است. این‌ها در حالی است که تا پیش‌ازاین، این‌ها همه یک کلیت واحد بودند. بسیاری از کسانی که امروز لب به انتقاد از احمدی‌نژاد و اعلام برائت از دولت او گشوده‌اند، در آن دوران برای اعضای دولت احمدی‌نژاد تقدس قائل بودند و حالا هم برای فاصله گرفتن از این دولت باهم مسابقه می‌دهند.»

انتقاد زنجیره‌ای‌ها از رقابت وزیر بهداشت و روحانی/ حمله به نمایندگان اصول‌گرا با رمز رحیمیروزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «حضور رهبر انقلاب در مرقد امام (ره)» و «مگر چقدر تحمل فشار داخلی داریم؟!» اختصاص داد.

· جدال رسایی با جوابیه هاشمی

جوابیه مهدی هاشمی به اظهارات حمید رسایی در مجلس قرائت شد. روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین روزنامه به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی پیرامون این موضوع در بهارستان نوشت«همگان آگاه‌اند که پرونده مهدی هاشمی در حال رسیدگی در دادگاه است و او در قبال اتهاماتی که متوجهش شده است به دفاع از خود می‌پردازد و این یعنی هیچ‌کس مصون از پاسخگویی در برابر اقداماتش نیست حتی اگر فرزند یکی از بزرگان نظام مثل آیت‌ا... هاشمی باشد.

در این میان حمید رسایی نماینده تهران در مجلس، 9 دی‌ماه امسال سخنانی در صحن درباره مهدی هاشمی گفت که قرار نبود بی‌پاسخ بماند چراکه طبق ماده 78 آیین‌نامه داخلی مجلس، «چنانچه به تشخیص هیأت رئیسه نماینده‌ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده و یا هتک حرمت نماید فرد مزبور می‌تواند در دفاع از خود، به‌صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ گوید. پاسخ ارسالی درصورتی‌که بیش از دو برابر اصل مطلب اظهارشده نبوده و متضمن توهین و افتراء نباشد، در اولین فرصت در جلسه علنی قرائت خواهد شد.» البته در سال 91 هم رسایی در اقدامی مشابه نطقی علیه خانواده هاشمی داشت اما در آن زمان شاید به دلیل فضای سیاسی کشور که زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی نمانده بود، مصلحت در عدم قرائت پاسخ بود.

دفتر آیت‌ا... هاشمی در آن برهه با ارسال نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس ضمن اعتراض به انتشار این‌گونه توهین‌ها و تهمت‌ها از تریبون مجلس شورای اسلامی، خواستار اختصاص وقت جهت پاسخگویی شد. حالا مهدی هاشمی پاسخی نه به آن اظهارات که زمان آن گذشته است بلکه به اظهارات 9 دی 93 داده است که دیروز در صحن علنی از سوی حجت‌الاسلام سبحانی نیا، عضو هیئت‌رئیسه مجلس قرائت شد.»

انتقاد زنجیره‌ای‌ها از رقابت وزیر بهداشت و روحانی/ حمله به نمایندگان اصول‌گرا با رمز رحیمیروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اعتدال و صلح را از امام (ره) آموختیم» و «انتقام سخت حزب‌الله از ارتش اسرائیل» اختصاص داد.

· اولین اظهارنظر ملک سلمان

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به اولین واکنش ملک سلمان نسبت به مناسباتش با ایران پرداخت؛ گروه سیاسی روزنامه ایران نوشت «در پی سفر رئیس‌جمهوری امریکا به عربستان، خبرگزاری رویترز از نخستین موضع‌گیری پادشاه عربستان درباره ایران خبر داد و به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا نوشت که ملک سلمان در این دیدار تأکید کرده است ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. به گفته این مقام آمریکایی، پادشاه جدید عربستان در این دیدار که نخستین دیدارش با یک هیأت بلندپایه خارجی محسوب می‌شود شرط و شروطی برای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تعیین نکرده است. اظهارنظر ملک سلمان درباره موضوع هسته‌ای ایران در حالی بیان می‌شود که ایران همواره اعلام کرده کلیه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی کشورمان جایی ندارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عباس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    روزنامه های زنجیری رو ول کنید، بحث اصلاح طلب و اصولگرا نیست بحث فساد مالیه، بالاخره نمایندگان مجلس هشتم پول گرفتن یا نه؟
  • مهراوه ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    تمام این مشکلات و هوچی گری ها و سفسطه بازی ها و شارلاتان بازی ها و شامورتی بازی ها با بازگشت احمدی نژاد مرد و باشرف و نجیب و خدوم و ساده زیست و شجاع و استکبارستیز به قدرت کآن لم یکن میشود و هرچه احمدی نژاد را بیشترآماج فحاشی و بهتان و دروغ قراردهندمحبوبیت او در میان توده های مردمی متصاعدتر میشود
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    حالا اگر این افساد طلب ها گذاشتن دکتر قاضی زاده هاشمی که بی شک بهترین و فعال ترین وزیر کابینه است بدون حاشیه بکار و خدمتش ادامه بدهد .
  • ناشناس ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    جواد حیدریان در سرمقاله روزنامه ابتکار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حیدریان یک خبرنگار ساده محیط زیسته اونو چه به تحلیل سیاسی و سرمقاله.
  • مهدی از قم ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا وکیلی رحیمی چه ربطی به اصولگرای دارد؟؟؟شهرام جزایری یه بچه 29ساله کل مجلس ششم رو از رییس مجلس تا پایین خرید.اگر بخواهیم مفاسد رفورمیست ها و کارگزارانی ها رو بگیم که سر به فلک میزند
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    اینها که امروز رحیمی را دست مایه قرار دادند چرا تا دیروز دور و بر او می چریدند و حابلا که گرفتار عدالت شده خود را از او بری می دانند نگران نباشید نوبت شما هم می رسد و دیگران شما را دست مایه خودشان قرار می دهند بگذاری دوستان اصلاح طلب متخلف شما عرق زندانشان خشک شود بعد زبان دربیاورید
  • ریاستی ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    بعضی از اطرافیان احمدی نزاد ادمهای سالمی نبودند ونان به نرخ روز خور بودند مانند همین رحیمی .بالاخره همیشه هستند مگسان دور شیرینی.امیدوارم احمدی نراد در اینده نسبت به انتخاب همکارانش تقوا وخلوص طرف مقابل را مد نظر قرار دهد تا ادعاهایشان را.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس