قانون اساسی فعلی هیچ اصلی درباره شورای رهبری ندارد و با بازنگری قانون اساسی در سال 68 دیگر شورای رهبری هیچ جایگاهی در قانون اساسی ندارد و مجلس خبرگان نمی‌تواند شورایی را برای رهبری تعیین کند.

آیا شورای رهبری قانونی است؟
گروه سیاسی مشرق - بحث شورای رهبری از بحث‌های جنجالی طی سالیان اخیر بوده است که چندین بار توسط آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شده است.

وی در مصاحبه اخیرشان با یکی از روزنامه‌ها دوباره بحث رهبری شورایی مطرح کرده و می‌گوید در سال 68 و در هنگام بازنگری قانون اساسی نیز به شورای رهبری اعتقاد داشتند و الان هم معتقدند که اگر خبرگان نتوانند فرد مناسبی برای جایگزینی آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب کنند، راه برای شورای رهبری باز است و خبرگان می‌توانند شورایی برای رهبری جامعه انتخاب کنند. در قسمتی از این مصاحبه ایشان می‌گویند: «
اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شوراشدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند.»[1]

در این مطلب، در ابتدا روندی از تصویب اصل 107 قانون اساسی، که مربوط به شورای رهبری است، ارائه می‌کنیم و سپس دلایل حذف این شورا را در بازنگری قانون اساسی در سال 68 مرور می‌کنیم و در نهایت این اشکال را پاسخ خواهیم داد که آیا هنوز هم شورای رهبری در قانون وجود دارد یا خیر؟

شورای رهبری در قانون اساسی سال 58

شورای رهبری در نظام جمهوری اسلامی ثمره قانون اساسی مصوب 1358 است که در مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد. در اصل 107 این قانون آمده بود که «هرگاه یکی از فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم این قانون از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شده باشد، همان­گونه که در مورد مرجع عالی‌قدر تقلید و رهبر انقلاب آیت‌الله‏ العظمی امام خمینی (ره) چنین شده است، این رهبر، ولایت امر و همه مسئولیت­‌های ناشی از آن را بر عهده دارد، در غیر این صورت خبرگان منتخب مردم درباره همه کسانی که صلاحیت مرجعیت و رهبری دارند بررسی و مشورت می‌کنند، هرگاه یک مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیابند او را به عنوان رهبر به مردم معرفی می‌نمایند وگرنه سه یا پنج مرجع واجد شرایط رهبری را به عنوان اعضای شورای رهبری تعیین و به مردم معرفی می‌کنند.»

در این اصل سه راه برای انتخاب رهبر نظام جمهوری اسلامی پیش­بینی شده است؛

اول، انتخاب توسط اکثریت مردم.

دوم، انتخاب رهبری فردی توسط خبرگان.

سوم، انتخاب رهبری شورایی توسط خبرگان.

روش انتخاب توسط اکثریت مردم، در این اصل، ظاهراً فقط در مورد انتخاب ولی فقیه فردی و آن‌هم فقط در خصوص امام خمینی (ره) کاربرد دارد، اما خبرگان منتخب مردم می­‌توانند هم رهبری فردی و هم رهبری شورایی را انتخاب کنند.

در مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی علت انتخاب شورای رهبری این‌گونه آمده است: «گاهي مي‏‌شود كه همه خصائص لازم با حد نصاب لازم در وجود يك شخص مشخص است طبعاً همان فرد رهبر است و گاهي هم هست كه در وجود يك شخص اين خصائص نيست و با انضمام‏ افراد متعدد به هم مي‏‌توانيم بگوييم اين سه نفر و يا اين پنج نفر جمعاً آن خصائص لازم را دارند، اينجاست كه مسئله شورا مطرح مي‏‌شود، لذا مي‏‌گوييم كه اگر فردي را داشتيم كه در آن حد بود كه همه خصائص لازمه ولايت و تصدي و رهبري را دارد، همان فرد از طريق انتخاب مردم و به واسطه خبرگان [رهبر می‌شود] و اگر نبود از طريق شورا؛ يعني افرادي كه همه فقيه هستند و در جمع اين خصائص را دارند، تعيين مي‏‌شوند.»[2] به عبارت دیگر، شورای رهبری زمانی مطرح می­‌شود که یک فقیه دارای ویژگی­‌های لازم برای بر عهده گرفتن وظایف رهبری وجود نداشته نباشد و این نقص توسط شورای رهبری برطرف خواهد شد.

به نظر می‌رسد در هنگام تدوین قانون اساسی در مجلس خبرگان این نگاه وجود داشته که بعد از رحلت امام خمینی (ره) احتمال دارد که فقیهی به برجستگی ایشان وجود نداشته باشد و بر همین اساس شورای رهبری در اصل 107 گنجانده شده است، البته این نگاه توسط نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی نیز تصریح شده است. مثلاً، شیخ علی تهرانی درباره نقش امام می‌گوید: «بنده مطمئنم كه در آينده نظير «آقا» پيدا نمي‏‌شود و قهراً شوراي‏ رهبري‏ انتخاب مي‏‌شوند، البته ما دعا مي‏‌كنيم مانند «آقا» پيدا بشود اما اگر نشد كسي كه تمام جهات «آقا» در او نباشد قهراً شوراي‏ رهبري‏ مي‏‌شود.»[3]

دلایل حذف شورای رهبری در بازنگری قانون اساسی در سال 68

در سال 1368 بنا به دستور حضرت امام خمینی (ره) در قانون اساسی بازنگری شد. در شورای بازنگری قانون اساسی، یکی از مباحث مهمی که مطرح شد، بحث حذف شورای رهبری و قرار دادن رهبری فردی بود. دلایلی که در این شورا برای حذف شورای رهبری اقامه شد، عبارت است از:

الف) یکی از دلایل مهم اعضای شورای بازنگری قانون اساسی درباره اسلامی­ بودن یا نبودن شورای رهبری این بود که شورا در اسلام سابقه ندارد. آیت‌الله مؤمن در این باره می­‌گوید: «مسئله شوراي رهبري را كميسيون تأييد نكرد، به خاطر اينكه مسئله شورا همان­طوري كه در دلایل توجيهي به عرض عموم رسانده شده اصلاً سابقه اسلامي ندارد كه امامت امت با شورا اداره شده باشد و در نظر جمعي از اعضا كميسيون اين مسئله خلاف موازين شرعي دانسته شد[4]

آیا شورای رهبری قانونی است؟ب) روایاتی در مذمت شورا وجود دارد. یکی از این روایات توسط آیت‌الله امینی در جلسه بازنگری مطرح می­‌شود. ایشان می­‌فرمایند: «بعضي روايات هم داريم كه با شورایي بودن مخالفت مي­‌كند، مثلاً يك روايت را من يادداشت كرده­‌ام كه از حضرت علي (ع) است. قال علی (ع) «الشرکه فی الملک تؤدی الی الاضطراب»[5] شركت در ملك سبب اضطراب مي­‌شود و روايات ديگر نظير اين هست[6]

ج) یکی از مباحث مهمی که در شورای بازنگری قانون اساسی مطرح شد این بود که شوراهایی که در قانون اساسی سال 58 وجود داشت و در عمل نیز اجرا شد، عملکرد بسیار ضعیفی داشتند. مثلاً، نسبت به عملکرد شورای عالی قضایی و شورای سرپرستی صدا و سیما انتقادات زیادی وجود داشت و عملکرد این شوراهای باعث شد که درباره مشکلات شورای رهبری نیز توجه بیشتری شود؛ آیت‌الله امینی در این باره می­‌گوید: «بنا به تجربه­‌اي كه داريم از شورا خيلي هم راضي نيستيم. از اين جهت بعضي جاها هم كه شورایي بوده حضرت امام دستور دادند كه تغيير بكند. حالا گرچه اين شورای [رهبری] امتحان نشده، اما اين هم شايد اگر آزمايش شده بود همان نتيجه را مي­‌داد[7]

آیا شورای رهبری قانونی است؟ه) دلیل دیگری که مطرح بود این بود که برخی معتقد بودند که با وجود شورا و کنارهم قرارگرفتن سه یا پنج نفر، ویژگی‌های مثبت این چند نفر در کنار هم به صورت یک مجموعه کامل درمی‌آید، اما در جواب این ادعا، آیت‌الله مؤمن توضیح می­‌دهند: «اينكه اين چيزي را كه آقايان مي­‌فرمايند، مثلاً، الان در عبارت جناب آقاي عميد هست، ايشان فرموده­‌اند: در مواردي كه برتري چند نفر از فقها در برخي از صفات به طوري برجسته باشد كه هیچ‌کدام قابل اغماض نباشد و حاج­ آقاي مشكيني هم فرمودند. خوب! يكي از جهت فقه، يكي از جهت تقوا و يكي هم از جهت تدبير. اين جهت را ما در كميسيون بحث كرديم كه اگر سه نفر را این طوري گذاشتيم، آيا آن كسي كه فقه او بيشتر است در اثر اينكه با آن دو نفر بيايد تدبيرش بيشتر مي­‌شود يا او تدبيرش همان چيزي كه بوده هست؟ و آن كسي كه از نظر فقهي ضعيف­تر است آيا فقه او به خاطر اينكه با او هست زياد مي­‌شود و آن كسي كه تقوايش زيادتر هست فقه و تدبيرش زياد مي­‌شود؟ این‌جور نيست و فرض اين است كه همان‌طور كه مي­‌فرمایيد همه واجد شرط هستند و اين شخصي كه تدبيرش كم است خودش را مدبر مي­‌داند و آن كسي كه از نظر فقه من مي­‌گويم در درجه نازل­تري هست خودش را فقيه مي­‌داند و او را در مقام بحث تخطئه مي­‌كند (آن افقه را) و همین‌طور ... . بنابراين، این‌طور نيست. اين يك مسئله­‌اي است كه ظاهراً اشتباه مي­‌شود كه ما خيال می­‌كنيم كه اگر سه نفر كنار هم گذاشته شده­‌اند، اين سه نفر يك نفر مي­‌شود. بنابراين، هم فقاهت بيشتر هست، هم تدبير بيشتر هست، این‌جور نيست. اكثريت تصميم می­‌گيرند، اكثريت هم دو نفر هستند يا جمعاً اگر اتفاق نظر باشد. آن كس كه تدبيرش بيشتر است چه‌بسا باز در اقليت قرار بگيرد. بنابراين، اين خيال كه اگر به هم ضميمه شدن كأنّه اين جمع هر سه مزيت را واجد خواهد بود درست نيست، بلكه چه‌بسا به خاطر اين جهت اختلاف بيشتر در بين آن‌ها به وجود خواهد آمد.»[8] این جواب آیت‌الله مؤمن یکی از جدی‌ترین و بهترین جواب‌هایی است که می‌توان به حامیان نظریه شورایی ارائه کرد.

یکی از مؤیدات شورای بازنگری برای حذف شورای رهبری از قانون اساسی نظر مثبت حضرت امام خمینی (ره) در این باره بوده است. آیت‌الله امینی درباره این قضیه در شورای بازنگری این‌گونه توضیح میدهند: «وقتي مطلب شورایي نبودن خدمت امام عرضه شد، امام حُسن قبول داشتند.»[9]

نکته جالبی که درباره مدافعان نظریه شورایی وجود دارد این است که یکی از مدافعان جدی نظریه شورایی در مجلس خبرگان قانون اساسی، آقای منتظری بود. ایشان چندین سال به قائم مقامی رهبری رسیدند و از نزدیک با کارهایی اجرایی آشنا شدند، به این نتیجه رسیدند که شورای رهبری مخالف سیره عقلا و متشرعه است و برای اداره کشور نیز روش مناسبی نیست.

ایشان در کتاب ولایت فقیه می‌نویسد: «اينكه ولايت و رهبري جامعه را براي يك شورا قرار دهند نه براي يك شخص واحد، چنانچه از زبان برخي روشنفكران اين معني شنيده ميشود و من نيز در ابتداي امر هنگامي كه در مجلس خبرگان بودم از اين فكر دفاع ميكردم، ظاهراً اين شيوه شورایي مخالف سيره عقلا و متشرعه است و چيزي نيست كه به وسيله آن بتوان مردم و كشور را اداره نمود، به ويژه در مواقع حساس و خطير كه تصميم‌گيري در آن متوقف بر يك مركز تصمیم‌گیری باشد.»[10]

در نهایت شورای رهبری از قانون اساسی حذف شد و رهبری جمهوری اسلامی تنها در ولایت فقیه فردی منحصر شد. این امر به معنای متمرکز شدن هر چه بیشتر نهاد رهبری بود، زیرا بر اساس قانون اساسی سال 58 امکان تقسیم قدرت رهبری بین سه یا پنج نفر از مراجع وجود داشت که این امر در بازنگری قانون اساسی اصلاح شد و اصل 107 قانون اساسی به شکل زیر درآمد:

«پس از مرجع عالی‌قدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله ‏العظمی امام خمینی قدس سره‏الشریف که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقها واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یک‌صد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هرگاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یک‌صد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت‏های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.»

آیا خبرگان می‌توانند شورای رهبری را انتخاب کنند؟

قانون اساسی فعلی که هیچ اصلی درباره شورای رهبری ندارد و با بازنگری قانون اساسی در سال 68 دیگر شورای رهبری هیچ جایگاهی در قانون اساسی ندارد و مجلس خبرگان نمی‌تواند شورایی را برای رهبری تعیین کند. باید توجه داشت که طبق اصل 177 قانون اساسی که در سال 68 تصویب شد، تنها راه بازنگری در قانون اساسی، تشکیل شورایی از متخصصان و مسئولین است که می‌توانند در قانون اساسی بازنگری کنند و پس از تصویب اصول بازنگری شده، بایستی این اصلاحات در یک همه‌پرسی به تأیید اکثریت مطلق مردم برسد.

نکته مهمی که درباره بازنگری قانون اساسی وجود دارد این است که موارد اصلاحی قانون اساسی توسط رهبری و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص می‌شود و خبرگان هیچ دخالتی در مواردی که قابلیت بازنگری دارند، نمی‌تواند داشته باشد و مشخص نیست که آقای هاشمی بر چه اساسی می‌فرمایند که راه شورایی شدن رهبری توسط خبرگان باز است؛ ایکاش آقای هاشمی به جای صحبت درباره تصورات خود و قبل از هر حرفی، به قانون اساسی مراجعه کرده و بر اساس قانون اظهار نظر می کردند.

نتیجه‌گیری

شورای رهبری هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی دارای اشکالات متعددی که برخی از آن‌ها را این مطلب اشاره کردیم. علاوه بر این اشکالات، شورای رهبری باعث عدم تمرکز در تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت به لوث شدن مسئولیت‌ها می‌انجامد.

نکته مهمی که در شورای بازنگری مطرح شد این بود که این ذهنیت که با جمع شدن چند نفر در یک شورا، این شورا می‌تواند همة ویژگی‌های مثبت یک نفر را داشته باشد، اشتباه است، زیرا افرادی که در شورا هستند، در عین ضعفی که دارند، خودشان را کامل‌ترین فرد در همة زمینه‌ها می‌دانند و این امر باعث می‌شود اختلافات در شورا بیشتر شود.

در مجموع باید گفت که نظریه شورای رهبری هرچند این نظریه تاکنون به اجرا درنیامده است، اما تجربه تلخ شورای عالی قضایی، شورای صدا و سیما و برخی دیگر از شوراها نشان داد که اقدامات شورایی باعث تأخیر در کارها و عدم تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.



[1] http://www.asriran.com/fa/news/382244

[2]. مشروح مذاکرات قانون اساسی، ج 2، ص 1069.

[3]. مشروح مذاکرات قانون اساسی، ج 2، ص 1108.

[4]. مشروح مذاکرات بازنگری قانون اساسی، ج 2، ص 648.

[5]. غررالحکم، ص 343.

[6]. مشروح مذاکرات بازنگری قانون اساسی، ج 3، ص 1229.

[7]. همان.

[8]. همان، ص 1229.

[9]. همان، ص 1230.

[10]. دراسات فی ولایه الفقیه، ج 2، ص 36.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 167
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 54
  • مسافر ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    1 2
    ایکاش آقای هاشمی به جای صحبت درباره تصورات خود و قبل از هر حرفی، به قانون اساسی مراجعه کرده و بر اساس قانون اظهار نظر می کردند.
  • فائزه ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 1
    آخه این شخص دنبال چه موضوعیه؟ چرا همیشه شبهه افکنی می کنه؟
  • میلاد ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    1 1
    چرا شماها به هاشمی گیر می‌دید؟ یعنی همه مشکلات مملکت حل شده فقط مونده هاشمی؟ این طرف حرفشو زده شما بلدید جوابشو بدید
  • میرزاده ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    0 1
    چرت نگو
  • محمد ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 1
    دلم برای خاطره های حاج اقا تنگ شده یه مدته خاطره نمیگه :(
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    کاملا تحلیل درستی ارائه داده اید شورایی شدن حکومت از جهات بسیاری مضر خواهد بود. ان شآء الله قدرت در شخص رئیس جمهور که منتخب مردم هست متمرکز شود تا همه مشکلات حل شود
  • عباس م 61 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    1 0
    در زمان نبودن معصوم بهترین و کم خطاترین روش شورای رهبریست.
  • مهدی از قم ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ایکاش افراد ساده لوح راحت گول نمیخوردند و با بزرگ نشان دادن خطر احمدی نژاد و جریان انحرافی به وسیله این افراد باعث افول گفتمان جمهوری اسلامی نمیشدند
  • اهوازی ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    قدرت طلبی تا چه حد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی از قم ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بزرگترین خطری که کشور را حتی بیشتر از صدام تهدید کرده جریان فتنه 88 بود که ... و نامه بدون سلام وسلام ایشون نقش مهمی در ان داشتند و همچنین اندیشه التقاطی لیبرال اسلامی نزدیکان ایشون در مغایرت کامل با اندیشه اسلام ناب است.و شیوه زندگی ایشون با زندگی اولیای دین و رهبر انقلاب همخوانی ندارد
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حاج اقا تو8 سال گذشته ساکت بودن. الان هر روز چندین مصاحبه
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    لابد یکی از افراد شورا هم ایشونن وبقیه هم نوچه هاشن
  • مسافر ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ایکاش زود باورها گول ریاکاری امثال احمدی نژاد که خودش برای نظام یه هزینه بود نمی خوردند، ایکاش می فهمیدند احمدی نژاد ضد ولایت فقیه بود و ضد تدبیر رهبری عمل می کرد
  • مرتضیsk ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    لعنت خدا بر شیطان ، یعنی از الان شروع کردن اگه بر فتنه گران درس محکمی داده می شد این داستانا نداشتیم
  • سید ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق!!! کامنت منو منتشر نکردی، مهم نیست... برای ما مهم اینه که شما به آنچه به آن توجه نمی کنید با دید دقیقتری نگاه کنید و وقایع رو بصیرانه با سیر تاریخ گذشته بسنجید، چون تاریخ در حال تکرار است و ملت ما هم مثل قوم آقا امیرمؤمنان به بوته آزمایش گذاشته شده اند. به شما شدیدا توجه می دهم... تنها راه، و فقط تنها راه ظهور امام زمان حفظ سپهسالار ایشان است... و او کسی نیست جز سید علی خامنه ای. پس شما مثل سلیمان صردها نباشید که مسلم بن عقیل را تنها گذاشتند، او که سردار امام حسین بود... مبادا ... رییس خبرگان شود!
  • حزب الله پیروز است ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ای کاش امثال این مسافر خودشون رو جای حامی رهبری جا نمیزدن و با هزینه کردن از اقا به اهدافشون نمیرسیدن
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مسافر! پیام تسلیت مقام معظم رهبری و جمله دام توفیقه به معنای تایید دکتر بود .
  • حمید ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ایکاش منم با مسافر موافقم
  • ناشناس ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    رهبری نظام باید همانند اول انقلاب بر عهده یک ولی فقیه باشد و هرگونه بدعتی به معنای تغییر در نظام اسلامی و مغایر با فرامین امام خمینی (ره) میباشد.
  • ناشناس ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حاج آقا برای خودشون مدل جدید رهبری نظام رو اختراع کردند !!!
  • مهدی از قم ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    دشمن اصلی ولایت فقیه افرادی هستند که خودشون را لیبرال مسلمان.اومانیسم اسلامی.دموکراسی خواه. طرفدار نظم نوین جهانی مینامند.اگر امروز شما میتوانید از بعضی افراد بسیار پرقدرت به این راحتی انتقاد کنید برای این است که تابوی انتقاد ناپذیری این افراد توسط اشخاصی مثل دکتر عباسی و احمدی نژاد شکسته شده است والا تا 10سال پیش این افراد حصاری از تقدس در بر داشتند(البته اگر سنتان قد بدهد و ده سال پیش را به یاد داشته باشید)
  • سیداحمد ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    جوابشو خودش میدونه
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مثل گرفتن خلافت از امام علی ( ع ) و فدک و شکستن پهلوی دردانه پیامبر ؟ هیهات
  • سعید کریمی ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خداوند سایه مقام معظم رهبری را تا ظهور حجت بی الحسن العسگری بر سر این ملت مستدام میدارد ان شاالله
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    این حرف ها همه مربوط به دادگاه مهدی هاشمی،از هر طریقی باید جلوی محکومیتش گرفته بشه اینم در واقع یه تهدیده
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    یعنی منظورته خواب نمی بینه!
  • لبخند ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    شورا در مدیریت یعنی نابودی سازمان زیر دست. حتی ریاست جمهوری هم با این وضعیت دوره های کوتاه چندان قابل درک نیست. به نظر من بهترین سیستم موجود در جهان در آلمان پیاده شده است. در کل رهبری شورایی باعث میشود تا کوتاهی در هر امری را بین اعضای شورا پاس دهند و آخر هم هیچ کس زیر بار آن نرود. اینکه یک نفر مسئول همه امور باشد بهتر است. آن وقت همه می دانند که هر اتفاقی در جامعه نتیجه ی عمل مستقیم ایشان است و خود فرد هم می داند که باید درست عمل کند چون مسئولیت بر گردنش هست. فقط مثلا در دوره های 10 ساله و برای 2 دوره این مدت تمدید شود بهتر است تا مادام العمر باشد. البته اینها پیش بینی برای بعد است که ممکن است بلوا شود. علی ای حال که مشکلی نیست.
  • محمد ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    يک شوراى ١٥ نفره امور حکومت را به عهده داشته باشد که مسئول اداره مملکت در داخل و خارج و فقط در مقابل مجلس پاسخگو باشد . بودن اين همه ارگان هاى ريز و درشت فقط اتلاف وقت و سرمايه بيت المال٫ عدم انسجام و دهها مورد ديگر است. افرادى که فقط بلدند شعار مرگ بر اين و آن بدهند لطفا ساکت مگر اينکه اين نظر را نقد کنند و دليل و راهکار براى له و يا عليه آن ارائه دهند
  • ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خاج اقا چند تا خاطره هم از فهد و عبذال... برامون بگه .
  • سفير ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اگه شورا خوبه خب رياست مجلس خبرگان و مجمع تشخيص و هم شورايی کنين حاج آقا :-)
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آخه رئیس جمهور جزء فقهاست !؟ مجتهده !؟ همینطوری یه چیزی پروندی دیگه
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    تا بوده همیشه یه مرجع تقلید به عنوان اعلم بوده و بقیه ی مراجع هم از همون مرجع پیروی میکردن مثال آیت الله بروجردی و مراجع قبل و بعد ایشون
  • مسافر ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    چقدر شما ساده لوحید که بیانات رهبر انقلاب درباره بی قانونی و کار غیر شرعی و خلاف اخلاق احمدی نژاد در مجلس فراموش کردید و دارید نظر رهبر انقلاب با یه پیام تسلیت مقایسه می کنید، حماقت تا چه حد آخه؟ ... قطعا سردمدار انتقاد از مسوولین ولی فقیه جامعه بوده و نه امثال عباسی و احمدی نژاد ... اگر احمدی نژاد منتقد بود می رفت اقدامات مشایی نقد می کرد و از بقایی و رحیمی در ویترینش استفاده نمی کرد
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مقام معظم رهبري در سال 1371 فرمودند: آقاى هاشمى از سال 1336 - يعنى چهل‌ويك سال - با من همكارى و رفاقت دارد. رفاقت چهل‌ويك ساله، خيلى است؛ يعنى دو برابر عمر شما
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه 29 خرداد 88: "آقاى هاشمى را همه ميشناسند. من شناختم از ايشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئوليتهاى بعد از انقلاب نيست؛ من از سال 1336 - يعنى 52 سال قبل - ايشان را از نزديك ميشناسم. آقاى هاشمى از اصلى ترين افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزين جدى و پيگيرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پيروزى انقلاب از مؤثرترين شخصيتهاى جمهورى اسلامى در كنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در كنار رهبرى تا امروز. اين مرد بارها تا مرز شهادت پيش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب ميكرد و به مبارزين ميداد. اينها را جوانها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ايشان مسئوليتهاى زيادى داشت: هشت سال رئيس جمهور بود؛ قبلش رئيس مجلس بود؛ بعد مسئوليتهاى ديگرى داشت. در طول اين مدت هيچ موردى را سراغ نداريم كه ايشان براى خودش از انقلاب يك اندوخته اى درست كرده باشد. اينها يك حقايقى است؛ اينها را بايد دانست. در حساسترين مقاطع ايشان در خدمت انقلاب و نظام بوده. من البته در موارد متعددى با آقاى هاشمى اختلاف نظر داريم، كه طبيعى هم هست؛ ولى مردم نبايد دچار توهم بشوند، چيز ديگرى فكر كنند.
  • حاج عمو ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام:اصل مطلب همان تصورات است.حاج اقا هنوز گرفتار تصوراتشون هستند.وگرنه این تحلیل علمی ودقیق شما رو ایشون هم میدونه بلکه بهتر. اصل مطلب چیز دیگریست .
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    این بابا داره به مقتضای سنش عمل میکنه!! وقت وقت ریاسته!!
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است؟!
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    هدفش همینه!
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    باعث تفرقه مردم خواهد شد
  • جواد ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اگر اتفاقی مانند سال 88 افتاد و نیمی از این شورا یک طرف و نیم دیگر شورا طرف دیگر بود چی؟ آیا کشور به سادگی دچار جنگ داخلی نخواهد شد؟
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آقای هشمی ما باید چیکار کنیم که شما درباره امور مهم کشوری نظر ندین؟ به نظر شما شما جزء مردودین فتنه ی 88 هستین پس بهتره نظری ندین
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    نه رشيدرضا، نه ابوالاعلاء مودودي و نه هيچ يك از نظريه پردازان حكومت اسلامي بعد از خلافت، نظام شورايي را براي عالي ترين مقام كشور اسلامي جايز ندانستند.
  • اسیکندر ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مثل اینکه حکومت دیکتاتوری به مذاق بعضی ها سازگارتر است!!
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    در كشور ايران، رئيس جمهوري رئيس قوه مجريه است نه رئيس كشور
  • نكته سنج ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    البته مشرق! شوراي رهبري وجود دارد. مطابق اصل 111 قانون اساسي هنگامي كه رهبر استعفاء يا عزل يا فوت نموده است، شورايي مركب از رئيس جمهوري، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير شوراي نگهبان قانون اساسي مسؤوليت اداره كشور را تا انتخاب رهبر جديد به عهده خواهد داشت.
  • ارشد ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    عین واقعیت رو گفته!! دلیل ترس و سانسور شما هم همینه!!
  • عباس مطهری نیا زنجان ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق این کارت خیلی اشتباه بزرگی است. وقتی مقام رهبری صحیح و سالم و در قید حیات هستند، مطرح کردن این مباحث اشتباه و خبط بزرگ محسوب می شود. چرا به دنبال تضعیف شأن و مقام و منزلت ایشان هستید؟ حضرت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی هم باید به فکر آخرت و جواب گویی اعمال خود باشند و فکر رهبری و یا عضویت در شورای رهبری را از ذهن خود دور بفرمایند.
  • فرزان فر ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حاج اقا ، قربونت برم ، اگه به جا این حرفا تمرکز رو بذاری رو کار بچه ها که خیلی بهتره
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    واقعا ؟؟ پس متن کامل سخنرانیشو بذارید تا مردم ببینن راست گفته یا دروغ؟؟!
  • مجید ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    وقتی برای همه مسائل از رهبری خرج می کنید!مواظب باشید که متاسفانه این مخارج به حساب رهبری گذاشته می شود! مثل اینکه هر گاه رهبری اجازه تغییرات در قانون اساسی را دادند با مراجعه به ارا عمومی می توان بازنگری کرد یا نه!!!!! بس است و کارشناسان محترم از رهبری خرج نکنند! و دوستی خاله خرسه شان را بگذارند برای فردی دیگر!!
  • مسافر ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    گند زدی با این نکته سنجیت، سکوت کنی و الکی حرف نزنی کسی نمی گه لالی! اسم اون شورای رهبری نیست، اسم اون مدیریت کشور به صورت موقتی برای تعیین رهبر بعدی است
  • مسافر ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    عزیزم اولین ارجاع متن همون صحبتای هاشمی است، یکم اون دوگوله رو به کار بنداز و به جای خوندن تیتر اصل مطلب ببین
  • جواد ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    معلومه که متن رو خوب مطاله نکردی
  • علی از تنکابن ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آمین یا رب العامین - و دشمنان معظم له رو خوار و ذلیل نماید. دشمنان داخلی و خارجی
  • راستین ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشرق چرا صورتک پایان جمله ها تبدیل به حروف و علائم میشوند؟ برای جذابیت و انتقال هرچه بهتر نظر خوانندگان برای صورتک ها کاری بکن.
  • امیر ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ادمین جون کاش نظرمو انتشار می دادیا با حال بود :-D
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مسافر عزیز اتفاقا شما باید اون دو گوله رو به کار بندازی ! چون این متن ناقصه!، افتاد دوزاریت!!
  • گمنام ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا...
  • علی از تنکابن ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    امام خامنه ای : من البته در موارد متعددى با آقاى هاشمى اختلاف‏نظر داريم، كه طبيعى هم هست؛ ولى مردم نبايد دچار توهم بشوند، چيز ديگرى فكر كنند. البته بين ايشان و بين آقاى رئيس جمهور از همان انتخاب سال 84 تا امروز اختلاف‏نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمينه‏ى مسائل خارجى اختلاف‏نظر دارند، هم در زمينه‏ى نحوه‏ى اجراى عدالت اجتماعى اختلاف‏نظر دارند، هم در برخى مسائل فرهنگى اختلاف‏نظر دارند؛ و نظر آقاى رئيس جمهور به نظر بنده نزديك‌تر است !
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    یک حرف راست زده باشه همین مطلب بوده..
  • علیرضا اهواز ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حرف مفته ؛ کنتور نمیندازه
  • پيام ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خب منظور ؟
  • چوپان زاگرس نشین ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    با سلام ، خداوند از عمر امثال بنده بکاهد و بر عمر ولی خودش بیافزاید در ثانی حضرت آیت الله شاهرودی مگر چه کم دارند خداوند انشاالله خبرگان را به حق رهنمون می کند ،هر امری وقتی دارد.
  • مقدونی ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حکومت دیکتاتوری رو تعریف میکنی؟؟؟ یعنی زمان پیامبر که امور رو در دست داشت دیکتاتوری بود ... یا امیرالمومنین...یا این که حکومت جهانی به دست یک نفر آن هم حضرت حجت میباشد دیکتاتوریست... واقعا نگه داشتن دین در آخرالزمان مثل آتش در کف دست است... یا علی
  • همشهري ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مردم به آقاي هاشمي براي نمايندگي راي ندادند، او اين حرف‌ها را ميزند براي اينكه .... .
  • سید یاسر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بجای این حرفا برو فائزه رو جمع کن نمیخواد در مورد چیزی که.... نظر بدی
  • علی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آیت الله هاشمی رفسنجانی واقعأ شناسنامه انقلاب هستند
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مرگ بر منافق
  • پسر شیک پوش ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مگه میشه ولایت همزمان به چند نفر تعلق بگیره ؟!!
  • علی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    هاشمی 180 درجه تغییر کرده است وحتی نمی تواند فرزندانش را مدیریت کند. فقط عقده کرده وحرف می زند
  • محمود ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اگر چوپان حواسش به چوپانی اش بود و در هر کاری دخالت نمی کرد بهتر نبود؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بسه ديگه تا كي ؟بيش از اين خودتو از چشم مردم نيانداز با اون معجونات
  • ایرج امیری ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    درود یر هاشمی شناسنامه انقلاب مرد همیشه بکر در همه صحنه ها
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مسافر چرا تكفير مي كني
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حسود هرگز نیاسود!!!
  • علی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    در بدر بودن با علی شرط نیست ای برادر نهروان در پیش روست نهروان انقلاب فتنه 88 بود جناب هاشمی چه نقشی دراین نهروان داشت خود قضاوت کنید در خانه اگر کس است یک حرف بس است
  • محمد علی ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    معلوم است که نظرات این حضرات مدعی در راستای محدود کردن ولایت فقیه برای نیل به مقاصد شوم میباشد.کیست که نداند این زمزمه ها و بعضا فریادها صرفا بدلیل این است که این اشخاص از بسیاری از مقاصد شوم خود وامانده اند و سیلی خورده ی بحق مقام ولایت می باشند.باشد که تا دمیدن صبح صادق فرج؛ رایت مقام معظم رهبری همچنان پر صلابت به اهتزاز باشد و داغ دل (من هو فی قلبه مرض) را بیشتر و عمیق تر کند.
  • محمد ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حرف ايشون درسته.ولي جايگزيني براي رهبري وجود نداره..ايران هم با شورا نميتونه اداره بشه.اميدوارم سايه رهبري تا ظهور امام زمان (ع) بالاي سر ملت ايران باشه
  • ناشناس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    امام خمینی(ره): ملاک حال فعلی افراد است .
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    عاقلانه اینه که هاشمی بشینه آخرعمری برای فرداش چیزی جمع کنه توبه ازهرچیز براش شیرین تره اگه عاقلانه فکرکنه یه توصیه هایی هم به خانواده اش بکنه
  • بیب ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    شوری رهبری پیشنهاد فوق العاده ایه از خیلی چیزها جلوگیری می کنه!!!
  • حسین ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ایکاش آقای هاشمی به جای صحبت درباره تصورات خود و قبل از هر حرفی، به قانون اساسی مراجعه کرده و بر اساس قانون اظهار نظر می کردند.(به فرموده حضرت آقا شمر درجنگ صفین تامرز شهادت پیش رفت)پیشنهاد میکنم به آقای هاشمی که به پرونده ی پسرشون رسیدگی کنند
  • عباس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    میتوان به رفراندم گذاشت.
  • ناشناس ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    متاسفانه شناسنامه انقلاب در جریان فتنه 88 با نوشتن نامه بی سلام والسلام به رهبر معظم انقلاب و کلید زدن فتنه با رمز دروغ تقلب باطل شد .
  • حسین ازازنا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    این نقشه شوم انگلیسه که میخواد ایران رو به 5یا3قسمت تجزیه کنه ولی کور خونده ,امام مارو بیدار کرد
  • ناشناس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    در نظام اسلامی باید یک نفر حرف آخر را بزند و آنهم رهبر انقلاب است که باید حرف ایشان فصل الخطاب تصمیمات مهم کشور باشد.
  • ناشناس ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    به لطف انقلاب خمینی کبیر ایران تنها کشور منطقه است که انتخابات برگزار میکند و دموکراسی کامل در کشور حاکم است و رئیس جمهور و نمایندگان توسط مردم انتخاب میشوند .
  • ناشناس ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    انشاءالله خداوند به رهبر معظم انقلاب 120 سال عمر با عزت عنایت فرماید و مکر دشمنان ایشان و انقلاب را به خودشان برگرداند .
  • ناشناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند که اینجا در مورد شیفتگان قدرت مصداق دارد.
  • ناشناس ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    انتخابات 88 فتنه اکبر بود .
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بهتر بود حاج آقا در مورد مصاحبه اخیر فائزه و دفاع فرزندشون از بهائیت و منافقین هم توضیح میدادند .
  • خلیج همیشه فارس ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مثل اینکه کشور ما اسلام ناب هست چطور میشه قدرت نظامی را به رییس جمهور سپرد؟؟!!؟!؟!!!! مگر قضیه بنی صدر (نامرد و خیانت کار)را یادتان رفته... یکم مطالعه کنید و با هوشیاری جواب بدهید. رهبر یک کشور باید فردی باشد تا تصمیمات کشوری بر علیه تهدیدات را سریعا با تدبیر اتخاذ کند...
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مسافر احمق تو هستی که بیانات رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار دولت دهم را و جمله دامت تاییداته ایشان را نشنیده گرفتی !
  • فرزان فر ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اقاجان چه ربطی داره آخه . حرفایی می زنین که پایین ترین منطق هم نمی پذیره . بر منکر زحمات آقای هاشمی و امثالهم لعنت . ولی بحث اینه که این عنصر خدوم انقلاب تا زمانی که منشا خیر و خدمت باشه همه ملت ازش ممنون و اجرشم با خداست ولی اگر موقعی آب بر اسیاب دشمنان ریخت و ناراحتی ملت و رهبر را فراهم کرد که به خون سیدالشهدا هم خودش و فرزندانش خیانت را مرتکب شده اند و همه دنیا هم ثابت شده است آن موقع است که خیانت بر خدمات بیشتر به چشم می آید .
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    درود بیکران برامام خمینی وامام خامنه ای که باعث عزت اسلام ومسلمین شدند وهر چه نگاه می کنم در زندگی این دوبزرگوار اخلاص می بینم متاسفانه بعضی ها به فکر خود و... خودهستند هنوز نتوانستند اطرافیان وخانواده خود رادرست کنند
  • محمد ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آقای هاشمی در رابطه با فتنه 88 نتوانست نظر صریح و روشن در همه جنبه ها بدهد حالا راجع به رهبری صحبت می کند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آقای هاشمی نتوانست به خاطر فرزندانش به میراث ولایت امام (ره) وفادار بماند حالا راجع اصلی ترین اساس کشور نظر می‌دهد ؟!!!!!!!!!!!!!!!1 حاشا که نشناسیم تورا ......................
  • ماشالله ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مطمئن باشيد در آستانه راه تغيير شكل حكومت هستيم . شك نكنيد . احتمالا " جمهوري ايراني " با قدرت رييس جمهور .
  • مسافر ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    هر وقت معانی تعارفات و تشکرهای حوزوی یاد گرفتی و فهمیدی نظر سیاسی رهبر انقلاب درباره احمدی نژاد چیه، اون موقع بیا باهم صحبت کنیم، هنوز دهنت برای این حرفا بوی شیر میده
  • وحید ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    شما احتمالا متن رو نخوندی ...چون که پاسخ شما در متن داده شده و این شما هستی که اگه سواد مذهبیت میرسه (اگه مسلمان هستی) باید پاسخ اون ها رو بدی جناب....امیدوارم متوجه بشی منظور حدیثی از امام علی در این مورد چیه...جناب محمد شما اگه نمی خوای امروز ضد توهین کننده ها به پیامبری که اسمش روته حرفی بزنی فردا چی میخوای جوابشو بدی؟می خوای بگی اگه میگفتیم اذیتمون می کردن؟....این مسلمونیه؟....
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    زهی خیال باطل !
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مسافر چند سالته کوچولو ! چقدر سواد داری ؟!! خخخخخخخخ.
  • ناشناس ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    کسانی که بدنبال تضعیف رهبری و قدرت ولی فقیه در نظام اسلامی هستند با عکس العمل شدید مردم مواجه خواهند شد .
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    ما در 9 دی دهانتان را بستیم .
  • نادر ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    نه شیرین عقل جون .مشکل اساسی افرادی مثل شماست که هنوزم کَبک وار دارید عمر پشت سرمیگدارید .. اگر فقط وفقط یکبار عقاب وار پرواز کنید خیلی چیزیهائی را خواهید دید که درین حیات کَبک وارتان عمراَ نخواهید دید .
  • مسافر ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    الحمدلله به اندازه ای سواد و فهم دارم که جواب امثال شمارو بدم، نگران نباش
  • مهدی از قم ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    واقعا مسافر مصداق بارز کسی است که خودش را به خواب زده.افرادی از زمان جنگ و در جریان تصویب قطعنامه تا خط مشی لیبرالی و امریکا دوستی و فتنه 88 و.... در مقابل رهبری بودند و هر کسی میداند که چه خونی به دل رهبری کرده اند را رها کرده و به جریان انحرافی که توسط همین اشخاص شاخ و بلگ داده شده را چسبیده.واقعا چقدر راحت شما را مدیریت میکنند.همیشه انسان های بزرگ از جهل اشخاصی مثل شما ضربه خوردند
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    هاشمی رفسنجانی کی باز نشسته میشود
  • مسافر ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    امثال مهدی از قم، مصداق بارز عالم جاهلی بودند که مانند ابوموسی اشعری توسط عمروعاص های زمان کلاه گشادی بر سرشان رفت و همین افراد بواسطه جهلشون به ولی زمان فشار وارد کردد که چرا چنین کردی و چرا چنین نمی کنی!!! احمدی نژاد خودش اصل انحراف بود و نیازی به جریان انحرافی داشت
  • ناشناس ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    با نظرات دوست خوبمون آقا مهدی از قم کاملا" موافق هستم .
  • مسلم ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    باآل على هر كه درافتاد ورافتاد
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    می دونی چرت می گی دیگه؟!
  • soltani ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    با سلام یک پیشنهاد به محضر آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به اینکه مسئله شورایی شدن رهبری با ادله های محکم آیت الله امینی و بعضی از مراجع رد شده و لیکن آیت الله هاشمی باز اصرار بر این موضوع دارند پیشنهاد میکنم آیت الله امتحانی برای تصمیماتی که در زندگی شخصی دارند خود و خانواده شان شورایی فکر کرده و تصمیم بگیرند ومیدانم که حضرت آیت الله همین کار را کرده که الان مهدی به آن وضع فلاکت باری افتاده و دخترانش بخصوص فائزه خانم با بهایی و منافقین حشر و نشر و از آنها حمایت می کنند و همسر محترمشان هم مدافع سرسخت موسوی شده و مردم را به شورش دعوت می کنند و آیت الله در این وسط مانده کدام طرف سرازیر شود به سمت اصول گراها و یا طرف اصلاح طلبان تندرو و منافق صفت
  • ناشناس ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مسافر چند میگیری گریه کنی ؟!!
  • هاتف ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام و سوال آیا کسی که در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیتش رد شده باشد می تواند رهبر شود؟
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بله چرا نمیتونه -پس اگر خبرگان روی موضوع رهبری مطلقه نظر ندهد پس کی باید تو این مملکت نظری بدهد ..آیا آنوقت شما فرقی بین رهبری و شاهنشاهی مشاهده میکنید ...پس بهتره چیزی نگید لطفا..
  • هاتف ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام و سوال آیا کسی که در انتخابات ریاست جمهوری صلاحیتش رد شده باشد می تواند رهبر شود؟
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    برخی طوری حرف می زنند که انگار در سال 57 هستیم!!! 36 سال از انقلاب اسلامی به برکت زعامت امام خمینی (ره) و حضرت آقا می گذرد و انقلاب از بحرانهای بسیاری عبور کرده است. همانها که موجب بسیاری از انحرافهای اساسی در مسیر انقلاب شده اند، حال می خواهند با نسخه پیچی های کذایی، دل خویش را خنک کنند تا شاید آتش حسادتشان کمی آرام شود.
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    همانها که موجب بسیاری از انحرافهای اساسی در مسیر انقلاب شده اند، حال می خواهند با نسخه پیچی های کذایی، دل خویش را خنک کنند تا شاید آتش حسادتشان کمی آرام شود.
  • علي حقجو ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    حاچ آقا عليه ما عليه
  • شهروند آنلاین ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    بهتر است یک طرفه قضاوت نکنیم، اگر به اصل 111 قانون اساسی نگاهی بیاندازیم، بدرستی پی خواهیم برد که مستند سخنان اخیر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص شورایی شدن رهبری در صورت لزوم، قانون اساسی است. ایکاش سایت مشرق در نقد سخنان ایشان که از ارکان نظام و انقلاب بوده و هستند، بجای توسل به مطلب سطحی و خام نویسنده ای مجهول الهویه به سراغ شخصیتهای سیاسی و برجسته نظام و انقلاب می رفتند، اگر نخواهیم به شیطنتها و توطئه چینیهای کودکانه دشمنان نظام و ولایت بیاندیشیم.
  • علی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    شورای رهبری ضد اصول اسلام است و رهبری شورایی غیر علمی است چون در نهایت اختلاف به وجود می اید. در زمان امام حسن ع و امام حسین ع با اینکه هر دو امام بودند و قابلیت رهبری داشتند یکی امام بود و دیگری ساکت بود. اگر یک فقیه توان علمی استنتاج مسائل را داشته باشد همان برای رهبری کافی است و این فقیه باید خویشتن دار و مخالف هوای نفس باشد دنیا پرست نباشد مطیع امر خدا و قران باشد.
  • مهدی ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    هدف از این گفتارها منحرف کردن انقلاب است و تغییر حکومت اسلامی به حکومت ظاهرا اسلامی مورد پسند امریکا است و با وجود یک فقیه شجاع و دانشمند و با خدا مثل آقای خامنه ای اینکار برای انها مقدرو نیست. این حکومت بدون ولایت فقیه یک حکومت طاغوتی خواهد شد حتی اگر ظاهری اسلامی داشته باشد.
  • حسینی روش ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    پس آیه شریفه وامرهم شورا بینهم برای چی بودبعدهم قانون اساسی که آزآسمان فرستاده نشد افرادی خبره ازهمین جامعه نشستند واین قانون رانوشتند پس هرچه زاییده فکرموجودی بنام انسان میباشد توسط همین انسان قابل تفسیر وتغییر میباشد حالاعده ای که روزی مردم راولی نعمت خودمیدانستند پا راکفش کرده اندو میگویند آقا مرغ فقط یک پاداردو بس...
  • مهدی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اقای هاشمی از معدود کسان قابل اعتماد برای انقلاب هستند که باقی مانده است. ولی در این مورد نظر ایشان را درست نمیدانم. چون مفسده با خود دارد. ولی اینکه ایشان به فکر بعد از رهبری باشند امری کاملا دلسوزانه است که باید به دور حب و بغض ها نسبت به ایشان به این مسئله نگاه شود.
  • عزیزم ببخشید فرزند لطفا ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    آقا محد ، چرا نه؟ ایشان بارها بعد از فتنه 88 گفته است که بهتر از آقا فرد دیگری برای رهبری نداریم. البته ایشان یادشون رفته بود که همین مطلب را هم در نامه سرگشاده خرداد 88 شان به هبری بنویسند :-) همچنان که اصلا سلام و السلام هم یادشان رفته بود توی آن نامه بنویسند. البته بنده نمی دونم چرا وقتی ایشان چنین ارتباط کاری نزدیکی با رهبری دارند که هفتگی یا هر دو هفته بنابر قول خودشان توفیق زیارت آقا رو دارند ، چرا پس نامه سرگشاده براشون می نویسند و ذکر این مطلب که در زمان ما فردی بهتر از ایشون برای رهبری وجود نداره رو هم یادشوند میره :-)
  • عزیزم ببخشید فرزند لطفا ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    روش جدید احراز مالکیت در اسلام: هرکه از من مالی یا ثروتی سراغ دارد که مدعی است من از راه خلاف شرع و قانون کسب کرده ام ، بر دارد برای خودش!
  • عزیزم ببخشید فرزند لطفا ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    یک حرف راست دیگری هم ایشان گفته است: الان بهتر از آقا برای رهبری نداریم. اما چرا همین نکته را در نامه سرگشاده اش در خرداد 88 به آقا ننوشت؟
  • عزیزم ببخشید فرزند لطفا ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    عباس آقا ، عزیزم. همه مردم ایران ایشان را به آیت الله می شناسند. شما چرا جسارت می کنی برای ایشام می نویسی "حجت الاسلام"؟ خجالت بکش!
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    یادم آمد درد شورایی دگر جعل عشق و حرف مولایی دگر عشق مولا سر به سر خاموش شد زانکه آن خناس با ابلیس هم آغوش شد
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خوب ، چرا ایشان به زی طلبگی، تمام اموال و ثروت خودشان را اعلام نمی کنند و یک نقطه پایان به این ماجرای همیشگی نمی گذارند؟ اعلام بفرمایند لیست اموال و دارایی های ایشان چیست؟ همین!! این که عیب نیست. با این کار چشم "حسودان بددل" کور می شود و زبان آدم های مریض لال. تازه یک افتخاری هم به افتخارات جمهوری اسلامی اضافه می شود. تا آنجایی که مردم خبر دارند ایشان قبل از انقلاب دائما در زندان و تبعید بوده و بعد از انقلاب هم با قبول مسئولیت های حکومتی بسیار حساس ، تمام نیرو و توان خودش را صرف انقلاب کرده است. پس دیگر مجال و فرصتی نداشته است که "برای خودش از انقلاب اندوخته ای درست کرده باشد". ایشان در خانه فقرانه با یک وضع طلبگی زندگی می کرده و هنوز هم با همان وضع زندگی می کند. نه ثروتی دارد ، نه صاحب شرکتی است ، نه کارخانه ای دارد ، نه تجارت خانه ای دارد. هیچی از این مال دنیا نه داشته است و نه دارد. همین! خوب این را چرا اشان رسما در یک لیست اموال و داری اعلام نمی کنند؟
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    این متن جوابش بود دیگه ، خوابی ؟!
  • وحید ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    از خوش خیالی اینا خنده ام میگیره...اینا باید به این فکر کنن که جواب امام زمان رو چی بدن با این جور حمایت از نایب ایشون...یه عده چون ظرفیت ولایت امام و پیروی از ایشون رو ندارن پسش می زنن...اگه آقا تا حالا نیومده واسه همین ظرفیت های پایین تو جامعه است
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    رئیس جمهور مسئول اجرائی کشوراست نه رهبر وفقیه جامع الشرائط
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    الهی آمین
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    شناسنامه کدوم انقلاب ؟!!! مایک انقلاب اسلامی داشتیم وداریم که شناسنامه اون هم بنام امام خمینی ره است همانطور که رهبرمعظم همیشه یادآوری می نمایند .
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    همین الان رهبری به داد این نفاق بین مسئولین می رسه وای به حال وقتی که شورایی بشه. آقای هاشمی خدا به دادت برسه.
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    شک نکنید
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    الهی آمین
  • هما ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    و مصببین و حامیان فتنه 88 را به قانون بسپارد که با ابروی نظام بازی کردند. و انکس که در نماز جمعه تهران شبهه افکنی کرد و دشمنان شاد شدند........
  • هما ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    عزیزان یک سوال منطق دارم. اگه فاصله من تا هدف 100 متر باشد و من 99 متر را طی کنم و فقط یک متر مانده باشد ایا به هدف رسیده ام؟؟ اگه همانجا در یک متری بمانم کسی که مرا میبیند چه امتیازی به من میدهد ؟ یک قدم حرکت کن و ان هم تبری جستن از فتنه88 هست.
  • هما ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    شناسنامه ایکه در یکی از صفحات ان فتنه 88 و نماز جمعه تهران ثبت شده که ننگ ان شناسنامه محسوب میشود
  • هما ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    ماشاالله جان انور ابی هستی . مزه ولایت فقیه را نچیشده ای ؟ نکنه فکر کنی اقای حامی فتنه 88 رئیس جمهور میشه؟ بابا ملت ایران فهیمتر از ان هست که حساب کردی . میگیم یا علی و با سید علی همراهیم .
  • ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تا وقتی عوامل اصلی فتنه در این کشور پست و مقام دارند این کشور روی خوش نخواهد دید چون تمام بدبختی ها و گرانی و غیره و غیره زیر سر این فتنه گران است وسلام
  • مسافر ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    آفرین بر خادمان صلح درودبر عقلانیت
  • علی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    با سلام دوستان آقای هاشمی نیاز به تایید امثال شماها...ندارد.بابا کمی هم فکر کنید بد نیست الان قرن 21 است
  • داود ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    آمین یا رب العامین
  • ايراني ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    يه خورده به بدن افعي آفتاب خورده!!!
  • محمد ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مصاحبه خبرنامه حوزه با آقای هاشمی درسال64رابخوانید.
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مسئله اینجاست که بین همه مشکلات مملکت و هاشمی تفاوتی نیس
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    از اون زیر آبی ها رفتی جناب که خودت خوب میدونی! یکی به نعل یکی به میخ زدی مثلا ما هم نمیدونیم الان بین این دو تا چه تناظر یک به یکی برقراره!
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مثل شورای امنیت لابد!
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    مسببین درسته
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    بودند
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    اول انقلاب به رفراندوم گذاشته شده است شما اگر راست می گی به همون رفراندوم احترام بذار .
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    زکـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    تو ساده ای اصلا در جریان کامل نیستی
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    هنوز هم کسانی هستند که با یک حمله برق آسا فتنه را خاموش کنند.
  • skandary ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    نا شناس چی میگی شناسنامه اصل که باطل نمی شه اگه باطل شده پس قلابی بوده . طبق فرمایش معمار کبیر انقلاب معیار حال امروز افراد است. طرف اون روز جزء افرادی بوده که شناسنامه انقلاب بوده اند. اما امروز ثابت کرده که رنگ شناسنامه اصل نبوده وبه مرور پاک وباطل شده در حقیقت خودش مهر باطل شد بر خودش زده.
  • محمد ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    جمله آقا درخصوص گذشته آقای هاشمی و تذکر به ایشان برای بازگشت به جمع یاران اقلاب است. اما با توجه به فرموده امام خمینی(ره)، "ملاک حال کنونی افراد است" و باید دید هر فرد بدون توجه به سوابق در حال حاضر چه وضعتی دارند و در کدام جبهه می باشند. وگرنه بنا به فرموده امام خامنه ای (مدظلّه‌العالی)، بصیرت یعنی اینکه بدانيم شمري كه سر امام حسين (ع) را بُريد، همان جانباز جنگ صفين است كه تا مرز شهادت پيش رفت. پس با گذشته افراد نمی توان درباره ایشان اظهار نظر کرد.
  • حسن ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اینهایی که هرزگاهی دم ازشورای رهبری میزنندفقط درصددتضعیف جایگاه رهبری هستند.رهبرفقط سیدعلی جانم فدای رهبری. به چه دلیلی هاشمی فقط بحث شورایی بودن راهرچندوقت یکبارمطرح میکنه. چراقوه قضاییه وشورای نگهبان باهاشمی برخوردنمی کنه.
  • محمد ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    0 0
    ایران که کوفه نیست مگر مرده ایم ما ما عهد بسته ایم قسم خورده ایم ما
  • شناسنامه ایران ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    اگه ایشون شناسنامه انقلابن پس کارت ملی انقلاب کیه
  • شناسنامه ایران ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    0 0
    تو خوبی. شبها زود برو خونه
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    مسافرهمینا بگم که تو جاهلی ادای روشن فکرها رودرمیاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس